Het grote fake-onderdelen topic

Wat mij nogal stoort bij het document waarnaar flash2b verwijst: wie heeft dat opgesteld? Een joch van 14 jaar of zo, lijkt me. Neem nou deze tekst:

We of course run a lab and we could see that the
surface had been etched, how???. This unfortunately
is not the first time we have seen this type of damage.
IT IS A FORM OF PLASMA ETCH!!!

Uitroeptekens en vraagtekens alom, op een halve pagina 4 verschillende font-afmetingen. Een mens zou toch wat meer zinvolle structuur in een NASA-document verwachten...

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

Ik heb hier ook een buis Freescale processors HC908 die compleet hoogohmig door meten en dus niets doen.
Komen van een zeer bekend staande groothandel.
Wat mij bij aankomst wel opviel dat deze in een antistatische buis zaten terwijl ze normaal per tray komen.
Helaas kwam ik er ruim te laat pas achter dus helaas, fluiten naar de centen.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Op 30 mei 2013 21:41:48 schreef pros:
Wat mij nogal stoort bij het document waarnaar flash2b verwijst: wie heeft dat opgesteld? Een joch van 14 jaar of zo, lijkt me.

De hele uitstraling doet in het beste geval denken aan de laatste klas basisschool, wat een gebroddeld knip en plakwerk zeg. Als het niet op de server van NASA gehost zou staan, zou je niet eens geloven dat het echt is.

De foto's van de mensen die op een houtskoolvuurtje chips aan het desolderen zijn en ze sorteren op aantal pootjes en andere uiterlijke kenmerken, spreken echter boekdelen. Dit is ook waarom het 'oplevert'; het centenwerk is kennelijk de moeite in die landen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Ik geloof het best dat er chinezen zijn die "onverantwoord" oude electronica recyclen. En dan gebeurt er vast wel iets met de overgebleven chips. Maar als je normaal inkoopt, is de vraag of je daar snel mee te maken krijgt.

(Nouja... Misschien ben ik er ingeluist door Mouser. Ik heb mosfetjes gekocht met een gate-capacitance van "max 500nF""max 500pF" . Mijn eerste meting doet eerder vermoeden dat het 't tienvoudige is.... Moet het nog eens nameten waar het aan ligt. (ik heb nu "even" de pullup naar 100 ohm verlaagd... Even vergetende dat dit dan zo'n 50mA extra stroom oplevert als de mosfet open gestuurd zou moeten worden).

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Als je 'normaal' inkoopt kom je dat inderdaad niet snel tegen.

Maar bedenk je ook dat je soms aangewezen bent op brokers, omdat het component niet meer regulier verkrijgbaar is. Als een klant ineens nog 100 obsolete producten van je wil bestellen, en het enige waar het op hangt is een bepaalde ramchip, die nog in een flinke batch bij een broker ligt... tja, dan ga je dat overwegen. En dan heb ik het niet over zo'n broker met een woonhuisadres in pakistan en een vaag mobiel nummer. Gewoon een van de grotere jongens.

Het was overigens al niet de policy binnen het bedrijf, maar na de slechte ervaringen hebben we ons er ook niet meer aan gewaagd. Het tweede probleem is namelijk dat je niks weet over de kwaliteitsbewaking van voorafgaand transport en opslag, ook als het component prima in orde is.

If you want to succeed, double your failure rate.

En dan gebeurt er vast wel iets met de overgebleven chips.

=> Ebay

Ik koop al m'n componenten tegenwoordig bij Mouser of Digikey en in Deurne ;-)

Ebay, Futurlec en Tayda Electronics hebben bij mij afgedaan voor losse componenten. op ebay koop ik alleen nog wel eens complete modules zoals de bekende LM2596 converters.

"max 500nF"

Welke is dat dan, zelfs een "stevige" mosfet als de IRL3713 (30V 200A) heeft maar 6nF

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op vrijdag 31 mei 2013 09:36:30 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Henry S.

Moderator

Op 30 mei 2013 14:31:14 schreef Jochem:
Maar fake componenten zijn ook nog steeds van deze tijd. Vaak van een broker of een andere dubbelzinnige source, maar in een zeldzaam geval ook weleens van de reguliere groothandels, die blijkbaar hun inkoop ook niet altijd via de fabrikant laten verlopen.

Ik heb deze week ook zoiets via een broker bij de hand gehad, ik heb er free electron ook nog over even gemaild. Een obsolete STM mosfet met onconventionele bestempeling, deels scheef...

Ik heb het zelfde ding met dezelfde datestamp op Aliexpress teruggevonden...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 31 mei 2013 09:31:23 schreef Roland van Leusden:
[...]

Welke is dat dan, zelfs een "stevige" mosfet als de IRL3713 (30V 200A) heeft maar 6nF

Volgens mij (en dat weet ik BEHOORLIJK zeker ;) ) bedoelt Rogier 500pF

Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.

Op 31 mei 2013 01:02:20 schreef rew:
Ik geloof het best dat er chinezen zijn die "onverantwoord" oude electronica recyclen. En dan gebeurt er vast wel iets met de overgebleven chips.

http://imageshack.us/a/img12/6100/img3976tl.jpg

Dit heb ik laatst meegemaakt. Voor de hobby 10 stuks DS18B20 via Ebay gekocht, tweederde kwam defect uit de verpakking. De meesten hadden intern een afgebroken pootje, hard duwen op het zwarte package zorgde ervoor dat ze soms toch werkten.
Van eentje brak zelfs het pootje helemaal af toen ik hem in de print wilde steken.
Ik heb ze uiteindelijk op kosten van de verkoper teruggestuurd en mijn geld teruggehad.
Via een andere Ebay-verkoper heb ik uiteindelijk wel goede sensors kunnen kopen.

Ter vergelijk een sample rechtstreeks van Maxim:

http://imageshack.us/a/img705/857/img3977mk.jpg

Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2013 19:35:50 schreef Buzz:
Dit heb ik laatst meegemaakt. Voor de hobby 10 stuks DS18B20 via Ebay gekocht, tweederde kwam defect uit de verpakking. De meesten hadden intern een afgebroken pootje, hard duwen op het zwarte package zorgde ervoor dat ze soms toch werkten.
Van eentje brak zelfs het pootje helemaal af toen ik hem in de print wilde steken.

Dit heb ik vaker meegemaakt, pootjes die spontaan afbreken. Dit is typisch een onderdeel dat via de achterdeur op de markt terechtgekomen is. Orginele afgekeurde onderdelen, geen imitatie.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Anoniem

Op 30 mei 2013 15:01:50 schreef powerflux:
[...]

BD139/140 wordt bijvoorbeeld op grote schaal vervalst.

Op grote schaal dan nog wel. Waar hààl je het? :-)

Maar wie zou dat in godsnaam doen en waarom? Die transistoren hadden hun laatste toepassing in Philips KTV's 30 jaar geleden.
Niemand heeft die vandaag nog nodig.
Ik daag je uit om mij eens 1 apparaat van na 1990 te noemen waar zo'n transistor inzit.
Transistoren worden niet geproduceerd voor een zeldzame hobbyist die nog eens wat wil maken. Maar voor de mass market.
Wat nog rest in de schuifjes van de lokale elektroboer is ruimschoots voldoende.

Ik heb zo al mijn bedenkingen bij iemand die vandaag nog experimenteert met een BD139.

Ik geraak stilaan ook overtuigd dat sommige reeksen transistoren gewoon degenereren na 30 jaar in de schuif.

Op 30 mei 2013 15:29:12 schreef MNM(tm):
[...]
Ik "pruts" anders nog steeds vrolijk schakelingen ineen, maar ik ben toch echt geen zeldzame zendamateur (zelfs überhaupt geen zendamateur!) of of rust zijde technieker!
En waarop pruts ik nog steeds? Nee, niet uit medelijden met m'n oude componenten verzameling, maar gewoon omdat het kán. En omdat ik specifieke eigenschappen in mijn schakelingen wil die niet te koop zijn, of niet betaalbaar te koop.

Noem dan maar eens iets wat jij gemaakt hebt, wat niet te koop is?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 31 mei 2013 20:36:19 (25%)

Henry S.

Moderator

Op 31 mei 2013 20:19:37 schreef grotedikken:
Ik heb zo al mijn bedenkingen bij iemand die vandaag nog experimenteert met een BD139.

Waarom... Alsof je elk jaar een nieuw type tor moet gebruiken... Dat is een doodgewone standaard tor, die kom je in de industrie ook nog steeds veel tegen. Je bent weer eens behoorlijk aan het overdrijven. Dat jij iets niet meer gebruikt wil niet zeggen dat niemand ze meer gebruikt.

Net als een BC547.. defacto standaard, en aan de andere kant van de oceaan gebruiken ze een even zo veel gebruikte 2N3904.

Ik geraak stilaan ook overtuigd dat sommige reeksen transistoren gewoon degenereren na 30 jaar in de schuif.

Op wat Japanse en metalcan OC-torren na is dat niet het geval.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op vrijdag 31 mei 2013 20:33:29 (14%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Er is nog steeds een markt voor, aangezien ST, Fairchild en Onsemi 'm nog nieuw produceren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Inderdaad. Dergelijke torren (BD139, BD241 enz) hebben op die manier nog een hele zooi nieuwere types die ongeveer hetzelfde deden overleefd ook.

De Japanse torren hadden kennelijk last van oxide op de pootjes, de OC170, OC171, AF114..117 hadden last van hun loodvrije constructie.

Van de AC-types met metalen huisjes hoor je ook wel eens wat, maar of dat nou door opslag of juist door slijtage komt? Gromsound noemt het 'tiktorren', dus zou ook hetzelfde loodvrije probleem kunnen zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 31 mei 2013 19:40:48 schreef Henry S.:
[...]
Dit heb ik vaker meegemaakt, pootjes die spontaan afbreken. Dit is typisch een onderdeel dat via de achterdeur op de markt terechtgekomen is. Orginele afgekeurde onderdelen, geen imitatie.

Ik heb dat gehad met tulpstekkers, ik heb er 10 gekocht en bij allemaal waren de soldeerlippen op de een of andere manier verbogen, waarschijnlijk zijn die in de fabriek afgekeurd.

Anoniem

Op 31 mei 2013 19:35:50 schreef Buzz:
[...]

[afbeelding]

Dit heb ik laatst meegemaakt. Voor de hobby 10 stuks DS18B20 via Ebay gekocht, tweederde kwam defect uit de verpakking. De meesten hadden intern een afgebroken pootje, hard duwen op het zwarte package zorgde ervoor dat ze soms toch werkten.
Van eentje brak zelfs het pootje helemaal af toen ik hem in de print wilde steken.
Ik heb ze uiteindelijk op kosten van de verkoper teruggestuurd en mijn geld teruggehad.
Via een andere Ebay-verkoper heb ik uiteindelijk wel goede sensors kunnen kopen.

Ter vergelijk een sample rechtstreeks van Maxim:

[afbeelding]

Fake of de behuizing die van ouderdom begint af te brokkelen?

Waren het geen restjes van "TANDY"?
Eind jaren 70 verkochten die elektronicazaken idd zakjes met componenten, bestempeld als "ideaal voor student en hobbyist!"
Het waren steevast componenten die niet aan de specs voldeden.
Ik kocht eens zo'n zakje met 2N3055. Versterking tot 20 stond erop.
Terwijle een 2N3055 maar vanaf 20 begint.

Ik zie hier een hoop mensen afgeven op mensen die namaak of slechte componenten verkopen. Het is heel eenvoudig: iedereen die namaak of rommel verkoopt is een oplichter, crimineel en hoort in de gevangenis. Oplichten is verboden.

Helemaal erg is dat ik hier lees dat een bedrijf gewoon Chinese junk koopt en probeert. En als het nep blijkt te zijn terugstuurt. Maar hoe weet je dan of het wel binnen spec ic? Of het geen afkeurcomponenten zijn die wel werken maar uitvallen bij hoge of lage temperaturen?

Wil je echt in een vliegtuig zitten waar dit soort componenten zitten?

Ik daag je uit: geef de naam van je bedrijf! Durf je?

Waren het geen restjes van "TANDY"?

De DS18B20 was toen niet eens op de markt...

En er worden wel meer moderne chips gefaked, de MAX7219 bv:

http://www.circuitsonline.net/forum/view/103770/1/

Helemaal erg is dat ik hier lees dat een bedrijf gewoon Chinese junk koopt en probeert.

Beter lezen, ze kopen van een gerenomeerde groothandel. Als ik van Mouser of Digikey koop ga ik er ook vanuit dat het orginele zijn.
Groothandel Nedis waar veel electronica zaken in het verleden componenten kochten, leverde ook onderdelen (BU25xx/DIV) die niet aan de specs voldeden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

de bd139 kom ik ook nog tegen in apparaten van eind 90's. de bd433 kom ik in noodverlichting van 2004 tegen.. die bd reeks is nog niet helemaal afgedaan. toch kom je weinig philips nummers tegen tegenwoordig. de bc reeks heeft er vaak al geen bc meer op staan, aleen het typenummer staat er nog op..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Farnell levert gewoon nog BD139 uit vorraad, ST productie van dec 2012.

Ik dacht al, heb die BD139 nog over laatst in een schema gebruikt vers van de winkel.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar

BD139 en BC547 zijn behoorlijk oude ontwerpen, maar worden nog veel gebruikt.

De BC547 omdat ie gewoon voor een hele hoop toepassingen gewoon prima voldoet. En omdat ie goedkoop is. Dus de productie blijft maar lopen. (Bij farnell: voor iets meer dan een tientje heb je er 250, Bij mouser heb je er 2000 voor onder de dertig euro).

De BD139 is zo'n tor die iedereen, ook hobbyisten in power-toepassingen in z'n schema zet. Dan kan je zeggen dat er 30 jaar later betere alternatieven zijn, maar enerzijds blijven hobbyisten die niet de kennis hebben om een alternatief te selecteren gewoon de oude componenten gebruiken, dat soort mensen zit ook bij bedrijven, en dan blijft ook daar uit het oude ontwerp gecopieerd worden of er blijft geproduceerd worden van een oud ontwerp.

Zo migreren wel allerlei "oude componenten" wel allemaal naar een paar "veelgebruikte" onderdelen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

BD139 en BC547 blijven ook in gebruik omdat ze in bestaande, bewezen ontwerpen zitten.

Als je als bedrijf 20 jaar geleden een design gemaakt hebt, en er sindsdien elk jaar enkele tientallen verkoopt, dan ga je het niet aanpassen. Ookal is er een beter alternatief, de herontwikkelkosten verdien je niet terug.

Op 31 mei 2013 19:40:48 schreef Henry S.:
[...]
Dit heb ik vaker meegemaakt, pootjes die spontaan afbreken. Dit is typisch een onderdeel dat via de achterdeur op de markt terechtgekomen is. Orginele afgekeurde onderdelen, geen imitatie.

Zelf had ik de indruk dat dit een typisch geval van gerecyclede componenten is. Alsof er nieuwe pootjes aan gezet zijn omdat de oude natuurlijk korter dan origineel waren omdat ze tijdens assemblage zijn afgeknipt en gesoldeerd.

Op 31 mei 2013 22:59:31 schreef grotedikken:
[...]
Fake of de behuizing die van ouderdom begint af te brokkelen?

Waren het geen restjes van "TANDY"?

Het afbrokkelen valt wel mee, maar ze zagen er wel "stoffig" uit. Alsof ze de hele component gezandstraald/gepareld hebben.
Ik denk overigens ook dat de DS18B20 nog niet bestond in de Tandy-tijd. Het is de opvolger van de DS1820 of DS18S20, en zelfs die bestond toen nog niet.

Op 31 mei 2013 23:02:54 schreef Hoeben:
Helemaal erg is dat ik hier lees dat een bedrijf gewoon Chinese junk koopt en probeert. En als het nep blijkt te zijn terugstuurt.

Doel je hiermee op mij? Ik gebruik ze puur hobbymatig.

Anderzijds heb ik zakelijk wel goede ervaringen met brokers, je moet alleen wel met betrouwbare partijen in zee gaan.
Zelf gelukkig nog niet meegemaakt dat het daarmee mis ging, maar een betrouwbare club lost ook dat netjes op.

Op 1 juni 2013 11:07:48 schreef blurp:
BD139 en BC547 blijven ook in gebruik omdat ze in bestaande, bewezen ontwerpen zitten.

De BC546 lijkt nu echter wél wereldwijd obsolete te raken.
Ook zo'n klassieker die nog in legio ontwerpen wordt toegepast, dus er moeten nog aantallen van verkocht worden zou je denken.
Toch maakt niemand 'm meer volgens mij.

De BC546 word nog steeds geproduceert, alleen niet meer door de vele fabrikanten als voorheen.