Spanningsniveaus lijken nu goed:
Uiteraard eerst de testweerstand van 75 Ohm naar GND weggehaald, die wordt immers door de modulator verzorgt.
.
Vervolgens de voedingsspanning zodanig gekozen, dat:
De onderkant 0V is, De horizontale syncpuls tussen 0 en 0,3V ligt en de hoogste waarde 1V (maximaal wit signaal dus).
Het beeld reageert wel op de wit/zwart in het signaal, maar laat zich echter niet stilzetten. Blijkbaar ziet hij toch die hor. sync niet.
Verticaal is het tevens lastig om hem niet te laten rollen. maar met de VS potmeter lukt dat wel een beetje.
https://youtube.com/shorts/pOSy-5XSNX4?feature=share
Het beeld laat zich horizontaal niet stilzetten. Bovenin zie je ook wat terugslaglijnen.
De TV vraagt blijkbaar "Waar is mijn sync?"
Zoals ik al eerder aangaf, zonder correcte vertikale blanking/sync timing en zonder correcte timing van de Equalizing/Serration pulses kun je synchronisatie problemen krijgen bij sommige CRT's, Video (of aanverwante) apparatuur.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In diverse beschrijvingen varieert de syncpuls ook tussen 4-5uS en de pause erna tussen 4-8uS... (beeldsignaal is 52uS)
[Bericht gewijzigd door Arco op (11%)]
Op zaterdag 20 januari 2024 13:06:15 schreef Bavelt:
De verticale sync kan ik op de scope niet vinden tussen het signaal.
Dat is op jouw scope nochtans heel eenvoudig. zet de sync selector op V-frame, en haal de sweep naar 5msec/dev
Je bedoelt TV-Frame?
En dan triggeren op kanaal A (waar het signaal op staat)?
Dan krijg ik alleen knipperende lijnen van het signaal te zien, maar kan niet triggeren op het signaal.
Op zaterdag 20 januari 2024 13:43:56 schreef Bavelt:
Je bedoelt TV-Frame?En dan triggeren op kanaal A (waar het signaal op staat)?
.
Ja, blijkbaar heet dat op jouw scoop zo 
misschien heb ik het verkeerd begrepen, maar dacht dat er intussen V-sync aan je output was toegevoegd? De scoop zou , als de TV-Frame schakelingn nog goed werkt daar zonder problemen moeten op triggeren. (uiteraard ook -, negatief selecteren)
Zoals ik zei, het geldt ook voor aanverwante apparatuur zoals een oscilloscoop...
Je oscilloscoop ziet geen correct V-sync signaal...
Op zaterdag 20 januari 2024 13:56:33 schreef Bobosje:
Zoals ik zei, het geldt ook voor aanverwante apparatuur zoals een oscilloscoop...
Je oscilloscoop ziet geen correct V-sync signaal...
Het V-signaal komt om de 20mS en is 17uS lang.
Op zaterdag 20 januari 2024 14:00:36 schreef Bavelt:
[...]
Als je de V-Sync puls 160us lang maakt dan met wat geluk triggert je oscilloscoop en je TV dan wel... echter geen garantie omdat de Equalizing/Serration pulses nog steeds ontbreken.
Wordt hier de lengte van de Vpulse gezet?
;==============================================================================
loop2 movlw 156 ;156 x 2 = 312 lines
movwf cnt2 ;Loop counter
loop1 call sendline2 ;Run 2 times
call sendline ;
decfsz cnt2, f ;All done?
goto loop1 ;No, next loop
movlw b'00000100' ;Done, add frame sync
movwf latb ;Sync puls scoop start
movlw 8 ;
movwf cnt ;
cntlp3 decfsz cnt, f ;
goto cntlp3 ;
goto del14 ;All done, new frame
del14 goto loop2 ;
Op zaterdag 20 januari 2024 14:00:36 schreef Bavelt:
[...]
dat is véél te kort. de V sync moet +- 3 lijntijden duren.
Op zaterdag 20 januari 2024 14:10:36 schreef Bobosje:
[...]echter geen garantie omdat de Equalizing/Serration pulses nog steeds ontbreken.
nogmaals, die gaan het syncen heus niet beter maken, vergroten in deze opzet enkel de complexiteit. De scoop gebruikt een simpel integratieschakelingentje om de V-sync er uit te vissen, dat lukt evengoed op een simpele puls zonder al de mik-mak, als ie maar lang genoeg duurt.
Op zaterdag 20 januari 2024 15:03:37 schreef kris van damme:
dat is véél te kort. de V sync moet +- 3 lijntijden duren.
2,5 lijntijden om precies te zijn.
Op zaterdag 20 januari 2024 15:09:49 schreef Bobosje:
[...]2,5 lijntijden om precies te zijn.
Ja, das precies, maar het steekt hier niet zo nauw 
Ja, nu kan ik de sync zien!
Daarbij: De TV wil hierop ook in verticale zin syncen, het beeld is goed stil te krijgen vwb 'rollen'.
Horizontaal is het een ander verhaal. De pulsen komen keurig om de 64uS, toch heeft de TV hier moeite mee:
mooi, en Zo te zien kan je H-PLL nog niet juist invangen. Dat was voor alle vroege PLL schakelingen een mogelijk probleem, vandaar dat je nog steeds een H-sync knopje vooraan je toestel had. Door het eenvoudige integratiefilter "kruipt" de oscillator lijn per lijn naar de juiste frequentie, om dan met een sprong in te vangen. Hier blijkt dat laatste niet te lukken-vandaar het "buikdansen"- en ik verdenk het blijven doorlopen van de witte balk, ook in de blankingzone, als oorzaak. Hierdoor twijfelt de H-sync tussen het zwartniveau en de sync tip als mogelijke sync bronnen. Maak die balk eens veel smaller, of neem hem weg . (in dat laatste geval zal syncen een fluitje van een cent zijn)
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Is er ergens een begrijpelijke omschrijving van een monochroom interlaced pal signaal?
Alles wat ik vind is incompleet,of onbegrijpelijk, of sommige timings ontbreken...
@Arco Misschien kan dit je op weg helpen: CCIR met patronen uit Elektuur 156 maart 1977.
Je vind deze bij @Jeever's boeken en tijdschriften collectie..
Groetjes,
eSe
Op zaterdag 20 januari 2024 17:11:29 schreef Arco:
Is er ergens een begrijpelijke omschrijving van een monochroom interlaced pal signaal?
Alles wat ik vind is incompleet,of onbegrijpelijk, of sommige timings ontbreken...
Klopt helemaal.ik heb ook veel lopen zoeken, maar niet een eenvoudig plaatje kunnen vinden.
En het hoeft volgens mii niet zo heel ingewikkeld te zijn, omdat er geen kleuren in het spel zijn, en er geen ingewikkeld patroon en dus signaal nodig is.
In dit topic staan er verscheidene afbeeldingen over de timing.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164291/1
belangrijkste is :
H-sync, om de 64 µsec met een duurtijd van +- 5 µsec (4,7µsec is de standaard)
V-sync, om de 20msec met een duurtijd van +- 3 lijnen ( 2,5 lijnen is de standaard)
'een "video inhoud rustperiode" die +- 6 lijnen voor de V-sync begint, en na de Vsync +- 20 lijnen aanhoud.
egalisatiepulsen etc.. mogen erbij, maar zijn helemaal geen noodzaak.