je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Hugo Welther

Moderator

Wel een bijzonder buisje!

De anode zit verbonden met de buitenwereld, niet het rooster.
Buisje werd gebruikt in de (bio)medische wetenschap. Bijv om spiertrillingen te meten.

Via google is er wel het e.e.a. over te vinden.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 24 maart 2007 12:11:51 schreef Frithjof Sterrenburg:

Op 4 februari 2007 10:45:02 schreef Jochem_S:
Ik ben niet zo van de buizen en glas enzo, heb altijd het idee dat dat snel kapot gaat

Dit oude berichtje van Jochem_S is hiermee wel beantwoord!

Ah, zie ik 2-en-half jaar later toch nog even dat mijn gedachtengang niet correct blijkt. Maar het blijft niks voor mij, dat glaswerk. Overmorgen zullen er ook wel weer hele stands mee vol liggen op de Lichtmis...

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Oeps, ik had de datasheet nog eens moeten doorlezen voordat ik nonsens uitbraakte. Inderdaad de anode is bewegelijk opgehangen en van buiten uit mechanisch bereikbaar. Ik heb hier zowel het nieuwe buisje, als de transducer op de foto.

Ik heb in de jaren 70 nog met een transducer met dat buisje gewerkt. Metingen aan stripjes gladde spier uit de blaas. Je moest het apparaat wel dag en nacht aan laten staan om geen last van drift door opwarming te hebben.

Hier nog een mechanische opnemer in een thermionisch jasje:http://www.tubecollector.org/ddr100.htm
Ik heb nog met Jeremy 'gestreden' om wie van ons de buis van eBay mocht halen...

Nog een onbekend buisje: Wie weet wat een Kalotron is en waar dient hij voor???
http://www.uploadarchief.net/files/download/56001bb.jpeg

voorbeeld: VALVO 56001

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Hugo Welther

Moderator

Diode voor stabilisatie schakelingen begrijp uit de datasheet: KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Correct!
Ik heb begrepen dat die Valvo buis gebruikt werd in..... elektrische dekens!!

Toevallig kreeg ik net gisteren een mail van een kennis in de US waarin een en ander wordt beschreven.
Hier een link naar zijn bevindingen:
http://www.radiomuseum.org/forum/2as15_how_it_works.html

Ik heb behalve die 56001 nog een 2SM15. Net gisteren ontvangen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 4 februari 2007 17:36:05 schreef MAH:
@sine: wordt het volgende project om een nixieklok volledig met glaswerk aan te sturen? :)

Hier vind je zo`n levenswerk:

http://www.jogis-roehrenbude.de/Leserbriefe/Bruegmann-Digital-Roehren-…

Hugo Welther

Moderator

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
Tidak Ada

Golden Member

Allemaal thermionische buizen! Dat zal de energierekening fors doen stijgen: 75 stuks 300mA per stuk voor de gloeidraad, dus een watt of 150 aan gloeistroom. Dan zeg gemiddeld 10 ma anodestroom dat geeft pak weg 200 watt voor de hoogspanning.

350 Watt voor een klok die 24 uur per dag aanstaat, dat is zo'n 3.000 kWh per jaar......

Maar het gloeit mooi!!! :D

/edit:

Oei! Het verbruik ligt nog véél hoger, zie ik.

Koudekathodebuisjes zouden heel wat kunnen besparen en die gloeien ook héél mooi!

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op vrijdag 25 september 2009 20:21:15 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lambiek

Special Member

Potverdikke, da's een mooi stukje werk.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Het is inderdaad een mooi stukje werk . En ik denk dat wanneer je zoveel jaar aan zo'n mooi project hebt gewerkt dat het je niet zoveel kan schelen dat de energierekening wat hoger wordt .
Tenslotte zijn er ook genoeg mensen die een aantal tropische aquaria in huis hebben , en dat vreet ook stroom ...

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
bprosman

Golden Member

Vooral ook die draadbooompjes :-) , niks geen tie-raps. Vorig jaar op een beurs nog zo'n klos van dat spul gekocht.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Zo moesten wij op school vroeger de kabelbomen maken. Plankje met spijkertjes, kabeltjes en knopen maar. Wordt dat tegenwoordig nog steeds op scholen aangeleerd?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op zondag 27 september 2009 01:19:48 (43%)

Lambiek

Special Member

Heb het ook nog gedaan zo, maar niet op school geleerd, ook van een oude vakman jaar of 35 geleden.

EDIT: en hier haal je je handen ook niet aan open.

[Bericht gewijzigd door Lambiek op zaterdag 26 september 2009 17:38:03 (21%)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Tidak Ada

Golden Member

Iemand heeft me ooit eens een handleiding voor die knopen gegeven, maar die is, ben ik bang, ergens in de Gigabytes verdronken :(
Dus als iemand iets heeft,.......
Ik vind het een veel mooier systeem dan tie-wraps. Het is soepeler en neemt minder ruimte in. Dat wasgaren kun je bij een goeie zeilmaker zo krijgen (kopen).
/edit:
Deze topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/67060/1/kabelboom+knopen, maar er was meer......

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 26 september 2009 18:14:11 (17%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Die klok is mooi .... maar niet slim, het kan met veel minder buizen.

Verder heeft hij zich goed verslikt in de uitgangstrap, zover zelfs dat hij met halfgeleiders is gaan werken onder het bord, eigenlijk jammer.

Op 26 september 2009 18:30:23 schreef Sine:
Die klok is mooi .... maar niet slim, het kan met veel minder buizen.

Dacht je dat ?
Niet dat ik er zo'n expert in ben ofzo ( en ik wil over die klok hier zeker geen discussie uitlokken ) , maar hij schrijft dat hij er bewust geen van die "IC-buizen" in wilde hebben ...
Ik neem aan dat er ooit een soort teller buizen hebben bestaan .

Dat van die halfgeleiders is inderdaad wel een beetje jammer. Maar een slordige 39A aan gloeistroom is ook wat ... Daarbij heeft ie wel de trafo's daarvoor zelf gewikkeld .

Hoe dan ook ik blijf het een hele grote prestatie vinden .

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie
Sine

Moderator

Op 27 september 2009 01:11:00 schreef Radioortje:
[...]

Dacht je dat ?

Nope, dat weet ik zeker, sterker nog, dat ding is zelfs al gebouwd door iemand, en dat met dood normale buisjes.

Er bestaat een hele hoop getruuk om met buizen digitale schakelingen te bouwen.

Zo bestaat er de phantastron deler ( zoals gebruikt in tv's ), daarmee had hij met een paar buisjes van 100 naar 1 hz kunnen delen.

PA3EY-- Mass is a physical interpretation of energie

Op 26 september 2009 11:06:08 schreef thetris:
Zo moesten wij op school vroeger de kabelbomen maken. Plankje met spijkertjes, kabeltjes en knopen maar. Wordt dat tegenwoordig nog steeds op scholen aangeleerd?

ik heb het vorig jaar op school gehad, dus wordt nog wel geleerd ja.

Tidak Ada

Golden Member

Hier weer een nieuwe odd-ball, die ik gisteren op het ham fest in La Louvière zomaar toegeschoven kreeg.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag0109.jpg
foto klikbaar

Het beterft een Argon laserbuis van Spectra Physics Type 073A

Verder geen gegevens. Wie wel?

In de siliconen sokken zitten de spiegels

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Heb het diepste respect voor de mensen die op zo'n manier met buizen weten om te gaan en nog degelijk gedocumenteerd ook!
@Tidak Ada.
Je blijft me verbazen met al die mooie en speciale buizen die je ons laat zien, het is helemaal te gek.
Bedankt!
Groeten,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Tidak Ada

Golden Member

MacDuff et al.,

Hier weer iets bijzonders:

http://www.uploadarchief.net/files/download/6260-usn-cwl_westinghouse.jpeg
Het is de grootste TR-cell die ik heb. Helaas moet ik hem ingepakt houden, want er komt nogal wat ongezonde troep uit stralen. (doen overigens alle TR-cellen), sparkgaps en de meeste koude kathode buisjes.

Vergeet ook niet de röentgenstraling uit werkende buizen in een zendeindtrap en bijbehorende gelijkrichtbuizen. En dat dan buiten het thorium in de gloeidraad!

Stelling: stop nooit een koude kathodebuisje in je broekzak! (heren, u weet wel waarom ;( )

Een TR-cel wordt gebruikt om de zendpuls in de ontvanger golfpijp in radars kort te sluiten, zodat de ontvanger niet wordt opgeblazen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 28 oktober 2009 00:39:30 schreef Tidak Ada:
MacDuff et all,

[mierenneuk-modus]
Als je dan Latijn gebruikt, doe het dan wel juist. All is Engels voor iedereen, maar in et al. is al niet alleen met een enkele in plaats van dubbele L, maar eigenlijk ook nog met punt erachter. Het is namelijk een afkorting (zoals hier bij verwijzing naar andere personen: alii, aliae, alia).
[/mierenneuk-modus]

If you want to succeed, double your failure rate.