je bizarste glaswerk (electronen buis) ...

Tidak Ada

Golden Member

Jochem,
Beetje off topic, niet?

Ga de FAQ maar weer eens lezen!!

Stelling:
Waar gewerkt wordt, worden fouten gemaakt; Ik ken iemand, die beweert nooit fouten te maken......

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ja, off-topic, hence mijn kleine lettertjes en de toevoeging mieren-neuk-modus. Ik zal niet degene zijn die beweert nooit fouten te maken, maar persoonlijk zie ik WEL graag iemand die mij corrigeert, dan doe ik het volgende keer niet weer fout.

Ik zal het bij jou voortaan laten, wist niet dat je zo snel op de teentjes getrapt was... En de FAQ 'maar weer eens lezen'?! Rustig maar hoor.

If you want to succeed, double your failure rate.
Tidak Ada

Golden Member

Jochem, Ik denk dat er verschil bestaat tussen iemand tijdens een discussie op z'n fouten wijzen en iemand op z'n fouten wijzen sec.!

Verder: " C'est le ton, qui fait la musique......"

Tenslotte: Je [mierenneukmodus] en je kleine lettertjes accentueren een en ander juist, net zo als bijvoorbeeld alleen hoofdletters gebruiken.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 28 oktober 2009 10:19:10 schreef Tidak Ada:
Jochem,
Beetje off topic, niet?

Ga de FAQ maar weer eens lezen!!

Wat zijn we weer lief... En dat van iemand die vaker off topic gaat...
Ten tweede is een beetje off topic gaan niet erg, maar doorzagen des te meer. ;)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 28 oktober 2009 19:00:28 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@ Tidak Ada;

Dat is als ik de schaal goed inschat een schattig lasertje :) Het ziet er modern uit, maar ik kan er zo snel ook niets over vinden.
Op zich is testen of een geregelde voeding bouwen niet zo moeilijk (mijn verhaal over een Spectra Physics 161B head, wensen zijn iets van 3VAC voor de kathode en max 100 VDC / paar A voor de ontlading) maar er hoort wel een ontsteker bij.
Met het zelf maken van de laatste heb ik geen ervaring. Zorg wel voor een goede koeling. En houd hem heel, bijna alle Ar lasers bevatten volgens de laserfaq BeO.

Tidak Ada

Golden Member

Hallo Aart bedankt voor je reactie.
Ik heb het ding kort geleden gekregen van iemand op de fair in La Louvière (Be). Een vriend van mij kreeg er ook een, maar daar zat de koeltunnel nog bij. Die mist hier. Bovendien heb ik de verstelmechanica er af gehaald. Hij staat nu bij mij in de buizen verzameling, ik had geen behoefte er iets mee te doen en denk ook dat hij zijn leven reeds geleden heeft. Ze komen bij de ORTF (Franse staatsomroep) vandaan.

Dat van dat BeO, weet ik. Het is een keramisch koelmateriaal. Ik heb het vermoeden dat het die ribben op de foto betreft. Mogelijk is het zelfs puur Be, maar dat weet ik niet zeker. Het ziet er namelijk als metaal uit en er zitten tapgaten in, waaraan allerlei bevestigingen vast zaten.
Normaal gesproken is BeO wit. Het wordt veel in keramische zendbuizen gebruikt. Ik had het er af willen halen vanwege de giftigheid en om beter de inhoud te kunnen zien. Gaat dus niet en ik wil geen risico lopen om het berylliun te breken, want dán wordt het pas gevaarlijk. Het goedje heeft bij inademing ongeveer hetzelfde effect als asbest.

Ik zal je verhaal er bij bewaren.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Het is een redelijk besluit er niets meer mee te doen, ik zou wie dat wel wil eigenlijk aanraden op zijn minst een min of meer werkende buis met koeling en ontsteker te zoeken.

Die zouden er inmiddels genoeg moeten zijn, onder druk van al het halfgeleidergeweld. Maar het blijft een indrukwekkend stukje techniek, en anno 2009 mag ik tot mijn genoegen nog steeds af en toe iemand verrassen met een blauwe laser :7

BeO is duur en moeilijk te bewerken, ik zou verwachten dat bij zo een buisje alleen de cavity zelf er van is gemaakt. Maar prik mij daar zeker niet op vast.

Tidak Ada

Golden Member

Op 31 juli 2010 14:28:18 schreef Sine:

http://www.gigawatts.nl/co/div/onbektopic.JPG

Een beam-switching-tube. Moet in een magneetveld staan.
Er zijn er, die een magneet als behuizing hebben. Dan hebben we een trochotron http://www.tubecollector.org/vs10g.htm

Is familie van de E1T beamdeflection counter buis
http://www.dos4ever.com/E1T/tellen1.gif

Wie weet overigens wat dit is??

http://www.uploadarchief.net/files/download/sidee4t%5B1%5D.jpeg

X-ray:

http://www.uploadarchief.net/files/download/e80t-x1.jpg

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 31 juli 2010 20:07:18 (1%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Jep, een X1000, met interne magneten.

Leek me een mooi voorbeeld van iets vreemds ;)

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 31 juli 2010 17:17:34 (15%)

Tidak Ada

Golden Member

Sine, zat er geen mu-scherm om?

Ik heb hier een BX2000 met mu-scherm, maar dat is een stuk saaier

Dit is ook een leuk raadseltje:

http://www.uploadarchief.net/files/download/cv2145-b.jpeg

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 31 juli 2010 17:35:02 (35%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Geiger muller buis ?

Nop, die zaten zo met z'n vieren bij elkaar.

Tidak Ada

Golden Member

yep, maar dan voor vloeistoffen, eigenlijk een reageerbuisje met een GM bus er in.

Maar nu die andere .....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

het heeft alle schijn van een CRT, kompleet met afbuigplaten ... maar wat het is ?

[Bericht gewijzigd door Sine op zaterdag 31 juli 2010 20:05:16 (35%)

Tidak Ada

Golden Member

Het is een binair buisje, een soort SPDT schakelaar

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op zaterdag 31 juli 2010 21:57:50 (44%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ik heb ze maar even verplaatst dan ;)

interessant buisje .. heb je daar een datasheet van ?

Op 28 oktober 2009 00:39:30 schreef Tidak Ada:
... En dat dan buiten het thorium in de gloeidraad!

Stelling: stop nooit een koude kathodebuisje in je broekzak! (heren, u weet wel waarom ;( )

[beetje offtopic]
Hetzelfde fenomeen duikt (dook) op bij bepaalde stiften voor Tig lasapparatuur. Het zijn wolfraamstiften die gecoat zijn met een 5% thorium. Thorium zelf straalt radioactief en wekt zo een beter ontstekingsproces op. (zelfde verhaal als bij de oude bliksemafleiders, die ook stralen).
Er werden nog 2 stoffen gebruikt bij andere Tig elektroden waarvan ik de naam niet meer weet, ik dacht dat 1 ervan lanthaan was.
Ze werden vroeger gebruikt bij speciala processen en er werd 'gewoon' mee omgesprongen, tegenwoordig wordt dat allemaal aan banden gelegd. Het effect van er een hele week mee in je broekzak te lopen weet ik niet maar goed zal het niet zijn.

P.S. bij de inzetelektrode van plasmasnijders (binnenste elektrode vanwaar je plasma ontwikkelt naar je werkstuk) zit soms ook een zilverkleurig staafje van misschien 1mm diam. in het roodkoper. Dat is ook Thorium.Dat is Hafnium.

Op 28 oktober 2009 22:31:03 schreef Tidak Ada:
Normaal gesproken is BeO wit. Het wordt veel in keramische zendbuizen gebruikt. Ik had het er af willen halen vanwege de giftigheid en om beter de inhoud te kunnen zien. Gaat dus niet en ik wil geen risico lopen om het berylliun te breken, want dán wordt het pas gevaarlijk. Het goedje heeft bij inademing ongeveer hetzelfde effect als asbest.

BeO ziet idd. wit en is keramiekachtig. Ik heb het eens in een uiteengereten thyristormodule gezien. Het is spul dat wel meer vermag dan asbest hoor.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Op 31 juli 2010 21:35:32 schreef big bang:
[...]
[beetje offtopic]
Hetzelfde fenomeen duikt (dook) op bij bepaalde stiften voor Tig lasapparatuur. Het zijn wolfraamstiften die gecoat zijn met een 5% thorium. Thorium zelf straalt radioactief en wekt zo een beter ontstekingsproces op. (zelfde verhaal als bij de oude bliksemafleiders, die ook stralen).

Oh noes! Buizenbouwers gaan allemaal dooooood!

Niet alle radioactiviteit is gevaarlijk. Thorium is een alfa-straler, en de heliumkernen van dat pietsiekleine beetje thorium wat er op de gloeidraad van een buis zit komen niet voorbij de glazen omhulling heen.

Die Tig-wolfraamstiften zijn wat linker, ook omdat je dan een aardige kans hebt dat je los rondzwevende oxidedeeltjes krijgt. Het risico met thorium zit 'm vooral op inademen van thoriumoxidedeeltjes (->longkanker).

Evarist

Golden Member

GI7B is mijn mooiste glaswerk.
Of is die geen glas? Het is een russiche triode met 10KW piekvermogen. Mijn trots. Ik dacht er een CB kachel mee te bouwen, maar de hoge spanningen zijn gevaarlijk. Ik houd het bij fets.

Nihil est verum, quod non probatur primo.

Op 31 juli 2010 21:43:14 schreef alex278:
[...]
Oh noes! Buizenbouwers gaan allemaal dooooood!

:-), rustig Alex, zo heb ik hem ook niet bedoeld. Alhoewel, ik heb vroeger (toen ik klein was) wel eens een buis opengeprutst en die witgecoatte gloeidraad eruitgeprutst en uitgerokken. Na het inademen (van fosfor of wat is dat spul) dacht ik even dat ik mijn longen wel kon vergeten: branden en prikken, geen adem meer.
Verder zie ik dat ik een fout gemaakt heb, bij die plasma elektroden is het niet Thorium maar wel Hafnium.

Bij die Tigelektroden was het wel Thorium. En idd. er is een verschil tussen alfa/bèta/gammastraling

- - big bang - -

[Bericht gewijzigd door big bang op zaterdag 31 juli 2010 22:34:13 (24%)

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Tidak Ada

Golden Member

Dat witte (en bij Russen vaak rose) spul is BeO.
In princiepe is het wel handelbaar, zolang het maar niet breekt of verwerkt wordt.
Zo'n 40 jaar geleden kon je nog rustig een TO3 warmtegeleiderplaatje kopen voor je torren gemaakt van BeO. Zat wel al een waarschuwing bij:

NIET BOREN, SLIJPEN, OF ANDERSZINS BEWERKEN. HANDEN WASSEN!!!

Argeloos maakte je grote torren open er zat wit poeder in.....

Dat poeder op gloeidraden is vaak onschuldig; zeker geen beryllium oxide, maar vaak Borium.
Thorium werd alleen op gloeidraden van zware buizen gebruikt, zoals pulsmodulatiebuizen in radar installaties, maar ook de meeste Eimacs en verwante buizen.

Verder wordt met name bij koude kathode buizen allerlei materiaal, gebruikt om de emissie en ontsteking te bevorderen. Bij voorkeur beta (elektronen) stralers

Voorbeelden: Argon (o.a. TL starters! ), Cobalt, Cesium, Uranium, Radium (Westinghouse in het bijzonder!!) en dergelijke.

Ook in een nieuw katode systeem de "Avalanche Cold Cthode", een halfgeleider katode in vacuum techniek) wordt een doping van cesium 137 gebruikt.

Ik heb hier ergens een lijst zwerven, die ik van een defensie site heb geplukt. Daarin worden alle buizen (en andere zaken) die met isotopen gedoot zijn beschreven.

(Wordt op aanvraag opgestuurd)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Evarist

Golden Member

@Tidak. Als jongeman was ik ook nieuwsgrierig en wou weten wat er in zo'n tor zat. Ik ben tot hiertoe nog goed gezond gebleven. Gelukkig!!

Nihil est verum, quod non probatur primo.
Tidak Ada

Golden Member

Evenzo ;)

Maar als je terugkijkt met wat je nu weet, was het toch een beetje onverantwoordelijk |:(

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Bah, tijdens mijn studies elektronika/kernfysica zijn we ooit de nucleaire reactoren van Doel (Doel 1 & 2, bij Antwerpen) gaan bezoeken.
Eén van mijn klasgenoten vond het slim om, tijdens de informatiesessie vooraf, op een met Uranium235 verrijkte brandstofpastille voor de reactor te bijten...

Onnodig te vertellen dat de ingenieur die de sessie animeerde woedend op mijn klasgenoot afgestormd is en die zwaar voor 'rotte vis' uitgekafferd heeft...

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Niet nodig, hij zag er nadien stralend uit... :p

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten