Vraagje ECC85 FM zendertje

rob007

Yarr, Matey!

Hallo nonius,

Heb even gekeken ik kom wel een paar meter weg dat wel,
Maar niet echt TE ver.

Je zult het niet geloven nonius maar heb ook bijna zo’n soort dummyload!
Ik heb die twee grote schijven met 20 X 1K een zo’n ring zit direkt aan de plug gesoldeerd –
en dan komt er van de kernpin een massief draadje naar de andere schijf.
Het meetgedeelte heb ik dan niet.
.
ik ben mijn hokje nu aan het leeg graven geweest, kun je nagaan ik kan de –
voeding zien staan maar kan hem nog niet gebruiken LOL de 220~ snoer gaat weg en –
ik weet niet waar naartoe!!! :+ Kmoet ook eerst even kijken of tie nog wel goed is!

VrGr Rob

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Dat was m'n tweede zelfbouw dummy. 20x1K@2Watt, zonder wikkelingvorm van het weerstand materiaal, speciaal voor VHF/UHF i.i.g. Die waren wel eenstuk duurder dan de gewone 2 Watt metaal of kool weerstand.

Omdat ze zo gezellig met elkaar in de kring zaten soldeerden ze soms zichzelf los als er een tijdje 25 Watt opstond.

Rob, je had toch laatst van die speciale 50 ohm HF weerstanden bij de Chinees gekocht, die zijn er speciaal voor.

Telefunken Sender Systeme Berlin
rob007

Yarr, Matey!

Ja ja klopt Martin, heb er nu een stel van! ( heb nu 4 dummyloadjes )
eentje is er nu gebruikt, de rest volgt.
en die aan dat metertje zit dat is ook een soort QRP metertje,
die is erg gevoelig ( ik bedoel die is niet voor GROOT vermogen bedoelt )

VrGr Rob

Watt kan er eigenlijk uit zo'n ECC85 komen?
ik heb wel eens voorbij zien gaan tegen de 2 Watt?
Daarbij dit is natuurlijk niet zo hoog als 3mTr dit is rond 85...
kweet ut echt nie?

Hallo Rob,

ik vindt dit een leuk topic, om met een ECC85 een oscillator op VHF te maken, waarschijnlijk haal ik ook een ECC85 tevoorschijn (ik heb nog een nieuwe ongebruikte in de originele doos) en ga er ook eens mee aan de gang.
Maar dan niet als balans oscillator want de frequentie stabiliteit is niet erg goed en spectraal zullen er wat harmonischen zijn op de uitgang, nee ik wil hem als een balans versterker gaan gebruiken. Wat eruit komt hangt helemaal van de anodestroom af, 10mA per sectie is zo ongeveer de normale anodestroom dat is bij 250 Volt 2,5 Watt opgenomen vermogen, per sectie en we hebben er twee dat is dus 5Watt totaal. Bij een rendement van optimistisch gezien 70% (moet kunnen want dit is een VHF buis) komt er dan 3,5 Watt uit.

Ik heb even een schetsje gemaakt van hoe ik dat zou kunnen doen.
Daarbij heb ik de volgende ontwerp criteria:

-gebruik geen koppelspoelen voor de in en uitgang.
-trimmers gaan naar de massa en staan niet onder de hoogspanning.
-50 ohm in en uitgangs impedantie.
-balancering dmv. stukjes 50 ohm RG178 teflon coaxkabel. Lengte 210mm.

Wat dat laatste betreft in het schema staat 140mm maar dat was een vergissing wat ik op 145MHz gebruik.

De versterker heb ik zo ontworpen dat die niet kan oscilleren, maar als dat toch het geval is moet er een afscherm tussenschot worden geplaatst zodat de ingangskringen, de uitgangskringen elkaar niet kunnen "zien".
Wat betreft de versterking ga ik uit van minimaal 20dB (100 keer), bij 10 tot 20mW input komt er 1Watt tot 2Watt uit, het kan ook dat er 3,5Watt uitkomt.
Dit schema is slechts een idee waar nog verder mee geëxperimenteerd moet worden.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Martin,

Ben hier de laatste tijd erg druk met van alles en nog wat en kom niet toe aan…
Even voor duidelijk ik ga jou schema niet na apen! ( zeker niet met ZO VEEL trimmers! )
wel wil ik eerst nog even kijken voor waar ik mee bezig was die oscillator,
En dan nog kijken als trapje MAAR ik ga het mij niet te moeilijk maken. (lukt het niet is dat jammer/peg )
Ik heb nu wel die voeding behoorlijk bloot maar omdat ik er zo’n pestbende van heb gemaakt kan ik hem nog niet aan zetten en of gebruiken.
Ik kom er gewoonweg nog niet bij! MAAR komt goed!
.
nog wel een vraagje voor wie hem kan beantwoorden,
zo’n BA102 is dat nu een speciale varicap dan bijvoorbeeld een BB105 of 106? sterker?
Meer voor hogere voltages?

VrGr Rob

Hallo Rob, de BA102 is een bruikbare varicap diode met 2 Volt ongeveer 40pF en bij 20 Volt 15pF.

Arco

Special Member

Bereik vergelijkbaar met een 1N4007 (alleen is die 10pF minder, van 30 t/m 9pF)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ha Arco, alleen een 1N4007 is een hoogspannings diode tot aan Vr 1000V, dus die kan wel wat sperspanning hebben.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op zaterdag 2 november 2024 10:59:42 schreef rob007:
Even voor duidelijk ik ga jou schema niet na apen! ( zeker niet met ZO VEEL trimmers! )

VrGr Rob

Jij schrijft het rob007, was er ook wel even stil van.

Ben wel benieuwd waar dit principe in de praktijk is toegepast, want ik heb toch best veel RF schema's ook met buizen gezien ... maar deze?

rob007

Yarr, Matey!

.
.
Alles goed met jullie beste mensen? ik hoop en wens van wel! _/-\o_
.
Tis allemaal niet lelijk bedoelt maar we hebben ( DENK IK!? ) allemaal niet meer ZO VEEL trimmers liggen natuurlijk. :'(
.
En ook varikapjes ook natuurlijk niet meer dus dat idee van die 1N4007 daar heb ik ook wel trek in!
En die zijn misschien ook wel watt sterker dan een BA of BB? Dus jah… kopen we daar een boel van.
.

(alleen is die 10pF minder, van 30 t/m 9pF)

nemen we er twee, is dat een idee?

VrGr Rob

Arco

Special Member

Een gewoon c'tje van 10pF parallel...

Tis allemaal niet lelijk bedoelt maar we hebben ( DENK IK!? ) allemaal niet meer ZO VEEL trimmers liggen natuurlijk

Gisteren toevallig zes van 40pF en zes van 25pF keramische trimmers extra ingekocht. Juist keramische want die folietrimmers smelten nogal snel bij het in en uit solderen op een andere schakeling.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Arco,

Ik zou het eens moeten proberen, heb dat gloof ik nog nooit gedaan zo? Althans kweet ut niet meer.
Ik had er toen een wat zachte modulatie op/mee maar zet je dan twee diodens naast elkaar dan is ie misschien wel hard genoeg? Kweet niet of je dat zo kunt doen? 2 naast elkaar?
.
Ergens een goedkoop adresje Martin?????

VrGr Rob

Wordt met varicaps ook gedaan dus ik denk dat dat wel werkt. Ik ga nog wel eens een keer uitproberen wat een gewone diode als de 1N4148 of uit de BAX, BAT serie doet in m'n oscillator met aparte varcicaps voor modulatie. Daarin kreeg de modulerende varicap een serie C om de invloed op afstem varicaps te beperken.

Was een poging om het effect van verschil in modulatie sterkte versus afstemming te elimineren.

rob007

Yarr, Matey!

Hallo allemaal,

LOL hij doet het nu ook met modulatie en toch ook nog op die DC DC up converter.
Heb mijn voeding ( het zijn er trouwens 2 ) vrijwel opgegraven.
Maar hij doet het nu al!
Heb ik wel nog een vraag?
Op de roosters van die ECC85 zit bij het ene schema 10K dan weer 15K en ook 33K –
die 33K die heb ik ook.
Nu hoef ik geen groot vermogen maar is het soms hoe kleiner die waarde hoe meer vermogen?

VrGr Rob

Eigenlijk gedraagt elke diode zich als varicap: bij hogere sperspanning wordt het spergebied groter, neemt dus de 'plaatafstand' toe en verkleint aldus de capaciteit van de diode.

Juist keramische want die folietrimmers smelten nogal snel bij het in en uit solderen op een andere schakeling.

Tsja, en ook bij wat grotere vermogens dan 10-15W beginnen ze rooksignalen af te geven. Dat was destijds een leermomentje voor me.... iets met diëlektrische verliezen.... ;)

maar we hebben ( DENK IK!? ) allemaal niet meer ZO VEEL trimmers liggen natuurlijk.

Werkelijk? Denk nog eens :p

set SCE to AUX.
rob007

Yarr, Matey!

Denk nog eens en denk nu moet bij Nonius gaan winkelen! :+
;)
VrGr Rob

Arco

Special Member

Ik vind buistrimmers altijd heel fijn: makkelijk in gebruik omdat 1 kant aan massa ligt, geen verstemming bij draaien met een gewone schroevendraaier...

rob007

Yarr, Matey!

kweet nie of ut goed gaat afijn kijk ff mee :

https://youtu.be/bflvboDgJlo

Nogmaals met dank aan Hubie voor de mooie ecc's
.
En wat dan?
proberen een trap te maken? of ook nog ff prutsen met dit :
https://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85sch.jpg
schema?
.
strakjes ga ik dit deels uit elkaar halen,
kzit nog te twijfelen om die roster weerstanden eerst van 33K naar 10K te maken?
krijg ik dan meer PWR?
.
weet ut nog ff niet, we zien wel.

VrGr Rob

https://youtu.be/bflvboDgJlo

Tis natuurlijk weer een balle schema wat je eruit pikt,een power oscillator...
Er zijn veel mooiere schemas,zelfs met pll.

rob007

Yarr, Matey!

.
Hallo Saturnus,
.
ja nou die betere ken ik denk ik niet?!
MAAR het ging hier ook om een jeugd trauma he! :+ ;)
Nee maar ik heb deze vroeger wel eens gemaakt en toen kreeg ik niet veel voor elkaar,
dus dacht voor de LOL probeer het nog eens. En ja het werkt alleen kreeg er niet veel uit?
.
Dusssss ik kon het niet laten! (kdacht voor ik ut sloop… )
Heb zelf nog maar even gekeken met die 2 rooster weerstanden.
Ik vond dat die ECC85 zo weinig gaf dus heb ik over de twee 33K weerstanden er nog eens 2 van 33K bij gezet.
Ik kreeg iets minder dan 2 X het vermogen uit, ongeveer 200mW (op ik dacht… 200 Volt)
.
Met die 33K gaf ie zelfs op rond de 300V nog maar iets van 150...175mW ik vond dat zo tegen vallen?!
.
ook bedacht ik mij zal even de buisjes allemaal uitproberen en er is wel Watt, maar niet veel verschil.

VrGr Rob

ben na het eten nog even in gevecht geweest met die oscillator,
er komt nu 500mW uit op 225Volt MAAR je kunt nu merken dat de DC DC converter het moeilijk krijgt ik krijg -
bijgeluiden nog niet hard maar dit zo is niet goed meer.
( ik moet zo ie zo verder gaan kijken voor die voedingen dus... )

Bert jan

Special Member

Voor de gein wat testjes gedaan met div. buizen op een dummy loadje..

Zonder C's van anode naar massa. De anode is nl. heel hoogohmig,
Zeker 1 Kohm of meer. Een C dempt al gauw de kring. 20 pF is bijvoorbeeld 100 ohm impedantie op 70 mhz. Dan zakt het vermogen behoorlijk in.

Dat gaf de volgende output aan 50 ohm.
Winnaar is de E88CC met 4,6 watt bij 280 volt._/-\o_ . PCC88 is ook niet slecht.

Op 175 volt:
ECC82 78,8 mhz 1,0 W
ECC83/5965 71,8 mhz 1,4 W
ECC85 79,9 mhz 0,9 w
PCC85 80,8 mhz 1,0 w
ECC86 80,1 mhz 0,4 w
PCC88 80,2 mhz 1,7 w
E88CC 80,1 mhz 2,0 w

Op 280 volt 41 mA.
E88CC 80,4 mhz 4,6 w

rob007

Yarr, Matey!

Hallo Bert jan,

Leuk man! EN, je hebt er meer uit dan ik! 4,6W waanzinnig!
MAAR ook jij met de ECC85 minder 0,9 EN op 280Volt ( sorry las er overheen! 175V ) 8)7 :?
jaaaa ik heb die E88CC ook wel eens gehad, goed spul.
Ik zou voor de LOL jou ook eens na moeten doen, de plus niet ontkoppeld?
En neem aan 2 windingen uit in midden tussen de grote spoel? En Draad dikte?
Je hebt het simpeler dan ik, maar ik had ook al gemerkt als je de condensator voor –
de modulatie er bij aan soldeerde ging het vermogentje ook al iets omlaag.

Leuk dat je hier jou resultaten schrijft! Fijn man! _/-\o_
Je hebt zo ie zo gewonnen! ;)

VrGr Rob
.
Volgens mij speel je gewoon vals! Jij zit met TURBO Buizen! OF je meter is stuk!
HA HA HAAAAAAAAaaaaaa LOL Man Man Mannnn ik had over die 175Volt heen gelezen! 8)7
Petje af hoor!!!