je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Op 31 juli 2010 23:15:58 schreef Tidak Ada:
...

Ik heb hier ergens een lijst zwerven, die ik van een defensie site heb geplukt. Daarin worden alle buizen (en andere zaken) die met isotopen gedoot zijn beschreven.

(Wordt op aanvraag opgestuurd)

zou je deze kunnen mailen, email staat in mn profiel
alvast bedankt :)

Anoniem

Op 31 juli 2010 23:15:58 schreef Tidak Ada:
Dat witte (en bij Russen vaak rose) spul is BeO.
In princiepe is het wel handelbaar, zolang het maar niet breekt of verwerkt wordt.
Zo'n 40 jaar geleden kon je nog rustig een TO3 warmtegeleiderplaatje kopen voor je torren gemaakt van BeO. Zat wel al een waarschuwing bij:

NIET BOREN, SLIJPEN, OF ANDERSZINS BEWERKEN. HANDEN WASSEN!!!

Argeloos maakte je grote torren open er zat wit poeder in.....

Dat poeder op gloeidraden is vaak onschuldig; zeker geen beryllium oxide, maar vaak Borium.
Thorium werd alleen op gloeidraden van zware buizen gebruikt, zoals pulsmodulatiebuizen in radar installaties, maar ook de meeste Eimacs en verwante buizen.

Verder wordt met name bij koude kathode buizen allerlei materiaal, gebruikt om de emissie en ontsteking te bevorderen. Bij voorkeur beta (elektronen) stralers

Voorbeelden: Argon (o.a. TL starters! ), Cobalt, Cesium, Uranium, Radium (Westinghouse in het bijzonder!!) en dergelijke.

Ook in een nieuw katode systeem de "Avalanche Cold Cthode", een halfgeleider katode in vacuum techniek) wordt een doping van cesium 137 gebruikt.

Ik heb hier ergens een lijst zwerven, die ik van een defensie site heb geplukt. Daarin worden alle buizen (en andere zaken) die met isotopen gedoot zijn beschreven.

(Wordt op aanvraag opgestuurd)

Borium in kathodes van buizen??? Mot het geen Barium zijn?
Alle bariumverbindingen behalve bariumsulfaat zijn trouwens heel erg giftig. Bariumoxide werd vaak gebruikt als kathodemateriaal om met lagere temperaturen toch voldoende emissie te krijgen.
Door zijn hoge giftigheid is het allesbehalve onschuldig.

Lang niet alle witte keramiek in hoogfrequent onderdelen is BeO hoor. Behalve dat het een goeie warmtegeleiding koppelt aan prima verliesvrije isolatieieigenschappen heeft het als kenmerk dat het door de zeldzaamheid van Beryllium ook zeer duur is. Men gaat het dus enkel toepassen waar het niet anders kan. En al helemaal niet in consumptiespullen.

JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Ik ben nooit zo van de buizen geweest, maar door interesse in stralingsdetectie kom je vanzelf bij de GM buizen en PMT's uit:

Wat fotomultiplicatoren:

http://farm8.staticflickr.com/7244/6892098026_0f8ee60771.jpg
Got PMT? by JulietMikeBravo, on Flickr

Mooie GM buis met glazen eindvenster:

http://farm8.staticflickr.com/7245/6878477694_beeb28c738.jpg
Glass window GM tube by JulietMikeBravo, on Flickr

Helaas niet helemaal goed werkend, af en toe worden detecties geen tikken maar een krassend geluid of blijft de buis "hangen" in geleiding.

Tidak Ada

Golden Member

Mooi spul, vooral die Geigerbuis ! (weet je het type ?)

Mijn nieuwste aanwinst:

Een DGL-Pressler N3 dekatron (feitelijk een pentatron)

http://www.uploadarchief.net/files/download/dgl-n3.jpg

En hier nog een Mega Joule flitsbuis (JAN-CHS R4410) van Sylvania

http://www.uploadarchief.net/files/download/r4410-a.jpg

250mm lang en 35mm Ø

Jij interesseert je in straling ? Dan zal deze buis je ook wel interesseren:

http://www.uploadarchief.net/files/download/eimac%20vt127a-b.jpg

Eimac VT127A Pulstriode voor radar ringmixers.

Beschik je over goede stralingsmeetapparatuur?

Ik bezit nogal wat radarbuizen en koude kathode buizen, die met nucliden gedoped zijn. Dat geldt overigens ook voor veel vermogens zendbuizen: Die hebben meestal gloeidraden/katoden, die met Thorium zijn gedoopt.
Mocht je in de buurt wonen, dan houd ik me graag aanbevolen voor een meetsessie om de heetste buizen er uit te pikken. Die kunnen dan achter loodglas gezet worden.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Woon niet echt in de buurt, Utreg :)

Oude, radioactieve buizen heb je zat. Die GM buis is van de externe sonde van een IM-3004 stralingsmeter. Dat ding bevat zelf ook weer radioactieve buisjes en genereert hoogspanning met een trilvoeding.

Die radarbuis lijkt bij de draadinvoeren uraniumglas te hebben, dat kan ik aan de groene kleur zien.

Over glas met U en draden met Th zou ik me niet zo druk maken, eerder om oude buizen waar gewoon een dot Radium in is gepropt (soms zelfs folie met radium aan de buitenkant van de buis!)

In het algemeen geldt hoe ouder hoe meer er in kan zitten aan het schadelijkere spul zoals Ra-226 en Cs-137.

Heb hier ook nog deze liggen, geen echte radiobuis maar wel voldoende radioactief:

https://farm8.staticflickr.com/7177/6838482966_3fd58d85cd.jpg
Spark Gap with Cs-137 by JulietMikeBravo, on Flickr

Met een geigerteller hoor je niet zoveel bij het buisje, maar het is een mooie testbron voor gammaspectroscopie omdat er twee mooie pieken in het spectrum zijn te zien:

https://farm8.staticflickr.com/7052/6932000074_444d471b6e.jpg
First spectrum by JulietMikeBravo, on Flickr

Ondanks dat je niet in de buurt woont lijkt een meetsessie me altijd wel interessant, ook omdat ik waarschijnlijk volgende week betere apparatuur heb om precies te kunnen zien wat er in buisjes zit.

Tidak Ada

Golden Member

Ja van die Sparkgaps heb ik er zat.

Verder ruisdioden en TR (Transmit Receive) cells.
Opvallend is dat in het bijzonder buizen door Westinghouse gemaakt, er uit springen in de hoeveelheid activiteit en dan ook nog eens radium ! Dat zal wel komen omdat zij sterk in de nucleaire business zitten (reactoren). Ik heb hier bijvoorbeeld een 1B24 TR-cell met 74kBq radium !
De meeste buizen, in deze catagorie bevatten Co60 verder Cs137, argon en soms Tritium. Uranium voornamelijk in de glasdoorvoeren. Dat was in de tijd dat er nog geen pyrexglas was. Uraniumglas kan namelijk veel hogere temperaturen hebben dan gewoon glas en heeft ook betere uitzettingscoëfficiënten. De Russen gebruikten cobaltglas voor hetzelfde doel.
Ik heb hier wat listings van Defensie aangaande isotopen in buizen.
Daar kan je vinden welk isotoop en in welke hoeveelheid.
De originele listings gaven ook andere items van Defensie, die actief zijn, maar dat werd mij te veel, ik heb alleen de info over buizen bewaard.

Als je zin hebt kun je me mailen (zie mijn profiel). Anders wordt het hier zo erg off topic... Ondanks dat het erg interessant is.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Hier nog een leuk 'glaasje'

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/epl1b_1.jpg

Wie weet wat het is ?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Robin F.

Golden Member

Een EPL-1B Lampistor blijkbaar. Wat een gaaf ding: met een elektronenstraal de ladingsdragers in een PN-junctie moduleren :-)

Ook benieuwd wat er in al die chips zit? Kijk op Tiny Transistors!
Tidak Ada

Golden Member

Bravo Robin, direct het juiste artikel !

Hier een vertaling van de tekst als Word document :

http://www.uploadarchief.net/files/download/epl-1b-minus.doc

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zaterdag 26 januari 2013 20:04:04 (3%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

10keV elektronen versneller. :P

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 1 augustus 2010 18:30:45 schreef grotedikken:
[...]
Mot het geen Barium zijn?
Alle bariumverbindingen behalve bariumsulfaat zijn trouwens heel erg giftig. Bariumoxide werd vaak gebruikt als kathodemateriaal om met lagere temperaturen toch voldoende emissie te krijgen.
Door zijn hoge giftigheid is het allesbehalve onschuldig.

daar heb je gelijk in.

Er werd zoal ook strontium en natrium aan de coating toegevoegd. Beide niet giftig.

Barium oxide maakt tot ongeveer 60% massa procent uit van de coating, en de massa van de coating zal niet boven enkele grammen uitkomen.
Afhankelijk van de soort buis.

Het gevaar van een gebroken buis. zal wel meevallen. zelfs al zou een groot deel van de coating verstuiven. dan moet de concentratie wel heel hoog worden om gevaarlijk te worden. 250mg/M^3
En anders dan bijvoorbeeld Lood, raakt het lichaam het meeste barium na enkele etmalen al kwijt.

overigens heb ik nog ergens een PDF met diverse kathode coatings. als iemand dat leuk vind, wil ik dat wel per mail versturen.

expert in percussive maintenance
maartenbakker

Golden Member

Die zou ik graag ontvangen!

10keV klinkt trouwens veel, maar staat gelijk aan 4,5e-19Wh...

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 26 januari 2013 21:14:30 (55%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Graag ook ik een pdf-je :)

Als je de links in de site aanklikt, zie je op een gegeven moment een scoopje, waarin die EPL-1B blijkbaar wordt gebruikt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Hier nog een PMT:

http://farm8.staticflickr.com/7361/9100535623_704612bf75.jpg

Buis is kapot, maar ze zijn een beetje te mooi om weg te gooien. Typisch is dat er bij gebruikte PMTs met vrij open dynodes er vlekken op het glas onstaan. Ik weet niet of dit nu materiaal van de dynodes is of verdwaalde vermeerderde elektronen. Ook prima werkende buizen hebben deze vlekken. Bij röntgenbuizen wordt het glas ook donkerder door bestraling, maar bij een PMT staat er maar 150-300V tussen de dynodes, dus vziw wordt er geen röntgen gegenereerd.

maartenbakker

Golden Member

Lijneindbuizen hebben ook vaak bruine verkleuring. Bij veel buizen komt de plaats van de verkleuring overeen met de gaten in de anode, dus precies waar de electronen (of ionen?) het glas bombarderen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Er staat weliswar maar 150 - 300V tussen de dynodes, maar de totale spanning over het systeem is vele kV's er lijkt mij wel degelijk sprake van REM-straling.
Ik zal mijn licht eens opsteken bij enkele 'experts' om het fijne van het verhaal.

Mag ik weten om welk buisje het gaat?

edit:
Blijkt dus toch 'sputter' te zijn en vermoedelijk wordt er lood uit het glas losgemaakt, dat de verkleuring veroorzaakt
/edit

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 25 juni 2013 17:25:36 (19%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Hier nog een verklaring, die ik binnenkreeg:

Deze man is momenteel bezig met glastechniek, omdat hij zelf buizen wil gaan maken.

"Electron impacts could cause change in oxidation states of something in the glass, it would depend on what the composition of the glass is, only certain types of metal ions have visible colouration in different oxidation states. Sodium, potassium, & calcium, for instance, which frequently compose the majority of glass content that isnt silica, only us ually have one oxidation state, and dont exhibit colour. Most transition metals have multiple oxidation states, and can exhibit a variety of colours."

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Op 25 juni 2013 15:02:17 schreef Tidak Ada:
Er staat weliswar maar 150 - 300V tussen de dynodes, maar de totale spanning over het systeem is vele kV's er lijkt mij wel degelijk sprake van REM-straling.

Vele kV's ? Meestal niet meer dan 1 of 2. Een hoop van die buizen hebben bij 1-1.2 kV al hun maximale versterking.

Remstraling (bremsstrahlung) onstaat bij het afgeremd worden van betadeeltjes of electronen in een materiaal. Dit gebeurt in de bekende röntgenbuis, maar wel pas significant bij tientallen kilovolts.
Creatieve hobbyisten pakken meestal een gelijkrichterbuis en zetten daar tijdelijk 30-50 kV op, dan komen de röntgenstraaltjes wel.

Het zou wat zijn als PMTs remstraling genereerden, want ze worden vaak ingezet in stralingsdetectoren.

Mag ik weten om welk buisje het gaat?

EMI 9824B. Ik had er 7 gekocht welke ik heb getest op goede werking, de rest weer aan hobbyisten verkocht. Ik heb er nog 1 over trouwens. Hang er een stuk scintillatieplastic aan en je detecteert gammastraling :)

edit:
Blijkt dus toch 'sputter' te zijn en vermoedelijk wordt er lood uit het glas losgemaakt, dat de verkleuring veroorzaakt
/edit

Ik sprak via de mail ook iemand die dagelijks met deze buizen te maken heeft en die zei dat het wel eens kathodemateriaal kan zijn wat elders terecht is gekomen. Het heeft nl dezelfde typische bruine kleur.

Ik zou niet weten waarom er lood in het glas zou zitten. Deze buizen worden (onder andere) gebruikt bij het meten van straling, en lood bevat van nature Pb-210 welke valse detecties kan veroorzaken. In de catalogussen staan ook vaak "low potassium" buizen omdat kalium altijd een deel kalium-40 bevat, wat ook licht straalt.

Die EPL-1 lijkt me een leuk buisje om mee te expirimenteren!
( en uit interesse te kijken hoe hij klinkt...;))

Ik vind die exotische buizen echt leuk om te zien, hoe gekker hoe leuker. dubbe le topcaps, rare vormen... geweldig om te zien.
Inmiddels verzamel ik ook rare buisjes, maar alleen als ze me voor de voten worden geworpen. met name stabilisatiebuisjes, als ik ze goedkoop te pakken krijg, maar spannender dan een cerberus GR-16 en wat gewonere buizen zoals 832a en een Y63 wordt het nog niet.

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Net terug van Friedrichshafen. We hebben daar een dag in de twee 'vlooienhallen' doorgebracht. Ik zou er nog wel een dag kunnen doorbrengen! De hallen met nieuw materiaal hebben we maar over geslagen,
De eerste vondst was een klein röntegenbuisje van AGE met een berrylium venster. Geen idee waar voor het diende, maar het was nieuw en moest € 70,- kosten. Iets te veel voor mijn budget op dat moment en heb het dus aan mijn maat over moeten laten.
[edit] Het blijkt een mammografie buis te zijn. [/edit]
De andere zaken zal ik vermelden in het Friedrichshafen topic.
De volgende dag zijn we naar Reichertshofen (even onder Pfaffenhofen)gereden waar mijn metgezel een zestal (?) Röntgenbuizen kon scoren.
Daar hen ik bijgaand ionisatiekamertje gekregen. Ik weet alleen niet bij welk apparaat het hoort Er stond met Dymotape 'Siemens II' op geschreven.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/siemens_ionisatiekamertje_ii_p6300773.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/siemens_ionisatiekamertje_p6300774.jpg

@JulietMikeBravo:
Kan jij me daar meer over vertellen?
Mail me s.v.p. naar mijn privéadres. Ik ben helaas jouw mailadres kwijt.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Tidak, zoek eens op "ion chamber" op Google en je komt een berg info tegen. Ik heb je ook even gemaild mocht je nog specifiekere vragen hebben.

Hier ook nog een stukje glaswerk:

http://farm9.staticflickr.com/8368/8554799549_5039c608b1.jpg

1500 GOhm, als er een vingerafdruk op zit klopt er niks meer van die weerstand :P

Geen reclame, maar mijn werkgever maakt in een grote Brabantse stad nog steeds glas/staal Rontgenbuizen met de hand: http://www.laboratorium-magazine.nl//mcimg/img00003913.jpg

"Moderne" buizen zijn van keramiek/staal, maar de Indusrty-standard voor dit soort oudere buizen is nog steeds glas.

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Tidak Ada

Golden Member

Ja, dat het een ionnisatiekamertje was, weet ik, maar waar hoort hij bij? Opvallend is dat de kamer zelf niet van metaal of glas is, maar van een geleidende kunststof.
Ik heb hier overigens nog een Victoreen 440FRC Radiation Survey Meter staan met zo'n ionistiekamertje. Die heeft een metalen omhulling en een aluminium venster. Daarvoor zit nog een magnesium venster in de behuizing. Mooi ding, maar hij heeft kuren.

Je hebt PM

@FastFolkert.
Zo iemand loop ik nu te zoeken ;)
Ik heb eebn grote defecte (glasbreuk) buis met een stam van uraniumglas, die ik probeer om te bouwen tot 'lampenkap' voor een buitenlamp. Is het misschien Henk Dekker?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@FastFolkert.
Zo iemand loop ik nu te zoeken ;)
Ik heb eebn grote defecte (glasbreuk) buis met een stam van uraniumglas, die ik probeer om te bouwen tot 'lampenkap' voor een buitenlamp. Is het misschien Henk Dekker?

Wie de persoon op die foto is weet ik niet; maar hij maakt zo'n buis: http://www.panalytical.com/XRD-Glass-Tube/Features.htm

Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Op 1 juli 2013 12:01:44 schreef Tidak Ada:
Ja, dat het een ionnisatiekamertje was, weet ik, maar waar hoort hij bij? Opvallend is dat de kamer zelf niet van metaal of glas is, maar van een geleidende kunststof.

Waarschijnlijk is die kunstof om de kamer beter "zachte" röntgen of beta te laten detecteren. De ionisatiekamer van de 440 RF/A is ook van plastic met een soort zwarte geleidende verf.

Je hebt ook meters zoals de Civil Defense CDV-715, deze hebben een metalen kamer waar (bijna) alleen gamma in komt en een schaal welke tot 500R/h loopt. Als deze meters uitslaan zijn ze kapot of heb je een fors probleem...