je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Magnetrons:

Het zijn beide experimentele buisjes.

Uiteindelijk is hij toegepast in lokale oscillators in TV's van General Electric USA

Ik heb daar ergens een artikel over liggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Sine

Moderator

Dat zijn wel micro microgolf buisjes

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.
Ledlover

Golden Member

Die zijn allebei gaaf zeg!

goedenavond heren verzamelaars; ik heb nog enkele bijzondere (denk ik) buizen liggen: een OS51, een fotobuis van een filmprojector en enkele kristalbuizen. Mogen weg. interesse?
groeten, Ruud

Tidak Ada

Golden Member

Zeiss maakte niet allen camera's n film projectoren, maar ook wetenschappelijke optische apparatuur: Microscopen en spectrometers.

Ik heb deze foto buizen van Zeiss:

Uit de laatste categorie komt deze photomultiplier (9M12FS35):

Hier een latere fotocel (NIB)

Jouw fotocel zou interessant kunnen zijn. Wat is het typenummer?
Stuur maar een PM (zie mijn profiel).

Wie deze buizen maakt weet ik niet precies. Het kan zijn dat die op bestelling van Zeiss werden gemaakt en onder hun naam werden verkocht. Ik denk hierbij aan Lorentz, Siemens en zo.
Na de oorlog deed in ieder geval RTF dat voor de fabriek in Jena (DDR).
Hoe het in Frankfurt/am Main (BDR) ging weet ik niet zeker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
Tidak Ada

Golden Member

Hier de aankondiging van de minimagnetron in GE HAM-news.

GE-Ham-News-1951-Vol-06-No-1[Ingekort].pdf

Ik heb irrlevante informatie (de rest van het tijdschrift) weggelaten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 15 juli 2019 22:38:27 (34%)]

Heb hier een rare buislamp van Philips, Vaag opschrift nog, ik denk: SON/I 250W, 126632. Glasafmeting 40*200mm, schroeffitting ong 38mm dik. Als iemand er iets mee kan graag een seintje, anders gaat ie op korte termijn weg.

TinusTech

Golden Member

Op 22 juli 2019 15:14:13 schreef amador:
Heb hier een rare buislamp van Philips, Vaag opschrift nog, ik denk: SON/I 250W, 126632.

Ziet er uit als een verwarmingselement (infraroodstraler).

Tidak Ada

Golden Member

Nee, is een hogedruk lamp, Na of metaal-halide
Is nogal wat verschil in aansturing, dus je moet het zeker weten.
Metaal-halide start op enkele kV en heeft en lagere brandspanning (is eigenlijk en booglamp) dan Na lampen.
Kan eventueel ook nog een hogedruk Hg-lamp zijn....

Eigenlijk niet zo bizar....

maartenbakker

Golden Member

https://www.lampdirect.nl/philips-son-t-250w-220v-e40
https://www.lamp.nu/contents/nl/d457_PHILIPS_SON-T.html

Rendement vergelijkbaar met LED's alleen wel even uitkijken, sommige types ontploffen soms als ze oud en moe zijn, als je hem gaat gebruiken wel even controleren of er een armatuur met een veiligheidsroostertje nodig is (je hebt sowieso een specifiek VSA nodig).

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 juli 2019 16:06:56 schreef maartenbakker:
[....] (je hebt sowieso een specifiek VSA nodig).

....en die zijn me toch duur....!

TinusTech

Golden Member

Wat merkwaardig dat die speciale lampen die alleen maar met bijbehorend VSA kunnen werken een normale schroeffitting hebben. Alsof ze zo op 230 volt kunnen.

Sine

Moderator

Nouja, E40 nou ook niet echt een fitting die je in ieder huishouden tegenkomt.

maartenbakker

Golden Member

En ik vermoed dat er niets gebeurt als je er 230V opzet, dus echt kwaad zal het niet kunnen.

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Bij die lampen waarschijnlijk niet.

Maar er zijn ook kwikdampers met e27 fitting die toch echt 'boem' zeggen als je ze rechtstreeks op 230 pleurt.

Er bestaan/bestonden ook menglicht uitvoeringen van deze lampen die wel rechstreeks op 230 konden, dan zat er een gloeilamp in serie met de kwikdamper in de ballon. Van buiten zien die er het zelfde uit, dus die vergissing is makkelijk gemaakt.

http://www.marcelstvmuseum.com/oude%20straatverlichting/ml%2...ampen.html