Beginnen met zenders

fred101

Golden Member

Rinus Kent heeft een paar van die boeken. Erg leerzaam. Ook het boek ontvangers van sterrenburg en zenders 1 en 2 van Schaap zijn klassiekers. Of het nu buizen, fets, of torren zijn, heel veel basis theorie is gelijk. Een buizenzender is gewoon makkelijker, het gast niet zo snel kapot. Ik ben met Z bezug geweest om een zender voor 70 cm te maken. Hij met torren en ik met buizen. Op een gegeven moment stopte een van ons de stekker in de verkeerde output. Toen stond er 500 V anode spanning op buisjes die max 350 kunnen hebben. Dat hebben ze overleefd. Alleen toen Per ongeluk de stekker in -60 werd gestopte ipv 6,3 voor de gloei waren er twee van de 4 gesneuveld. Maar die andere twee deden het nog.

Ik heb eens een buizen wobbulator er ongeluk op 230 aangesloten maar het was een 110 V apparaat. Ik vond na een pasr minuten dat hij toch wel raar reageerde. Er was niks kapot.

Ik gebruik idd vaak diodes, leds, torren als varicap. Op mijn site staat idd een tabel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Op 29 augustus 2011 23:31:29 schreef nulzeventig:
@prutz: Ja das van Stuut, we hebben hier nog Radio Twenthe en Radio Ster.

Misschien een beetje off-topic hoor, maar jouw gepriegel aan je zendertje en dan de namen Stuut en Bruin en Radio Ster.
Ik krijg nostalgische gevoelens man! :)

Ik kom uit Leiden, en als onze onderdelenboer "Kok" het niet had dan stapte ik als 16 jarig piraatje op de trein om eens (na véél post lopen en lang sparen) in Den Haag te gaan shoppen.
Ik vind het ook jammer dat stuut er straks niet meer is, maar je hebt nog twee zaakjes waar je tenminste nog íets kunt kopen.
In Leiden hebben we helemaal geen onderdelenzaakjes meer en ik mis ze nog elke keer als ik mijn onderdelenlades opentrek en iets niet in huis heb... :(

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.
Hugo Welther

Moderator

Op 30 augustus 2011 00:08:28 schreef HarrieNak:
[...]

...
Ik vind het ook jammer dat stuut er straks niet meer is,
...

Straks???? Stuut is al sinds 26-02-2011 gesloten.

update: lees dit topic http://www.circuitsonline.net/forum/view/88695

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op dinsdag 30 augustus 2011 08:03:25 (14%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Op 30 augustus 2011 00:13:44 schreef Hugo Welther:
[...]
Straks???? Stuut is al sinds 26-02-2011 gesloten.

Is dat zo?
Ik hoorde onlangs pas van een collega dat er uitverkoop is en dat stuut er mee stopt. Loop ik achter zeg! ;)
Mijn excuses, ik kom tegenwoordig ook nauwelijks meer in Den Haag.

Omdat ik iets weet van elektronica denken de mensen die er niets van weten dat ik alles weet... Maar alleen ik weet dat ik nog heel veel moet leren... En inmiddels heb ik ook wel wat geleerd, maar om alles te leren moet je minstens 200 jaar oud worden.

HarrieNak: Tegenwoordig bestellen jongeren gewoon vanuit hun luie stoel, zelfs bij de Albert Heijn kan je nu eten online bestellen. Raar maar waar.

Bij stuut kocht ik mijn aller eerste soldeerbout (kreeg er tin gratis bij), later een soldeerstation, componenten etc. Service was zeer goed, want ze helpen je ook en geven je ook tips, personeel had ook veel gevoel voor humor en je kon lang in de winkel rond snuffelen zonder gezeik. Ook hadden ze veel troep in de winkel, wat voor een hobbist een paradijs is :D. Ik denk niet dat iemand anders het beter kon doen dan Stuut en Bruin. Toch ging ik altijd naar Stuut en niet naar Radio Ster of Radio Twenthe. Ik vraag me af of radio Twenthe ook zo een goede reputatie heeft?

Webshops blijven toch wel goedkoper, ik vind de prijzen van Dick Best wel prijzig want het kan veel goedkoper. Vooral de weerstanden en condensatoren kunnen veel goedkoper, maar volgens mij heeft dat te maken met zijn leverancier.

Ik zou best wel zo een kleine HF webshop beginnen, waarbij de prijzen super goedkoop zijn alleen heb ik geen flauw idee waar ik zou moeten beginnen. Daarnaast heb ik de benodigde technische kennis niet.

Maar waarin hebben jullie het meest geinvesteerd toen jullie waren begonnen met deze hobby?

HF virus is hier aanwezig!

Ik ben een tijdje geleden veel van die ladenkastjes van kok tegen gekomen en een deel ervan overgenomen via hf-electronics.nl
zij hebben de voorraad van kok overgenomen en ik heb daar nu een deel van thuis staan nml de hele reeks ceramische condensatoren die ze opvoorraad hadden.
Jammer dat er steeds minder zaken overblijven die waar je gewoon kan binnen lopen
Zal binnenkort maar weer eens bij twente binnen lopen voordat ook deze verdwenen is

Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2011 18:15:01 schreef nulzeventig:
Maar waarin hebben jullie het meest geinvesteerd toen jullie waren begonnen met deze hobby?

In vhf torren (BF199, BF961, 2N3866, 2N3553, 2N4427, MRF, BLY, BLW), trimmers, varkensneusjes, connectors, coaxkabel, meters (multimeter/counter/dip-meter, swr-meter), behuizingen etc.

Het 'normale' spul zoals condensators (ook kermamiek), weerstanden, BC transistors en ook smoorspoeltjes kwam uit oude radio's en TV's. Toen kon dat nog, nu is er door de hoge integratie en vele onbekende China-onderdelen niet veel meer uit te halen.

Ik heb hier nog een 30 jaar oude Telefunken TV staan, die heb ik vandaag maar eens gestript van de (HF) onderdelen... Keramische C's, varicaps, DG mosfets, doorvoercondensators, spoeltjes, 36MHz OFW361 filter, FM-detector, videoversterker, en nog wat vreemde weerstanden en condensators.

Op 29 augustus 2011 23:31:29 schreef nulzeventig:
Radio hobby zal zeker uitsterven, ik denk dat er over 20 jaar vrijwel geen ene station meer op de ether zal zitten. Tegenwoordig heb je mobieltjes, tv's, webradio's met internet verbinding, over 20 jaar zullen deze snufjes vast veel beter verbeterd worden. Dus het gaat gewoon een standaard worden om naar een webstation te luisteren ipv een station dat bezig is op de ether.

De grote massa misschien, wij niet ;) Wat prutz zegt klopt helaas ook, ook onder de zendamateurs zijn er veel die alleen maar aan knopjes kunnen draaien, terwijl er echte hobbyisten nodig zijn. Ik mag in november voor F. En ik ben wat aan het opruimen en kwam oa een Engelse artikelenreeks (Practical Wireless) over een zelfbouw 70MHz transceiver (zij mogen die band al jaren gebruiken) tegen.

Je kan hier wel links posten, je moet wel natuurlijk voorzichtig zijn met het kopen van HF torren. Volgens mij is 75% van alle aangeboden HF torren gewoon nep of refurbished.

Een hele boute onrealistische uitspraak, of je moet op ebay rondstruinen bij verkopers uit India of China. ;)

Ik ben gelijk met HF begonnen hoewel ik stiekum ooit een LED kubus wil maken :)

Tja, wat is daar nou aan? :p

Op 29 augustus 2011 23:53:06 schreef fred101:
Rinus Kent heeft een paar van die boeken. Erg leerzaam. Ook het boek ontvangers van sterrenburg en zenders 1 en 2 van Schaap zijn klassiekers.

Die laatste twee zijn van Bron.

Deze post is niet door ChatGPT gegenereerd. De 2019 CO labvoeding.

Dat is wel zo, bij een echte winkel met een goede reputatie zal je ook niet zo snel denken dat ze bijvoorbeeld neppe torren verkopen. Ik keek net op HF electronics, meeste torren daar zijn echt aan de dure kant. 0.60e voor een BF199 is echt duur, veelste duur. Want als je de BF199 direct van Fairchild koopt per 1000 stuk dan ben je 3 cent kwijt aan een tor. Daar is het 20x zo duur!

Sommige producten zijn ook naar mijn mening zeer ongeloofwaardig, MRF237 orgineel van Motorola 97 stuks op voorraad. Deze torren worden niet eens meer gemaakt door Motorola.

Als je naar de index pagina gaat van de RF Transistoren zie je de eerste afbeelding met de Motorola torren. Deze afbeelding is al zovaak gebruikt op ebay. Ik vermoed dat de eigenaar van deze webshop zijn torren via e-bay koopt.

Meeste HF torren op ebay zijn nep, of gerefurbished. Ebay word helemaal overspoeld door dit soort dingen, bijna elke HF door uit China/Hong Kong is fake (niet verkeerd bedoeld ofzo), maar het nou eenmaal een feit dat daar gewoon alles gekloont word. Zo werden er ook dure meubels gekloont.

Ik durf niet veel te zeggen over dit soort torren maar als iemand een grote batch aan oude torren zou hebben dan zouden ze deze niet voor een goedkope prijs wegdoen. Vervangers zijn er wel maar die worden niet onder de naam van Motorola/Philips/Mitsubishi verkocht alleen maar onder de serie van de tor.

Effe uit nieuwsgierigheid ben jij actief op de ether??

@Henry S: Ik had het ook over ebay :D Ik zou er nooit wat van aanschaffen.

Maar als je dan echt veel gaat inkopen dan kan je dat beter via Mouser of Farnell doen.

Trough hole componenten zullen nooit uitsterven, de meeste toepassingen van nu gebruiken wel SMD maar als trough hole componenten niet meer gemaakt worden, dan zal er op zeker ergens een of andere wijsneus zijn die deze dingen zal produceren.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op dinsdag 30 augustus 2011 22:05:49 (13%)

rbeckers

Overleden

Het meest geinvesteerd heb ik toen in een 10MHz Hameg 312 scoop en een FRG7700 HF ontvanger.

@Henry S.
Succes !

@nulzeventig,
Ik ben vaak in de winkel geweest van hf en hebben erg veel opgekocht van groothandelaren in HF spul,Deze winkel bestaat zover ik weet al een jaar of 20-25 en hebben vroeger erg veel kits gemaakt op zender gebied oa samen met SPI electronics(je weet wel van de stereocoders etc)en in de 80-90 jaren verkochten hf en SPI veel zender kitjes
Zelf heb ik vorige week daar onderdeeltjes gekocht voor de 1watter uit het FRM en daar zit 2 x bf199 1 x 4427 1 x 2n3553 in laatste 2 waren orgineel philips.
Trouwens dit zendertje werkt echt uitstekend misschien een idee om die eens te maken ook heb ik uit nostalgie een stentor gebouwd met een mrf237 van hun(en bakje echt vol)maar wel erg oude datums erop.
Nu weet ik ook waarom ik vroeger gelijk een de print uit elkaar geloopt had.
Wat komt er een bende uit een stentor zeg Poehh.
Zie deze link;
http://www.3-mtr.info/shareware/Transmitter%20-%2010Watt/
Deze zender bouwde ik vroeger veel en zoals je boven kan lezen heb ik deze pas weer gebouwd en werkt echt super schoon en stabiel
Ook de osc spoel is op de print geetst dus je zit altijd in het juiste gebied en is superstabiel

Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2011 21:53:53 schreef nulzeventig:
Dat is wel zo, bij een echte winkel met een goede reputatie zal je ook niet zo snel denken dat ze bijvoorbeeld neppe torren verkopen. Ik keek net op HF electronics, meeste torren daar zijn echt aan de dure kant. 0.60e voor een BF199 is echt duur, veelste duur. Want als je de BF199 direct van Fairchild koopt per 1000 stuk dan ben je 3 cent kwijt aan een tor. Daar is het 20x zo duur!

Dat is dus gezeik... Natuurlijk kost een onderdeel minder per 2000 stuks. Maar de shop koopt niet zoveel in, en moet het daarom via tussenpersonen doen. Twee faktoren die de kosten hard op laten lopen. En dan moet de kachel nog branden en winst is ook wel zo handig. Zo'n prijs gaat dus werkelijk tig keer over de kop.

Sommige producten zijn ook naar mijn mening zeer ongeloofwaardig, MRF237 orgineel van Motorola 97 stuks op voorraad. Deze torren worden niet eens meer gemaakt door Motorola.

Ja en... Jij weet niet hoeveel obsolete componenten er op de wereld rondzweven, ik ook niet maar ik weet ondertussen uit (beroeps)ervaring dat het er heel erg veel zijn. Niet alles komt direkt vanaf fabriek.

De rest van je post laat ik ook voor wat het is, een heleboel onwetenheid.

Maar als je dan echt veel gaat inkopen dan kan je dat beter via Mouser of Farnell doen.

Echt niet, veel te duur en veel dingen niet verkrijgbaar, zij kopen juist wel alleen rechtstreeks van de fabrieken.

Op 30 augustus 2011 22:32:57 schreef Henry S.:
De rest van je post laat ik ook voor wat het is, een heleboel onwetenheid.

Van mij mag je er best op in gaan... ik wil best weten wat er niet correct aan is.

Ik heb nog een vraagje over PCB's. Bij veel HF PCB's zie je dat de componenten gewoon aan de kant van de koperzijde komen. Is dat soms een regel in HF techniek? Of heeft dat soms te maken met de GND die je aan je hele behuizing kan koppelen?

Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2011 22:48:12 schreef nulzeventig:
[...]
Van mij mag je er best op in gaan... ik wil best weten wat er niet correct aan is.

99%, zie mijn post over wat er wel aan de hand is met oude onderdelen.

Ik heb nog een vraagje over PCB's. Bij veel HF PCB's zie je dat de componenten gewoon aan de kant van de koperzijde komen. Is dat soms een regel in HF techniek? Of heeft dat soms te maken met de GND die je aan je hele behuizing kan koppelen?

-Praktisch
-Korte verbindingen
-Veel massa direkt aanwezig, dus ook daarmee korte verbindingen
-Veel massa is goed, daarom wordt ook de onderkant van de print als massa gebruikt. En bij vermogens-HF is die onderkant zelfs verplicht met een heleboel verbindingen tussen onder- en bovenkant, maar het is verstandig dit altijd te doen.
-Die massa mag ook aan de behuizing, bij HF moeten massaverbindingen toch ook altijd via coax, of hele korte stukjes draad, direkt op de connectors.

fred101

Golden Member

Gewoon SMD gebruiken. Geen gedoe met gaten boren en een ruime keus in spotgoedkope torren. Zeker rond de 800/900MHz. Een 25GHz BFP420 tor kost een paar dubbeltjes een wat wat zwaardere tor als de BFG31, 1W voor een euro, BFQ540 voor 0,70 heeft een Pd van 1,2W, BFG591 voor 0,89 zelf 2W. Dan ga je toch niet met gewone obsolete torren lopen moeilijk doen. (ik gebruik ze nog wel hoor, voor dead bug best handig maar dat is wat ik nog heb en vooral voor reparatie bewaar, nieuw koop ik voor RF alleen nog SMD torren.

Ik ben begonnen met een 10MHz scoopje en een Fluke 77-III die ik al had (nu een jaar of 15 oud) en daarna voltcraft scoopmeter, die meter is echter al lang overleden. Daarna, een zelfbouw countertje en L metertje van Kent. Een zelfbouw tortestertje en een zelfontworpen en gebouwde "meetzender" tot 15MHz. En toen kwamen ik bij een surplus verzamelaar die ging verhuizen om een ontvanger op te halen en reed met een auto vol (min of meer defect) meetspul naar huis. Dat allemaal aan de gang geholpen en toen kwam er steeds wat bij en dan ga je steeds meer mensen kennen en ineens kwam en komt overal meetapparaten vandaan.
Ik ben van een weeshuis voor buizenbakken langzaam maar zeker een soort rusthuis voor jaren 60 en 70 HP/TEK/philips en Fluke spul geworden. :-) Ondertussen is restaureren en repareren, naast netwerk analyse de grootste hobbygeworden en ik ben er volgens mij ook aardig handig in geworden. Repareren is erg leerzaam.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 30 augustus 2011 23:35:50 schreef fred101:
Gewoon SMD gebruiken. Geen gedoe met gaten boren en een ruime keus in spotgoedkope torren. Zeker rond de 800/900MHz. Een 25GHz BFP420 tor kost een paar dubbeltjes een wat wat zwaardere tor als de BFG31, 1W voor een euro, BFQ540 voor 0,70 heeft een Pd van 1,2W, BFG591 voor 0,89 zelf 2W. Dan ga je toch niet met gewone obsolete torren lopen moeilijk doen. (ik gebruik ze nog wel hoor, voor dead bug best handig maar dat is wat ik nog heb en vooral voor reparatie bewaar, nieuw koop ik voor RF alleen nog SMD torren.

BF988 niet vergeten, en veel van die BF, BFR, BFQ pilletjes kan je als smd gebruiken als je een gaatje met de diameter van het pilletje in de print boort (UHF/SHF must).

Op 30 augustus 2011 23:09:46 schreef Henry S.:
En bij vermogens-HF is die onderkant zelfs verplicht met een heleboel verbindingen tussen onder- en bovenkant, maar het is verstandig dit altijd te doen.

Hoe word de BLY87 dan gekoeld? Is het de schroef wat de warme geleid naar de massa aan de onderkant van de PCB?

Als mijn mouser bestelling binnen is kan ik eindelijk beginnen met het bouwen van de viertrapper. In een oude topic hier op CO stond dat de 2sc1970 een geschikte vervanger is voor de 2n3553, maar is de 2sc1971 ook een geschikte vervanger?

Frederick E. Terman

Honourable Member

BLY-achtigen schroef je natuurlijk niet op de print, maar op het koellichaam.

____++++++____       < transistor met aansluitflapjes op de print
------- ++++++ -------   < print
==========||==========     koellichaam met gat; boven passend
========= || =========   < voor schroefdraad tor, verder wijder
=========    =========     voor ruimte voor de (niet getekende) moer

Pas als alles zit (moer aantrekken tot voorgeschreven moment, niet verder!) ga je de collctor, basis en 2x emitter solderen.

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Henry S.

Moderator

En schroef je de print daarna niet direkt op het koelprofiel zoals ik een tijdje geleden op dit forum zag.

Er zijn een paar methodes:
-Soldeer de tor in de print en zet dan de tor vast op het koelprofiel met afstandsringen/plaatjes tussen print en koelprofiel. Dit is de meest voorkomende constructie en bijna gelijk aan die van een flanged tor (MRF455).
-Zet de tor vast op het koelprofiel en zet de print direkt zonder afstandshouders op het profiel vast, buig de soldeerlippen van de tor voorzichtig naar beneden en soldeer deze op de print.

Doe je het verkeerd om dan oefen je te veel kracht uit op de soldeerlippen.

Wat ook heel erg verkeerd voor de tor is is de print te hoog monteren waardoor de soldeerlippen naar boven gebogen moeten worden, dat is vragen om breuk.

Op 31 augustus 2011 15:45:13 schreef nulzeventig:
In een oude topic hier op CO stond dat de 2sc1970 een geschikte vervanger is voor de 2n3553, maar is de 2sc1971 ook een geschikte vervanger?

Ja, maar die kan meer, beetje zonde dus.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 31 augustus 2011 16:54:51 (47%)

fred101

Golden Member

http://techchannel.att.com/play-video.cfm/2011/6/29/AT&T-Archives-…
Leuk filmpje over hoe een transistor werkt, een college gegeven door Walter H. Brattain , een van de mede uitvinders van de transistor.

Eindelijk is mijn mouser bestelling binnen :D:D. BF199's, 1n4001 dioden, caps van 10pf 100pf 1nF. 150 * 2n2219a torren waren zeer netjes verpakt in doosjes van 50.

Keramische trimmers van Murata 20pF, 40pF en 60pF, wat zijn die dingen toch zo klein. Ik heb er gelijk een op mijn oude bugje gezet, ik kon hem wel makkelijk trimmen. Volgende keer bestel ik deze dingen in zeer grote hoeveel heden.

Ik had ook TO-39 koelsterren willen bestellen, maar die standaard sterren hadden ze niet meer op voorraad. Wel heb ik de TO-220 koelblokjes besteld, alleen zitten hier geen schroeven bij. Hoe lossen jullie dit eigenlijk op? Een kleine schroef met boutje?

Ook had ik er gelijk vk200 (6 gat ferriet staaf) chokes besteld, zou ik deze dingen ook in grote getalen moeten aanschaffen bijv 300 staafjes?

Nu nog opzoek naar een goede trim sleutel, welke raden jullie mij aan?

Ik heb de spoelen al gemaakt voor de 4 trapper dus ik ga morgen aan de 4 trapper beginnen met een 2sc1971 als eindtor.

Henry S.

Moderator

Op 5 september 2011 23:29:06 schreef nulzeventig:
Eindelijk is mijn mouser bestelling binnen :D:D. BF199's, 1n4001 dioden, caps van 10pf 100pf 1nF. 150 * 2n2219a torren waren zeer netjes verpakt in doosjes van 50.

Heb ik nog ;)

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/2n2219.jpg

Keramische trimmers van Murata 20pF, 40pF en 60pF, wat zijn die dingen toch zo klein. Ik heb er gelijk een op mijn oude bugje gezet, ik kon hem wel makkelijk trimmen. Volgende keer bestel ik deze dingen in zeer grote hoeveel heden.

Die zijn idd erg klein, persoonlijk hou ik het liever bij de folietrimmer

Ik had ook TO-39 koelsterren willen bestellen, maar die standaard sterren hadden ze niet meer op voorraad. Wel heb ik de TO-220 koelblokjes besteld, alleen zitten hier geen schroeven bij. Hoe lossen jullie dit eigenlijk op? Een kleine schroef met boutje?

En eventueel een isolatiebusje en -plaatje. Maar zo'n profieltje is snel te weinig, en wordt dan vervangen door een stuk profiel wat deel uit maakt van de behuizing.

Experimentje (Niet voor de FM-band maar voor breedband HF, veel leuker ;)).

http://plaatjes.kg-uitdaging.nl/070706pushpull2.jpg

Ook had ik er gelijk vk200 (6 gat ferriet staaf) chokes besteld, zou ik deze dingen ook in grote getalen moeten aanschaffen bijv 300 staafjes?

Als je ze heel goedkoop wilt hebben wel, maar genoeg voor de eerste 30 jaar?

Nu nog opzoek naar een goede trim sleutel, welke raden jullie mij aan?

Goede zijn een stuk duurder, en er zal zeker wat sneuvelen. Daarom een niet te duur setje van CK (4857): http://nl.farnell.com/ck-tools/t4857/trimming-tool-set-10pc/dp/7225702

Murata heeft dit soort tools: http://nl.farnell.com/murata/kmdr010/trimming-tool-tzc03/dp/3531764

Ik heb hem gemaakt (heel lang bezig geweest dat ik ben vergeten om te eten, is dat wel normaal???), achteraf kwam ik erachter dat:

Ik voor de 3.7pF condensator een 4.7pF heb gebruikt.
Ik geen 33pF condensators thuis heb (ZEEER DOM)
Voor de tweede 33pF condenstator een 15pF condenator heb gebruikt.
Voor de laatste 4.7Ohm weerstand een 22Ohm gebruikt.

Ik heb hem ook al aangehad, hij waarschijnlijk werkt hij wel. Het maakte niet uit aan welke trimmer ik draaide ik hoorde het geplop. Heel effe kwam er ook muziek uit maar dit was veelste zacht (waarschijnlijk door de afwijkende waarde van de condensator???). Ook begon het beeld van mijn TV heel erg te storen, dus ik denk dat hij wel werkt.

T3 (2N3866) werd ook echt loeiwarm, voor T4 heb ik een 2SC1970 gebruikt. Deze werd niet warm waarschijnlijk omdat de totale vermogen na T3 gewoon niet genoeg is om door T4 versterkt te worden. Als ik de ontbrekende componenten heb dan wil ik best wel de 2SC1970 vervangen met een 2SC1971 om te kijken hoe het zendertje er precies op reageert.

Hier zijn een aantal foto's van het hele project:

http://i52.tinypic.com/ega2hs.jpg

http://i56.tinypic.com/2u5rpd4.jpg

http://i56.tinypic.com/i4g4et.jpg

http://i52.tinypic.com/30mxpwn.jpg

http://i54.tinypic.com/1zo7pd0.jpg

http://i52.tinypic.com/nda614.jpg

Ik heb nog geen tussen schotjes geplaatst. En de ontbrekende componenten ga ik wel bij DickBest bestellen, tot dan zal ik pas verder gaan. Maarja hij oscilleerde tenminste, en de trapjes werken allemaal (denk ik).

Tjah 300 van die staafjes is misschien inderdaad heel erg veel, maar je kan beter te veel aan componenten hebben dan te weinig. Als beginner moet ik sowieso in een goede voorraad investeren. Ik heb ook al een aantal van die "sortimenten" dingen van Pollin besteld, lijkt me wel heel erg goedkoop. Of er wat bruikbaars voor mij er tussen zit dat weet ik niet, maar ja volgens mij is mijn hele bestelling iets van 7 kilo aan componenten en dat voor ongeveer 45 euro. Ik kwam ook ergens een Duitse site tegen waar je 25 kilo aan natriumpersulfaat kon kopen, handig of denk je soms grootheidswaanzin?

Murata heeft ook wel hele dure trimsleutels, die staan ook bij Mouser ik vind ze best wel prijzig. Zo een trimset ga ik aanschaffen wat ik een beetje jammer vind is dat je toch maar alleen 2 of 3 van die dingen gaat gebruiken. Dus de andere trimsleutels van dat setje zijn in principe overbodig.

Het is mij ook opgevallen dat er bij fabriekantennes een maximale wattage gegeven word. Maar hoe zit het dan met zelfbouw antennes? Ik heb hier het boek "zenden als hobby", maar hier kan ik er niks over vinden.

Hugo Welther

Moderator

De maximale power bij antennes is afhankelijk van de constructie en de gebruikte (isolatie)materialen.
Een stuk Delrin bijv. kan meer spanning/stroom verdragen dan huis/tuin/keuken plastics (al kan je met HEMA snijplanken leuke dingen doen), nylon, FR4 printmateriaal, e.d.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Als iets weerstand heeft, alle metaal dus en vooral als het aan weer en wind wordt blootgesteld dan wordt er vermogen gedissipeerd.
Verder bestaat vermogen (geen wattage ;-) ) uit spanning en stroom. stroom door weerstand veroorzaakt warmte en bepaalde onderdelen als draad in spoelen of trafo's, of condensators hebben een maximale doorslag spanning.

Mijn draad dipool (6 kwadraad) slaat ook door bij te hoge spanning (is bij static gebeurd, vonken van een paar cm) en bij te veel stroom zal het ook wel warm kunnen worden maar bij welk vermogen ? Geen idee, veel meer dan ik mag en zal gebruiken in ieder geval.