je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Magnetrons:

Het zijn beide experimentele buisjes.

Uiteindelijk is hij toegepast in lokale oscillators in TV's van General Electric USA

Ik heb daar ergens een artikel over liggen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die zijn allebei gaaf zeg!

Ik neem op kleine schaal reparaties van buizen-elektronica aan voor een heel aardig uurtarief. Interesse? Mail me!

goedenavond heren verzamelaars; ik heb nog enkele bijzondere (denk ik) buizen liggen: een OS51, een fotobuis van een filmprojector en enkele kristalbuizen. Mogen weg. interesse?
groeten, Ruud

Tidak Ada

Golden Member

Zeiss maakte niet allen camera's n film projectoren, maar ook wetenschappelijke optische apparatuur: Microscopen en spectrometers.

Ik heb deze foto buizen van Zeiss:

Uit de laatste categorie komt deze photomultiplier (9M12FS35):

Hier een latere fotocel (NIB)

Jouw fotocel zou interessant kunnen zijn. Wat is het typenummer?
Stuur maar een PM (zie mijn profiel).

Wie deze buizen maakt weet ik niet precies. Het kan zijn dat die op bestelling van Zeiss werden gemaakt en onder hun naam werden verkocht. Ik denk hierbij aan Lorentz, Siemens en zo.
Na de oorlog deed in ieder geval RTF dat voor de fabriek in Jena (DDR).
Hoe het in Frankfurt/am Main (BDR) ging weet ik niet zeker.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Hier de aankondiging van de minimagnetron in GE HAM-news.

GE-Ham-News-1951-Vol-06-No-1[Ingekort].pdf

Ik heb irrlevante informatie (de rest van het tijdschrift) weggelaten.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op maandag 15 juli 2019 22:38:27 (34%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
amador

Honourable Member

Heb hier een rare buislamp van Philips, Vaag opschrift nog, ik denk: SON/I 250W, 126632. Glasafmeting 40*200mm, schroeffitting ong 38mm dik. Als iemand er iets mee kan graag een seintje, anders gaat ie op korte termijn weg.

TinusTech

Golden Member

Op 22 juli 2019 15:14:13 schreef amador:
Heb hier een rare buislamp van Philips, Vaag opschrift nog, ik denk: SON/I 250W, 126632.

Ziet er uit als een verwarmingselement (infraroodstraler).

Tidak Ada

Golden Member

Nee, is een hogedruk lamp, Na of metaal-halide
Is nogal wat verschil in aansturing, dus je moet het zeker weten.
Metaal-halide start op enkele kV en heeft en lagere brandspanning (is eigenlijk en booglamp) dan Na lampen.
Kan eventueel ook nog een hogedruk Hg-lamp zijn....

Eigenlijk niet zo bizar....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

https://www.lampdirect.nl/philips-son-t-250w-220v-e40
https://www.lamp.nu/contents/nl/d457_PHILIPS_SON-T.html

Rendement vergelijkbaar met LED's alleen wel even uitkijken, sommige types ontploffen soms als ze oud en moe zijn, als je hem gaat gebruiken wel even controleren of er een armatuur met een veiligheidsroostertje nodig is (je hebt sowieso een specifiek VSA nodig).

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Op 22 juli 2019 16:06:56 schreef maartenbakker:
[....] (je hebt sowieso een specifiek VSA nodig).

....en die zijn me toch duur....!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
TinusTech

Golden Member

Wat merkwaardig dat die speciale lampen die alleen maar met bijbehorend VSA kunnen werken een normale schroeffitting hebben. Alsof ze zo op 230 volt kunnen.

Sine

Moderator

Nouja, E40 nou ook niet echt een fitting die je in ieder huishouden tegenkomt.

maartenbakker

Golden Member

En ik vermoed dat er niets gebeurt als je er 230V opzet, dus echt kwaad zal het niet kunnen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Bij die lampen waarschijnlijk niet.

Maar er zijn ook kwikdampers met e27 fitting die toch echt 'boem' zeggen als je ze rechtstreeks op 230 pleurt.

Er bestaan/bestonden ook menglicht uitvoeringen van deze lampen die wel rechstreeks op 230 konden, dan zat er een gloeilamp in serie met de kwikdamper in de ballon. Van buiten zien die er het zelfde uit, dus die vergissing is makkelijk gemaakt.

http://www.marcelstvmuseum.com/oude%20straatverlichting/ml%20kwiklampe…

Tidak Ada

Golden Member

Weer wat nieuw 'zot' glaswerk mogen ontvangen :)

"Ouwe koe" :o

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Tidak Ada

Golden Member

Ouwe koe deel 2

Duidelijk een beetje te veel aan m'n kop gehad met verbouwingen, afgelopen jaar.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 5 november 2019 18:23:02 (74%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Voor wat voor frequentie gebied werden deze buisjes dan gebruikt?
Volgens mij heb ik deze buisjes nooit in de Europeze TV's gezien en ze lagen ook niet in de buizenkast van het bedrijf waar ik toen werkte.

Wat waren de voordelen t.o.v. de Europese schakelingen/buizen?

Groet,
Bram

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Thevel

Golden Member

Op 5 november 2019 17:17:31 schreef Tidak Ada:
Weer wat nieuw 'zot' glaswerk mogen ontvangen :)

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

[bijlage]

Dit is een experimenteel buisje van Westinghouse.
Het bestaat uit een triodesysteem ingekapseld in twee geperst glazen schaaltjes, die met fritt aan elkaar gekit zijn.

Alweer?
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2091096#2091096

Tidak Ada

Golden Member

Oeps, ik had dit al eerder gepubliceerd
M.b.t. de WX 3506
Hier een pdf met wat gegevens

wx3506.pdf

Hier m.b.t. de magnetron:

Magnetron.pdf

GE-Ham-News-1951-Vol-06-No-1[Ingekort].pdf

Minimagnetron1.pdf

Bedenk dat het om experimentele buisje gaat. Veel gegevens zijn er dus niet. Het meeste vind je in de (ingekorte) kopie van 'Ham News'.

't Was ook typisch Amerikaans, dus niet in Europa.
En toen kwamen de torren en de FET-ten ....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Bapaktus

Special Member

Niet bizar,maar wel zeer "van vroeger".
Ik heb bananen dozen vol met oude en bijzondere "lampen" gehad.
Zo'n 95% verkocht. Ik ging verhuizen, opruimen dus en ik heb veel mensen blij kunnen maken.
Alleen de lampen die voor mij bijzonder waren en in mijn vitrinen kast passen heb ik bewaard.
O.a. deze dus.
ruud

Bapaktus

Special Member

En nog wat "oude lampen".
Die Löwe lamp is wel bijzonder.
In de glazen ballon zijn drie electronenbuizen gemonteerd.
Inclusief weerstanden en condensatoren.
Die onderdelen waren ingesmolten in een glazen behuizing
Dus de voorloper van het IC.
ruud

Die onderdelen waren ingesmolten in een glazen behuizing

Dat was toch een complete radio ontvanger.

Tidak Ada

Golden Member

Er was een HFx(rf) uitvoering en een NFx(lf) uitvoering, tezamen de complete buizen bezetting van een radiotoestel vormend. Alleen trafo's en afstemcondensator en -spoelen bleven buiten het glas.

Die Izerda buis is natuurlijk ook bijzonder..

Een van de meest bijzondere buizen in mijn collectie is en EDD171; een dubbele eind-trode in 9 pens 'gnom'-configuratie. In dit geval de nooit commercieel toegepaste 9 pens 'sleutelbuis'-configuratie. Helaas is dat ook zijn dood geworden: De afzuigtip zit in de 'sleutel' en die is anders dan van normale loctal is afgebroken bij het inzetten in een loctal voet. Het buisje is daardoor belucht is. :'(
Dit is de reden dat die configuratie in de praktijk ook nooit is toegepast!

Dat is dus géén echte loctal, maar een speciale

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op dinsdag 5 november 2019 23:25:18 (61%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †