Het grote fake-onderdelen topic

maartenbakker

Golden Member

Aswo heeft hem van Fairchild, CDIL en ON voor prijzen van 4 tot 8 cent. Dat een halve Amerikaan, Indianen en een incidentele volledige Amerikaan zo'n oorspronkelijk Europees type op zijn minst tot voor kort nog in productie hadden, zegt toch eigenlijk wel veel over de populariteit.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb een PIC 16F88A ontvangen uit China.
Aangeschaft via Ebay. In mijn USB programmer word hij ondersteund maar niet herkend. Door m'n Willem progammer word(werd) hij wel herkend. Later wilde ik de Ampere meting fine-tunen met ICSP programmeren. Gevolg een defecte PIC.

Wilde niet 2 weken hoeven wachten op levering.
Daarom bij de grote C besteld.

Het PIC's door C geleverd word door beide programmers gezien.
Ook is ICSP programmeren geen probleem.

Zal de op Ebay bestelde fake zijn geweest?

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.
Anoniem

Op 1 juni 2013 11:26:41 schreef Buzz:
[...]
Zelf had ik de indruk dat dit een typisch geval van gerecyclede componenten is. Alsof er nieuwe pootjes aan gezet zijn omdat de oude natuurlijk korter dan origineel waren

Wat vergezocht, vind je niet? Wie wil frauderen doet dat om geld eraan te verdienen.
Wie gaat zich bezighouden om componenten van een paar cent te refurbishen? Niemand dus.
Kan trouwens niet. Heb je al eens de asemblage van zo'nt transistor gezien?
In de ene helft van de kunststofbehuizing liggen de pootjes. Die zijn verbonden met de chip met heel dunne gouden bondingdraadjes. Vervolgens wordt de andere helft van de behuizing erop geperst en verhit, zodat ze samensmelten.
Je kunt daar geen nieuwe pootjes aanzetten.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 1 juni 2013 18:20:55 (28%)

maartenbakker

Golden Member

Waar wel of niet aan verdiend kan worden, is soms vrij onduidelijk. Dat pootjes aanlassen aan een bestande component in een bestaande behuizing sporen zou moeten achterlaten lijkt mij doorslaggevender.

Dat er iets met het ding niet in de haak is, lijkt me duidelijk. Ik zou mijn geld inzetten op een partij afgekeurde zooi.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Anoniem

Op 1 juni 2013 17:50:07 schreef Simpleman:
Heb een PIC 16F88A ontvangen uit China.
Aangeschaft via Ebay. In mijn USB programmer word hij ondersteund maar niet herkend. Door m'n Willem progammer word(werd) hij wel herkend. Later wilde ik de Ampere meting fine-tunen met ICSP programmeren. Gevolg een defecte PIC.

Wilde niet 2 weken hoeven wachten op levering.
Daarom bij de grote C besteld.

Het PIC's door C geleverd word door beide programmers gezien.
Ook is ICSP programmeren geen probleem.

Zal de op Ebay bestelde fake zijn geweest?

En stond het op het doosje een boodschap voor de Douane: "sensitive device, do not X-ray" ?? Vast niet.
Dat zou al een logischer verklaring zijn.
We moeten stilaan eens van het hardnekkige vooroordeel afstappen dat alles wat van China komt rommel zou zijn, want alles komt van China.
Ze hebben daar de laatste 10 jaar een enorm inhaalmaneuver gedaan, wees daar maar zeker van.

[Bericht gewijzigd door Anoniem op zaterdag 1 juni 2013 22:53:06 (16%)

Inderdaad geen sticker.
Maar wel in een speciale verpakking.
(dus anti-statisch)

Wat me overgens ook opviel. De tekst op de Ebay Pic was moeilijk leesbaar. Met creme kleurige letters. Je moest hem scheef houden om de tekst te kunnen lezen.

Die van C goed leesbaar met witte letters.

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Op 1 juni 2013 18:23:44 schreef grotedikken:
[...]
En stond het op het doosje een boodschap voor de Douane: "sensitive device, do not X-ray" ?? Vast niet.

Sinds wanneer kunnen complexe halfgeleiders niet meer tegen x-ray? En hoe lossen ze dat dan op op een productielijn waar soldeerlassen ge-x-rayd worden om ze te controleren?

We moeten stilaan eens van het hardnekkige vooroordeel afstappen dat alles wat van China komt rommel zou zijn, want alles komt van China.

Inderdaad, in china kun je (bijna) alles krijgen. Van complete troep tot prachtige kwaliteit. Helaas is kwaliteit ook in china meestal duurder dan het gemiddelde.

maartenbakker

Golden Member

En in de praktijk is het vooral bovengemiddeld vaak troep als het goedkoop is of als de bron onbekend is. Dat een misverstand of een vooroordeel noemen, is zo krap door de bocht dat je er op je kant weer uit komt.

Het verstandigste is om altijd goed uit te kijken.

Het diplomatiekste is om geen schuldige aan te wijzen maar alsnog goed uit te kijken.

Inzicht in procedures, leveranciers, onderdeelmarkeringen en faalmodi krijg je alleen door ervan uit te gaan dat er iets aan de hand is maar dat je niet precies weet wat.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 juni 2013 19:47:06 (43%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Alle onderdelen die ik heb besteld en nog steeds bestel via eBay zijn altijd als deze aankomen volledig nieuw. Ik heb nog nooit imitatie of gebruikte onderdelen ontvangen van de verkopers op eBay. (> 2000 bestellingen)

Bijna alle verkopers wagen zich hier niet aan en verkopen een Class A product. De slechte verkopers zijn allang geroyeerd door eBay.

Als je voor een dubbeltje op de eerste rang wilt gaan zitten op eBay, ja dan heb je MISSCHIEN kans dat je nog nep zooi ontvangt. Maar dat is dan weer de keus van de koper. Maar ook dan betwijfel ik het want ik ga ook voor dit dubbeltje en krijg nog steeds Class A onderdelen.

I love it when a plan comes together !

Op 1 juni 2013 17:50:07 schreef Simpleman:
Zal de op Ebay bestelde fake zijn geweest?

Ik hou het op "user errror".

User error van ondergetekende. Ik heb het nog niet helemaal uitgezocht, maar...

Ik heb een printje met een AVR processortje er op. Zoals altijd de ICSP programming connector uitgevoerd. Probeer ik hem in circuit te programmeren, roept de programmer: verify error bij het programmeren van de fuses. Drie printje in mekaar gezet, geen enkele wilde de fuses accepteren.

Uiteindelijk geprobeerd het programma er in te zetten, hetgeen met mijn scripts niet zou moeten kunnen totdat de fuses goed staan, en dat ging voortreffelijk. Vervolgens de fuses proberen te zetten, en dan gaat ook dat prima.

Mogelijk iets met capacitieve koppeling tussen een programmeer draad en een hoogohmige power-stuur-draad. Heeft het programma dat ding netjes op nul gezet, is de parasitaire capaciteit voldoende om de boel uit te houden. Programmeer je een lege chip met alleen de fuses, kan de 200A power-fet mogelijk roet in het eten gooien....

Het is heel makkelijk om in dit soort "vage" gevallen te denken / concluderen dat het materiaal K** is. Maar veel vaker maken de mensen gewoon fouten.

Re: Ritmeester, dubbeltje, goedkope zooi van ebay.

Ik heb laatst de fout gemaakt om 16x2 displays voor 2 cent goedkoper bij Sure electronics te kopen ipv bij een willekeurige andere chinees. Voor de mensen die dat niet weten: Sure is een "respectabele" chinees. Een waar je op kan vertrouwen.

Wat blijkt: Ik krijg dus ieder displaytje apart verpakt in de typische sure-piepschuim verpakking. Ik ben een halfuur bezig geweest om die displaytjes uit de verpakkingen te halen. Voortaan koop ik wel weer de 2 cent duurdere displays die gewoon in bubble wrap in een doosje komen. :-)

[Bericht gewijzigd door rew op zaterdag 1 juni 2013 21:03:47 (19%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Even voor de goede orde.
Koop zelf het meeste van de onderdelen in China, Hongkong en Singapore (laatste vaak zelf afhalen).

Heb op het PIC'je na nog nooit twijfel gehad over de kwaliteit.
Zal in de toekomst dan ook gewoon weer aankopen in China.
Prijs verschil is daarvoor hoofdreden. Helemaal meegenomen is dat men het vaak gratis opstuurt.

Na het lezen van eerdere post's in dit topic dacht ik van;
Ik vraag eens advies of ik nu genept ben. Of zoals Rew schrijft zelf een fout heb gemaakt. Dank voor uw replies.

Edit; 2-6-2013
Zie net dat de eerder door mij genoemde PIC16F88 ook geleverd is door Polida2008. Misschien ook wel een gebruikte geweest.
Zal deze verkoper even buitensluiten in toekomstige zoek opdrachten. Er zijn immers andere verkopers genoeg.

[Bericht gewijzigd door Simpleman op zondag 2 juni 2013 16:30:23 (20%)

Niets is onmogelijk het is alleen nog nooit met succes geprobeerd.

Op 1 juni 2013 20:38:41 schreef ritmeester:
Alle onderdelen die ik heb besteld en nog steeds bestel via eBay zijn altijd als deze aankomen volledig nieuw. Ik heb nog nooit imitatie of gebruikte onderdelen ontvangen van de verkopers op eBay. (> 2000 bestellingen)

Ik ben het hier voor 99% mee eens, maar heb wel degelijk een voorbeeld van een eBay verkoper die zo nu en dan onderdelen verkoopt die DUIDELIJK niet nieuw zijn. Had vorig jaar van Polida2008 de TDA7000 waarvan de pinnen bijgebogen waren, plus opnieuw met soldeer gecoat zijn. Verder de TC426 waarvan de pinnen wel recht zijn, maar duidelijk slecht opnieuw gecoat zijn.
Maar het meeste wat ik van deze verkoper ontvangen heb, is nieuw.

Anoniem

Op 1 juni 2013 19:14:00 schreef blurp:
[...]

Sinds wanneer kunnen complexe halfgeleiders niet meer tegen x-ray? En hoe lossen ze dat dan op op een productielijn waar soldeerlassen ge-x-rayd worden om ze te controleren?

[...]

Als je weet hoe flashmemory werkt, zul je ook begrijpen dat X-rays geheugen kan uissen

Inderdaad, in china kun je (bijna) alles krijgen. Van complete troep tot prachtige kwaliteit. Helaas is kwaliteit ook in china meestal duurder dan het gemiddelde.

Droom maar verder. Eén van de laatste dingen die ik in mijn actieve loopbaangedaan heb is een keuze maken voor de aankoop van complexe printkaarten. De Chinese aanbieder was niet enkel technisch de beste, maar de prijs was bijna de helft van die van de Europese fabrikanten. Daar kun je niet tegenop.
Ik had ooit een poster in mijn bureel hangen van een chinese lagere schoolklas.
Daar moest een meisje in de hoek staan omdat ze NIET afgekeken had tijdens de examens.:-)

Maar die tijd is alweer een tiental jaar gepasseerd.
Ze gaan in China haast even snel vooruit als wij hier achteruit boeren. :-(

Ik heb maanden samengewerkt met Chinese ontwerpers.
Helaas was hun Engels niet veel beter dan mijn Chinees.
Maar ze waren jong,brilliant, gretig en supergemotiveerd.
zij moeten hun welvaartstaat nog verdienen, terwijl die van ons op de (neerwaartse) helling staat. En wij zijn een decadent volkje geworden. Dat besef je maar als je eens een tijdje in een andere omgeving leeft.

Op 1 juni 2013 22:45:43 schreef grotedikken:
[...]Als je weet hoe flashmemory werkt, zul je ook begrijpen dat X-rays geheugen kan uissen[...]

Kingston zegt wat anders:
Tens of millions of Flash storage devices are in use worldwide and there have been no verifiable reports of Flash storage damage due to airport X-ray scanners.

Website -- Slopen is ook een kunst...

De slechte verkopers zijn allang geroyeerd door eBay.

Onzin, ebay doet niets tegen slechte verkopers. Zoek maar eens op de MAX7219, allemaal fake van de chinese aanbieders.

Kijk maar eens op ebay hoeveel verkopers zogenaamd nieuwe torren verkopen die niet eens meer gefabriceerd worden. Met name torren van Motorola, Mitsubishi en de 2SC series, omdat deze nog zeer populair zijn in Azie.

Je kunt het melden bij ebay en ze doen er niks tegen, omdat zulke verkopers hun veel geld opleveren.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 1 juni 2013 22:21:41 schreef ronw:
[...]
Ik ben het hier voor 99% mee eens, maar heb wel degelijk een voorbeeld van een eBay verkoper die zo nu en dan onderdelen verkoopt die DUIDELIJK niet nieuw zijn. Had vorig jaar van Polida2008 de TDA7000 waarvan de pinnen bijgebogen waren, plus opnieuw met soldeer gecoat zijn. Verder de TC426 waarvan de pinnen wel recht zijn, maar duidelijk slecht opnieuw gecoat zijn.
Maar het meeste wat ik van deze verkoper ontvangen heb, is nieuw.

Raad eens waar mijn DS18B20's vandaan kwamen?

Ebay doet er inderdaad weinig aan.
Vraag me af wat het zou opleveren als ze dat wel zouden doen.
Er schijnt een levendige handel te zijn in ebay-accounts met veel positieve ratings.
Ze kopen een nieuw account van iemand anders met veel positieve ratings en gaan verder.
Dat maakt het lastig voor ebay om er ook echt wat aan te doen want ratings is juist wat ebay onderscheidt van andere verkoop/veilingsites.
Het fijne weet ik er niet van maar heb er wel eens iets over gelezen.

Sine

Moderator

Op 1 juni 2013 18:23:44 schreef grotedikken:
[...]
We moeten stilaan eens van het hardnekkige vooroordeel afstappen dat alles wat van China komt rommel zou zijn, want alles komt van China.
Ze hebben daar de laatste 10 jaar een enorm inhaalmaneuver gedaan, wees daar maar zeker van.

Je kunt natuurlijk je vingers in de oren steken en hard roepen dat de hele fake onderdelen discussie onzin is ( ... wacht even ... dat deed je al )
Of je kun aannemen dat er (niet alleen in China, maar wel opvallend veel) figuren zijn die gewoon de boel lopen te flessen. en dat met HEEL triviale onderdelen, maar als het even kan met obsolete en/of niet standaard spul.

Ik ben zelf al meerdere keren spul tegengekomen wat duidelijk niet aan de specs voldoet of zelfs gewoon iets heel anders is, waaronder:

Vermogens transistors ( TIP142, sneuvelden bij stromen zwaar onder de specs )
UTP kabel ( twee van de vier paartjes waren verkoperd ijzerdraad )
Metaalfilm weerstanden ( verkocht gekleurd en gelabeld als metaal, was doodleuk kool )
differential pair dual transistors ( obsolete tor met heater, UA 726, werkt .. maar voldoet niet aan specs )

[Bericht gewijzigd door Sine op zondag 2 juni 2013 00:39:37 (32%)

guidob

Overleden

Probeer eens de audio wereld. Geselecteerde TDA1541's bijvoorbeeld (S1, S2, kroontjes). Wordt grof voor betaald en dus ook nagemaakt. En als de echte 1541's op zijn om te stempelen wordt een ander IC met het goede formaat maar gebruikt... U vraagt, wij draaien.

Anoniem

Op 1 juni 2013 23:49:17 schreef Roland van Leusden:
[...]
Kijk maar eens op ebay hoeveel verkopers zogenaamd nieuwe torren verkopen die niet eens meer gefabriceerd worden. Met name torren van Motorola, Mitsubishi en de 2SC series, omdat deze nog zeer populair zijn in Azie.

Ooit al eens aldaar geweest? Ikke wel.
Op het platteland hebben de boeren een schoffel om hun rijstplantjes aan te harken. En twee stokjes om ze naderhannd op te kunnen eten. (de rijst, niet de schoffel)
En in de stad? Die zijn tien jaar moderner dan demodernste wijken in Nederland en Belgie. De fabrieken zijn gericht op massaproductie om uit te voeren naar het westen.
Wie ginds de nodige technische kennis heeft, zit niet thuis wat aan te modderen met transistoren van een kwarteeuw oud en dito schakelingen. Die werkt 12u per dag in die hypermoderne fabrieken en verdient goed geld. Zij hebben geen tijd om te mijmeren over de jaren 80 en die obsolete componenten waar men hier zit om te kwijlen zijn er compleet onbekend, en het zal hen bovendien worst wezen. In de modems, radio's tv's en noem maar op wat ze daar produceren zit niets wat maar in de verse verte doet denken aan de componenten in dit topic genoemd worden.
Ik denk dat de verveling en de nostalgie en de inteelt jullie fantasie op hol doen slaan. Kruip eens uit julie hol en verken de wereld:-)

Op het platteland hebben de boeren een schoffel om hun rijstplantjes aan te harken.

Zitten vrouwtjes boven houtskool vuurtjes componenten te recyclen.

en die obsolete componenten waar men hier zit om te kwijlen

Er zijn hier en ook in eerdere draadjes genoeg moderne componenten langs gekomen waarvan fakes gemaakt worden.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Op 2 juni 2013 00:13:21 schreef Buzz:
Ze kopen een nieuw account van iemand anders met veel positieve ratings en gaan verder.

Nou, polida2008 vind het HELEMAAL niet leuk als je hem een negatieve beoordeling geeft. :-D >:) Ik had dingen gekocht en gevraagd of ik de gefotografeerde exemplaren zou krijgen. "wees gerust: we hebben maar 1 type". Mij best. Dus toch andere exemplaren gekregen. Na klacht: we sturen de juiste op. Die komen nooit aan. Tuurlijk joh! Maar nu is wel de tijd om te klagen of feedback te geven verstreken. Dus ik heb drie andere artikelen bij hem gekocht om feedback te kunnen geven. En /dan/ krijg je ineens al je geld terug om je te verleiden om de feedback weer in positieve te veranderen. Ik had al aangekondigd bereid te zijn om de feedback te wijzigen als ie de juiste producten zou leveren. Na wat aandringen van hem heb ik herhaald wat mijn voorwaarden zijn. Even later heb ik ineens m'n geld terug. Niet mijn voorwaarden dus geen gewijzigde feedback. Ik heb het teruggestorte geld weer teruggestuurd.

Ik heb dus geld geïnvesteerd om het ebay feedback-systeem z'n werk te laten doen. Ik denk dat het uiteindelijk wel werkt. Kennelijk voelt hij het behoorlijk in z'n portemonnay als ie een "98.6% positieve feedback" in plaats van een "99.4".

Ik ga pas flauw doen als ik de wederpartij de kans heb gegeven om het goed op te lossen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Sine

Moderator

Op 2 juni 2013 00:56:42 schreef grotedikken:
[...]Ik denk dat de verveling en de nostalgie en de inteelt jullie fantasie op hol doen slaan. Kruip eens uit julie hol en verken de wereld:-)

Ja, daaag GD, ga ergens anders lopen trollen alsjeblieft.

Op 2 juni 2013 09:40:17 schreef rew:
[...]
Nou, polida2008 vind het HELEMAAL niet leuk als je hem een negatieve beoordeling geeft. :-D >:) .....

Met polida2008 heb ik helaas ook zeer slechte ervaring.
Producten die ik ontving waren afgeschuurd en met een laser van nieuwe bedrukking voorzien. Pootjes zijn gezandstraald en dus veel dunner geworden. Afdruk van de schroefdraad was nog te zien in de gaatjes. Orgineel was nooit voorzien van gelaserde opdruk en lettertype kwam niet overeen.
Zou beter zijn als hij het gewoon als tweedehands verkoopt dan hebben de componenten in elk geval minder last van ESD stress door zandstralen en af schuren.

Maar om zijn beoordeling maakt hij zich heel veel zorgen:

Hello, I told you before, if the parts have any quality problems, we can resolve or refund for you.
And negotiated with you very well, why you changed your mind.
And left 3 bad feedback for me.
I have to tell you we pay much more attention to our reputation.
I don?t want to argue with you about the products problems.
If you can resolve the problems of feedback, anything is ok.
- polida2008

I am sorry, I don't trust you so much now, unless we received the positive feedback. ( my requests to revise the feedback is used up. I am afraid you can't revise the feedback now)
- polida2008

Uiteindelijk negatieve feetback mooi laten staan. Mocht het wel terug sturen maar de verzendkosten waren 3x de waarde van de componenten. Daarbij bleef hij de advertentie met verkeerde foto's ook gewoon gebruiken.

Op 2 juni 2013 15:14:14 schreef part:
[...]
... waren afgeschuurd en met een laser van nieuwe bedrukking voorzien. ...
Zou beter zijn als hij het gewoon als tweedehands verkoopt ...

Laatst een paar PIC18F4520 exemplaren gekocht bij wat ik dacht dat een betrouwbare verkoper was.

http://atoomnet.net/co/IMG_8886.JPG

Elk exemplaar lijkt anders, en heb het vermoeden dat er van alles mee gedaan is om een nieuwe date code erop te laseren.

Moet ze nog testen, maar flashen en teruglezen van een willekeurige hex file werkt.

Na overleg met de verkoper een tweedehands prijs afgesproken en deel van mijn geld teruggekregen.

Op 2 juni 2013 18:26:23 schreef dino7:
[...]

...
http://atoomnet.net/co/IMG_8886.JPG

Elk exemplaar lijkt anders, en heb het vermoeden dat er van alles mee gedaan is om een nieuwe date code erop te laseren.
....

Ik weet het wel zeker.
Lettertype komt niet overeen.
Logo klopt niet.
positie van de tekst ook niet.

Als ze los gesoldeerd zijn dan schuren ze gelijk de pootjes 'mooi' schoon. De pootjes worden dan zo flinterdun dat je ze nooit meer in een socket kan drukken.
Maar met je beetje geluk komen ze uit sockets en dan is alleen de bovenzijde afgeschuurd op een bandschuurmachine. Dus alleen wat kans op ESD schade. :-D