Nixieklokschema's zijn met 10-tallen te vinden op internet.
4 digits, 6 digits, direct/gemultiplext, 50/60Hz, DCF77, GPS, discreet CMOS/TTL of µC gestuurd, enz.
Ik vind het persoonlijk een beetje 'dom' om een volledig nieuw ontwerp te maken als alles al eens uitgedacht is door anderen.
Vermits je een ontwerp op basis van een µC verkiest zou ik vertrekken van een bestaand schema en dat desnoods aanpassen aan je wensen.
Je zal al (lang) genoeg werk hebben aan het ontwikkelen/debuggen van je eigen klokprogramma/routines.
Een goede basis is dit eenvoudig ontwerp van Claus Urbach en Thomas Scherrer dat trouwens als kit verkocht wordt (bron):
PDF: http://www.clausurbach.de/nixieclocks/deutsch/downloads/106-IN18-schem…
6 digits, 2x3 gemultiplext, standaard 74141 of K155ID2 BCD naar decimaal decoders/drivers, standaard MPSA42 en MPSA92 torren.
De +180V voeding is het bekende SMPS ontwerp rond de 555 timer maar kan je desgewenst vervangen door een MC34063A of MAX1771 ontwerp.
Ik zou zelfs opteren voor de bekende goedkope kant-en-klare Tayloredge 1363 of 1364 nixievoeding (zie o.a. hoger in dit topic).
De logische +5VDC komt simpelweg uit een 7805 spanningsregelaar.
Het nixieklokschema is geschikt voor praktisch alle nixiebuizen (behalve biquinary buizen) door aanpassen van de anodeweerstanden R8 t.e.m. R13 (hier geproportionneerd (10k) voor de grote IN-18 buizen).
Q1 tot Q6 zijn de digit select NPN/PNP transistorparen (high side drivers).
R14, C12 en D9 zijn bedoeld voor gebruik van de 50Hz netfrekwentie als tijdbasis.
Gebruik je de 50Hz niet dan kunnen deze componenten vervallen, net als bruggelijkrichter D1 tot D4 (wel voeden met 9-12VDC dan).
Connector J1 is de aansluiting voor een DCF77-ontvanger (DCF77-signaal, +5VDC en GND) of zelfs het 1Hz outputsignaal van een GPS ontvanger.
Oorspronkelijk is het schema uitgerust met een PIC 16F876(A) (mijn werkpaard!) maar natuurlijk kan je eender welk merk/type µC met genoeg I/O en geheugen toepassen naar keuze (de poortassignatie gebeurt toch in de software).
In de originele software dienen S1 en S2 enerzijds om de helderheid van de nixies in te stellen (in 4-stappen + inter-digit cross fading via PWM), en anderzijds om de kloktijd in te stellen bij 50Hz netfrekwentie en 1Hz GPS als tijdbasis.
Met DCF77-sturing wordt van seconde 50 tot 55 van elke minuut de datum getoond.
Ik bezit ondertussen zes van deze klokkits tot volle tevredenheid (waarvan drie volledig afgewerkt en functioneel, één opgebouwd voor testen, en twee kits volledig met PCB en componenten nog in hun zakje klaar om opgebouwd/gesoldeerd te worden).
PS: Welke buisjes heb je gekocht?