je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Ik heb vandaag deze gekregen :) Een 815 twin beam tetrode.
Vergeleken met het meeste glaswerk is het niet zo heel interessant, maar de R2-D2 achtige vorm is wel heel gaaf. Een leuke toevoeging aan mijn verzamelingetje.

https://photos-2.dropbox.com/t/0/AAC9-vl4tDT7eK_hNXSngLYrHyxGvwz_85ZxU3ZakjOEaw/12/103392846/jpeg/1024x768/3/1372687200/0/2/IMG_4652.JPG/52MTn8BtfP3Le1rbU40kpRul6dNjo1Evqr9V9BO-TtM

[Bericht gewijzigd door The Engineer op maandag 1 juli 2013 14:36:22 (19%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Op 1 juli 2013 14:15:43 schreef JulietMikeBravo:
[...]

[....] of heb je een fors probleem...

Lijkt mij ook >:)
Die verf is waarschijnlijk aquadag. Wordt ook op de hals en conus van beeldbuizen gebruikt.

@TheEngeneer:
Mooi jampotje! Geniet er van! Ik zal mijn niet te weerhouden neiging om er 'iets mooiers' tegenover te zetten inhouden ;)

@FastFolkert:
Ja zo'n buis heb ik hier ook liggen, zij het dat hij van Seifert komt (concurrent van jullie?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Op 1 juli 2013 11:37:11 schreef FastFolkert:
Geen reclame, maar mijn werkgever maakt in een grote Brabantse stad nog steeds glas/staal Rontgenbuizen met de hand: http://www.laboratorium-magazine.nl//mcimg/img00003913.jpg

"Moderne" buizen zijn van keramiek/staal, maar de Indusrty-standard voor dit soort oudere buizen is nog steeds glas.

Cool! (eigenlijk roodgloeiend cool :9).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 1 juli 2013 11:37:11 schreef FastFolkert:
Geen reclame, maar mijn werkgever maakt in een grote Brabantse stad nog steeds glas/staal Rontgenbuizen met de hand: http://www.laboratorium-magazine.nl//mcimg/img00003913.jpg

"Moderne" buizen zijn van keramiek/staal, maar de Indusrty-standard voor dit soort oudere buizen is nog steeds glas.

Ik heb twee van dit soort buizen

http://farm6.staticflickr.com/5464/9420645755_461aaf87b4_z.jpg

De bovenste heeft als typenummer: PW2036/32 maar geen merk. Maar ik denk Philips aan het nummer te zien.
Ook denk ik dat deze nooit gebruikt is.

De onderste heeft als typenummer: PW2236/20 en is van Philips. Deze is wel gebruikt. 1800W bij 60kV.
Ik geloof 9V gloeispanning dit stond er niet op maar heb dat keer op inet gevonden. Anode materiaal is bij allebei Co.

Ooit een keer voor weinig (50E) op marktplaats gekocht jaren terug.
Kan alleen geen goede specificaties vinden op de typenummers.

maartenbakker

Golden Member

Uitgaande van Philips: PW is geen typenummerreeks voor buizen, maar voor laboratoriumapparatuur en -accessoires. Kennelijk gaat het om detectoren, probes of analysers voor het een of ander. Als het al Roentgenbuizen zijn, dan geen normale maar voor gebruik in een specifiek meet- of analyse-apparaat.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Dit zijn Rö-buizen voor röntgenspectrometrie en refractie, uitgerust met specifeke vensters. Waarschijnlijk staat het element op het etiket aan de onderzijde vermeld.
Ik heb er ook een hier liggen. Ik heb nu bezoek, maar zal wat links doorgeven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

http://farm8.staticflickr.com/7302/9431298674_5efb8c59f6_z.jpg

Ook van deze kan ik geen info vinden. Op het alu hulsje staat 'csf made in france en FC-3'.
Kon op inet niks vinden hier over.
Heb hem daarom maar open gemaakt hopende dat er een type nummer op het buisje stond maar helaas...

Hij komt uit een geiger teller van het Nederlandse leger ergens uit de jaren '60 '70? Kreeg het originele gebeure niet werkend en kon dus ook niet meten wat de spanning moet zijn. Met een alternatieve schakeling wilde het ook niet lukken.

Weet iemand iets over dit buisje?

Tidak Ada

Golden Member

Om te beginnen SCHANDE dat je het buisje hebt gesloopt!

CSF is tegenwoordig Thomson-CSF misschien kun je daar meer mee....

Kan je een macrofoto Schui van links maken van de plaats waar de conneties het centrale buisje in gaan? En idem van de andere zijde cna die cylinder.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 3 augustus 2013 21:13:20 (38%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Excuses voor het slopen van het buisje. Heb er meerdere van dus dacht eentje slopen kan geen kwaad. En dacht dat er misschien iets mee was omdat ik het niet werkend kreeg.

Thomson-CSF kwam ik wel tegen met zoeken, maar niet iets echt over geiger buizen.


http://members.quicknet.nl/t.gelling/CO/Geiger1thumb.JPG

Hier zit/zat ie in

http://members.quicknet.nl/t.gelling/CO/Geiger2thumb.JPG

Tidak Ada

Golden Member

Dat zo inderdaad best een geiger buisje kunnen zijn. Die cylinder waar het buisje inzat is da aluminium of een ander materiaal? Ik denk dat dat een filter is. Vermoedelijk is het een teller voor behoorlijk grote doses. I.i.g niet in de mRad range, dus meer uit het koude oorlog tijdperk [edit] Dat klopt ook met je jaartallen. [/edit]
Verder ik vermoed een centrale elektrode in de cylinder in dat glazen omhulsel, klopt dat?
Kun je zegen wat voor buisjes V1, V2 en V3 zijn?

Is het soms zo'n ding van BACO?
Heb je een foto van de buitenkant?

Heb je al gegoogeld op "Thomson-CSF AND geiger-tube"?

Je kunt misschien oo wt wijzer worden bij de Yahoo groep "Geiger-Counter Ethousiasts" http://tech.groups.yahoo.com/group/GeigerCounterEnthusiasts/

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zondag 4 augustus 2013 14:25:02 (12%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die cylinder is inderdaad van aluminium en er zit ook nog een huls van lood omheen. Het is wat moeilijk te zien maar er zit een centrale elektrode in het midden.

Die buisjes zijn van het type Miniwatt Dario DL67 en zijn penthodes.

Weet niet of ze van BACO zijn geweest, maar heb ze gekocht via marktplaats. Nee heb helaas geen buitenkant alleen de print. Weet daarom ook het typenummer van het apparaat niet. Want er zijn verschillende soorten uitgebracht heb ik gezien op inet.

Bedankt voor de link en ga nog even verder zoeken...

Deze is het: http://www.civildefensemuseum.com/southrad/im3004.html

JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Dat is inderdaad de interne buis van een IM-3004. Lekker ongevoelig is dat, een glazen buis met een metalen huls, en de straling moet ook nog door mm's aluminium heen. Zal vast ook te maken hebben met dat de meter (waarschijnlijk) voor gebruik na atoomaanvallen is ontworpen.

DL67 ken ik ook:

http://farm9.staticflickr.com/8058/8161963415_e9f1d0603a.jpg

Trouwens ook weer actief door wat thorium, leuk testbronnetje voor relatief gevoelige meters, dus niet voor glazen GM buizen met alu en lood er om heen :)

Tidak Ada

Golden Member

@JulietMikeBravo:
Fraai foto'tje weer. Doe je dat op een lichtbak?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Lichtbak? Firefox naar about:blank sturen, buis voor scherm hangen en foto maken :)

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 augustus 2013 11:41:04 schreef JulietMikeBravo:
Lichtbak? Firefox naar about:blank sturen, buis voor scherm hangen en foto maken :)

Had ik ook al aan zitten denken ;-)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Heb je wel een CRT-monitor nodig zonder loodglas en met een wat opgevoerde hoogspanning >:)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Zijn ze dan wel zonder alu en lood te gebruiken? Of is ie nu overgevoelig voor allerlei straling?

Weet iemand typenummer of vergelijkbare buis voor gegevens? Of zijn deze buizen al overleden wegens hun leeftijd?

Tidak Ada

Golden Member

Op 5 augustus 2013 14:02:08 schreef maartenbakker:
Heb je wel een CRT-monitor nodig zonder loodglas en met een wat opgevoerde hoogspanning >:)

Dan zou ik een negatief beeld verwachten :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Oh als stralingsbron kan je ook wat elesta koudkathode thyratrons nemen. Die hebben als het goed is een Cs137 kathode.

Edit, Oh Nvm X rays.. hang dan een DY87 aan de 30KV

expert in percussive maintenance
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Op 5 augustus 2013 15:03:13 schreef ThiGel:
Zijn ze dan wel zonder alu en lood te gebruiken? Of is ie nu overgevoelig voor allerlei straling?

Zonder de afscherming zal de buis gevoeliger worden. Er komt dan vooral meer gammastraling de buis in, de meeste beta's worden door het glas tegengehouden.

Soms is de afscherming ook om licht tegen te houden, afhankelijk van buisontwerp/gasvulling/ouderdom kan een buis lichtgevoelig zijn en valse detecties hebben.

Weet iemand typenummer of vergelijkbare buis voor gegevens? Of zijn deze buizen al overleden wegens hun leeftijd?

Vziw lopen de buizen van de IM-3004 op 700V dacht ik. Oude buizen hebben waarschijnlijk meer verontreinigingen in het vulgas gekregen en hebben ook vaak "organic quenching", toevoegingen aan het gas welke elke ontlading moeten doven. Organische dempmiddelen zullen langzaam worden verbruikt bij elke detectie en ontleden op de langere duur ook. Nieuwere buizen hebben halogen quenching en een veel langere levensduur.

Let bij GM buizen ook altijd op de anodeweerstand, als je een buis direct op de hoogspanning hangt kan deze in geleiding blijven hangen of bij elke ontlading een stroompiek krijgen wat de buis kan beschadigen. Sluit altijd een weerstand van 10M aan en verlaag deze tot minimaal 1M. De exacte weerstand staat altijd in datasheets.

Tidak Ada

Golden Member

Weer even een nieuw stuk glaswerk.
Wie weet wat dit is? (niet van mij, helaas)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/rca-sb256.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PE9SMS

Special Member

Een geheugenbuis :-) Mooie macrofoto's op die site.

This signature is intentionally left blank.
Tidak Ada

Golden Member

Ja, en ik heb hem vastgehouden.
Maarten, jij wist het al...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Ik wist het eigenlijk niet of was het weer vergeten (dacht eerst aan een VFD toen ik hem zag), maar de naam van de foto gaf het een beetje weg en die heb ik even in Google gestoken ;-)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."