je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Jammer, ik had de puzzelaars wel eens willen horen >:)

Maar ja, ik zou het ook direct geschreven hebben als ik direct wist wat het was ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die buizen moeten destijds toch wel een godsvermogen hebben gekost, gezien de hoeveelheid werk die er aan is om ze te bouwen. ('Assembleren' zou en understatement zijn).
Kan me dan ook goed voorstellen dat ze heel snel werden vervangen door magnetic core memory matrices.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Maar als je dan bedenkt dat die magneetkerngeheugens door dezelfde dames met de hand geregen werden... Dan zit het voordeel voornamelijk in de opslagdichtheid en niet in de fabricagekosten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Ze kosten nu nog een vermogen! Er zijn er maar zo weinig gemaakt dat de prijzen op epay astronomisch zijn

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Tidak Ada

Golden Member

Hoezo, heb je er nog een paar...?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Nog even wat nieuw glaswerk, dat ik afgelopen weekend voor de eigenaar heb opgehaald:

Allereerst een zes-fasen kwikbooggelijkrichter

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/mr2.jpg

En hier een watergekoelde zendbuis met een gewicht van rond 45 kg
De lengte van de koperen anodecylinder is c.a. 80 cm; de diameter c.a. 25 cm (zie de tegels 20×20).
Die hele anode wordt in een waterbad geplaatst.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/watergekoelde_zendbuis.jpg

Beide buizen zijnn van Franse makelij.

Foto's zijn klikbaar

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Van zo'n gelijkrichter krijg ik dus echt te bibbers! Niet zozeer om de werking, maar het vermogen dat met door een stukje glas laat lopen. Hoort er geen plas kwik onderin te liggen?
T zou een mooie kroonluchter zijn voor boven de CO-stand in maart :)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Wel in vol bedrijf dan he. Dan heeft iedereen meteen voor een leven lang rontgenstraling opgedaan.

En is het niet drie fasen waarvoor 6 dioden? Of ben ik abuis.

[Bericht gewijzigd door Ex-fietser op vrijdag 18 oktober 2013 13:10:37 (25%)

maartenbakker

Golden Member

UV-straling lijkt me waarschijnlijker gezien de lage spanningsval, dus iedereen in tropenpak en met volledige gezichtsbescherming naar de stand ;)

Moest het ding 2 fasen extra hebben, was het een octopus.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op vrijdag 18 oktober 2013 13:59:32 (17%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

@ Tidak, mooi spul!
Heb je toevallig ook type nr's van de buizen?

@fietser: Volgens wikipedia wordt het zo gebruikt.

3 fasen door een trafo. Secundair de middenaftakkingen aan elkaar en dan heb je een 6 fasen net gecreëerd. Die 6 naar dat ding en gas erop.

Desalniettemin, ik krijg ook de bibbers van die dingen. Terwijl complete metronetwerken erop draaiden :7

Website -- Slopen is ook een kunst...

Beetje kwikdamp over de longen kan geen kwaad,toch?

http://en.wikipedia.org/wiki/Mad_as_a_hatter

mvg.
Florick

expert in percussive maintenance
fred101

Golden Member

We hadden een paar jaar terug twee kleine kwikdampertjes op de CO stand staan. Geven een heel gaaf groenig licht.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/PICT0015.jpg

Je ziet ook wat het effect is, te dichtbij is slecht voor je haar >:-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op vrijdag 18 oktober 2013 15:24:11 (16%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wow, mooi zo'n octopus. hexapus? :)

Hoeveel verogen kan die zendbuis aan, dat moet enorm zijn. Ik vind het wel wat weg hebben van een steampunk-bom :).

( is dat een 866A op de CO stand?)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Op 18 oktober 2013 16:01:28 schreef The Engineer:
Wow, mooi zo'n octopus. hexapus? :)

Hoeveel verogen kan die zendbuis aan, dat moet enorm zijn. Ik vind het wel wat weg hebben van een steampunk-bom :).

( is dat een 866A op de CO stand?)

De rechter wel, de linker is een gasgevuld equivalent

@MAH:
Helaas is hij niet van mij en de eigenaar krjgt al de bibbers als hij weer vervoerd moet worden...
Dat kwik zie je onderin zitten, daar waar die centrale aansluiting zit.

@Row_
Als ik ze te pakken krijg zal ik ze publiceren, maar ik dacht dat die zendbuis er geen had ('special')

@Timmestein en Ex-fietser:
Ik had voordien alleen nog 3-armige en 2-armige gezien en ben er daarom vanuit gegaan dat het iets met 6 fasen moest zijn (werd in de röntgentechniek gebruikt om een kleinere rimpel te krijgen).

@floric:
Gelukkig zit het kwik hermetisch afgesloten

@fred101:
Wel typisch dat het bij de één stimulerend werkt en bij de ander juist niet :D

@The Engineer:
Vermogen van die zendbus zou ik moeten navragen. Helaas geen merk en type bekend

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

In een voormalige shelter in Belsize Park, London is een kwikdampertje gebruikt voor de voeding van de lift. De lift is nog operationeel (de shelter niet meer). Hier nog een close up. Let ook op het ventilatortje, voor koeling, onder de gelijkrichter.

http://www.electricstuff.co.uk/bpmar.jpg
foto: Mike's Electric Stuff

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Tidak Ada

Golden Member

Helaas isd de site van het Mercury Rectifier Museum verdwenen Daarom hier een pagina van het Kraftwerk Klingerpark in Wenen met wat gifjes:
http://www.hts-homepage.de/Klingerpark/Klinger5.html

Mogelijk staat er nog wat op YouTube...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Die dingen in hebben iets heel onwerkelijks, bijna buitenaards. Echt gaaf, Lijkt me idd geweldig als kroonluchter. Denk dat de Nuon daar ook heel blij mee zou zijn ;-)

Ik heb in mijn FTdx tranceivers een spanningsregelaar buis. Weet zo even het type niet maar die geven ook zo'n mooi paarsachtig licht.

Of deze in een HP5551 voeding. Allemaal de zelfde buisjes in serie om een regelbare hoogspanning te maken (bij maar liefst 5 mA)
Mijn Elco tester (voor boven 350V want daaronder gebruik ik mijn zelfbouw lektester)

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/5551_donker2.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Hier wat gegevens van bovengenoemde buizen:

De kwik booggelijkrichter is een "H 100 L.50"
Fabrikant: La Verrerie Scientifique" (Paris)

De zendbuis is van Thomson-CSF Type F6040 / E.3056B

code:


Data

Filament	     Wolfram
Gloeidraadspanning	 35V
Gloeistroom		575A
Ua max			18kV
Ia max			 25A
Pa		       180kW
Versterkingsfactor	  45
S @Ia=5A		  35
Ri (Ohm)		1300
I(sat)			170A
		Cg-a	80pF
Capaciteiten:	Cf-a	10pF
		Cf-g	88pF
Koelwaterdebiet (l/min)  250

Hier nog een foto van de buis in een zender
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/f6041-e.3056-68.jpg klik

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Waar komt dat prachtstuk vandaan? Waarvoor diende het?

20kW alleen al in de gloeidraad is prachtig :-D

Op 19 oktober 2013 15:49:35 schreef Tidak Ada:
Hier wat gegevens van bovengenoemde buizen:

De kwik booggelijkrichter is een "H 100 L.50"
Fabrikant: La Verrerie Scientifique" (Paris)

De zendbuis is van Thomson-CSF Type F6040 / E.3056B

Hier nog een foto van de buis in een zender

Dat ziet er geweldig mooi uit :p

dank voor de foto's

(ik had u een mail gestuurd; is dat mail adres correct?)

groetjes

Telefunken Sender Systeme Berlin
Tidak Ada

Golden Member

Die buizen komen uit Frankrijk, ergens tussen Le Mans en Tours.

Wat zou je met een 180kW zendtriode doen?

Je krijgt dat soort dingen niet zonder netwerk. Bovendien zijn ze(helaas (?)*)) niet van mij. Ik had alleen het busje....
*) Ik heb er geen plaats voor!
Ik kan er dan ook niet meer over prijsgeven. Misschien contact opnemen met de onderstaande site? Liefst in het Frans, maar het kan ook in het Engels.

Op deze site kun je binnenkort meer vinden als je de feed in de gaten houd.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik zou het wel leuk vinden om zón dikke buis op de kast in de huiskamer te zien staan.
Dat zón buis defect zal zijn is min of meer voor de hand liggend,
ik kan zón type hier niet even snel gebruiken :).

Dat hoeft dan ook weer niet, alleen het gezicht van zo mooie dikke zendbuis is op zich al prachtig...(en dan het liefste een gebruikte buis).

Maar bedankt voor de info, ik zal de info nader bekijken.

Telefunken Sender Systeme Berlin