.
Hallo allemaal,
.
ik zal het OOK, even hier schrijven, ik heb nog een ECC83 gevonden!
ik wil dan poot/pin 9 los maken van de voet, MAAR wil ik toch OOK met die 85 eens kijken wat dat doet?
( kan dat? ja toch? of... )
MAAR voor die ECC83 moet 9 los en moet ik 12 Volt zetten op pin 4 en 5 eens?

VrGr Rob.
( heb de voeding weer terug gezet ook naar 200Volt en heb dan iets van 400mW )
( HOOWWww vind net ook nog een 7025/12AX7WB en een EF98 ) :D

?die 12AX7WB doet niks! ongeschikt misschien?

Rob wat mij op valt is dat de uitgang spoel aan 1 kant zit van de ecc85
Nu heb ik een aantal foto,s gezien dat de uitgang spoel in het midden zit
weet niet hoeveel dat uitmaakt

Nou, ontkoppelen is niet zo belangrijk. Was puur een testje hier. Het midden van die spoel voert nl. nauwelijks hf. 'T is een balansoscillator. Zie dat ik zelfs 25 uH ontkoppeling heb. (Kleine lettertjes..)

Ik heb 3 spoelen in serie (eerst had ik er twee , maar dat zat in de omroepband, in het midden verlengd met 3 windingen zilverdraad.
Wilde naar 70 mhz, maar kwam uit op ca 79..

Koppelspoel is gewoon 2 wdg zwart schakeldraad.
Ik voed alles op pin 4 en 5. Soms heb je 6v, dan weer 9 of 12 v nodig.
ECC85 is 6,3 v. Zonder tussenschotje meestal 12,6 v.
Tip: als je toch een varicap wil toepassen . Sluit deze op een aftakking van de spoel aan. Bijvoorbeeld tussen het midden en een anode. Hoe dichter bij het midden, des te groter de koppel C moet zijn.

Voeding: voor lagere spanning heb ik 3k9 in serie. Ook 'beveiliging' tegen evt. kortsluiting.

ECC83 zal niet zo veel doen. 7025 is te proberen.
Dat ompluggen is dan een mooi voordeel t.o.v transistors ;)

Hakko Bert jan,

ik begrijp er geen ene.... van, en je krijgt er bij al die buizen nog een behoorlijk vermogen uit ook???
.
echt ongelofelijk! 8)7
Wat voor draad dikte heb je daar nu? en de diameter???
Die spoel ik zit naar die foto te kijken maar ik maak er geen chocola van!

VrGr Rob

Die 7025/12AX7WB wil bij mij 1 2 3 niets doen, die lijkt wel stuk.

[Bericht gewijzigd door rob007 op (11%)]

Spoel uit 3 delen, zilverdraad 6 wdg, 6 wdg zwart schakeldraad , moeilijk te zien. En 3 wdg zilverdraad ('verlengstuk' )in het midden. Laatste is ca. 0,8 mm, de anderen ca. 1 mm.
Had die toevallig nog liggen :)

Andere E88CC komt zelfs tot 6 watt.. Op 75 mhz.
50 mA bij 276 volt. Dus even kort..

plaatje van spectrum analyzer zou interessant zijn met dat vermogen uit zo'n lampje, of zet er eens een filter achter en kijk eens wat er van over blijft

Ook met een lpf erachter voor 70 mhz vlg. OZ2M komt er nog 5,9 watt uit. Niet verwacht.
Ik ga er niet mee zenden op 70 mhz. Daar heb ik wel betere spullen voor..
Maar altijd leuk kijken of oude techniek nog werkt. :)
Losse LPF' s zijn altijd handig.

Yep, dat soort gebruiksklare moduletjes zijn mijn favoriete systeem. Simpele bouwblokken (VCO's, filters, mixers, versterkers, powermeters, PIN-schakelaars, RF-relais, etc.) allemaal ingebouwd in dezelfde fysieke behuizing en met dezelfde connector (in mijn geval gestandaardiseerd op SMA). Dat maakt snelle experimenten snel en simpel. Het lijkt dan bijna op LEGO o.i.d., een modulair bouwsysteem. Heb ondertussen een kist vol met dergelijke modules opgebouwd over de jaren. Een aanrader, wat mij betreft.

Oh ja, en heb ook een paar ruisbron-modules, en in combinatie met de spectrum-analyzer kun je dan snel en makkelijk die RF-filters doorfluiten. Sterker nog, één zo'n ruisbron-module gebruikte ik zo vaak, dat ik hem uiteindelijk heb ingebouwd in een eigen behuizing met voeding (en twee breedbandversterkertjes om het niveau wat op te krikken).

Leuk trouwens die buizenexperimenten, ik heb hier ook nog wel een paar ECC81/82/83/85 en 88's rondslingeren, het begint toch wel te kriebelen om ook eens keertje zoiets op te bouwen (en een leeg blikje Zeeuwse roomboterbabbelaars als chassis/behuizing heb ik ook nog wel ;) ). Maar eerst nog eventjes een ander project afbouwen. Had niet verwacht dat dergelijke triodes (ECC81/82/83) überhaupt nog iets deden rond die frequenties. Leerzaam.

Hallo allen,

kreeg er niet meer de tijd voor hier…
heb wel een paar voedingen maar ik denk dat ik het uit elkaar haal,
ik was al gefrustreerd door mijn jeugd ervaring met buizen maar met de lijst van Bert Jan er bij… ;)
.
nee moet even de kans en de tijd hebben/krijgen en dan zie ik wel verder,
ben nu even weer vol op bezet zeg maar.

VrGr Rob

Rob, ik heb hier nog een E88Cc liggen, die heeft in een oude camera gezeten als verwarming.
Stuur even een PM al je die wil hebben.

een E88Cc liggen, die heeft in een oude camera gezeten als verwarming

Foei, dat is wel heel cru :/ . Net zoiets als een Stradivarius gebruiken als vliegenmepper.

Op donderdag 7 november 2024 18:37:46 schreef Frederick E. Terman:
[...]
Foei, dat is wel heel cru :/ . Net zoiets als een Stradivarius gebruiken als vliegenmepper.

Dat was "vroeger" in de oude camera's met vidicon niet ongebruikelijk.
Ik heb er ooit meerdere gesloopt, professionele ( ik dacht van Siemens) met motoren voor de pan, tilt en zoom, en daar zat er een in.
Die had ik bij zo'n dumpzaak voor weinig gekocht.
De E88CC waarschijnlijk vanwege de gouden pinnen.

Ik sta er ook van te kijken. :o Wat is er mis met een draadgewondenweerstand als heater te gebruiken?

Ik zou dan toch gewoon een 18 ohm weerstand genomen hebben, een vijfwattertje of zo.

Of bedoel je dat die E88CC de eerste videoversterker was? Zo achter een vidicom zou zo'n low-noise buisje het goed doen, tenslotte. Dán zou je twee vliegen in een klap slaan.

Op donderdag 7 november 2024 18:56:52 schreef rob040:
Ik sta er ook van te kijken. :o Wat is er mis met een draadgewondenweerstand als heater te gebruiken?

Geen idee, ik was er destijds ook verbaasd over.
Heb de buisjes er uit gehaald, de motoren voor een ander projet gebruikt, daar kocht ik die camera's ook voor.
Waren dingen gebouwd bijna voor de eeuwigheid zo degelijk en zwaar.
Ik denk dat ze uit de jaren 70 waren.

Dit is het arme kacheltje.

Ik had geen Noval buisvoetjes meer om de ECC85 te gebruiken, maar vandaag vijf stuks vergulde binnen gekregen. Moet alleen even kijken wanneer ik de tijd hiervoor heb want ik ben druk bezig om te bouwen voor twee meter.
Ik ga de ECC85 dan als HF balans versterker gebruiken voor 86MHz.
Eerst even een oscillator bouwen en versterker voor 86MHz in een blikken doosje.

Revado post is onderweg!

Ben benieuwd wat je gedaan kan krijgen Martin!
.
ik krijg uit die oscillator niet meer dan hoog uit ongeveer 500mW
is echt ongelofelijk wat Bert Jan gedaan krijgt hoor! en eerlijk ik heb van alles geprobeerd!
het enige wat ik nog kan bedenken is dat DC to Dc ding.
( ben al naar de bedrijfs psychiater geweest, en die zij dat het aan mijn hersen toestand licht!
iets van niet 100% of zo... ? en, jeugd trauma... ) Afijn er is niets meer aan te doen zij ie! :+
.
Er was trouwens ook iemand die schreef dat het niet goed kon gaan door die UP to UP voeding ding? of dat zo is???

VrGr Rob

Ik heb je geantwoord, dat komt goed :)

Mijn idee is ook dat die step up voeding instort.
Een trafo met ouderwetse gelijkrichter en elco zal meer doen denk ik.

Een trafo met ouderwetse gelijkrichter en elco zal meer doen denk ik.

Dat heb ik Rob007 al veel eerder proberen duidelijk te maken ;) , maar hij heeft meer vertrouwen in twijfelachtige brol uit Sina dan in zijn eigen eerlijke zelfbouwsels?

Twee oude trafootjes uit de rommelbak, 220:15 en 12:220, en je eindigt na gelijkrichting en buffering (10u/350Vdc elco) met ca. 250Vdc spanning bij 10W of zo, prima voor dit soort experimenten. Is in 10 minuutjes opgebouwd en je kunt direct naar hartelust experimenteren, zonder dat het eerst met de pakketboot uit Sina hoeft te komen.

En volgens mij heeft hij genoeg rommel rondslingeren dat er ergens in één van die hopen ook wel een paar oude nettrafootjes te vinden moeten zijn.... Of desnoods een paar oude 'wall-wart' trafo-voedinkjes slopen.

Dat geeft waarschijnlijk een mooiere gelijkspanning, met minder storing/noise, is robuuster, betrouwbaarder, goedkoper, ... En als hij de trafo's goed uitkiest dan kan hij in het laagspanningsgedeelte mogelijk zelfs nog gloeispanning aftappen.

Overigens, op mijn zelfbouw hoogspanningsvoeding (schakelende voeding 30-350Vdc op basis van TL494) heb ik ook last van een vervelende 'whine', vooral hinderlijk bij buizenaudioexperimenten. Vandaar een extra elco buffer-trapje (post-filter, combinatie elco-weerstand-elco) om die whine te reduceren. Er gaat wat mij betreft niets boven een paar ouderwetse trafootjes met gelijkrichter en elco voor dit soort werk....

Op donderdag 7 november 2024 23:16:12 schreef nonius:
[...]

Dat heb ik Rob007 al veel eerder proberen duidelijk te maken ;) , maar hij heeft meer vertrouwen in twijfelachtige brol uit Sina dan in zijn eigen eerlijke zelfbouwsels?

Twee oude trafootjes uit de rommelbak, 220:15 en 12:220, en je eindigt na gelijkrichting en buffering (10u/350Vdc elco) met ca. 250Vdc spanning bij 10W of zo, prima voor dit soort experimenten. Is in 10 minuutjes opgebouwd en je kunt direct naar hartelust experimenteren, zonder dat het eerst met de pakketboot uit Sina hoeft te komen.

En volgens mij heeft hij genoeg rommel rondslingeren dat er ergens in één van die hopen ook wel een paar oude nettrafootjes te vinden moeten zijn.... Of desnoods een paar oude 'wall-wart' trafo-voedinkjes slopen.

Dat geeft waarschijnlijk een mooiere gelijkspanning, met minder storing/noise, is robuuster, betrouwbaarder, goedkoper, ... En als hij de trafo's goed uitkiest dan kan hij in het laagspanningsgedeelte mogelijk zelfs nog gloeispanning aftappen.

Overigens, op mijn zelfbouw hoogspanningsvoeding (schakelende voeding 30-350Vdc op basis van TL494) heb ik ook last van een vervelende 'whine', vooral hinderlijk bij buizenaudioexperimenten. Vandaar een extra elco buffer-trapje (post-filter, combinatie elco-weerstand-elco) om die whine te reduceren. Er gaat wat mij betreft niets boven een paar ouderwetse trafootjes met gelijkrichter en elco voor dit soort werk....

Precies!
En een oude sloop buizenradio heeft alles in zich :)

HAA gevonden!!!
wist het niet meer zeker, MAAR heb nu een klein transformatortje gevonden!
250~ V en met 6,3~V
ik heb ook (met alle domme geluk van HEEL de wereld!) elco's besteld.
ietsjes groot misschien 220uF 450V zijn daarnet binnen gekomen.
EN ik heb BY500 en BY 550 kmoet ff kijken hier... welke goed genoeg zijn.
:)
Zat te denken om 2 elco's naast elkaar met 2X 100K of zo iets is 110uF
( had misschien ook nog wat lichtere Elco's besteld...? )

VrGr Rob

Hoi Rob,

je kunt de 450V elco's direct aansluiten op de 250V wissel, je houdt dan 352V over welke over iedere elco staat. De elco's kunnen parallel staan met tussen de beide + aansluitingen een weerstand van 100 ohm. Voor de gelijkrichting heb je twee diodes nodig welke op de twee 250Vac aansluitingen staan aangesloten, de middenaftakking van de transformator leg je aan de massa.

Op zaterdag 9 november 2024 17:42:19 schreef Martin V:
Je kunt de 450V elco's direct aansluiten op de 250V wissel

Ik geloof niet dat het de bedoeling is om er een zevenklapper van te maken... :+

Ik zou het zo doen :)
Het is nog geen oud en nieuw, om die elco's direct op de wisselspanning te zetten is dat een geschikte avond...

2 x een 1N4007 lijkt mij prima.