Beginnen met zenders

Op 1 augustus 2011 23:44:07 schreef rob007:
Er werd in het begin wat lacherig gedaan over mijn opmerking verbeteringen.

Maar die zijn niet gepubliceerd, en wat wordt er dan gebouwd... de kale versie.

Het word niet goed begrepen!
Die tekst had ik er toen destijds bij geschreven als een soort van uitlokkertje,
Mijn E-mail adres stond er toen ook bij met andere woorden.............
Het nare is dat ik ook wel eens een schema verbeterd had waarna iemand (waarschijnlijk door onkunde)
niet draaiende kreeg en boos tegen mij ging doen vandaar dus het originele schema.
Mensen kunnen flink lullig doen als iets niet werkt kan ik je helaas uit ervaring vertellen.

Vr Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

@Fred: Ik denk dat de concepten voor de SWR meters vast wel hetzelfde zijn. Het is nu best wel laat, ik post morgen wel de stappen uit de handleiding. Ik denk dat ik iets voor het oog zie als het om de watt meting gaat.

@Rob007: Heb jij nou de stentor ontworpen? Ik las ergens dat de 2SC1971 tor een geschikte vervanger is voor de MRF237 en voor de 2N4427, de 2sc1971 geeft 7 watt. Als je deze tor gebruikt, zal een stentor dan ook 7 watt leveren?

@Henry: Ok, de SWR meter zag er beter uit. Ik wacht nog op de pluggen en de 50 watt weerstandje, ik ga de dummyload helemaal inblikken. Op de weerstand komt natuurlijk een grote to220 koelblok. Maar wat komt hierna dan? Zou ik dan aan een andere zender bouwen?

Omdat we toch bezig zijn met de Josty Kitjes heb ik maar besloten om de eerst volgende keer (als ik een zender ga bouwen) maar met de vier trapper van Rob007 te beginnen. RiPKiP heeft ook wel vergelijkbare schema's.

http://i51.tinypic.com/24vqkk9.jpg
Bron: http://members.multimania.nl/surftowesley/Schema's/4TR%202.5Watt%…

Zijn er nog goede vervangers voor de BB105/BB106 die makkelijk te verkijgen zijn? Kan ik gewoon een 1N4148 of een 1N5819 gebruiken?

HF virus is hier aanwezig!
fred101

Golden Member

Rob, even "zeur mode " aan: in dat schema wat 070 hier laat zien maak je bv spoelen met 8 wikkelingen om een 6 mm boortje. Maar er staat niet bij hoeveel windingen 1 wikkelimg moet zijn >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

070 neeeeeeejjjjjjjjj alsjeblieft zeg, Ik heb niets ontworpen!
Ik ben wel schuldig als je het heb over rond zaaien van schema's (uit boekjes van mijn verzameling)
Schema's van onder andere JostyKit de HF65 (ik heb verschillende uitvoeringen met de tijd verzamelt)
En ook het 4 trappertje 2Watt waarvan jij een iets nieuwere verzie van heb gevonden.
(de ouderwetse vond ik beter)
http://imageshack.us/f/475/4trapper14sm.jpg/
De stentor daar heb ik ook een schema van op het internet gezet tot grote spijt van bijna alle -
Forumers hier op dit forum bleek toen.
Ook heb ik nog getwijfeld om een schema van een opgevoerde (HF65) op het net te zetten -
Maar daar heb ik maar van af gezien.
De 2SC1971 vond ik beter/fijner wat de andere vinden.......?

Nou Fred je maakt het me wel ingewikkeld!
Je wind er geen doekjes om lees ik wel.
Misschien is er op het internet wel een wikkel systeem te vinden?
En trouwens nu maar hopen dat Henry S . Zich over dit schrijven maar niet opwind.;-)
Ook niet opwindend vond ik weer een schema met mijn naam daar weer op te zien.
Nu maar weer zien hoe het zich op dit topic verder ontwikkeld.
:)
Vr Gr RRob.

Frederick E. Terman

Honourable Member

Fred101 heeft wel een beetje gelijk.
Een wikkeling is het hele stuk draad van begin tot eind.
Een winding is één keer rond.

Je kunt dus bijvoorbeeld een wikkeling van 8 windingen hebben.
Je kunt ook twee wikkelingen hebben, een primaire en een secundaire in een trafo bijvoorbeeld.
En dan iedere wikkeling weer van een aantal windingen. :)

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org

@Rob007: Nee, ik dacht dat jij de Stentor had ontworpen omdat ik iets op een website had gelezen.

http://homepage.eircom.net/~yellowbeard/5watters.htm

Je zou de reacties niet zo serieus moeten nemen, het is maar een schema en niemand dwingt een persoon om die te bouwen. Zelfs nog als het om een stoorzender gaat, dan dien je hem sowieso niet voor serieus gebruik te gebruiken.

Het maakt niet uit als je deze dingen verspreid over het internet, zolang je er maar iets van leert. En al gebruik je hem voor serieuse ether uitzendingen dan staat de AT toch snel voor je deur (en je hebt weer wat bij geleerd). De Josti Kit die ik hier heb gemaakt is nog wel ok vergeleken met de vorige FM bugje, alleen zou ik hem niet willen gebruiken. Hebben de etherpiraten in de jaren 80 echt met dit soort spul staan uitzenden?

Maar ik vraag me toch wel af, of deze zenders (de stentors en Josti Kits) verbeterd kunnen worden door misschien andere waardes te gebruiken van de componenten? Of eventueel een anpassing in het schema?

Ik vind zo een TO220 behuizing toch wel beter dan een TO39 omdat je deze gewoon aan de behuizing kan vastschroeven. Worden de schroeven ook gewoon met een koelblok meegeleverd of moet je deze appart kopen?

Omdat ik het toch allemaal zo leuk vind om kleine zendertjes te bouwen (en het nu een serieuse hobby is geworden). Heb je misschien nog meer van dit soort schema's? Zoja kan je ze dan posten of e-mailen?

Volgens mij had RiPKiP ook zo een gelijke vier trapper.

fred101

Golden Member

Die zenders kunnen verbeterd worden zodra iemand ze gaat bouwen die echt weet waar hij mee bezig is, alleen is de vraag of die zoiets gaat bouwen anders dan als experiment zoals Henry nu deed. Henry noemde bv al wat dingen.

In dat bugjes topic heb ik bv een FM bugje wat verder geoptimaliseerd. Dat ding was daarna schoon (LPF en aanpassing naar 50 ohm) en deed echt FM bij een bereik van 200 meter.

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/DSC_2993.jpg
spectraal plaatje van dat ding.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2010/11/fmbug.png
Schema

Schroeven en isolatie materiaal voor torren moet je los kopen.
Voordeel van metal-cans is hun afscherming.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Okay zo, tjah er zijn niet zoveel mensen die weten wat ze precies doen. Er zijn zoveel schema's op het net te vinden van kleine zendertjes maar wie zegt dat deze zendertjes helemaal schoon zenden in de ether? Als iemand er niet veel van weet, en er gewoon een antenne aan hangt dan gaat ie storen. Ja, Fred ergens snap ik je mening wel over de AT.

Maar hoe zit het dan met fabriekszenders? Hoe komt het dan dat die gewoon plug 'n play zijn zonder dat je de trimmers moet afstellen?

Die aangepaste bug van je, kwa componenten zitten er al een groot verschil in. Maar ja, ik denk niet dat een beginner zoiets wilt of kan na maken. De meeste willen gewoon hun geluid in de ether hebben, maar je weet zelf dat het allemaal niet zo gemakkelijk zal gaan als je een goede en schone zender wilt. En daarnaast moet je nog zoveel dingen weten zoals het gebruiken van een SWR meter, en later het maken van een goede antenne etc.

Voor de meeste houd de hobby al op als ze toch wat duurdere torren en andere componenten/meet spul moeten aanschaffen, het is maar hoe serieus een persoon HF als hobby neemt.

Bijna vergeten de stappen die omschreven worden in de handleiding van mijn SWR meter:

Use as SWR meter:
A. Connect the SWR meter according to the words behind the instrument.
B. Rotate the SET knob fully counterclockwise.
C. Press SWR key.
D. Select by the special key the impedance of the line 52Ω or 75Ω.
E. Deliver power from TX and rotate clockwise the SET control until the pointer of the left-hand instrument shall indicate 10. On the right hand instrument you'll read SWR of antebba under measuring.

Use as power meter:
A. Connect the Wattmeter according to the words behind the instruments.
B. Select by the special key the impedance of the line 52Ω or 75Ω.
C. Select on the keyboard the full scale required.
D. Deliver power and read on the left-hand instrument the delivered power value. For the full scale value 100 and read 1000 multiply by 10 and 100 respectively the value read on the instrument.

ATTENTION: the measuring accuracy depends on SWR of the dummyload. By using an antenna as load, the measuring accuracy depends on its SWR, the higher it is the less accurate the measuring is. Only for internal use in rooms with a temprature of between -10C and +40C.

Ik snap nu wel wat er eigenlijk bedoeld word als je de WATT wilt doormeten, maar punt D snap ik niet. Moet ik nou de uiteindelijke waarde wat het metertje geeft vermenigvuldigen met 10(afhangelijk van welke schaal ik gebruik)?

fred101

Golden Member

Op 5 augustus 2011 18:35:14 schreef nulzeventig:
Okay zo, tjah er zijn niet zoveel mensen die weten wat ze precies doen. Er zijn zoveel schema's op het net te vinden

Daarom moet je nu examen doen als je zendamateur wil worden.

Maar hoe zit het dan met fabriekszenders? Hoe komt het dan dat die gewoon plug 'n play zijn zonder dat je de trimmers moet afstellen?

Komiek , wat denk je dat ze in de fabriek doen ? Als je zelf een auto bouwt moet er een berg worden afgesteld, als je hem koopt niet .

maar je weet zelf dat het allemaal niet zo gemakkelijk zal gaan als je een goede en schone zender wilt.

Ehh, ik vind dat best makkelijk ;-)

Use as power meter:
D. Deliver power and read on the left-hand instrument the delivered power value. For the full scale value 100 and read 1000 multiply by 10 and 100 respectively the value read on the instrument.

Ik snap nu wel wat er eigenlijk bedoeld word als je de WATT wilt doormeten, maar punt D snap ik niet. Moet ik nou de uiteindelijke waarde wat het metertje geeft vermenigvuldigen met 10(afhangelijk van welke schaal ik gebruik)?

Is dit Haagse humor ;-) ik snap hoe het werkt behalve punt D. Daar meet je nu net.
Maar je meet vermogen, de Watt doormeten is wat wazig geformuleerd.
De schaal van je linker meter werkt voor de drie bereiken. De schaalverdeling geeft in ieder bereik het zelfde getal aan. 10 W 100 W en 1 KW, dat scheelt steeds een factor 10. Ik heb even de foto er niet bij maar als hij 1 aangeeft en de volle schaal is 10 dan is het vermogen dus 10 % van die schaal. Als de knop in 1000W staat dan is volle schaal (10) dus 1000 W en 1 staat voor 100 W. Als de meter in 10 W volle staat is 1 dus 1 W. Daar eb je geen manual voor nodig.

Het is lovend dat je een goede schone zender wil, maar je zult tevergeefs zoeken naar iets op jostykit nivo wat dat is. Dat is net zoiets als een auto willen maken met skelter onderdelen. Maak dat schema uit die pdf van Henry maar eens. Goede uitleg en blijkbaar een redelijk en bewezen ontwerp.

Op 5 augustus 2011 19:12:37 schreef fred101:
[...]
Komiek , wat denk je dat ze in de fabriek doen ? Als je zelf een auto bouwt moet er een berg worden afgesteld, als je hem koopt niet .

En zelfs dan is het bij een zender nog geen plug en play..

Zenders en ontvangers zijn nooit Plug&Play. Analoge apparatuur moet altijd correct getrimd worden. Of het nu om versterkers, ontvangers, zenders en voedingen gaat.

Ooit instelbare spoeltjes, trimmers en potmeters gezien op moederboarden en uitbreidingskaarten? Ik niet.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
fred101

Golden Member

Toen ik mijn FT950 kocht hoefde ik echt niks te doen met trimmertjes of wat dan ook. Uitpakken, aan een antenne en klaar. Ik kan me niet voorstellen dat een fabriekszender niet netjes op 50 of 75 ohm is afgeregeld ( een echte fabriekszender dan, niet een of andere piraat die zelfgebouwde zendertjes in serie verkoopt, en ik denk dat zelfs die afgeregeld zijn, dat scheelt een hoop garantie gedoe doordat de gebruiker het fout doet.

@fred:

Ja maar jij bent niet "de meeste mensen" :+. En jij hebt al zoveel ervaring, ik niet.

Over de handleiding: Ik dacht dat ik iets moest vermenigvuldigen ofzoiets.

Josty Kitjes en Stentors zijn niet de meest ideale zenders, dat is mij nu ook wel duidelijk na het bouwen van een Josti Kit. Het enige voordeel van dit soort zendertjes is dat ze makkelijk te bouwen zijn voor een beginner en je kan er veel van leren.

Eigenlijk hoor ik dus wel sowieso dit soort zenders te bouwen, ik heb nog wel een aantal bly torren maar ik weet 100% zeker dat als ik deze zou gebruiken dat ik ze zou opblazen. Want met deze twee trapper heb ik ook al torren opgeblazen door kortsluiting.

Ik denk maar dat ik als eerst kleinere zendertjes moet bouwen als ik meer ervaring heb dan kan ik waarschijnelijk de sterkere torren uit de kast halen.

Ik heb die 5 watter al gevonden, ik heb de torren op voorraad maar de PCB layout is best wel vervaagd in dat ene PDF'je. Heeft niemand hier toevallig een schema van?

Waarom worden er zoveel Haagse stations besproken in de FRM?

dit is een heel mooi zendertje.
deze werkt eigenlijk altijd,is stabiel en leuk om mee te rommelen.
ik heb veel geleerd van dit zendertje......

http://www.pa3hjh.nl/node/37

voor de bf900 kun je ook een bf961 of een bf981 gebruiken.
alle onderdelen hebben de meeste wel in huis,en anders zijn ze goed te verkrijgen.

mvg wouter

Jammer is het dat ze bij dit zendertje niet er voor en achter een versterkertje er bij hebben gebrouwen in de zelfde stijl (op zelfde niveau)
Alhoewel ik ergens in een FRM wel eens een buffertrapje heb gezien ik dacht ook met een BF900 of soortgelijken,
Dat zou misschien wel aardig zijn om die er achter te zetten.

Vr Gr RRob.

Op 5 augustus 2011 22:25:16 schreef fred101:
Toen ik mijn FT950 kocht hoefde ik echt niks te doen met trimmertjes of wat dan ook. Uitpakken, aan een antenne en klaar. Ik kan me niet voorstellen dat een fabriekszender niet netjes op 50 of 75 ohm is afgeregeld ( een echte fabriekszender dan, niet een of andere piraat die zelfgebouwde zendertjes in serie verkoopt, en ik denk dat zelfs die afgeregeld zijn, dat scheelt een hoop garantie gedoe doordat de gebruiker het fout doet.

Ja maar jij hebt het over een amateurset. Piraten zenden vaak (bijna alleen maar) met grote fabrieks buizenzenders. Vaak word er een RVR zender gebruikt.

De BF900 zendertje staat ook op de site van Yellow Beard, ik heb een vraagje over de smoorspoel. De 6 gats varkensneus is toch de VK-200? Ik ben deze vk-200 tegen gekomen met verschillende windingen door de gaten heen.

http://www.fastrongroup.com/series/44/findProducts

Dus als ik ooit een schema tegenkom waarbij staat dat ik een 6gats varkensneusje moet gebruiken, ken ik erdan van uit gaan dat het gewoon 5 gaten zijn die gevult moeten zijn?

Ook staat er bij dat ene linkje die wouter heeft gepost dat je ge emaileerde koperdraad moet gebruiken voor de VK-200. Ik heb deze dingen een tijd geleden bij dick gekocht maar er zit hierin geen ge -emaileerde koperdraad. Nu heb ik hier wel een grote klos geemaileerde koperdraad (0.5mm), dus wat denken jullie? Deze gewoon vervangen?

Zijn er ook nog andere componenten die jullie me aanraden om altijd op voorraad te hebben (zoals ring kernen, ferriet gedoe, bepaalde waarden van weerstanden en condensators/elco's etc).

@zwembroek: Maar dat gaat ook nergens over meer toch? Want als ik het begrijp zijn ze in het Noorden actief met grote vermogens, KW's zenders zijn daar heel erg normaal, en dan hebben we het niet meer over een onschuldige BLY/BLX/2SC zender.

In de oude FRM's zie je dat piraten toen gewoon met lage vermogens zaten, dus ergens is het toch wel misgegaan? Volgens mij is het gewoon een grote wedstrijd onder de piraten. Ik snap ook niet wat het nut daarvan is, waarom zou ik duizenden euro's moeten neertellen voor iets wat toch weer zo snel in beslag genomen gaat worden. Bij mij hier in de buurt staat er nog een oude zendmast van Radio Schilderswijk, nou die mast valt echt reuze mee als ik het vergelijk met wat de klompenboeren allemaal op YouTube uploaden.

@Rob007: heb je misschien nog meer leuke schema's?

Net klaar met de PCB van de vier trapper, oef is het nu goede avond of goede morgen (07:35)? Ik ga straks wel effe tweaken met de schaal, dan post ik hem wel (als er behoefte aan is).

Hahahahaaaa je lijkt mij wel toen ik nog thuis woonde!
Maak het niet te gek, ook een beetje aan je gezondheid blijven denken hoor!
Maar vind het wel leuk dat je verschrikkelijk enthousiast bent en je niet laat stoppen.
Ook denk ik dat je misschien eens zou moeten kijken of je niet ga kijken om te gaan leren,
Het leuke is je leert dan meer over........
en als het goed lukt kun je er je papiertje aan overhouden!!! (Een licentie)
Maar goed denk er maar eens over na, even terug kommen op jou print:
http://www.circuitsonline.net/forum/view/96957/1
ik heb nu niet goed meegekregen welke print je maakt maar let je er op welke printplaat je gebruikt?
Bijvoorbeeld voor dat jostykit zendertje zou je het beste enkelzijdige printplaat gebruiken.
Ook er op blijven letten dat de afstand tussen de eilandjes 3MM of meer is,
En ook is het soms beter om een eilandje niet zo groot te maken.
Jongens vullen jullie aan A.U.B. anders is het zonde van al zijn werk/moeite die hij doet.
.
Leuke schema's, Hoei dan moet ik gaan graven!
En of dat de mensen hier die schema's wel zo leuk vinden twijfel ik ook hard aan.
Maar misschien eens kijken voor het schema van een filter?
En veel schema's stonden hier in de FRM's.
Ik moet ook even kijken waar ik mijn verzameling met schema's heb gelaten.

Vr Gr RRob.

Op 5 augustus 2011 23:44:28 schreef nulzeventig:
@zwembroek: Maar dat gaat ook nergens over meer toch? Want als ik het begrijp zijn ze in het Noorden actief met grote vermogens, KW's zenders zijn daar heel erg normaal, en dan hebben we het niet meer over een onschuldige BLY/BLX/2SC zender.

Klopt, heb je helemaal gelijk in.
Er staat hier in de omgeving 24 uur per dag wel ergens een grote zender van enkele tot een tiental kilowatts te brullen.

Ik denk bij een piratenzender eigenlijk niet meer aan kleine doosjes met een (mos)fet erin ;-)
Ik zelf heb ook kleine (zelfbouw)zenders.. nouja euh.. ca. 300watt. Dat is in de radiozendamateurwereld een best vermogen, en lopen ze naar 'hun' voorhoofd te wijzen of je wel goed bij je schedel bent ;-)
Bij de gemiddelde piaratenzender hier is dat lang niet genoeg als stuurzender ;-)

Wouter is mij al voor zag ik!
Hier heb ik een kleiner filtertje:
http://img109.imageshack.us/img109/2836/lpfilter3mtr.th.png
Welke het beste is weet ik niet 1 2 3 misschien dat een ander dit kan vertellen?
.
Ik heb nooit meer dan 25Watt op FM hier gehad, maar dat was toen.
Ik zou hier geen groot FMdoosje meer aan durven te zetten, 10W is al eng genoeg!
.
Zal later nog kijken om een schema op te graven en te scannen.
Vr Gr RRob.

http://imageshack.us/photo/my-images/109/lpfilter3mtr.png/

@Rob: Ik was bezig met de PCB van de viertrapper die op je site staat. Klopt de eerste PCB van dat ene Josti Kitje kon veel beter, ik heb niet de zelfde fout bij de tweede pcb gemaakt.

http://i52.tinypic.com/wwltme.gif

Ik moet nog de juiste schaal vinden, dat doe ik straks wel en dan sla ik hem op als pdf.

Ipv een 2n3553 kan je toch ook gewoon vervangen door een 2sc1970?

Misschien van de week effe de layout van de Josti Kit aanpassen.

Print kan inderdaad zo echt niet, de ruimtes moeten minimaal 3MM zijn.
De 2N3553 vervangen voor moet wel kunnen ja maar denk er om goed koelen!!!
(koelen moet!)
En pas op als je nu de antenne of dummy vergeet kan de transistor stuk gaan!!!
Misschien kun je de eilandjes met een freestolletje/slijptolletje (netjes) kleiner maken.
.
Schema buffertrapje FRM ik had hem per ongeluk in mijn verzameling schema's nog liggen:
http://img15.imageshack.us/img15/6082/frmbuffertrapje01bmp.th.jpg
misschien wel aardig om achter dit oscillatortje te zetten:
http://www.pa3hjh.nl/node/37

Vr Gr RRob.

Kort verhaaltje van toen......
Ik zat lang lang lang geleden weer eens met mijn 4 traps zendertje om QSO te roepen -
5 seconden voor het overschakelen.
Na wat heen en weer draaien hoorde ik iemand retour komen voor mij,
Het was een amateur uit Denhaag ..........mobiel!!!
Ik kon het bijna niet geloven deze amateur was op 3 meter mobiel en nog super smal en stabiel ook.
We hebben leuk met elkaar gepraat en hij zij op geg. moment volgens mij ben ik nu vlak bij jou in de buurt,
Waarop ik de man uitnodigde voor koffie bij mij thuis even.
Ik heb hem naar mijn huis geloodst door gewoon te zeggen hoe hij moest rijden met het gevaar dat er mee geluisterd werd en ik dus meer bezoek zou kunnen gaan krijgen.
Hij stond na wat heen en weer gepraat bij mij voor de deur en ik was blij want nu kon ik gelijk ook zien waar deze amateur in vredesnaam mee zat te zenden,
De zender klonk zo goed en was zo stabiel en smal aan de band dit moest ik zien!
Het schema wat hier onder staat was de zender waar hij mee zat:
http://img97.imageshack.us/img97/6268/opgevoerdehf65rr.th.jpg

Raar dat dit zendertje naar mijn idee toch zo goed werkte terwijl het niet veel meer is dan een opgevoerd jostykitje!!!
De stabiliteit kwam door de aparte accu en de antenne was een spriet op de achterbak geklemd.
Maar de zender achter af was niet veel bijzonders achter af in vergelijking met mijn 4 trappertje-
Maar hij deed het toen wel prima!

Vr Gr RRob.

Ik vergeet bijna:
Ik heb het schema voor de lol toen destijds na gemaakt voor een vriend die ook een zendertje wou.
Met een open dipool op het dak van een 4 hoog flatgebouw kwam dat gekke ding ook weer zo verschrikkelijk ver weg!
(niet gek natuurlijk!)
.
Te bedenken er zaten toen geen smoorspoeltjes in de pluslijn,
Wat ik bij de zender voor die vriend toen wel gedaan heb trouwens.

@Rob007:

Ik stuit net op een probleem met dat ene schemaatje van je, ik heb net een component layout voor me zelf gemaakt. Maar de condensator bij de tweede tor heeft geen waarde, ken ik daarvoor gewoon een 100pF condensator gebruiken?

Ik heb net een en ander aan de pcb van de viertrapper aangepast. Het gaat veel makkelijker als je een component layout hebt, want dan kan je ook nog eens zien waar wat te verkleinen valt.

Ik heb de PCB al af:

http://i51.tinypic.com/30kgbo8.gif

Ik heb nog niks gedaan aan de schaal van de PCB maar dat komt wel, dan sla ik hem wel op als PDF. Ik wil hem dan wel in het uploadarchief posten, maar ik weet niet of er wel behoefte naar dit soort dingen is. Misschien wel leuk voor een andere beginner (net als ik), die het dan nog makkelijker in elkaar kan knutselen.

Ik vraag mij af waarom staan er zoveel smoorspoeltjes in de + lijn? Wat heeft dat voor effect? En waar is de +P voor? Als de bekende VK200 spoeltjes toch zo vaak gebruikt worden dan kan ik er net zo goed heel veel van deze dingen inkopen via mouser.

Ik gebruik gewoon enkelzijdig epoxy print, gekocht bij Dickbest. Maar ik ben nu zelf op zoek naar een leverancier waarbij ik epoxy platen per kilo ken inkopen. Is vaak goedkoper, voor geemaileerde koperdraad heb ik dit al opgelost.

Zat jij niet toevallig op 97.2 te kletsen samen met een andere Hagenees? Ja ik woon en kom uit Den Haag, Rotterdam is niet echt ver met de HiSpeed Intercity ben je er binnen 5/10 mins.

Een maat van me kwam ook altijd heel erg ver met een 30 watt zender, maar de antenne stond ook altijd op een flat.

Ik wil best een paar 2N3553 aanschaffen maar als de 2sc1970/2sc1971 de 2n3553 ken vervangen dan vind ik het niet nodig om ze aan te schaffen. Die 2SC torren kan je wel makkelijk aan de behuizing of tussen schot schroeven.