Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Ik heb ze ook op marktplaats gezet hoor, en de plaats is Veenendaal

Dan ben jij me dus voor geweest Grr...

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Sine

Moderator

In het kader van, wat ligt er op zolder ...

MEGA PANAPLEX !

http://www.gigawatts.nl/co/div/Mega_panaplex/IMG_0170.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/div/Mega_panaplex/IMG_0163.JPG

http://www.gigawatts.nl/co/div/Mega_panaplex/IMG_0174.JPG

Ik kan er zo geen type nr op vinden, eens kijken of ik er eentje van de alu plaat kan afschroeven.

Angaben sind wie immer ohne Gewähr.

Wow, die zijn mooi! :o

zo'n balk kost vans goud geld... al zou ik hem niet verkopen :P leuk speelgoed!

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Sine

Moderator

Je moet wat te hobby-en hebben nietwaar ?

En ik wilde al langer eens rode nixies in een klok gebruiken, die zijn ook bij heldere verlichting net iets leesbaarder, en ze verlichten in het donker niet meteen de halve kamer ... dubbel bonus !

Dus ik heb ooit eens een flesje rode 'lampen dompellak' besteld bij grote C om dit eens te proberen. Dan heb ik vandaag toch maar de stoute schoenen aangetrokken, een dompelbadje gemaakt uit PVC ( ik had er niet zo'n vertrouwen in dat het met het bijgeleverde kwastje streeploos zou worden ) en de buisjes twee keer tot aan hun voeten in het badje gesopt.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/IN18_verf/IMG_0620.JPG

Aan de waslijn
http://www.gigawatts.nl/co/projects/IN18_verf/IMG_0605.JPG

Met als voorlopig resultaat :
http://www.gigawatts.nl/co/projects/IN18_verf/IMG_0616.JPG

Niet gek lijkt me ... ze moeten nog een uurtje of acht uitharden, dan durf ik ze eens in een klok te prikken ( hoewel de lak ERG snel lijkt te drogen )

Ziet er erg mooi uit, zijn het IN18 buisjes? Ik ben ook erg fan van die rode lak buisjes. Heb zelf een aantal rode zm1040 buizen.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
Sine

Moderator

Jep IN18's en die moeten in een alu KLOK behuizing komen.

http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0012.jpg

Fototje 'geleend' van turbokeu

Dus je hebt een klok k7 behuizing? Dat word dan een mooie combi.
Ik ga waarschijnlijk voor mijn nixie klok als die ooit eens afkomt een houten behuizing maken. Maar dan echt mooi hardhout en gefreesde kanten e.d.

Sine

Moderator

Jep, een K7. Het is heel jammer dat Mike Mayberry ze niet meer maakt, ik ben toen net nog wel zo slim geweest twee K7's te kopen, maar een K8 had ik eigenlijk ook nog wel willen hebben.

De elektronica maak ik zelf, het kitje van thomas wat er voor gemaakt is heeft een 2x3 mux, en dat is bij IN-18's niet de meest ideale manier om ze te sturen (ze geven niet veel licht meer, en de buisjes fluiten is fade mode)

ja het inderdaad heel jammer dat die behuizing niet meer gemaakt word. Ik heb inderdaad ook wel eens gekeken naar die printjes daarvoor. En het is opzich nog wel even wat denkwerk voordat ik het uiteindelijk af heb. Maar zoiets moet je ook gewoon niet overhaasten.

Jij had toen toch ook een aantal van die rode zm1040`s gekocht die nos waren op mp?

[Bericht gewijzigd door haasje93 op 28 oktober 2013 10:47:13 (14%)]

Sine

Moderator

Ik heb meermaals setjes 1040's gekocht op marktplaats ... de eerste zo'n 10 jaar geleden :)

Een nieuwe print is helemaal niet zo tricky, zeker niet als het allen maar de tijd hoeft weer te geven.
Mijn opzet : HV schuifregisters aan een Uc, RTC er bij, 180V en 5V voeding. ... eeeh .. dat is het wel zo ongeveer.

[Bericht gewijzigd door Sine op 28 oktober 2013 23:14:55 (55%)]

Ik zit al een paar dagen met een vraag in mijn hoofd waar ik het antwoord niet op kan vinden. Bij bepaalde type nixie buizen zit aan de achterkant een ronde cirkel van metaal die wat verdikt is. Echter zijn er ook buizen die dit niet hebben. Wat is die ronde cirkel en heeft het een bepaalde functie.

Wat opvallend is is deze cirkel vooral voorkomt op duurdere buizen die dan over het algemeen een langer aantal branduren hebben. Gezien buizen met een langere levensduur vaak (meer) kwik bevatten zou dit misschien iets kunnen zijn waar de kwik in zit? Ik ben al een aantal dagen op zoek naar het antwoord maar kan nergens ook maar enige informatie vinden over de beruchte cirkel.

Voor de duidelijkheid even een foto gemaakt van een in-18 buis waar deze cirkel op zit.

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-ZSBOFNMT.jpg

maartenbakker

Golden Member

Ik gok op een solid-state getter. Je ziet duidelijk een "pilletje" in een metalen houdertje zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 4 december 2013 18:32:07 (50%)]

"The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Daar had ik nooit achter kunnen komen zonder de juiste benaming te weten. Het lijkt er sterk op dat dat het is.

Wat ik me dan alleen nog afvraag. als het inderdaad een getter is waarom is er dan geen aanslag op het glas door het verwarmen van de getter? Dit zie je bij VFD tubes (altijd) en bij nixie tubes (nooit)

VFD's moeten vacuüm zijn, nixies zit gas in (Mengsel van neon en nog wat dingen, blijkbaar kwikdamp dus, en misschien nog wat).

Dus het zal ook wel een verschillend type getter zijn.

Blog // Backwards Lightspeed Bus: i*i=-1, so iic=-c.
Tidak Ada

Golden Member

Het kan in dit geval een amalgaam (kwikverbinding) zijn en als er helium of waterstof in het gasmengsel zit ('Penning mixture' ) kan het ook een getter zijn dat de partiële spanning van het betreffende gas op peil houdt.
Waterstof en Helium kunnen namelijk door het glas heen diffunderen.

Zo'n waterstofpil vind je ook bij waterstofthyratrons.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com

Ik heb de werking gecontroleerd met mijn multimeter op diode-test. Alle segmenten doen het!

Stom stom. Voor mij is het te laat, maar: gebruik altijd een weerstandje! 1 5-digit segment naar de knoppen. Maarja een dag niets geleerd is een dag niet geklooid.

Edit: ook hier een blunder. Origineel bericht overschreven ipv gequote.

[Bericht gewijzigd door RobvdVeer op 22 december 2013 14:43:21 (12%)]

JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Eindelijk mijn IV-17 smartsocket werkend gekregen. Dit zijn printjes met een PIC en 4 VFD buizen welke je aan elkaar kan koppelen, al werkt 4 buisjes al heel aardig.

Via een USB->TTL adapter werkt commando's sturen niet echt goed, maar met de GPIO van een Raspberry Pi werkt het voor zover ik zie gewoon goed.

Headlines van websites, sensor informatie, load average, je kan het allemaal over de buisjes heen laten rollen :)

https://www.youtube.com/watch?v=0XWjajBTCXA

Heel gaaf! Ik heb nog 6 B-7971 smartsockets liggen, moet ik ook maar eens wat mee gaan doen... Wordt wel ruimte zoeken waar ik dat kan neerzetten. :P

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces! WORKSHOP!
Tidak Ada

Golden Member

JulietMikeBravo, je hebt privé mail...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----------------------> TUBECOLLECTORSASSOCIATION@yahoogroups.com
JulietMikeBravo

aka Vagevuur

Op 27 december 2013 22:46:40 schreef Benadski:
Heel gaaf! Ik heb nog 6 B-7971 smartsockets liggen, moet ik ook maar eens wat mee gaan doen... Wordt wel ruimte zoeken waar ik dat kan neerzetten. :P

Dat zijn ook leuke buizen, wel lekker duur, IV-17s zijn voor heel beschaafde prijzen te krijgen.

Smartsockets is een mooi systeem, helaas wel moeten kloten om het direct op een server werkend te krijgen. USB naar TTL en dan op de commandline sudo echo -ne 'MS\70\4\1IV-17 SMARTSOCKET ON RASPBERRY PI ' > /dev/ttyAMA0

Tidak, ik heb je mail gezien, ga er mee aan de gang :)

Ik zag dat het al even geleden was sinds een bericht over mooie buisjes in dit topic, dus ik dacht ik zal dit topic weer even een beetje leven in blazen.

Ik heb de afgelopen tijd weer wat leuke buizen gekocht en zelfs een aantal gekregen.
Eentje daarvan heeft al een kleine sneak preview gehad in het CO nixieclock topic.

De buizen...

1x B7971
1x GI-21 NOS
4x IN-18
2x JAN7977 NOS
5x GN-4A
6x ZM1020
5x CD70
6x CD72

De GI-21 is een hele bijzondere nixie, niet alleen zijn de cijfers met de hand gebogen draden, maar deze nixie heeft ook geen anode rooster.
De kathode naast degene die je wil laten oplichten fungeert dus als anode.
Er is vrijwel niks tot geen documentatie over deze buis, maar wel over zijn broertje de GI-10. Deze zijn van gelijke aard waardoor je met behulp van de informatie over de GI-10 toch je GI-21 kan laten werken.

http://www.jb-electronics.de/html/elektronik/nixies/n_gi10.htm?lang=en

De JAN7977 zijn met een cijfer hoogte van 7,8mm een van de kleinste buisjes.

De CD70 en CD72 buisjes komen bij een mede CO`er weg, namelijk Pietplof. Ik heb ze van hem gekregen toen ik een bezoek bracht aan zijn werkplaatsen.

Ik ben ook nog steeds bezig om een clock te maken, en wel met cmos ic`s.
Nu moet ik hem dit jaar afkrijgen anders kost dat mij een krat bier + droge worsten aan een collega. :)

Tidak Ada

Golden Member

Was ik die collega maar... :9

Die ronde rood gekleurde buisjes (ZM1020) links boven op de foto, zijn die gelijk aan de Z520M, die ik hier heb liggen?

Tip:
Op ePay zijn er voetjes voor die buizen te koop voor een luttel bedrag. Er zijn Chinese keramische versies, maar een Pool biedt een zwarte bakelieten versie aan. Is wat duurder, maar is mooi gecamoufleerd als je hen onder zwarte printplaat monteert. Zoek op 'B13B (nixie) socket'. Ik zit net op een setje te wachten voor mijn CO klokje

Die Z520M zijn inderdaad gelijk aan de ZM1020, maar ook aan de GN-4A die ik heb liggen.

Bedankt voor de tip over de voetjes, die van die pool wist ik.
Ik heb er laatst 30 van hem binnen gekregen. :)

Ik ben ook nog wel opzoek naar sockets voor die JAN7977 namelijk RST-3, weet niet op jij er heel toevallig een paar hebt die je wel wilt wegdoen?