Het grote fake-onderdelen topic

Arco

Special Member

Philips maakte buizen voor iedereen die ze hebben wilde... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
maartenbakker

Golden Member

Daar staat dan wel weer tegenover dat die buizen als Philips herkenbaar waren (en het was in niemands belang om die codering weg te poetsen voor zover bekend was wat die ueberhaupt betekende, want Philips had een goede naam). Sommige Amerikaanse merken etsten het type in het glas, dat was waarschijnlijk een te duur procede maar maakte het wel nog duurder/onmogelijker om de buis te vervalsen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Productiecodes staan vaak binnen in het systeem. Hetzij op elektroden, hetzij op de stam.

Inderdaad etste GE een soort braille patroon buiten op de buis. Die is tot op heden nog niet volledig ontcijferd.

RCA gebruikte een onderbreking in het hexagon, waarin het typenummer stond. De plaats van die onderbreking gaf de productieperiode aan.
Telefunken perste, dacht ik, een symbool in het persglas waarin de contactpennen zitten, dat de datum voorstelde.

De argeloze afnemer wist hier echter niets van.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 13 september 2015 11:09:35 schreef Sine:
Magnavox inderdaad, maar dat heeft niks met magnatec te maken.

Magnatec kijkt naar welke onderdelen er gewild zijn, koopt iets in wat daar op lijkt schuurt het label er vanaf en prakt er een nieuw type nummer op. En kan op die manier obsolete en moeilijk te krijgen onderdelen leveren.

En daarbij blijft de vraag of de vervangers de specs van de orginelen halen.

NTE is ook zo'n omlabelbedrijf.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Hoeft niet altijd een probleem te zijn. Als ze gewoon een echt equivalent of een iets zwaardere vervanger omlabelen, gaat het wel gewoon goed. Het probleem is echter dat het enige waar je op kunt vertrouwen, is dat je er niet op kunt vertrouwen.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sine

Moderator

Die twee torren die ik ervan gebruikt heb haalden in ieder geval beiden hun specs niet.

Vorige week een LH0002 buffertje gekocht bij een Duitse ebay handelaar. Herkent iemand de aanduiding van National Semiconductors zoals hier, maar dan op IC's (70's) van onverdachte bron? Ik ken alleen het 'golfjes' logo and het NS-outline logo.

Hi markce,

Mijn LH0002 IC's zijn er wat opdruk betreft wat anders uit, maar jij hebt als het goed is een Mil spec type daar in je handen.

Mijn laatste twee Metal Can types hebben een Nen een S aan elkaar geplakt staan van een bepaald letter type, dat zijn niet de golfjes waar jij het over hebt.
Die van mij zijn zeker orgineel ;-)

Die van jou kan ook orgineel zijn, ik heb de 883B versie nooit in mijn handen gehad.

Mag ik vragen waar je dit IC voor gaat gebruiken?

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Je bedoelt dit logo:

Ik wil de LH0002 gebruiken als line-driver (zoals in app-note).

Arco

Special Member

Dat is inderdaad het oude logo. Gewone letters 'NS' heb ik ook nog nooit gezien.
(maar aan de krassen te zien is het ic wel oud; ik vraag me af of toen ook 'rip-offs' gemaakt werden...)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Hi Markce,

Yep, dat logo, ahhh kijk een LH0033 heb ik er hier ook nog een aantal van liggen :-)

Ik heb de LH0002 veel gebruikt al buffer achter opamps.
Net aan de hand van jouw opmerking weer even op ebay gezocht en kwam voor weinig de LH0002 in plastic tegen.
Daar deze behuizing weinig voorkomt, is er kans dat het geen fake IC's zijn (dat hoop ik dan maar)

Ik had Tidak Ada vanmiddag nog verteld wat ik voor de LH0002 en de LH0032 betaald heb in begin 80 jaren, was rond de 105 Gulden!
Voor het geval dat, de BUF634 is wat moderner als je dat is nodig zou hebben.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Arco

Special Member

Intersil maakt nog steeds de verbeterde versie van de LH0002 (monolithic i.p.v. hybrid): de Harris HA-5002/883
http://www.intersil.com/en/products/space-and-harsh-environment/-883/-…

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Het lijkt erop dat mijn LH0002 opnieuw gelabeld is. Bv. de 0 van 7601 lijkt door de kras heen geprint. Ik heb ook geen NS ic's uit 197x in deze behuizing gezien met label bovenop, iemand wel?

mel

Golden Member

Op 13 september 2015 21:21:48 schreef maartenbakker:
Daar staat dan wel weer tegenover dat die buizen als Philips herkenbaar waren (en het was in niemands belang om die codering weg te poetsen voor zover bekend was wat die ueberhaupt betekende, want Philips had een goede naam). Sommige Amerikaanse merken etsten het type in het glas, dat was waarschijnlijk een te duur procede maar maakte het wel nog duurder/onmogelijker om de buis te vervalsen.

Dat in het glas etsen van het typenummer , is veel beter dan wat de "Europese"fabrikanten doen.Ik heb een doos vol met blote elektronenbuizen, waar niks meer op staat.. :+

u=ir betekent niet :U bent ingenieur..

heb hier nog een LH0045cg liggen met die golfjes als logo erop, zo te zien uit 1983 nog..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Hi markce,

Als je een functie generator hebt en een scoop, dan ben je er snel achter of het wel een LH0002 is...

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Hi Backdog,
Ik heb 'm met een pulse generator getest en het is een snelle buffer, mogelijk een goedkopere gewone LH0002,waarschijnlijk geen /8838 (Mil spec). Door relabelling weet je niet precies wat het echt is.
De verkoper geeft aan dat hij nog andere IC's met dit NS logo heeft en gebruikt dit als argument, vandaar mijn vraag.

Vandaag bezig geweest om mijn oventje om te bouwen naar een Reflow ControLeo2 en daarbij gebruik makend van SSR relays van eBay.

Het hele systeem werkt perfect (de learning modus is echt mooi) maar omdat ook dit project weer af is was ik benieuwd naar de inhoud van zo'n SSR relay. Ik had er nog een paar liggen dus slopen die handel.

Tijdens het zoeken op internet naar "hoe open je zo'n ding eenvoudig" kwam ik ook veel topics tegen over deze Fotek SSR relays waarvan er dus vele gewoon fake zijn en niet voldoen aan de beschrijvingen die op het label staan.

Ik zit best wel logisch in elkaar dus ik ga ervan uit dat ik ook deze fake dingen in mijn oven heb geplaatst. En inderdaad :-)

Deze fake FOTEK SSR-25 DA zouden dus 25A moeten doen maar deze doen maar 16A. Er zit een BTA16-800C. (Nu nog maar afvragen of deze ook geen fake is)

Voor mijn reflow oven maakt dit natuurlijk niet veel uit want er zitten vier elementen in, twee boven en twee onder dus heb ik twee van deze relays geplaatst. Maar je zult er maar een sauna mee gaan opwarmen ... of iets anders.

Na een aantal topics hierover gelezen te hebben heb ik wel in de gaten dat deze relays het wel gewoon doen maar dat je moet uitgaan van de helft van de rating die op het relay staat. Dan komt het best wel goed.

Bijgaand de pic's

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Op 17 januari 2017 17:15:33 schreef ritmeester:

Deze fake FOTEK SSR-25 DA zouden dus 25A moeten doen maar deze doen maar 16A. Er zit een BTA16-800C. (Nu nog maar afvragen of deze ook geen fake is)

Dat lijkt me een overgestempelde van ST. Of heeft ST de tent in Marocco aan een Chinees verkocht ofzo?

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op dinsdag 17 januari 2017 18:41:05 (12%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Hi

Zo'n soort Solid State relais zat ook bij mijn P.I.D. controler.
Ik vertrouw ze voor geen cent!

Als je iets wilt hebben dat je kan vertrouwen, kom je toch uit bij de CRYDOM types.
Je hebt natuurlijk vele merken zoals Omron waar ik ook vertrouwen in heb.

Dwenk dan aan een prijs van 40 Euri ex BTW, door koop je in China 3 stuks P.I.D. controler voor, met sensor en Solid State relais :-)

Groet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 september 2015 08:47:16 schreef SparkyGSX:
Als je zelfs van RS en Farnell fake torren krijgt, wordt het wel heel erg. Bij die leveranciers koop je ook geen "generieke LM317", maar een specifiek type van een specifieke fabrikant.

Normaal zou je hopen dat zulke grote distributeurs hun artikelen rechtstreeks bij fabrikanten inkopen. Dus fabrikant -> RS, Farnell & co -> eindgebruiker.

Maar ik kan me voorstellen dat er zo hier en daar wel eens 3e partijen tussen zitten. Soms betrouwbaar, soms niet.

Daarnaast: veel fabrikanten zullen toch érgens productie stap(pen) in het verre oosten laten doen. Bijv. zelf wafers bakken, huisje & pootjes elders doen. Natuurlijk zit er verschil in hoeveel controle fabrikanten over die stappen hebben, en zal het nooit 100% mogelijk zijn om gerommel aan de productielijnen uit te sluiten.

Idd. wel nieuwsgierig wat RS over bovenstaande gevalletje zegt... :+

Jammer dat bijv. het feedback systeem van eBay weinig effectief is om dit soort gerotzooi de kop in te drukken. :/ Ik zou het minder een probleem vinden als je -al dan niet na aankoop- zelf kunt vaststellen wat fake is en wat niet, maar da's helaas lang niet altijd eenvoudig.

Weardguy had een 7805 of een LM317 willen hebben en heeft die uit een bakje gehaald waar een bijna 20 jaar oude "mengeling" uitkwam. Het lijkt me dat het voorraadbeheer daar schuld aan heeft. Iemand heeft een "raar ding" in dat bakje gegooid in de tussenliggende 10-20 jaar dat het bakje nauwelijks gebruikt is....

Als je dit soort problemen zou merken bij Farnell, RS, Mouser of Digikey en weet bij welke bestelling zo'n component is meegekomen, dan zouden ZIJ moeten kunnen uitzoeken hoe zij aan het ding gekomen zijn. Traceerbaarheid heet dat. Wat mij betreft stopt de betrouwbare traceerbaarheid bij dat bakje bij weardguy....

Wij zijn gewoon op kleinere schaal bezig dan RS of Farnell. Zo'n traceerbaarheid systeem opzetten lukt alleen goed als je het massaal doet.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Op 18 januari 2017 08:58:35 schreef rew:
Weardguy had een 7805 of een LM317 willen hebben en heeft die uit een bakje gehaald waar een bijna 20 jaar oude "mengeling" uitkwam. Het lijkt me dat het voorraadbeheer daar schuld aan heeft.

Ik zie dit topic bij toeval, maar nee. Het geproduceerde, waar dat rare geval toevallig tussenzat, betrof een serie galvanische scheiders voor communicatielijnen.

'Vroegâh' werden die printjes en alle benodigde onderdelen per honder ingekocht en werden er 100 exemplaren bestukt, gesoldeerd en ingebouwd en vervolgens op voorraad gelegd.

Door wat voor reden dan ook (ik vermoed een verschuiving van analoge naar digitale communicatie, maar zeker, geen idee) liep de omloopsnelheid van die dingen terug, waardoor het de laatste jaren niet zo hard meer ging.

Tot 2015 dus en de voorraad nijpend werd.
Toen is wederom voor 25 of 50 stuks alles ingekocht en dat betrof (voor zover ik weet althans) een verse inkoop bij de leverancier, geen oude voorraad die er al jaren lag.

Het enige is echter dat ik 'slechts' degene ben die het in elkaar zet en niet de inkoper/besteller ben én degene die daarover gaat direct aanspreken me niet in dank afgenomen wordt over het algemeen (niet door de inkoper, een prima kerel, maar door m'n chef)

Daarnaast werd dit niet belangrijk gevonden, want ik heb het wel gemeld. Tja, dan houdt het op. Ik vind het heel jammer dat ik al zo afgestompt ben dat ik dan al denk van 'zoek het maar uit' en dat ding er bij wijze van spreke nog gewoon insoldeer ook.

http://www.m-voorloop.nl --- Ik? Welnee! Ik zit nog lang niet achter de germaniums.

Spot de fake hub.

(strikvraag).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/