Woon niet echt in de buurt, Utreg
Oude, radioactieve buizen heb je zat. Die GM buis is van de externe sonde van een IM-3004 stralingsmeter. Dat ding bevat zelf ook weer radioactieve buisjes en genereert hoogspanning met een trilvoeding.
Die radarbuis lijkt bij de draadinvoeren uraniumglas te hebben, dat kan ik aan de groene kleur zien.
Over glas met U en draden met Th zou ik me niet zo druk maken, eerder om oude buizen waar gewoon een dot Radium in is gepropt (soms zelfs folie met radium aan de buitenkant van de buis!)
In het algemeen geldt hoe ouder hoe meer er in kan zitten aan het schadelijkere spul zoals Ra-226 en Cs-137.
Heb hier ook nog deze liggen, geen echte radiobuis maar wel voldoende radioactief:
Spark Gap with Cs-137 by JulietMikeBravo, on Flickr
Met een geigerteller hoor je niet zoveel bij het buisje, maar het is een mooie testbron voor gammaspectroscopie omdat er twee mooie pieken in het spectrum zijn te zien:
First spectrum by JulietMikeBravo, on Flickr
Ondanks dat je niet in de buurt woont lijkt een meetsessie me altijd wel interessant, ook omdat ik waarschijnlijk volgende week betere apparatuur heb om precies te kunnen zien wat er in buisjes zit.