Beginnen met zenders

Frederick E. Terman

Honourable Member

http://i52.tinypic.com/2qb7wac.jpg
Klopt dit? Of heb ik iets verkeerds gedaan?

Om de SWR rechts correct af te lezen, moet je de schakelaar SWR indrukken en dan met de draaiknop SET de linker meter op volle schaal zetten. Vervolgens kun je op de rechter meter de SWR aflezen.

Ik denk dat de draaiknop nu veel te ver rechtsom staat.
Mocht je het wèl al correct gedaan hebben, dat zit er iets niet goed met de dummyload, zijn kabel, of de aansluiting daarvan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ok ik heb net gedaan wat je schreef kijk dit is wat ik kreeg:

http://i55.tinypic.com/2cp3o0l.jpg

Kijk nu geeft ie rechts 5 aan, maar volgens mij moet dat zo dicht mogelijk bij 1 zijn. Dus wat gaat er eigenlijk mis? Ik had (na dat ik de foto had genomen), aan de rode trimmers gedraaid, dat had wel effecr maar de teller kwam niet verder van 2.

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Ik heb geen ervaring met dit soort meters en weet niet zeker hoe ze werken, maar kan het zo zijn dat je om de meter links op volle schaal te draaien je genoeg vermogen moet hebben ? Dat is 10 W volle schaal. Als je bv maar 100 mW hebt zou de meter dan gewoon te ongevoelig zijn waardoor de verhoudingen niet meer kloppen.

Je dummy bestaat niet uit draadgewonden weerstanden ?
Ik hoop dat je wel stekkers aan de swr meter kant van de coax hebt ?

De swr mag niet veranderen als je aan trimmers draait. Dat moest je nu wel weten lijkt me. Als hij dan wel afneemt betekent dat, dat je totale vemogen afneemt en je dus weer de schaal moet ijken omdat de verhouding niet meer klopt. Doe mij maar een kruismeter.