Op 28 juli 2011 23:02:29 schreef fred101:
Hi Henry, eindelijk klaar, mooi ! daar ben je volgens mij al heel lang aan bezig. Wat voor bereik heb je in frequentie en dBm ? Heb je ook een marker of frequentie aanduiding ?
Hi Fred, en nog lang niet klaar, in dit tempo duurt dat nog een jaar. 
Freq 48MHz-860MHz, Kent V2.0 (PE0GK), de CA3089 zou een bereik van 90dB moeten hebben op de RSSI uitgang maar ik weet niet wat de rest doet.
Op 29 juli 2011 01:01:29 schreef fred101:
1,5W lijkt me sterk. Je mag eerder in je handen klappen bij 100 mW in je dummy load.
Het zal je verbazen, je mag er ietsje bij doen... Maar daar later meer over.
Op 29 juli 2011 23:50:49 schreef fred101:
Jij hebt dus om af te regelen een powermeter nodig. Een swr meter heeft een forward en reflected stand (twee meters, een meter met schakelaar of een kruismeter) Forward is de power alleen zijn die meestal niet gevoelig genoeg om 100mW te meten.
Maar je hebt twee forward standen, eentje voor relatief (SET) en eentje voor voor absoluut (PWR) vermogen.
Ok, mijn bouwsel, waarbij ik bij het bouwen de nodige bedenkingen had... 27k, 130R... die had de 'ontwerper' toevallig liggen. Dat zijn beide 'vreemde' waarden. 22k en 120R of 150R zal het ook wel doen. Geen ontkoppeling in de voeding maar wel de basis dubbel ontkoppelen met 1nF... voor HF staan ze gewoon parallel (maar er zal nu op de voeding de nodige HF staan
).
SM was onbekend, ik heb maar een 6-gats varkensneusje genomen (5 keer doorhalen). En de spatie van de spoelen is ook onbekend, ik heb een beetje (kleiner dan de diameter van het wikkeldraad) ruimte tussen de wikkelingen gelaten.
De 15pF koppelcondensator is ook zoiets, is dat de ideale waarde? Later meer.
Ik heb met de voeding gesmokkeld, ik had een stevige voedingsrail nodig, de koperdraad is op twee plaatsen ondersteund met 100pF (ik heb in deze vorm niet kleiner).
Op de 2N3866 een klein sterretje gezet, verplicht, alles is in een uurtje te bouwen.

De laatste twee foto's laten de FWD en REF zien, niet op het vermogen letten - dat klopt niet. De SWR is ook niet helemaal 1:1 en dat kan ook aan de meter liggen. Deze meter doet het prima op HF maar is bedoeld voor 27MHz (getest op oa 6.3MHz).
De afregeling was op zich gemakkelijk, 22pF trimmer op frequentie, daarna de 60pF's op ½ open en L2 aan de voeding solderen.
Nu komt er in ieder geval wat uit en is het een kwestie van bijregelen. SWR meter op SET, de naald met adjust ergens in het rechter deel zetten, en de trimmers om en om zo bijstellen zodat de wijzer steeds meer naar rechts gaat. Ondertussen moet adjust wel eens verdraaid worden omdat de naald buiten de schaal vliegt als je er bijna bent.
Maar dat ging niet helemaal goed... de onderste trimmer van 60pF moest helemaal dicht. En een beetje HF'er weet dan dat hij wat pF's te kort komt, ik heb 22pF bijgeplaatst en toen kon deze trimmer optimaal ingesteld worden.
De bovenste trimmer van 60pF regelt te moeilijk af, heeft een te scherp optimaal punt. Ik stel een combinatie van kleinere trimmer en vaste condensator voor, komt nog.
Wat levert dit nou in 50Ω? Niet schrikken: De 2N3866 neemt 40mA bij 12V, een pessimistisch gesteld rendement van 60% levert 290mW op. Het torretje wordt niet overdreven heet, dus voor mijn gevoel klopt dat wel.
Maar... ik zie net dat ik een foutje heb gemaakt... ik ben de 100Ω weerstand vergeten. Maar dat zal niet veel uitmaken, 1nF ontkoppeling, die weerstand kan wel weg!
Dit zegt btw niks over hoe het vermogen over de harmonischen is verdeeld, ik heb btw nog geen spectrummetingen gedaan.
Op 1 augustus 2011 03:23:47 schreef nulzeventig:
- Sluit zender en dummyload aan op de SWR meter.
- Ik neem dan 50 Ohm optie.
- Ik selecteer de 10 Watt schaal.
- En op de linker meter geeft hij soms 200mW aan de ene keer is het
meer als ik aan de rode trimmers draai. Als ik aan de onderste trimmer draai dan zie ik dat de mW stijgt tot ongeveer 400mW.
Niet naar het vermogen kijken (de linkerkant van de schaal is al niet betrouwbaar), je moet het volgende doen (staat ook duidelijk in de handleiding):
-SET knop helemaal linksom
-SWR indrukken
-SET knop rechtsom totdat je naald links op volle schaal staat
En dan kan je de SWR aflezen op de rechter meter.
En als je met kleine vermogens bezig bent gebruik je de SWR als indicatie (zoals eerder beschreven). Anders schakel je SWR uit en gebruik je de vermogensmeter.
Zou ik misschien een versterkertje bij moeten maken met een 2sc1970 en een 2sc1971, waarschijnelijk wel goed genoeg voor ongeveer 15 watt. Of een 10 watt versterker van de bly87.
Laten we dat nog maar even niet doen.