Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

idd leuke raamsticker :P

[Bericht gewijzigd door testman op zondag 15 oktober 2017 13:36:20 (28%)

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Die "leuke raamsticker" is dat een eufemisme voor het dreigement: "ik weet waar je huis woont"? :-)

reclamefoldertje van Farnell:

Die zou handig geweest zijn. :-) Maar goed. Voor die enkele keer niet z'n geld waard vind ik.

[Bericht gewijzigd door rew op dinsdag 25 juli 2017 15:59:33 (27%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

ja pas maar op. mijn boebot heeft een lijn gevonden ;)

Goed...

Die currentprobes zijn daar inderdaad erg handig voor. je kunt er ook zelf een maken trouwens de truuk met een cassette dek kop en een AC voeding werkt namelijk ook nog steeds erg goed.

RTFM, dan pas vragen...
vergeten

Golden Member

Op 25 juli 2017 16:38:07 schreef wielklem:
ja pas maar op. mijn boebot heeft een lijn gevonden ;)

Goed...

Die currentprobes zijn daar inderdaad erg handig voor. je kunt er ook zelf een maken trouwens de truuk met een cassette dek kop en een AC voeding werkt namelijk ook nog steeds erg goed.

Je was toch niet echt van plan een (test)AC spanning op een DC gevoede print te gaan zetten om een sluiting te vinden! :-(

Doorgaans schrijf ik duidelijk wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.

IKKE niet... :-)

Toen ik het las, dacht ik Hmm. Dan zou je iets van 1 Vp-p moeten aanbieden, gesuperponeerd op 1VDC. Omdat het commerciele ding op DC zou moeten werken, werkt ie met een hall-sensor. Misschien zelf eens maken. Ik koop een paar van deze. Eens kijken of het na te maken is.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 25 juli 2017 17:11:19 schreef vergeten:
[...]Je was toch niet echt van plan een (test)AC spanning op een DC gevoede print te gaan zetten om een sluiting te vinden! :-(

tuurlijk wel.
Wel met een dubbele gelijkrichter er tussen natuurlijk. Kom, wel even blijven nadenken.

RTFM, dan pas vragen...

En een goede condensator om hem af te vlakken. :-)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Hedenmorgen even met mij Geloso versterker bezig geen prik erop ( gewoon solderen en uitzoek) , shit wat ruikt het hier branderig "elektrisch".

Na paar minuten magische rook uit de tl lamp in de leesloep.

Zat er over het voorschakel apparaat een echte Rifa.

Ondanks dat de hele zijkant vol staat met kreten...

Op 15 oktober 2017 13:29:44 schreef Peter112:
Hedenmorgen even met mij Geloso versterker bezig geen prik erop ( gewoon solderen en uitzoek) , shit wat ruikt het hier branderig "elektrisch".

Na paar minuten magische rook uit de tl lamp in de leesloep.

Zat er over het voorschakel apparaat een echte Rifa.

Ondanks dat de hele zijkant vol staat met kreten...

Van die lucht ga je nog weken plezier hebben.

benleentje

Golden Member

Het afmonteren van wat spanningsregelaars ging niet helemaal naar wens. Mede door verkeerde schroeven. Als je de binneknat ziet zou je niet denken dat dit een 24V - 1A spanningsregelaar. Ik had het toch iets groter verwacht.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
Lambiek

Special Member

Je kan ze wel goed bekijken zo. :)

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.
Hensz

Golden Member

Tsja, elektronica is best klein, zeker tegenwoordig. Ik gok dat 90% van de chip in beslag genomen wordt door de regeltor. Dan valt de grootte best nog wel mee.

Don't Panic!

Vers uit china, afgebouwd (draden er aan) en... Rook!

Dan veeg je dus zo de solder-resist van dat spoortje.

Dat spoortje gaat maar naar 1 plek: De condensator. Dan kan er maar 1 ding kapot zijn: de condensator (of het spoortje er heen maakt kortsluiting naar aarde, toch?

Condensator verwijderd. Meet als 998 uF terwijl er 1000uF op gedrukt staat. Mwah zou goed moeten zijn...

Er blijft dus een kortsluiting tussen de voedingslijnen. Mosfets verwijderd (middenonder), nog steeds. Dan de TVS (rechtsonder) verwijderd: hehe, eindelijk!

Anyway... Blijkt dat de mosfets net wat lullig gemonteerd zijn dat ze kortsluiting maken. :-( Kennelijk heeft dat enerzijds: Het spoortje naar de condensator overbelast en anderzijds de TVS op z'n donder gegeven. Die TVS was echt ook kapot. Nu we de mosfets controleren voordat er spanning op gaat, geen kapotte spoortjes, geen andere problemen meer.

Maar goed. Dat spoortje goed bestuderend: Wat er dus vooral heet geworden is, dat is de VIA. Dus waar ik het spoortje dik maak omdat het een voeding is, moeten dus ook 2 vias. Weer wat geleerd.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
Lucky Luke

Golden Member

Kicad (En Altium...) heeft een handige calculator voor via sizes / meerdere via's parallel en spoorbreedtes. Zijn ook tabellen voor.

Is ook een van de reden dat die Siemens vaatwassers problemen hadden met loskomende relais, alle stroom voor het verwarmingselement loopt daar door het gat waar het pootje van dat relais in zit. Eigenlijk wil je helemaal niet van kant wisselen met hoge stromen... (Of via stitchen, maar waar gat zit, zit geen koper... dus moeten de banen weer breder...)

Uiteindelijk is het allemaal R=ρ*l/A , maar die formule kon ik nooit onthouden... (Vandaar dat ik 'm nu uit mijn hoofd weet). (En voor via's en printsporen is een tabel ook gewoon véééél handiger...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Deze doet het niet meer.....

Is bij de klant gebeurd. Zouden ze de voeding verkeerdom gedaan hebben? Die SMCJ is op 3kW gespecificeerd. Maar met een 660CCA accu er aan zal ie bij verkeerdom aansluiten zich wel een keer lossolderen....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Bij het zien van het WiA topic denk ik altijd "zou het weer REW zijn?". Ik vraag me af of jij nou zoveel sloopt of dat je gewoon één van de weinige bent die het hier durft te posten.

De volgende keer toch maar een zekering in serie, of als alternatief een MOSFET die bij correcte aansluiting aangestuurd wordt zodat de verliezen laag blijven?

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Kan het nu wel zeggen, verjaringstermijn is verstreken.

Klant met italiaanse automobiel had een lege accu. Bij garage startbooster eraan gehangen en toen kwam er overal rook uit elke ecu.

Klant zegt: booster zat verkeerdom, schuld garage

Garage zegt: fout in auto, klant betaald

Werd rechtzaak. Ik kreeg de nobele taak op basis van een abs ecu, radio vaginatie module en ecm om te achterhalen wat er gebeurd was.. Alles was van Magnetti spaghe... Ehh Marelli.

Oorzaak was vrij snel gevonden. Er zat een tvs in en een resettable fuse (zo'n ptc achtig ding). Maar erachter zaten elco's. In elke ecu zat nog 1 a 2 v negatief over de elco....

Oorzaak snel gevonden. Ompoling dus. Maar bij magnetti was dus zelfs een serie diode te duur....
Bij bosch overleven de ecu's dit meestal wel...

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 oktober 2018 19:12:39 schreef High met Henk:
Ik kreeg de nobele taak op basis van een abs ecu, radio vaginatie module en ecm...

Subtiele manier om Italiaanse auto's kut te noemen.

Een seriediode kan wel voor kleine verbruikers, maar als er meerdere Ampères moet kunnen lopen wordt de dissipatie toch wel een probleem. Uiteraard kun je zoiets oplossen met een MOSFET, maar ook dat is niet geheel zonder nadelen.

Het geeft wel aan dat de stampte stukjes koper die de automotive "zekeringen" durft te noemen waardeloos zijn; als er in elk van die ECU's één of meerdere halve bruggen met redelijke MOSFETs had gezeten, of een diode in sper over de voeding, hadden de zekeringen eruit moeten vliegen, zonder verdere schade. Maar ja, het moest allemaal nog goedkoper en daarom hebben we die automotive steekzekeringen, die echt absoluut troep zijn.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
High met Henk

Special Member

Dan kun je de cpu/us nog goed beschermen en de drivers apart doen.

Of een unipolaire tvs en een fuse.

Hier was het echt lompigheid om max 50 ct te besparen...

Dat is trouwen bij Siemens automotive niet veel anders....

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???

Op 19 oktober 2018 19:58:34 schreef SparkyGSX:
. en daarom hebben we die automotive steekzekeringen, die echt absoluut troep zijn.

Doen het prima. Maakte per ongeluk kortsluiting in een auto. Met een klein flitsje sneuvelde de 10A zekering. ;-)

Ik vind het acceptabel als de klant 1:100 van m'n producten sloopt en terugstuurt als "kapot, doet het niet". Misschien een klein beetje managen dat ze begrijpen dat ik ook hun stomme fouten voor hun oplos alsof het mijn fout geweest is.

Anderzijds.... Nu te laat om het te controleren: Stel dat de rode en zwarte draad verkeerdom op de print zijn gesoldeerd geweest. Dan kan je het ze niet kwalijk nemen dat ze de accu verkeerdom hebben aangesloten....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jinny

Golden Member

Dat laatste heb ik eens meegemaakt..
Even snel aansluiten, rood op rood enz...
Boem, zekering...
Nog eens kijken, had iemand onderweg de kleuren gewisseld....

Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Tidak Ada

Golden Member

Rood voor Neutral (veilig) en groen voor Life (gevaarlijk), is ook een knotsgekke combinatie.
Zouden elektriciens (electriciennes bestonden toen nog niet) onderweg ook bij rood stoplicht door hebben gereden en bij groen hebben gestopt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Thevel

Golden Member

Rood voor Neutral (veilig) en groen voor Life (gevaarlijk), is ook een knotsgekke combinatie.

Ik heb ook altijd afgevraagd welke idioot dat verzonnen heeft..

Dit topic is gesloten