Die temperatuur hoeft natuurlijk niet bijzonder hoog te zijn. De stralingswarmte van de buitenzijde van de ovenmantel kan al genoeg zijn. Immers de luchttemperatuur in de bol met gloeidraad hoeft ook niet echt hoog te zijn, als er maar voldoende kwik wordt weggeduwd.
Pertinax (fenolhars) kan best wel wat temperatuur hebben.

Goed, het is niet zo exotisch als het andere glaswerk hier, maar ook glaszekeringen zijn van glas en dit zijn toch typen die ik niet veel zie.
Met tekstopdruk, of met kleurringen. En binnenin een veertje.

Deze heeft zelfs een serienummer/productiedatum/batchnummer of iets dergelijks? "Alert" is denk ik het merk.

Op zaterdag 17 december 2022 19:42:38 schreef Lucky Luke:
[...]
(Ik vind die megalampen wel wat hebben. Ooit, ooit, stond er een groot peertje bij Vraag&aanbod, dat een armatuur was voor een gewoon peertje. Een hanglamp in de vorm van een lamp. Over getwijfeld, niet gekocht, lichte spijt, nergens meer kunnen vinden.)

Dat zal een advertentie van mij geweest. 2016 of zo. Hing in mijn apartement en is weggegaan toen ik verhuisde.

Misschien niet erg bizar en indrukwekkend.
Maar wel een Duitse buis (WWII) met trek/duw knop.
Indicatie Telefunken BAL716.
Opschrift Eigentum R.L.M. datum stempel 11 43
Reichs Luftwaffe .??????????
Op de buisvoet opschrift Rö ?
Deze buis heb ik lang geleden, mét buisvoet uit een verschroot apparaat gehaald.
Ruud

Gokje: Reichs Luft Ministerium? (correctie, na enig valsspelen met een zoekmachine: het Reichs Luftfahrt Ministerium. https://de.wikipedia.org/wiki/Reichsluftfahrtministerium

Grappig trouwens, die goudkleurige Honeywell thermostaten eerder uit de thread koop ik altijd wanneer ik ze tweedehands tegenkom. Vanwege de kwikschakelaar :)

Ik had vroeger een professor die helemaal lyrisch was van die Honeywell-thermostaten vanwege de instelbare regelkarakteristiek. Was een PID (of PD?)-regelaar puur op mechanische leest geschoeid. Hij kon er uren over vertellen hoe technisch-elegant deze thermostaten wel niet waren. (de beste man was nucleair fysicus van opleiding).

En hoe vrijwel niemand deze thermostaten correct inregelde (minimale overshoot of undershoot) was één van zijn ergernissen.

Op zaterdag 26 juli 2025 17:52:30 schreef Bapaktus:
Misschien niet erg bizar en indrukwekkend.
Maar wel een Duitse buis (WWII) met trek/duw knop.
Indicatie Telefunken BAL716.
Op de buisvoet opschrift Rö ?
Deze buis heb ik lang geleden, mét buisvoet uit een verschroot apparaat gehaald.
Ruud

Meer informatie over dit soort buisjes vind je op deze site:
https://www.jogis-roehrenbude.de/