Wounded in Action Part 4.

Dit topic is gesloten

Beetje onduidelijke foto maar het moet een trafo voorstellen :P
http://www.diveralpha.nl/Diversen/Trafo.jpg

Een 115V - 220V 16A trafo werd een beetje overbelast... Hadden een feestje, tv hing ervoor toen er ineens een hoop rook achter de tv vandaan kwam. Wat je onderin ziet liggen is het isolatiemateriaal wat weggesmolten was. Op het moment van de foto zijn we bezig om deze van de muur te halen om van boord af te schoppen.

Gelukkig op wat mensen met rookschade (en nu niet van sigaretten) na geen problemen en gewonden.

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen

WTF! Hoe krijg je dat voor mekaar? :o

Zoals ik al zei: wat te veel vermogen trekken :)

Diep nadenken is een kwestie van de goede baan uitkiezen

is die trafo 3500va ? ,dan is hij vast wel blij met wat ventilatie in de kast .

dat zal nog wel even stinken , heb het meegemaakt met een 800va zwembadhalogeentrafo met 2 lampen erop 1 was al stuk en de 2e kreeg sluiting in de fitting en dus kon de volledige 600va in de halve sec wikkeling verstookt worden en dus de 12v 25amp wikkeling weg en de primaire wikkeling werkte nog prima , en dat zijn dure trafo's .

dat bedrag viel nog wel mee , daar mijn collega de pompen beide open zette met het water weg pompen en zo de ganse koolfilter in de buffer pompte en met een bad van 60m3 , die is er een half jaar niet durven komen ........

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Goh ja, zo heb ik ook wel fouten en flaters gehad.... Legio.

Ik heb (Ben met) (een)...

<=>

Soldeerbout op standaard leggen en één stekker eruit trekken.
Na enkele uren de soldeerbout vastpakken... JOUWT!!! ^%&*&$^...
Bleek ik een precies gelijke stekker van een ander apparaat eruit getrokken te hebben.
Tja, Mijn mechanische klokradio (Die met vallende plaatjes) vertelde het mooi na...

Fijn.... Ik kon enkele dagen dus niet meer schrijven!!

<=>

24-Volt gloeilamp met E27 fitting in normaal armatuur gedraaid...
Was een leuk flitsbuisje toen ik het inschakelde!

<=>

Met een 72 Cm Zwart-wit TV in mijn armen komen te vallen toen het netsnoer achter een leuning bleef haken...
NOOIT meer doen he? (Geeft zo'n klap en een hoop puinzooi)

En ik had dat geval net gerepareerd... :-(

<=>

Motor aan een Identiteitscrisis geholpen.
Het bleek een Kooianker-motor te zijn waar ik een zuivere DC aan had geknoopt...
Z'n contraption werkt overigens prachtig als REM, maar het gaat later zo roken he?

Dat heb ik veel later als schakelbox voor een droogzwierder (Centrifuge) opgebouwd, omdat van dat geval de rem kaduuk was...
2 schakelaars, 1 Relais met meerdere schakelkontakten, 24V trafo, en een dikke diodebrug maakte het verhaal compleet.

<=>

STK module met een knal aan een open dak geholpen.

Jammer... Ik had helemaal niet opgelet wat voor'n spanning ik op de testschakeling had gezet...

Tja, 35 Volt STK aan een 80 Volt spanning, welke ook nog eens 10 Ampere kon rammen... Dat geval was daarna geen STK, maar STUK, gevolgd door een serie elco's...

Stond de voeding op maximale spanning... Foutje...

<=>

Kerstverlichting gespleten en gedacht dat ik de twee draadeindjes wel kon vastpakken omdat er toch maar 14 Volt ofzo over zou staan...

AUW!

<=>

Printtrafo verkeerd-om op de print gesoldeerd...
Leuk, Waarom was nou nét dat model niet "Idiot Proof"???

Ach, Rookwolkjes en alle electronica erachter uitgerookt... :-(
Ik vond het wel vreemd dat die 16 Ampere schroefveiligheid wel érg traag leek te zijn... (5 Secondes voordat die tripte...)

<=>

Ongestabiliseerde Trafo-acculader als 12 Volt voeding gebruikt om autoradio te testen...
Autoradio is succesvol naar de autoradiohemel opgestegen.

Jammer, Dat heeft mij veel geld gekost... (Wist ik toen dat zo'n kreng met lichte belasting wel tot bijna 17 Volt kon oplopen...)

<=>

400 Watt 36 Volt Halogeenlamp na enkele uren branden met water afkoelen om hem snel te kunnen vastpakken...

PAF!... Lamp succesvol ontleed in héél klijne stukjes...
De gloeidraad had ik ongeveer per enkele winding versprijd liggen.
(Toen was ik ineens héél blij dat ik brildragend was)

<=>

Alternatief gloeistroom cirquit voor oude VGA kleurenmonitor aan beeldbuisje met lage emissie geknoopt om het eventjes te "boosten".
Na een poosje ineens pràchtig beeld, en heel mooi licht aan zowel de voorkant als de achterkant van de beeldbuis...
Leuk hoor, als de soldeerverbinding van het middelste pennetje van IC 7806 afknapt terwijl er 12 Volt op staat...
Ik had twee diodes "in serie" met de nul-pin gezet om de spanning naar zo'n 7,2 Volt te boosten.
Dat leek letterlijk iets te "zwaar" voor die soldeerverbinding te zijn...
De beeldbuis heeft hierop niet lang geleefd, en is overleden aan waarschijnlijk een 3-voudige H-K Short, en open Gloeidraden.

<=>

220 Volt Seriemotor van een stofzuiger testen door hem volledig onbelast (Ook zonder Fan-Trommel) aan de spanning te hangen...

Sjeez... Ik werd bang van dat geval!!
Nee, Ook nooit meer doen dus...

---------

Dat waren zoal de misstappen die ik zelf heb begaan...
Gelukkig heb ik alle 10 vingers nog, en had mijn toenmalige bril de klap van die halogeenlamp opgevangen.

Neovo.

Slechtziend aan linker oog, Blind aan rechter oog. Hosting van Forumbestanden: https://drive.google.com/drive/folders Meetarsenaal welke ik heb: https://drive.google.com/file/d/1vx54QxPe6YS3pJhybK_y0a380MYUFGyb/view

Heel goed.

Ik heb eens het water waarineen stofzuiger (met aangesloten stekker), lag, aangeraakt.
Geen pijn. Wel geschrokken.

"Verbringe nicht die Zeit mit der Suche nach ein Hindernis, vielleicht ist keines da." Franz Kafka

een stofzuiger..

Ik was eens aan het stofzuigen in de woonkamer.
Maar er lag wat water op de vloer, wat ik natuurlijk niet zag.
En ik zuig dat allemaal lekker op.
Toen ik een paar seconden later achter me keek omdat ik de stofzuiger rare geluiden hoorde maken, zag ik alleen maar een rookwalm! Snel de stekker eruit getrokken, maar dat 'grapje' kostte toch wel een nieuw sausje op het plafond en 7 nieuwe rollen behang.

Nu wat meer Wounded in Action..

Zo was ik een paar dagen geleden een 4-aderige kabel van de isolatie aan het ontdoen met een kabelsnijder. Toen ik uitschoot met die kabelsnijder was de nagel van mijn linker wijsvinger 'geknipt' en moest ik om een paar hechtingen om de snee dicht te maken.
Die kabelsnijder was nogal scherp, vandaar...

Niet echt de ultieme 'nagelknip' manier, maar de isolatie was wel van de kabel, en daar was het me uiteindelijk om te doen!

daarom doe ik dat met een zijkniptang dat scheelt wachten bij de ehbo. maar het halve bedrijf zit bij de brandweer dus hulp is vlug ter plaatse .

ik had het soldeerbout probleem ook eens toen ik nog een 230v model had zonder houder en in de vlugheid dacht dat het een schroevendraaier was , en pakte bij het element . gelukkig had ik toen ook al eelt op m'n vingers . straks was ik de wekkker aan het modden en kwam met de soldeerbout tegen m'n duim en dat voelde ik niet maar rook het wel .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Bij een herstelling van een industriële controller.
Elco's vervangen -> toestel onder spanning zetten -> boem en rook uit de ventilatie openingen.
Open geschroefd om te kijken wat er aan de hand was -> ik zag twee van de pas vervangen elco's waarvan alleen de aansluitpinnen nog op de print zaten, de rest was weg.
Op de silk van de print staat de + en - aansluiting, ik was 100% zeker dat ik ze gesoldeerd had volgens de polariteit zoals op de print aangegeven.
Dit gedeelte van het circuit uitgevolgd en opgetekend -> elco's waren van een voedingsgedeelte dat + en -15V maakten -> bleek dat de polariteit op de silkscreen foutief getekend was -> terug nieuwe elco's gesoldeerd tegenovergesteld gepolariseerd tov de silk -> toestel werkte.

It is so simple to be happy, but it is so difficult to be simple

Op 2 maart 2010 23:01:40 schreef Neovo Geesink:...24-Volt gloeilamp met E27 fitting in normaal armatuur gedraaid...
Was een leuk flitsbuisje toen ik het inschakelde!...

Hé, dat ken ik!
Wij hebben hier op het werk ook een doos met van die 24V gloeilampen liggen omdat we ooit eens een oude draaibank hadden waar die in de machinelamp moesten.
Op een gegeven moment was de lamp op een wc kapot. De jongen die hier alle klusjes doet draaide er een nieuwe in (24V peertje dus) en pats!, kapot. Weer een nieuwe er in; pats! weer kapot.
Ik geloof dat hij het een stuk of 5 keer geprobeerd heeft voordat hij kwam vragen waar dat toch aan kon liggen. :)

So far...so good...KABOEM! | Cars, motorcycles and metalworking => Visit Willy's website!

die ken ik ook , dan werd ik gebeld als er een automaat uitlag door iemand die een 125 watt hpl lamp zo op de 230v had gestoken . ik hing altijd in een tent van 40x15 meter de lampen en die hingen hoog en dan natuurlijk eerst de lampen erin draaien . en dan sloeg er een nog warme lamp tegen de tentdrager aan en dan lag het glas 6 meter verder nog . dat effect is met een tlbuis ook veel erger als deze warm is .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

daarom doe ik dat met een zijkniptang

nagels knippen?

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

nee , kabel strippen ! nagels met een mini zijkniptang .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Vrijdag moest ik even op de peizerweg in Groningen zijn. Daar gelopen rook ik al een bekend elektro geurtje. Eenmaal weer buiten gekomen bleek dat we helaas gelijk hadden. Compleet transformatorhuisje zwaar aan het roken.

affijn de ellende kun je hier bekijken
http://www.112groningen.nl/Groningen/nieuws/9970/grote-stroomstoring-n…

op de tweede video zie je nog een flinke knal door een sluiting denk ik.

hmm ... nieuwbouw + vele airco's op een te zwakke trafo die uitfikt , de klap is de 400v verdeler die sluiting trok , of de trafo die opensprong .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 4 maart 2010 19:00:55 schreef testman:
nee , kabel strippen ! nagels met een mini zijkniptang .

Draadjes strippen doe je toch met je nagels? Blijven ze vanzelf kort >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - &#8224;

ik strip ook veel met mijn nagels, maar op dezelfde plek steeds. Daardoor blijven ze niet echt kort, maar je krijg in 2 nagels een inham waar het draad precies in past

je moet monteurs een zien kijken als ik een kabel aanstrip met een zijkniptang zonder draden te raken . die hebben allemaal van school af geleerd met een striptang te werken , iets wat ik nooit heb gedaan . heb ook wel met m'n tanden gestript maar als het 20x in 28 jaar is ,is het veel . erg slecht voor je tanden en de kopersmaak.....

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 17 juli 2010 10:03:44 schreef Peter112:
Vrijdag moest ik even op de peizerweg in Groningen zijn. Daar gelopen rook ik al een bekend elektro geurtje. Eenmaal weer buiten gekomen bleek dat we helaas gelijk hadden. Compleet transformatorhuisje zwaar aan het roken.
...
op de tweede video zie je nog een flinke knal door een sluiting denk ik.

ik heb hier net hetzelfde voorgehad enkele jaren geleden met Kerstmis, de hele straat had de kerstverlichting om 7 uur 's avonds laten aanspringen. Op kerstavond was het om 7u ineens BOEM en hen zat de hele regio zonder stroom, dat was de gezelligste kerst ooit!

alleen kwamen wij niet in het nieuws

dat krijg je nu , het is pruimentijd dus is alles nieuws . overigens is met regelmaat de jaarlijkse piekverbruikdag in nl met de kerst .

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Henry S.

Moderator

Op 17 juli 2010 10:43:28 schreef testman:
hmm ... nieuwbouw + vele airco's op een te zwakke trafo die uitfikt , de klap is de 400v verdeler die sluiting trok , of de trafo die opensprong .

Het huisje is nog niet zo oud, allemaal nieuwbouw op dit stukje.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 17 juli 2010 14:15:39 schreef testman:
je moet monteurs een zien kijken als ik een kabel aanstrip met een zijkniptang zonder draden te raken . die hebben allemaal van school af geleerd met een striptang te werken , iets wat ik nooit heb gedaan . heb ook wel met m'n tanden gestript maar als het 20x in 28 jaar is ,is het veel . erg slecht voor je tanden en de kopersmaak.....

Sorry hoor, maar ik ben in het veld zelden een monteur tegengekomen met een striptang. Iedereen gebruikt een zijkniptang. Als er al iemand al een striptang gebruik word hij heel erg snel op geattendeerd dat een kniptang beter werkt.
Ik moest laatst noodgedwongen een striptang gebruiken omdat iemand mijn kniptang te mooi vond om te laten liggen. Maar wat een drama is dat een striptang.

Maak me niet gek, ik ben al gek.

met vd draad gebruiken ze die veel wat ook wel te zien is daar alles veel te lang wordt gestript . met kasten bouwen gebruik ik wel een stipax ( stripautomaat ) anders wordt je arm lam van de 6mm2 pellen . en sommige rollen draad zijn erg taai om af te strippen .

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Ik gebruik tegenwoordig alleen nog deze

Fijne tang

Een zak tuinaarde opescheuren

Dit topic is gesloten