Het grote fake-onderdelen topic

Anoniem

Op 2 juni 2013 11:33:56 schreef Sine:
[...]

Ja, daaag GD, ga ergens anders lopen trollen alsjeblieft.

Zozo, als jehet niet eens bent met de fantasierijke doemdenkers en daarvoor steekhoudende argumenten aandraagt, die ik overigens nog niet heb zien weerleggen, ben je meteen maar een trol?
Foei, en dat voor een mod.

Ik stel alleen maar vast dat heel wat elektonica amateurs niet het minste idee hebben van de grote boze elektronicawereld buiten hun hobbywerkplaatsje.

Wat denk je van volgende argument? Heel veel (van de heel weinige overgebleven) Zelfbouwers zijn zo overtuigd van hun eigen kennen en kunnen, dat als ze wat ineenflanzen en ze krijgen het niet goed, er niet eens aan denken dat de fout bij henzelf ligt. Als laatste excuus verzinnen ze dan maar dat ze slechte componenten ontvangen hebben.

Niet langer geleden dan gisteren komt mijn buur binnenvallen en zegt een satteliet tv installatie gekocht te hebben en slaagt er maar niet in om beeld te krijgen. Ik heb werkelijk alles geprobeerd zei die, dus moet ik wel een defecte LNB gekregen hebben. Of ik die even kon uitmeten?

Hij stond er niet bij stil dat het afstellen van een schotel erg nauw luistert en de echte reden zijn gebrek aan ervaring en kennis was. IK heb de satfinder erbij genomen en in 10 mnuten was de schotel perfect afgesteld.

Moraal van het verhaal: als iets niet lukt, schuif dan niet steeds de schuld van je af.

Ik beweer ook nergens dat er niet geknoeid wordt.
Maar knoeien doet men om eraan te verdienen.
en dit topic is er naar aanleiding van oude componenten die nergens meer in de productie van toestellen gebruikt worden.
En daarvan wordt beweert dat ze massaal nagemaakt worden.
Dit terwijl de overschotten bij de eleketroboer ruim oldoende zijn om de haast onbestaande vraag te dekken.
Als je een elektroboer kent, vraag hem dan eens wanneer hij nog voor het laatst BD139's heeft besteld?

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
Ik stel alleen maar vast dat heel wat elektonica amateurs niet het minste idee hebben van de grote boze elektronicawereld buiten hun hobbywerkplaatsje.

Jij incluis?

Wat denk je van volgende argument? Heel veel (van de heel weinige overgebleven) Zelfbouwers zijn zo overtuigd van hun eigen kennen en kunnen, dat als ze wat ineenflanzen en ze krijgen het niet goed, er niet eens aan denken dat de fout bij henzelf ligt. Als laatste excuus verzinnen ze dan maar dat ze slechte componenten ontvangen hebben.

Ik zie hier nog steeds geen argument tegen het (op grotere schaal dan jij denkt) bestaan van fake componenten in.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
maartenbakker

Golden Member

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
[...]
Zozo, als jehet niet eens bent met de fantasierijke doemdenkers en daarvoor steekhoudende argumenten aandraagt, die ik overigens nog niet heb zien weerleggen, ben je meteen maar een trol?
Foei, en dat voor een mod.

Dat jij jouw fantasieen tot absolute en onwrikbare waarheid bestempelt is meestal geen probleem omdat je door je lange ervaring vaak grotendeels gelijk hebt. Het bestempelen van andermans fantasieen tot onzin als je het er niet mee eens bent of als ze niet met jouw wereldbeeld overeenkomen, is als het dragen van oogkleppen. Ik heb niet de illusie dat dat verandert, maar als jij er nou een keer rekening mee houdt dat er nog een stuk beeld buiten die kleppen zit...

Samengevat: Als je zegt dat je niet bewust zit te trollen, geloof ik je, maar ik snap ook onmiddelijk dat een mod de hele herhaling van zetten knap vermoeiend begint te vinden. Het provoceert antwoorden, en dat is precies wat een troll ook doet. Vandaar dus.

Als je een elektroboer kent, vraag hem dan eens wanneer hij nog voor het laatst BD139's heeft besteld?

Ik zal het binnenkort een keer vragen (kan zijn dat het even duurt, ik bestel meer bij groothandels). Maar reality check: Zouden fabrikanten die dingen in het programma houden als niemand erom vroeg? Heb je wel eens gezien wat voor ellenlange discontinuation notices er elke maand of elk kwartaal langs komen zetten bij zo'n fabrikant? Dan kan het toch niet alleen op toeval berusten dat die BD139 maar blijft bestaan? Niet bij iedereen natuurlijk, want de vraag zal wel degelijk afgenomen zijn, maar dat beweerde ik verder ook niet. Er is aan te verdienen en ze worden gemaakt. Overigens zijn de net iets exotischer types eerder slachtoffer van vervalsing, precies zoals je zegt omdat er aan te verdienen moet zijn (en dat is er kennelijk dus!).

Wat mij opvalt, om weer een beetje on-topic te komen, is dat de grootste ontwikkelingen op gebied van discrete halfgeleiders wel een beetje voorbij lijken te zijn. Het zijn in mijn beleving voornamelijk kleine verbeteringen die je nog ziet, en zelfs de techniek van tegenwoordig veel gebruikte MOSFET's was er in de jaren '80 al voor een aardig deel.

Voordeel is dat er relatief makkelijk vervangers zijn te vinden voor veel types. Nadeel is dat je niet precies weet wat de markt de komende tientallen jaren gaat doen. Ik ben niet zo'n doemdenker die volledige instorting verwacht - al heb je dat voorheen met electronenbuizen wel kunnen zien: eind jaren '60 kwamen nog een paar nieuwe buizen volgens de laatste stand der techniek uit (EL522 anyone?) en er waren miniaturiseringsprogramma's, maar een paar jaar later was alle productie verhuisd naar lage-lonenlanden (vergelijk nu bijvoorbeeld halfgeleiderbedrijven als ISC en CDIL) en in de jaren '80 was er voornamelijk nog productie die eigenlijk nauwelijks meer loonde (in landen met een plan-economie).

Overigens, zeker in de nadagen, waren er van buizen ook interessante en rare vervalsingen of nauwelijks werkende vervangers (EC92, EL95, EL95 voor een ECLL800 gaat niet werken zoals oorspronkelijk bedoeld) te vinden. Ik meen dat er op de site van Joghi wel een aantal te vinden zijn voor de liefhebber.

@kris van damme: kijk, dat is nog eens een realitycheck.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

vorige week:
Sparkman bestelde enkele UJT's om mee te experimenteren .geen wou werken,oscilleren. Die schakeling errond is zo eenvoudig dat het wel moet werken, hij startte dus een topic op CO.
Henry S heeft hem een andere (oude) toegestuurd, werkte meteen.

groeten

Kris

Zozo, als je het niet eens bent met de fantasierijke doemdenkers en daarvoor steekhoudende argumenten aandraagt, die ik overigens nog niet heb zien weerleggen, ben je meteen maar een trol?

De steekhoudende argumenten waar anderen en ik mee komen weerleg je anders zelf ook niet. Hoe je het wendt of keert, er worden zowel oude als huidige componenten verkocht die niet aan de specificaties of functionaliteit voldoen. Dat kan uitval van een fabrikant zijn die alsnog op de markt komt, of gewoon totaal andere componenten die over gestempeld zijn om er voor wat voor reden dan ook een populair component van te maken dat verkocht kan worden.

de grote boze elektronicawereld buiten hun hobbywerkplaatsje.

Nog maar een voorbeeldje dan maar ?

ON Semiconductor emailed us and helped us identify our mystery ICs. It turns out the semiconductor IC inside our fake ATmega328s is the ON Semi NCP5318FTR2. The NCP5318 is a Two/Three/Four-Phase Buck CPU controller. Essentially it's a voltage regulator specifically designed to power high-performance Intel processors.

https://www.sparkfun.com/news/395

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Damn dat is een serieus verschil, tussen aan AVR en een buck converter :| komt daar mee af in de winkel.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Sine

Moderator

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
[...]
Zozo, als jehet niet eens bent met de fantasierijke doemdenkers en daarvoor steekhoudende argumenten aandraagt, die ik overigens nog niet heb zien weerleggen, ben je meteen maar een trol?
Foei, en dat voor een mod.

Pardon ? Heb je het topic ( en andere, want je hebt dit soort opmerkingen al in meerdere topics rondgestrooid ) wel gelezen ?

Ik stel alleen maar vast dat heel wat elektonica amateurs niet het minste idee hebben van de grote boze elektronicawereld buiten hun hobbywerkplaatsje.

Al zou dat zo zijn ... wat voegt dat toe aan deze discussie ?

Ik beweer ook nergens dat er niet geknoeid wordt.

Nee, natuurlijk doe je dat niet .... Moet ik je quotes verzamelen? heel het fake componenten gebeuren was een paar pagina's geleden nog grote kolder en onzin.

Maar knoeien doet men om eraan te verdienen.
en dit topic is er naar aanleiding van oude componenten die nergens meer in de productie van toestellen gebruikt worden.
En daarvan wordt beweert dat ze massaal nagemaakt worden.

Dat is 1 tak van de nepperij, de tweede zijn de nieuwe dure halfgeleiders. En vergis je niet, de wereldwijde hobbymarkt is toch nog wel een flink eind groter dan jij je lijkt voor te stellen, er zijn hele industrieen die enkel draaien op de hobbyist (denk aan de arduino en alles wat daaromheen bestaat)
Maar om op je 'ouwe brol' terug te komen, er bestaan hele bedrijfstakken die zich bezighouden met het verzamelen van en aanbieden van oude/obsolete onderdelen. Zij het voor reparatie van oude frut die toch nog in bedrijf is en voor de hobby bob.

Als je een onderdeel kunt vinden wat in beide markten past is daar best wel een cent aan te verdienen blijkbaar.

Obsolete specials die ik genept gezien heb :
-Bucket brigade delays
-differential transistor paartjes
-vermogens transistors

Nieuwe spul :
-power torren ( alweer )
-precisie opamps (opa627, OPA2134, lekker makkelijk, standaard opamp met andere opdruk )
-Atmega microcontrollers (arduino ?)
-weerstanden ( 1/4W metaalfilm ..hoe groot zou de winstmarge daar zijn ? )
-kabel ( ditto )
-Bourns trimmers en multiturns

Dus ja, er is markt, en ja er zijn figuren die daar geld mee maken, en ja zelfs in een niche markt.

Anoniem

Op 3 juni 2013 11:52:53 schreef kris van damme:
vorige week:
Sparkman bestelde enkele UJT's om mee te experimenteren .geen wou werken,oscilleren. Die schakeling errond is zo eenvoudig dat het wel moet werken, hij startte dus een topic op CO.
Henry S heeft hem een andere (oude) toegestuurd, werkte meteen.

groeten

Kris

Hier zat ik nou op te wachten.
UJT's zijn componenten die slechts een heel beperkt toepassingsgebied gekend hebben. Zaagtandoscillator in scopen en tv, timer en dan heb je het ongeveer gehad. Waar je bij de BD139 nog een behoefte kan verdedigen, ok , maar UJT's gebruikt toch echt zo goed als niemand meer. En beweren dat iemand een markt gezien heeft om die te vervalsen is toch wel echt van de pot gerukt.

Nee, ik begin echt erin te geloven dat integenstelling tot wat iedereen denkt , halfgeleiders na 40 jaar in de schuif te liggen , niet zo fris meer zijn als ze erin gaan, en dat sommige exmplaren het laten afweten. Tis niet omdat je zo'n obsolete component nieuw bestelt, dat ie al niet30 jaar kan in een magazijn liggen.

Waar halen mensen als Henry S trouwens de wijsheid vandaan om mordicus te beweren dat halfgeleiders niet degraderen?
Ik zeg niet dat hij geen gelijk heeft, maar ik begin te twijfelen.

Veel hf transistoren zijn bijvoorbeeld uitgevoerd als multi-emittertransistor. stel nu dat een aantal van die haardunne bondingdraadjes loskomen. Misschien wel door cappilair vocht die langs de pootjes in de behuizing dringt. Dan meet je de transistor elektrisch nog goed uit met de Ohmmeter. Maar misschien wil hij niet meer oscilleren.

Wie gebruikt er vandaag de dag nog buizen.....
Da's toch al jaren achterhaald :P

Je hebt tijd of je hebt geen tijd ! als je geen tijd hebt, waar is die dan gebleven ? https://ledverlichtingsoest.com/
maartenbakker

Golden Member

Vrij naar GD: Waar halen mensen als GD toch de wijsheid vandaan om mordicus te beweren.... Enz.

De waarheid ligt ongetwijfeld 'ergens' in het midden, maar in veel aangehaalde gevallen is het verschil tussen een vervalsing en een defect (geraakt) onderdeel toch wel duidelijk lijkt me zo. Zou door spontane migratie een Atmel-chip in een compleet andere ON-chip veranderen? Kan wel natuurlijk, maar die kans is... Bijna nog kleiner dan nul.

En ja, er zijn onderdelen die door op de plank te liggen even snel defect raken als door ze te gebruiken. Henry S. haalde die zelfs aan (en beweerde dus niet mordicus dat die niet bestaan), en ik benoemde ze nog iets nauwkeuriger en sluit zelfs niet uit dat er nog wat veel uitvallende types zijn of na tig jaar bij komen (in Engeland beginnen de bekende lockfit-types van Mullard kennelijk uit te vallen, iets dat ik hier vreemd genoeg nog niet zie; andere fabriek wellicht). Dat betekent echter niet dat het voor alle onderdelen geldt, anders zou er bijna niet één transistor of IC in oude apparaten meer werken.

Overigens een idee voor een hands on test: Ik meen dat GD nog een voorraadje oude brol heeft liggen. Misschien leuk om daar eens steekproeven uit te nemen. Onderdelen die al 30 jaar op de plank liggen zijn in elk geval niet recentelijk vervalst ;) en ik vermoed dat op de bekende uitvallers na de meeste onderdelen (inclusief eventuele 2N2646's) het nog wel zullen doen.

@Gadget_inc: da's ook wel een goeie. Ik had het over buisvervalsingen uit de nadagen, maar als je nu even zoekt dan kom je om in zogenaamde NOS Western Electrics, Telefunkens met gouden pootjes, quad paartjes waarbij paartje betekent dat ze samen in een doos zitten, enz.

En wat betreft het verdienen: Er is altijd wel ergens iemand die erin slaagt om ergens geld uit te slaan op een manier die wij ons niet kunnen voorstellen. Dat het gebeurt is bewijs dat het voor iemand loont.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
Zozo, als jehet niet eens bent met de fantasierijke doemdenkers en daarvoor steekhoudende argumenten aandraagt, die ik overigens nog niet heb zien weerleggen, ben je meteen maar een trol?

Ik heb tot nu toe zeer weinig steekhoudende argumenten van jouw kant gezien. En veel van de onzinargumenten blijf je keer op keer herhalen. Met jou discussieren begint in steeds meer topics op klappen met één hand te lijken, en jouw gedrag lijkt daarmee steeds meer en meer op dat van een trol.

Ik stel alleen maar vast dat heel wat elektonica amateurs niet het minste idee hebben van de grote boze elektronicawereld buiten hun hobbywerkplaatsje.

en wat heeft dat 'argument' met dit topic te maken?

Ik beweer ook nergens dat er niet geknoeid wordt.
Maar knoeien doet men om eraan te verdienen.
en dit topic is er naar aanleiding van oude componenten die nergens meer in de productie van toestellen gebruikt worden.
En daarvan wordt beweert dat ze massaal nagemaakt worden.

Nog zo'n non-argument, dat jij er geen gebruik van maakt, of dat er niets meer mee geproduceerd wordt, is nog steeds geen reden dat er totaal geen markt voor is, of dat het niet lucratief zou zijn om te doen.
Je gaat totaal voorbij aan de reparatie- cq vervangingsmarkt, een markt waar jaarlijks voor miljarden aan euro's en dollars in om gaat.

En het noemen van de BD139 als voorbeeld voor obsolete onderdelen is natuurlijk een flater van jawelste. Doe je geen research en post je maar wat om te stangen? Het zou me onderhand niets verbazen.

Op 3 juni 2013 16:24:58 schreef grotedikken:
Waar halen mensen als Henry S trouwens de wijsheid vandaan om mordicus te beweren dat halfgeleiders niet degraderen?
Ik zeg niet dat hij geen gelijk heeft, maar ik begin te twijfelen.

Omdat ik, in tegenstelling tot een 'luie stoel deskundige' zoals jij, wel een grote ervaring in de obsolete markt heb. Als halfgeleiders zouden degeneren, dan zou ik meer dan de helft van de stock op m'n werk weg kunnen gooien. Zou dat het geval zijn, dan zou dat direkt merkbaar zijn.

Gelukkig is dat totaal niet het geval, want dan hebben we over meerdere miljoenen euro's. Verder zou de hele markt instorten, een markt waar, zoals eerder is aangegeven, miljaren in om gaat.

En waar haal jij je wijsheid vandaan?

Op 3 juni 2013 16:21:17 schreef Sine:
Obsolete specials die ik genept gezien heb :
-Bucket brigade delays
-differential transistor paartjes
-vermogens transistors

Laat ik daar als voorbeeld omgestikkerde LCD displays bij noemen. Het formaat klopt nog, de bevestigingsgaten en de aansluitingen niet. Verder is de oude versleten CCFL meestal vervangen door een zeer goedkope immitatie die het maar een paar maanden uit zal houden. Flatcables worden ook nog wel eens omgepatcht tot een slappe kluit soldeertin en plakband...

En wat dacht je van elco's van de merken 'Rudycon','Rudicon' of 'Rubicon' met dezelfde opdruk en merktekens als die bij de echte Rubycon's...

-Bourns trimmers en multiturns

Hier zie je zo'n goedkope Chinese imitatie:
http://i41.tinypic.com/4illw8.jpg

De serietyperingen ed zijn schaamteloos van Bourns overgenomen, inclusief het registeringsteken (R).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Als halfgeleiders zouden degeneren, dan zou ik meer dan de helft van de stock op m'n werk weg kunnen gooien.

In de luchtvaart, waar we allemaal al zowat bang zijn van onze eigen adem, wordt met degeneratie van halfgeleiders in elk geval niet gerekend.
De kans dat een halfgeleider op enig moment het loodje legt is in een periode van dertig jaar gewoon dertig maal zo groot als in een periode van één jaar, louter omdat die periode dertig maal zo lang is. In elk willekeurig jaar is de kans dus even groot, in onze risico- (eigenlijk MTBO-) berekeningen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Sine

Moderator

Op 3 juni 2013 18:25:59 schreef Henry S.:
Hier zie je zo'n goedkope Chinese imitatie:
[afbeelding]

De serietyperingen ed zijn schaamteloos van Bourns overgenomen, inclusief het registeringsteken (R).

Ooh .. die is nog heel mild, de versie die ik in handen had stond zelfs nog gewoon bourns op, en dan heb ik het over een normale 10slag pot.
De markeringen waren een slecht afgietsel van een echte pot, de as had meeste weg van een verchroomde rechtgeslagen spijker.

Ik dacht dat ik daar nog foto's van had, die heb ik toen met de naam van de verkoper in een mailtje naar bourns gegooid.

Nog een bewijs van fakery :
http://www.bourns.com/PressReleases.aspx?name=cft_tisp

Maxim:

Background
It can be very difficult to distinguish counterfeit parts from genuine Maxim parts because fraudulent top markings and labels closely resemble the markings on authentic parts. Counterfeit devices will not meet Maxim datasheet specifications and can result in product failure.

Analog devices raises alarm over fake Chinese ICs

http://www.armed-services.senate.gov/statemnt/2011/11%20November/Toohe…

Hoeveel had je er nog willen hebben GD? Heb je aandelen bij een imitatie chip bakker of steek je gewoon je hoofd in het zand ?

guidob

Overleden

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
Maar knoeien doet men om eraan te verdienen.

klopt

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
en dit topic is er naar aanleiding van oude componenten die nergens meer in de productie van toestellen gebruikt worden.

bijvoorbeeld zo'n geselecteerde 1541, wordt bijna nergens meer gebruikt. En zijn niet meer in productie.

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
En daarvan wordt beweert dat ze massaal nagemaakt worden.

yep (nu ja, zoveel er worden verkocht. Je hoeft ze pas na bestelling te "maken"). Massaal is wellicht overdreven.

Op 3 juni 2013 10:41:38 schreef grotedikken:
Dit terwijl de overschotten bij de eleketroboer ruim voldoende zijn om de haast onbestaande vraag te dekken.

Nope, niet te krijgen. En net als het opamp voorbeeld gemakkelijk na te maken. Zelfs nog makkelijker; pak een normale uitvoering en plemp er S1/2 een kroontje op met een stempel. Kassa.

$100:
http://www.ebay.com/itm/1x-Philips-TDA1541A-S1-Crown-DAC-IC-Dual-16-bi…

$45:
http://www.ebay.com/itm/Philips-TDA1541A-S1-clips-Single-Crown-NEW-/18…

Let wel, ik zeg niet dat deze nep zijn. Ik zeg alleen dat het loont om ze na te maken. En dat het gebeurt. Draadjes genoeg op de audio fora, waar mensen zijn genept. Waarbij een andere chip in dezelfde schakeling wel werkt.

Ook mooi zijn nep condensatoren, waar er een kleinere brol condensator in een groter huisje zit van een merk condensator.

http://hobbyaudios.blogspot.nl/2011/03/another-fake-capacitor.html
of een oude cap recyclen ("The inner cap is most likely pulled from an old PCB because it has very short leads."):
http://diy-fever.com/misc/fake-capacitors/

Hoeveel voorbeelden wil je nog hebben?

Anoniem

Op 3 juni 2013 18:25:59 schreef Henry S.:
[...]
Ik heb tot nu toe zeer weinig steekhoudende argumenten van jouw kant gezien. En veel van de onzinargumenten blijf je keer op keer herhalen. Met jou discussieren begint in steeds meer topics op klappen met één hand te lijken, en op jouw gedrag lijkt daarmee steeds meer en meer op dat van een trol.

Dank je wel voor het compliment.
Ik verspil hier gewoon mijn tijd.
Ik heb het voorlopig wel eventjes gehad met "Circus online"

Lucky Luke

Golden Member

Op 30 mei 2013 22:19:24 schreef Jochem:

De foto's van de mensen die op een houtskoolvuurtje chips aan het desolderen zijn en ze sorteren op aantal pootjes en andere uiterlijke kenmerken, spreken echter boekdelen. Dit is ook waarom het 'oplevert'; het centenwerk is kennelijk de moeite in die landen.

Op 2 juni 2013 19:57:21 schreef part:

Als ze los gesoldeerd zijn dan schuren ze gelijk de pootjes 'mooi' schoon. De pootjes worden dan zo flinterdun dat je ze nooit meer in een socket kan drukken.
Maar met je beetje geluk komen ze uit sockets en dan is alleen de bovenzijde afgeschuurd op een bandschuurmachine. Dus alleen wat kans op ESD schade. :-D

Als ik het zo lees hebben die "recycle-chinezen" (Niet te verwarren met andere Chinezen. Mogen ook andere nationaliteit hebben btw.) gewoon geen verstand van elektronica-onderdelen. Op een vuurtje lossolderen, sorteren op maat, pootjes schoonschuren/hervertinnen zodat ze er nieuw uit zien, nummertjes eraf schuren, bovenkant verven, en gewenste nummertje erop zetten. Is er vraag naar zwarte blokjes met 28 pootjes en "Atmel 1211 ATmega328p" erbovenop? Prima, dan zetten we dat op een paar van die zwarte blokjes. Dat het dan niet werkt zal ze een zorg zijn, zíj programmeren ze niet. Dat ze er geld mee kunnen verdienen daarentegen...

Money-money-money-MONEYY¥¥¥¥Y!

En als ze al weten dat een "2n3055" een transistor is, dan zorgen ze dat ze dat voortaan alleen op transistors stempelen. Voor een niet-techneut is elke transistor een transistor. Geleverd met elk nummer dat je maar wil. En d'r was nog wat met PNPN ofzo...

Money-money-money-MONEYY¥¥¥¥Y!

Wil natuurlijk nog niet zeggen dat je die troep ook moet kopen. Maarja, dubbeltje, eerste rij...

Money-money-money-MON€€€€€€€Y!

(bovenstaande is louter ter vermaak bedoeld, enige overeenkomst met de harde werkelijkheid berust op toeval.)

EDIT: en als je iets obsoleets wilt hebben is het natuurlijk niet "dubbeltje / eerste rij" maar gewoon Balen met een hoofdletter B. (Behalve voor de verkoper)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
Henry S.

Moderator

Een vorm van nepheid die ik al bij meerdere obsolete TO-3 torren gezien heb:

http://sound.westhost.com/fake/MJ15003.jpg

Links is nep, recht is orgineel.

Niets is net gecentreerd of uitgelijnd, de fonthoogte varieert per regel over de lengte en alles staat schots en scheef tov elkaar.

Wat me meteen opviel was het gebruikte font. Bij de tor op de afbeelding is dat niet gebruikt, in mijn gevallen was het een in China veel gebruikt 'Westers' font met bijv kleine haakjes aan de linkerkant van de B.

De inhoud stelde ook weinig voor... een kleine die met veel te dunne draadjes, bedolven door een dotje siliconenkit.

Toen had ik bovenstaande foto nog niet eens gezien...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

De meeste eBay verkopers verkopen goede en originele onderdelen. En dan heb ik het over meer dan 99%. Dat de meeste elektronica producten ook gemaakt worden in China is een feit.

Als je als verkoper op eBay zeer korte lijntjes heb met zon fabrikant dan kan het gebeuren dat een overschot aan geproduceerde onderdelen gewoon naar de eBay verkoper gaat. Je hebt dan bijna altijd originele onderdelen voor vele male minder geld.

Ik heb nog nooit (al eerder gezegd, meer dan >2000 bestellingen) nep onderdelen ontvangen. Alle onderdelen bekijk ik onder een loeplamp en nooit heb ik sporen gevonden van gebruikte en/of nep onderdelen.

Polida2008 was een nep c.q. moeilijke verkoper, Google maar op deze naam. Ik vermoed dat deze winkel op eBay recent is overgenomen door een goede verkoper die weer eerste klas spul levert.

Trouwens, ik bestel zeer weinig bij deze verkoper maar wát ik dan bestel bij hem is van originele kwaliteit.

------------------------------------------------

czb6721960 op eBay is een hele goede verkoper en heeft zeer snelle levertijden naar Nederland toe. Ik ben met deze verkoper uitermate tevreden.

I love it when a plan comes together !

Op 3 juni 2013 16:24:58 schreef grotedikken:
[...]
Hier zat ik nou op te wachten.
UJT's zijn componenten die slechts een heel beperkt toepassingsgebied gekend hebben. Zaagtandoscillator in scopen en tv, timer en dan heb je het ongeveer gehad. Waar je bij de BD139 nog een behoefte kan verdedigen, ok , maar UJT's gebruikt toch echt zo goed als niemand meer. En beweren dat iemand een markt gezien heeft om die te vervalsen is toch wel echt van de pot gerukt.

Nee, ik begin echt erin te geloven dat integenstelling tot wat iedereen denkt , halfgeleiders na 40 jaar in de schuif te liggen , niet zo fris meer zijn als ze erin gaan, en dat sommige exmplaren het laten afweten. Tis niet omdat je zo'n obsolete component nieuw bestelt, dat ie al niet30 jaar kan in een magazijn liggen.
.

Dat de UJT maar beperkt is toegepast is geen punt van discussie en doet hier niet ter zake. Sparkman wou er gewoon eens mee experimenteren, interesse in wat geweest is is niet verkeerd. Dat geen van zijn op het internet gekocht exemplaren het wou doen zegt veel.

Voor de rest heb ik toch wel duizenden torren en meerdere honderden daarvan zijn intussen de 50 jaar voorbij. Buiten de gekende problemen van whiskers op de eerste hf'rs gaan die tot nu toe niet defect, ook niet de UJT's.

groeten

Kris

Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2013 20:52:37 schreef ritmeester:
De meeste eBay verkopers verkopen goede en originele onderdelen. En dan heb ik het over meer dan 99%.

Helaas, 99% van de aanbieders verkopen (deels) rommel, je moet het treffen. Serieuze handel met China doe je niet via Ebay.

Dat de meeste elektronica producten ook gemaakt worden in China is een feit.

Dat heeft daar niets mee te maken.

Als je als verkoper op eBay zeer korte lijntjes heb met zon fabrikant dan kan het gebeuren dat een overschot aan geproduceerde onderdelen gewoon naar de eBay verkoper gaat.

Dat korte lijntje hebben ze niet, alleen via de achterdeur. Distributie gaat via een preferentiesysteem, waarbij Future en AVnet als een van de eersten zijn die aan bod komen. Gevolgd door bijv Digikey, Mouser, RS en Farnell. Geen Chinees die daarbij aan bod komt!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 juni 2013 21:05:43 schreef Henry S.:

Dat korte lijntje hebben ze niet, alleen via de achterdeur. Distributie gaat via een preferentiesysteem, waarbij Future en AVnet als een van de eersten zijn die aan bod komen. Gevolgd door bijv Digikey, Mouser, RS en Farnell. Geen Chinees die daarbij aan bod komt!

Helaas, en dat weet jij ook. Als ik nu in een baretje in Amsterdam een nieuwe Smith & Wesson 4506 wil kopen "heb ik er meteen één." Waar dat ding vandaan komt is niet interessant. Feit is dat die gemaakt is de fabriek die dit soort speelgoed maakt en nieuw in doos zit. Je krijgt dan origineel stuff, dat weet jij net zo goed als ik.

M.a.w, er zijn genoeg achterdeurtjes en productie overschotten waar ook de grote handelaren zoals Farnel en Mouser naast vissen. De Ebay verkoper doet dan goede zaken en verkoopt zijn onderdelen.

De productie machines draaien 24 uur per dag. Wat niet weg kan via de voordeur gaat wel weg via de achterdeur.

I love it when a plan comes together !
Henry S.

Moderator

Productieoverschotten zijn er bijna niet meer, er wordt meer en meer 'on demand' geproduceerd. In 2008 is men heel snel begonnen met opruimen.

Ja, er is kans dat die Chinees het echte spul krijgt, maar de kans is nog groter dat het nep of afkeur is. En verder blijft het daar volksport nummer 1 om alles te verkopen... al is het letterlijk van printen afgebrandt. Ik heb IGBT's in handen gehad waarbij de overige onderdelen van de bewuste print in de gel rond dreven.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 3 juni 2013 21:43:35 schreef Henry S.:
... En verder blijft het daar volksport nummer 1 om alles te verkopen... al is het letterlijk van printen afgebrandt...

Kom op Henry, je weet ook wel dat je deze stelling niet kunt verkopen in dit topic. Zie andere posts van members.

BTW; het is wel heel gaaf om dit topic te volgen omdat het interessant is.

I love it when a plan comes together !
maartenbakker

Golden Member

Het klopt letterlijk genomen echter wel. Alles verkopen, inlusief schoonmoeders, is een ideale sport als je in een dergelijke economie zit. Ook van de print gebrande onderdelen worden verkocht. Henry zegt er niet bij door hoeveel handelaren, dat zijn ze bij lange na niet allemaal natuurlijk en mogelijk minder dan een paar jaar geleden (bijverschijnsel van genoemde economie is dat centenwerk steeds minder loont en dat reputatieschade gaat meetellen). Ik hou het erop dat de waarheid in het midden ligt. Dat sluit bovendien het beste aan bij alle mogelijke ervaringen die ik zo tegenkom en heb.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op maandag 3 juni 2013 22:35:47 (16%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 3 juni 2013 22:00:23 schreef ritmeester:
Kom op Henry, je weet ook wel dat je deze stelling niet kunt verkopen in dit topic. Zie andere posts van members.

Hoezo niet, zie ook andere posts van members ;)
Serieus, er wordt er van alles aan gedaan om geld te verdienen, dat is nu eenmaal de Chinese mentaliteit. Lucky Luke post het als vermaak, maar er zit een grote kern van waarheid in.

Wat regelmatig voorkomt is dat een eerste voorzichtige bestelling prima is, als je vervolgens voor grote(re) bedragen bestelt is het hommeles... nep, 2e hands, letterlijk van printen afgerukt... been there...

En nee, het gaat daarbij niet om alle Chinezen, we bestellen ons lam in China, maar geen halfgeleiders via Ebay...

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.