Beginnen met zenders

Frederick E. Terman

Honourable Member

http://i52.tinypic.com/2qb7wac.jpg
Klopt dit? Of heb ik iets verkeerds gedaan?

Om de SWR rechts correct af te lezen, moet je de schakelaar SWR indrukken en dan met de draaiknop SET de linker meter op volle schaal zetten. Vervolgens kun je op de rechter meter de SWR aflezen.

Ik denk dat de draaiknop nu veel te ver rechtsom staat.
Mocht je het wèl al correct gedaan hebben, dat zit er iets niet goed met de dummyload, zijn kabel, of de aansluiting daarvan.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

Ok ik heb net gedaan wat je schreef kijk dit is wat ik kreeg:

http://i55.tinypic.com/2cp3o0l.jpg

Kijk nu geeft ie rechts 5 aan, maar volgens mij moet dat zo dicht mogelijk bij 1 zijn. Dus wat gaat er eigenlijk mis? Ik had (na dat ik de foto had genomen), aan de rode trimmers gedraaid, dat had wel effecr maar de teller kwam niet verder van 2.

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Ik heb geen ervaring met dit soort meters en weet niet zeker hoe ze werken, maar kan het zo zijn dat je om de meter links op volle schaal te draaien je genoeg vermogen moet hebben ? Dat is 10 W volle schaal. Als je bv maar 100 mW hebt zou de meter dan gewoon te ongevoelig zijn waardoor de verhoudingen niet meer kloppen.

Je dummy bestaat niet uit draadgewonden weerstanden ?
Ik hoop dat je wel stekkers aan de swr meter kant van de coax hebt ?

De swr mag niet veranderen als je aan trimmers draait. Dat moest je nu wel weten lijkt me. Als hij dan wel afneemt betekent dat, dat je totale vemogen afneemt en je dus weer de schaal moet ijken omdat de verhouding niet meer klopt. Doe mij maar een kruismeter.

Swr is gereflecteerd vermogen maar bij een swr van 3 wordt er bij 1000 W veel meer in echt vermogen gereflecteerd dan bij 100 mW. Percentueel is het echter gelijk. Vandaar die potmeter. Hij wordt dan op 100 % reflectie ingesteld. Maar ik kan me voorstellen dat zo'n ding niet echt lineair is en bij 100 mW niet net zo klopt als bij 1KW. Dus stel je de meter in op volle schaal. Dan is de swr schaal in verhouding tot je vermogen. Dus volle schaal 100% reflectie. Bij 10 W dus 10 W. Nu mischien 100x zo laag, de meter moet dan 100x zo gevoelig zijn. Stel dat hij bij 10 W bij een swr van 1 nog een klein spanningkje meet ( de directivity is meestal niet zo hoog om over tracking enz maar te zwijgen en ook de diodes hebben een ondergrens) dan is dat mischien 1 procent van de meter uitslag en bijna niet zichtbaar maar als je de meter 100 x gevoeliger maakt is die afwijking in verhouding misschien ook veel groter. Ik denk echter dat je dummy en verbinding gewoon niet deugen.

FET en Henry weten vast wel hoe dat precies werkt mt zo'n meter.

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 31 juli 2011 01:16:24 (15%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Frederick E. Terman

Honourable Member

In ieder geval is de uitslag van de rechter meter veel te hoog.
Zelfs met de meest scharrige dummyload, van losse weerstandjes of zo, moet je nog met gemak ver onder de 2 kunnen blijven terwijl de linker meter vol uitslaat.

Laat eens zien hoe alles aangesloten zit?

rob007

Ratel Piraat

Net thuis van (een altijd te)korte vakantie.
Heel even snel tussendoor,
Kan het niet zijn dat de smoorspoel verkeerd staat?
http://i53.tinypic.com/of9idk.jpg
Staat nu over de Emitter in plaats van over de basis?
(naast de weerstand 100oHm) of was dit al wel bekend?
Heb nog een boel te doen dus voor nu heel even kort!

Vr Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Rob007: nee hij staat aan de basis en niet aan de emitter kijk maar:
http://i55.tinypic.com/23w5eno.jpg
Dom van me, echt zo dom. Je hebt gelijk.
@Frederick E. Terman:

Mijn "Dummyload"

http://i55.tinypic.com/359xohz.jpg

De aansluitingen:

http://i55.tinypic.com/24zc1tw.jpg

Misschien is het handiger als ik een filmpje maak, zodat jullie kunnen zien hoe ik het afregel.

Op 1 augustus 2011 00:12:48 schreef nulzeventig:
@Rob007: nee hij staat aan de basis en niet aan de emitter kijk maar:

Toch klopt er daar iets niet. De smoorspoel staat nu parallel aan de 100 ohm weerstand. Dat hoort niet.

Ik heb een signature dus ik ben

Flageda, volgens mij heb ik echt een bril nodig. Ja ik zie het nu pas. Wat een slordige fout zeg, dat krijg je nou als je altijd alles haastig doet. Ik ga het nu gelijk aanpassen. Dank je wel, voortaan echt alles 2x nakijken.

Ik had net een koortsluiting veroorzaakt,daardoor oscileerde hij helemaal niet. alle torren vervangen. Nu ik de smoorspoel op de juiste plek heb gesoldeerd word de eindtor niet zo super heet als hiervoor.

Het is mij opgevallen dattie stabieler is dan eerst, het is mij ook al gelukt om hem goed op de radio te krijgen. Alleen heb ik dat gedaan zonder SWR meter. Ik weet nog steeds niet hoe ik zo een SWR meter op de juiste wijze moet gebruiken. Want soms geeft ie op de WATT meter 200mW an, en de andere keer weer niks als hij op de juiste frequency staat. Staan die twee dingen gewoon los van elkaar? Dus bijvoorbeeld:

- Sluit zender en dummyload aan op de SWR meter.
- Ik neem dan 50 Ohm optie.
- Ik selecteer de 10 Watt schaal.
- En op de linker meter geeft hij soms 200mW aan de ene keer is het
meer als ik aan de rode trimmers draai. Als ik aan de onderste trimmer draai dan zie ik dat de mW stijgt tot ongeveer 400mW.

Wat ik nou niet snap is: hoe krijg je nou een zender met de maximale vermogen op de juiste frequentie met een SWR van 1:1? Want ik kom hier gewoon echt niet uit. Moet ik dan een antenne gebruiken ipv een dummyload?

Zou ik misschien een versterkertje bij moeten maken met een 2sc1970 en een 2sc1971, waarschijnelijk wel goed genoeg voor ongeveer 15 watt. Of een 10 watt versterker van de bly87.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op maandag 1 augustus 2011 06:02:02 (75%)

fred101

Golden Member

Lees mijn verhaal over swr nog eens door, daar staat het allemaal in.

De swr meter zal het worst wezen wat de swr is tussen je zender en de meter. Hij kijkt alleen of er iets reflecteert tussen de meter en antenne ( of dummyload)

Een goede dummyload is 50 ohm en geeft dus geen reflecties.

Geen reflecties is een swr van 1

Een zender via een swr meter aan een dummyload geeft dus ongeacht wat je allemaal met je zender uitspookt een swr van 1 aan. alleen de power verandert als je een zender afregelt.

Als je het ding flink overstuurt zodat bv de eindtor gaat oscilleren ( kan best op een andere frequentie) zie je meestal ineens een sprong in vermogens toename. Op je scoop zie je dan vreselijke vervorming en op een SA zie je nog beter wat er gebeurd.

Die trimmers zijn niet om absoluut max vermogen te krijgen maar om de harmonische te onderdrukken. Bij afregelen zie ik het vermogen stijgen maar ook de harmonische afzwakken. Zonder SA lukt het me niet de stand te vinden waarbij de 2e en hogere harmonishe maximaal onderdrukt zijn omdat rond die instelling het vermogen op de vermogens meter niet meer verandert. Als je 2e harmonische van -30dBc naar -40 dBc gaat zie je dat bij 200 mW op een 10 W schaal van een 200 MHz meter niet meer terug en stel dat hij op 300 of 400 MHz heel sterk is dan zie je dat ook niet omdat je meter daar doof is.

Jou dummyload is waarschijnlijk niet precies 50 ohm, ook niet inductievrij , zit dus idd zonder connectors aan de meter dus zal nooit een swr van 1 geven. Maar meer dan 2 zal het niet zijn. Frees die gleuf eens wat breder en laat de mantel van je coax niet boven de kant zweven waar je midden ader op zit.

Nu weer zo'n zelfde bouw-fout als bij je vorige bouwsels, kijk dus 10X of alle componenten op de juiste plaats zitten. Zeker als je zelf weet dat je daar moeite mee hebt. Gewoon elk onderdeel langs lopen en met het schema erbij kijken of het vast zit daar waar het hoort.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Leuk topic om te lezen.

Ook leuk om in die FRM's te lezen...
Jammer dat ik midden in het FRM tijdperk geboren ben. Dus ik heb hier weinig van meegekregen. Ik ben op 15 jarige leefdtijd radio zendamateur geworden om vervolgens piratenschema's te bouwen.. de meeste amateurs hebben deze volgorde andersom gehad ;-)

Deze oscillator kende ik dan weer wel.
Zoals Henry al zei. Is het niet iets om aan te passen voor 2 meter?
Gewoon just for the fun, kennis, en leerzame momenten? (in een nieuw topic)

@fred: ik denk maar eens dat ik een betere dummyload moet maken. Ik kwam een schemaatje tegen van een 10 watt load:

http://g6ohm.webs.com/621-50-Ohm-Dummy-Load-Schematic-1.JPG

Alleen is het probleem dat Dick geen weerstanden heeft van 500 Ohm/1 watt. Wel heeft hij 470 Ohm/3 watt, en 560 Ohm 3 watt. Ik vraag me nu dan af welke van de twee waardes ik kan gebruiken, en of het ook wat uitmaakt als de ohm waarde niet helemaal exact het zelfde is. Ik heb de pluggen sowieso nodig dan kan ik gelijk de hele dummyload inblikken.

Alvast allemaal bedankt voor het reageren en helpen.

Ik heb een signature dus ik ben
fred101

Golden Member

Nee, dat is overkill, 2000 inductie arme smd's van 100K 0,001% is veel beter :-) (SMD is overigens niet zo'n gek idee voor kleine vermogens. Een stuk of 20 0,1% 1K parallel kan toch een paar Watt aan, is goedkoop en inductie arm. Ik heb zo 0,01% 100 ohm smd weerstanden gesoldeerd op verbouwde bnc's een zo bijna perfecte female en male 50 ohm terminator gemaakt. Daarmee haal ik een betere T-check als met een paar commerciele die ik had)

http://www.kent-electronics.nl/
de gazette downloaden en dan pag 16 rechtsboven. Deze heb ik er 3 van 150 ohm op een koelblok geschroefd. Als je de 50 Ohm neemt en de aansluiting naar de connector zo kort mogelijk maakt, een metaal kastje als behuizing en tevens koeling dan kun je zo een goede dummy maken.

Hij heeft ook veel connectors ect. Is een soort van Dijk maar dan voor RF.

Aanrader zijn voor een beginner zijn RF knutselboeken. Toen ik serieus het ARRL boek ging doorwerken om zendamateur te worden, heb ik daarvoor ontvangers van sterrenburg en twee boeken van Rinus Kent doorgespit.

Mijn dummyload heeft een SO-239 jack, ik neem aan dat deze samen gepaard gaat met een PL259 plug? Maar nu wil ik deze pluggen aanschaffen bij elektronica-shop.nl, alleen staan er nu een aantal PL259 pluggen voor bepaalde kabel types zoals RG58, RG59 etc.

Maakt dit dan ook echt enig verschil uit of kan het geen kwaad om bijvoorbeeld een RG59 plug te gebruiken samen met een RG58 kabel?

@fred101: dat zijn toch speciale HF weerstanden? Die van kent zitten die nou in een to220 behuizing?

Ik las ook ergens dat een dummyload met een hoge wattage ingeblikt met olie moest worden. Ik weet dat het dom gaat klinken maar is dat dan zoiets als een blikje vullen met olie en dan de dummyload erin zetten? Gaat de olie dan niet lekken ofzo?

En dat wat jojo zei, de 11 560ohm weerstanden van 3 watt gaat dat ook gewoon werken mits je het redelijk in elkaar knutselt (met een connector natuurlijk).

fred101

Golden Member

RG59 is dikker dan RG58. Heb je in die Kent gazet die connectors gezien ? Alle soorten en maten. PL259 hoort bij SO239.

Zijn inductie arm. Hoeven niet in olie, ik heb er drie van 50W en 150 ohm op een koelblok wat ik voor de korte golf gebruik. Maar zelfs zo gemaakt, er zit een cm of 3 tussen de weerstanden welke met een stuk VD draad naar een SO239 gaan welke op een plaatje pcb is gemonteerd wat weer op het koelblok is geschroeft. Kortom niet ideaal maar ik heb er zonder probleem 400W eindtrappen mee afgeregeld.

Ik heb net even gemeten, op 100MHz is de VSWR 1.31(met een bnc nog op de SO239 en zonder port extenties gemeten) Dus die moet met maar een weerstand of compacter gebouwd nog veel beter kunnen. Op 30MHz is hij net geen 1.1 maar tot 14 MHz is hij beter dan 1.05 Meer dan goed genoeg voor een zender (een SO239 krijg je nooit op VSWR= 1, echte VSWR, geen SWR-meter SWR >:-) )

Dan maar eens volgend maand 47 ohm - 50 watt 9,50 halen, omdat ik nog niet aan grotere zenders wil beginnen is een 50watt dummyload wel genoeg. Ze verkopen ze ook bij digi-key en ze zitten inderdaad in een to220 behuizing.

Ja ik heb hier de catalogus van Kent gedownload, die pluggen had ik ook in gedachten, elektronica-shop.nl verkoopt ze ook (zijn exact hetzelfde). Staan wel nog andere dingen in die mij boeien. Ik denk toch maar eens dat het Kent gaat worden.

Weet iemand toevallig waar je blikmateriaal per kilo kan kopen? Dickbest heeft het wel maar die verkoopt per plaat, wat ik wil is gewoon een hele grote voorraad dat jaren lang mee kan gaan. Pollin heeft ook zo iets:

http://www.pollin.de/shop/dt/MTQ4OTkxOTk-/Bauelemente_Bauteile/Sortime…

1kg aan verschillende maten koperplaten voor 3,50, maar hoe groot is de kans dat daar het gene tussen zit wat ik nodig heb.

Arco

Special Member

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Henry S.

Moderator

Op 28 juli 2011 23:02:29 schreef fred101:
Hi Henry, eindelijk klaar, mooi ! daar ben je volgens mij al heel lang aan bezig. Wat voor bereik heb je in frequentie en dBm ? Heb je ook een marker of frequentie aanduiding ?

Hi Fred, en nog lang niet klaar, in dit tempo duurt dat nog een jaar. ;)

Freq 48MHz-860MHz, Kent V2.0 (PE0GK), de CA3089 zou een bereik van 90dB moeten hebben op de RSSI uitgang maar ik weet niet wat de rest doet.

Op 29 juli 2011 01:01:29 schreef fred101:
1,5W lijkt me sterk. Je mag eerder in je handen klappen bij 100 mW in je dummy load.

Het zal je verbazen, je mag er ietsje bij doen... Maar daar later meer over.

Op 29 juli 2011 23:50:49 schreef fred101:
Jij hebt dus om af te regelen een powermeter nodig. Een swr meter heeft een forward en reflected stand (twee meters, een meter met schakelaar of een kruismeter) Forward is de power alleen zijn die meestal niet gevoelig genoeg om 100mW te meten.

Maar je hebt twee forward standen, eentje voor relatief (SET) en eentje voor voor absoluut (PWR) vermogen.

Ok, mijn bouwsel, waarbij ik bij het bouwen de nodige bedenkingen had... 27k, 130R... die had de 'ontwerper' toevallig liggen. Dat zijn beide 'vreemde' waarden. 22k en 120R of 150R zal het ook wel doen. Geen ontkoppeling in de voeding maar wel de basis dubbel ontkoppelen met 1nF... voor HF staan ze gewoon parallel (maar er zal nu op de voeding de nodige HF staan :P).
SM was onbekend, ik heb maar een 6-gats varkensneusje genomen (5 keer doorhalen). En de spatie van de spoelen is ook onbekend, ik heb een beetje (kleiner dan de diameter van het wikkeldraad) ruimte tussen de wikkelingen gelaten.

De 15pF koppelcondensator is ook zoiets, is dat de ideale waarde? Later meer.

Ik heb met de voeding gesmokkeld, ik had een stevige voedingsrail nodig, de koperdraad is op twee plaatsen ondersteund met 100pF (ik heb in deze vorm niet kleiner).

Op de 2N3866 een klein sterretje gezet, verplicht, alles is in een uurtje te bouwen.

http://www.uploadarchief.net/files/download/josti01.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/josti02.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/josti03.jpg

De laatste twee foto's laten de FWD en REF zien, niet op het vermogen letten - dat klopt niet. De SWR is ook niet helemaal 1:1 en dat kan ook aan de meter liggen. Deze meter doet het prima op HF maar is bedoeld voor 27MHz (getest op oa 6.3MHz).

De afregeling was op zich gemakkelijk, 22pF trimmer op frequentie, daarna de 60pF's op ½ open en L2 aan de voeding solderen.

Nu komt er in ieder geval wat uit en is het een kwestie van bijregelen. SWR meter op SET, de naald met adjust ergens in het rechter deel zetten, en de trimmers om en om zo bijstellen zodat de wijzer steeds meer naar rechts gaat. Ondertussen moet adjust wel eens verdraaid worden omdat de naald buiten de schaal vliegt als je er bijna bent.

Maar dat ging niet helemaal goed... de onderste trimmer van 60pF moest helemaal dicht. En een beetje HF'er weet dan dat hij wat pF's te kort komt, ik heb 22pF bijgeplaatst en toen kon deze trimmer optimaal ingesteld worden.

De bovenste trimmer van 60pF regelt te moeilijk af, heeft een te scherp optimaal punt. Ik stel een combinatie van kleinere trimmer en vaste condensator voor, komt nog.

Wat levert dit nou in 50Ω? Niet schrikken: De 2N3866 neemt 40mA bij 12V, een pessimistisch gesteld rendement van 60% levert 290mW op. Het torretje wordt niet overdreven heet, dus voor mijn gevoel klopt dat wel.

Maar... ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt... ik ben de 100Ω weerstand vergeten. Maar dat zal niet veel uitmaken, 1nF ontkoppeling, die weerstand kan wel weg!

Dit zegt btw niks over hoe het vermogen over de harmonischen is verdeeld, ik heb btw nog geen spectrummetingen gedaan.

Op 1 augustus 2011 03:23:47 schreef nulzeventig:
- Sluit zender en dummyload aan op de SWR meter.
- Ik neem dan 50 Ohm optie.
- Ik selecteer de 10 Watt schaal.
- En op de linker meter geeft hij soms 200mW aan de ene keer is het
meer als ik aan de rode trimmers draai. Als ik aan de onderste trimmer draai dan zie ik dat de mW stijgt tot ongeveer 400mW.

Niet naar het vermogen kijken (de linkerkant van de schaal is al niet betrouwbaar), je moet het volgende doen (staat ook duidelijk in de handleiding):
-SET knop helemaal linksom
-SWR indrukken
-SET knop rechtsom totdat je naald links op volle schaal staat

En dan kan je de SWR aflezen op de rechter meter.

En als je met kleine vermogens bezig bent gebruik je de SWR als indicatie (zoals eerder beschreven). Anders schakel je SWR uit en gebruik je de vermogensmeter.

Zou ik misschien een versterkertje bij moeten maken met een 2sc1970 en een 2sc1971, waarschijnelijk wel goed genoeg voor ongeveer 15 watt. Of een 10 watt versterker van de bly87.

Laten we dat nog maar even niet doen.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
rob007

Ratel Piraat

Er werd in het begin wat lacherig gedaan over mijn opmerking verbeteringen.
Mijn verbeteringen waren dus onder anderen smoorspoeltjes in de pluslijn (3X)
4X ontkoppeling de waardes waren rond de 1....10nF
Ook varicap modulatie met feritkraaltje en weerstandje naar LF versterkertje.
Ook ben ik een beetje aan de haal gegaan met de waardes van de spoeltjes L2 en L3
(gloof dat ik rond de 4wDg - 6MM - 1MM zat) staande golf op dummy en antenne 1:1,nog ietsje.
Ik regelde ook niet af kijkend naar het vermogentje maar meer naar staande golf.
En als ik mij goed herinner bij T3 in plaats van 1nF een iets hogere waarde (gaf ie ietsjes meer...)
Inderdaad heb ik ook met de waarde tussen osc. en trapje met het Ctje(15pF) geëxperimenteerd.
Als ik het nog goed heb was een lagere waarde wat beter.
In het begin heb ik hem ook voor de fun bijna Original gemaakt ik had hem nog liggen:
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-TPB6FEKP.jpg
reikwijdte was voor toen destijds best goed, een leuk expirimentje.

Voor de dummy, Ik heb 20 X 1K gloof dat ik 2Watt Kool weerstanden heb.
http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-EMYGYRKC.jpg
(ik zou gelijk die ene van 50oHm nemen op bladzijde 16)
Aangesloten op een wat oud CB metertje met daar weer op aangesloten een LPAM zendertje.(500mW)
de frequentie van dat zendertje kun je op de ontvanger daar achter weer aflezen.

VR Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Henry S: Ik had hem net op 108 mhz afgestemd, het lukte me ook wel om een mooi signaal te krijgen. Ik heb ook de je stappen opgevolgd hier is het resultaat:

http://img695.imageshack.us/img695/4390/p8010102small.jpg

Denk je dat de bekende bf900 oscilator wel beter afteregelen is?

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op dinsdag 2 augustus 2011 00:28:18 (13%)

Frederick E. Terman

Honourable Member

Over welke SWR-meter hebben we het inmiddels?
De gebruiksaanwijzing van Henry S geldt wel voor de meter van ZIJN foto, maar niét voor de de meter op de foto van TS.

TS heeft een Zetagi HP500, en daarvoor geldt wat ik al eerder postte:

-voor de zekerheid eerst draaiknop SET linksom;
-SWR schakelaar (oranje) indrukken
-SET draaiknop rechtsom draaien totdat LINKER meter op volle schaal staat
-dan op RECHTER meter de SWR aflezen
bij de SWR meting blijft de SWR schakelaar (oranje) dus ingedrukt.

Dat is alleen nodig om de dummy te controleren; de SWR zal heel laag moeten zijn.
Als je dit doet en je krijgt het tòch nog voor elkaar de RECHTER meter meer te laten aanwijzen dan de linker, dan heb je op de achterkant van de meter de in- en uitgangskabels verwisseld! :)

De zender afregelen kan beter in de 10W stand gebeuren (lager zou handiger zijn, maar dat zit er niet op). Het voordeel is dan dat dezelfde aflezing ook steeds hetzelfde vermogen betekent. In de stand SWR is de aflezing afhankelijk van de stand van de draaiknop.

Hoeveel weerstanden je parallel zet voor een dummy maakt hier niet zoveel uit. Je hebt er nu 3 van 150 parallel, dat is 50 ohm en dat is goed.
Je mag er natuurlijk wel 20 van 1k parallel zetten, maar dat is alleen belangrijk als je meer vermogen moet dissiperen (opeten). Dat is nu nog helemaal geen probleem.
Zelfs één weerstand van 47 ohm zou prima werken (50 mag natuurlijk ook, maar is helemaal niet nodig).
Het feit dat de weerstanden inwendig spiraalvormig zijn, maakt op deze lange golflengte (3 meter!) nog niet zoveel uit.

Als alles aangesloten is (zender - coax - meter - coax - dummyload) kun je gewoon met een ohmmeter op de zenderuitgang meten. Je moet dan de 50 ohm van de dummyload meten. Iedere andere waarde duidt op een fout.
Voor deze proef moet de voedingsspanning NIET ingeschakeld zijn.

@nulzeventig: Ik begreep dat blikken doosjes je interesse hebben.
Kijk eens bij Van Dijken.nl die hebben een redelijke sortering.
Succes,
Mac.

Zomaar een gesprongen zekering vervangen maakt vaak meer kapot dan je lief is. We zullen er even naar kijken heeft meerdere betekenissen. Elektronica is niet eigenwijs: mensen die het niet kennen zijn dat vaak wel! Kortsluiting is bij mij: samen roken.
Henry S.

Moderator

Op 1 augustus 2011 23:44:07 schreef rob007:
Er werd in het begin wat lacherig gedaan over mijn opmerking verbeteringen.

Maar die zijn niet gepubliceerd, en wat wordt er dan gebouwd... de kale versie.

Op 2 augustus 2011 00:17:37 schreef nulzeventig:
@Henry S: Ik had hem net op 108 mhz afgestemd, het lukte me ook wel om een mooi signaal te krijgen. Ik heb ook de je stappen opgevolgd hier is het resultaat:

[afbeelding]

Denk je dat de bekende bf900 oscilator wel beter afteregelen is?

Zo is het beter, maar niet optimaal, en een andere oscillator maakt voor de uitgang niets uit, en daar draait het om, een correcte uitgang met alles wat er aan hangt.

Hoe staan je 60pF trimmers nu?

En druk SWR nog eens in en zet de linker meter op volle schaal, rechts kanje dan de SWR aflezen. Foto van je opstelling?

Op 2 augustus 2011 00:21:54 schreef Frederick E. Terman:
Over welke SWR-meter hebben we het inmiddels?
De gebruiksaanwijzing van Henry S geldt wel voor de meter van ZIJN foto, maar niét voor de de meter op de foto van TS.

Was bedoeld voor de Zetagi, en is inmiddels aangepast, excuses voor de verwarring. Op de Zetagi kan je FWD en REF tegelijkertijd aflezen.

De zender afregelen kan beter in de 10W stand gebeuren (lager zou handiger zijn, maar dat zit er niet op). Het voordeel is dan dat dezelfde aflezing ook steeds hetzelfde vermogen betekent. In de stand SWR is de aflezing afhankelijk van de stand van de draaiknop.

Maar als de meter te ver links in de hoek blijft liggen (in mijn geval is er maar een paar mm beweging) dan kan je beter de SWR stand gebruiken.

Even wat 'SA' plaatjes: De eerste is het duidelijkst, beginners luck... morgen nog eens proberen.

De opstelling:
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty04.jpg

100MHz + 200MHz:
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty100-200.jpg

100MHz + 200MHz -vinger op connector (andere settings):
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty100-200sp.jpg

400MHz + 500MHz (300MHz kan ik nu niet zien), links van de 500MHz is Digitenne op kanaal 21 (474MHz) nog net zichtbaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty400-500.jpg

400MHz + 500MHz -vinger op connector, Digitenne duidelijker zichtbaar:
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty400-500sp.jpg

500MHz +600MHz + 700MHz en wat 'rommel':
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty500-600.jpg

500MHz +600MHz + 700MHz en nog meer 'rommel' (wat op ~450MHz opduikt weet ik niet):
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty500-600sp.jpg

FM-laag, en digitenne (beide met vinger op de connector):
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty%20fm-laag.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/josty%20digitenne.jpg

FM-laag en 100MHz + 200MHz met vinger als antenne laten veel ruis zien, dit komt uit de zender vandaan maar is deels ook oversturing van de tuner. De Digitenne mast staat nog geen 5km hier vandaan en geeft mooie digitale tafeltjes.

Dus veel sterke harmonischen, een ruis over de hele FM-band (om nader te bekijken) en extra ruis rond 100MHz en 200MHz.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.
fred101

Golden Member

Mooie plaatjes Henry. Hij lijkt idd best gevoelig. Mijn HP ruisvloer ligt ook op maar iets van -90 dBm in de wideband stand. Pas als ik naar bv 1 KHz filter ga wordt de ruisvloer lager met een max van ongeveer -115 dBm
Mijn VNA haalt in de SA stand ongeveer -105 dBm maar dan moet ik een klein gebied swepen met smal filter en duurt een sweep al snel iets van 20 seconden, in een bruikbare stand is ongeveer -90.
Je zou mbv een meetzender en stappen verzwakker de magnitude in dBm kunnen ijken. Daarna je zender via verzwakkers direct aansluiten om het vermogen te meten.

Een ding snap ik niet, waarom gebruik je een 27 Mc meter. Je adviseert meestal zelf dat niet te doen. Ik heb ooit een stuk of 5 van die dingen tegelijk hier gehad om te testen. Oa op 2 meter, sommige gaven waarden aan waarbij je gelijk al zag dat het niks was, andere leken best mooie waarden geven maar gaven een VSWR = 1 bij loads die een VSWR = 5 moet geven. ( nu heb je de stroom gemeten en een inschatting van het rendement gemaakt dus het zal idd niet heel veel afwijken)
De power weergaven klopte bij allemaal niet. Als ik het goed herrinner gaven ze veel te veel aan.
Heb je de omdraai test gedaan ?

Waarom maak je niet een 6 dB hybride brug. Daarmee kan je perfect de VSWR meten mbv je SA , RF meetkopje of met scoop.

Het is dat ik nog met die 30 meter QRP cw transceiver aan het vechten ben anders bouwde ik er ook even een om te meten.