Beste,

Mijn moeder heeft een naaimachine met sentimentele waarde.. ze is nu 82 en wil graag haar oude Elna Supermatic* gebruiken. Helaas heeft de leeftijd ook van de naaimachine meegespeeld, en blijkt de de Fribourg onstoringscondensator is gesneuveld.. zekering brande door (van de machine zelf) en condensator lekkend in kortsluiting. Ik heb de machine reeds uit elkaar, heb de zekering vervangen (5w 10ohm wikkel). Nu zit ik wel wat in twijfel over de condensator, omdat hier weinig informatie over te vinden is. Iemand die me kan helpen met uitleg hoe te vervangen? Zie bijgevoegde fotos !

Bekend probleem, door veroudering en de hogere netspanning klappen die onstoor condensatoren.
Kijk even in dit topic, daar staan wat linkjes in voor een vervanger.

https://www.circuitsonline.net/forum/view/143001

Dank alvast,
had ik reeds bekeken.. dit is echter een 3 draads .. mijn heeft er 5... vermoed dat dit toch verschil maakt?

Geeft niets, alleen de ingang en uitgang zitten aan elkaar , 5 of 3 draads kan prima voor een naaimachine

Klopt, de voedingsdraden en de draden van de motor aan elkaar koppelen en daar die condensator bij aansluiten.
Die 5 draads zijn bijna niet meer te vinden.

Ik bedoel, ik krijg 2 stroomdraden toe naar condensator en 2 vertrekkend naar motor. (plus 1 aarding). Dus een 3 draads aansluiten word moeilijk? Of zie ik het verkeerd (sorry, ik ben 1 van die willing to learn but not to experienced studenten ;) .. dus kan wat extra uitleg gebruiken) .. omdat dit een ouder type is, vind ik er weinig informatie over. Wel wat gevonden over de 3 draads. Maar ik zoek en leer ondertussen verder!

Inkomend en uitgaand 1:1 rechtdoor doorverbinden, condensator tussen de beide doorverbindingen en aarde.

Op zaterdag 21 maart 2026 20:50:24 schreef maartenbakker:
Inkomend en uitgaand 1:1 rechtdoor doorverbinden, condensator tussen de beide doorverbindingen en aarde.

Misschien even een tekeningetje, daar heeft Rruben denk ik wel wat aan.

dank voor alle hulp dusverre .. wat ik dus reeds gedaan had (maar oh wee.. ai is dus niet geschikt?? voor reparaties .. de tegenstrijdigheden en ogenschijnlijke zekerheden die hij verkondigt maar zo vaak mis..) was wat zogezegd kon volgens ..
:
Ik noem de stroomdraden A en B en de draden naar de motor C en D:
A met C verbonden en B met D, en dan tussen A en B een ontstoringscondensator X2 0,22uF .
Maar gelukkig zit er dus een weerstand in het begin die als zekering fungeert.. want die brand dus in deze situatie door. Maar ik zal later (hoop morgen) alles nog eens opnieuw open puzzelen en proberen wat betere fotos te nemen. Het kan natuurlijk zijn dat deze op zich wel goed doorverbonden zijn en het probleem elders zit. Maar qua electronica zit daar natuurlijk niet bijster veel in.. het zijn eigenlijk mechanische machines die ipv een trap/pedaal/wiel een motor hebben.. zover ik zie. In het voetpedaal zit verder ook nog een ontstoorder (x2) (was ook vervanger van oude papieren), maar dat schijnt verder allemaal in orde. Nu was er ook wel een kabelbreuk, maar deze zou normaal correct moeten gerepareerd zijn, dus dat sluit ik ook uit.

Toch even een opmerking. Ik ken een 5draads ontstoorder ook enkel als doorverbinder (al dan niet via smoorspoel) maar het schema op TS zijn condensator laat toch echt geen doorverbinding zien.
Kun je nog even wachten met doorverbinden tot er wat algemenere confirmatie komt van medeleden omtrent deze praktijk?

Zo dus :
A ----+------------------------ C
X2 0.22uf
B ----+------------------------ D

Maar verder wacht ik nu even ;) ..

[Bericht gewijzigd door Rruben op (17%)]

Ik heb ondertussen deze binnen .. die ik dacht als vervanger.

Op zaterdag 21 maart 2026 21:38:44 schreef EricN:
[...] het schema op TS zijn condensator laat toch echt geen doorverbinding zien.

Ja, daar zat ik ook al naar te kijken. Het zijn twee aparte ontstoor-systeempjes in één huis, met alleen aarde gemeenschappelijk (rechter schema).

Misschien zaten er nog 2 spoeltjes verborgen in een krimpkous.
Dan zou de 5 dradige condensator zo in het schema gezeten kunnen hebben.

Even doorgeborduurd op de tekening van @FET die gelijk is aan de condensator van @Rruben. :)

[Bericht gewijzigd door vergeten op (11%)]

Ik heb een servicedoc gevonden van die Elna machine bij .
Dat is van 1965, die condensator lijkt 1-85 op te staan.
Er lijkt wat meer in de machine te zitten dan alleen een motor, ook een serieweerstand in segmenten en contactenblok.
Dan zou het kunnen kloppen dat het 2 gescheiden filters zijn.
Ding staat wel op de tekening.
Helaas geen echt schema in de sevicedoc.

Dan vervalt mijn advies. Misschien dan beter 2 maal een 3-draads type inbouwen, want een gescheiden ga je nooit vinden.

Op zaterdag 21 maart 2026 18:31:23 schreef Rruben:

heb de zekering vervangen (5w 10ohm wikkel).

Hoe dan?
Vreemde aanduiding voor een zekering!

de zekering zat voorin bij de voeding en schakelde door via voetpedaal. Beetje onduidelijke foto's van nieuw en de oude onduidelijke overleden patient..

Op zaterdag 21 maart 2026 23:06:02 schreef revado:
Ik heb een servicedoc gevonden van die Elna machine bij .
Dat is van 1965, die condensator lijkt 1-85 op te staan.
Er lijkt wat meer in de machine te zitten dan alleen een motor, ook een serieweerstand in segmenten en contactenblok.
Dan zou het kunnen kloppen dat het 2 gescheiden filters zijn.
Ding staat wel op de tekening.
Helaas geen echt schema in de sevicedoc.
[bijlage]

mooi, waar vond je deze?

Op zaterdag 21 maart 2026 23:53:39 schreef vergeten:
[...]
Hoe dan?
Vreemde aanduiding voor een zekering!

Wel niet echt een zekering, maar er schijnt dus een 5 Watt 10 ohm draadgewikkelde weerstand (of gelijkaardig werkend, bv 3W 10 ohm metaaloxide weerstand 5%, want wat er origineel in zat is onduidelijk) ter beveiliging in te zitten. Zie foto van bovenstaande.

Ik moet in ieder geval het apparaat terug eens losmaken en wat beter naar de bekabeling kijken. Ik ging (stom van me) wederom iets te snel af op suggesties van AI waar vermeld werd een kant in andere kant uit blah blah..

- terzijde, sinds ik probeer AI te gebruiken voor diverse herstellingen, is succes ratio drastisch gedaald omwille van alle zekerheden die gesuggereerd worden maar achteraf grote onzin blijken. -

Dus weer naar gezond verstand verlangend ;) hier terecht gekomen.

Volgens mij is dat een 'standaard' 5 draads LC filter: schaffner heeft er genoeg (alleen niet het exacte formaat)

Schaffner_mains_filters.pdf

Hier gaat het ook over zo een type condensator : https://lamachineacoudre.forumactif.org/t4265-elna-supermatic-condensa…

Daar staat ook een schema

Wel een site met veel reclame en rommel !

weer een stap verder ;) .. dank. Dit schema helpt weer wat verder de goede richting uit.

Op zondag 22 maart 2026 07:55:21 schreef Rruben:
[...]

mooi, waar vond je deze?

Heb hem als pdf.
Zet je mailadres even in je profiel of stuur mij een PM ( staat in mijn profiel) dan mail ik het naar je.

En die zekering is een weerstand.

En AI geeft alleen maar onzin meestal.
Het ergste is dat velen niet kunnen filteren of het wel of niet klopt en dan gaat het vaak mis...
Kom hier maar met vragen, dat is veel beter, zitten mensen met ervaring en die kunnen nadenken en adviseren :)

[Bericht gewijzigd door revado op (36%)]

Mooi gevonden!
We kunnen hem dus vervangen door twee 'gewone' ontstoorbusjes met drie of vijf draden.