Op 30 augustus 2011 18:15:01 schreef nulzeventig:
Maar waarin hebben jullie het meest geinvesteerd toen jullie waren begonnen met deze hobby?
In vhf torren (BF199, BF961, 2N3866, 2N3553, 2N4427, MRF, BLY, BLW), trimmers, varkensneusjes, connectors, coaxkabel, meters (multimeter/counter/dip-meter, swr-meter), behuizingen etc.
Het 'normale' spul zoals condensators (ook kermamiek), weerstanden, BC transistors en ook smoorspoeltjes kwam uit oude radio's en TV's. Toen kon dat nog, nu is er door de hoge integratie en vele onbekende China-onderdelen niet veel meer uit te halen.
Ik heb hier nog een 30 jaar oude Telefunken TV staan, die heb ik vandaag maar eens gestript van de (HF) onderdelen... Keramische C's, varicaps, DG mosfets, doorvoercondensators, spoeltjes, 36MHz OFW361 filter, FM-detector, videoversterker, en nog wat vreemde weerstanden en condensators.
Op 29 augustus 2011 23:31:29 schreef nulzeventig:
Radio hobby zal zeker uitsterven, ik denk dat er over 20 jaar vrijwel geen ene station meer op de ether zal zitten. Tegenwoordig heb je mobieltjes, tv's, webradio's met internet verbinding, over 20 jaar zullen deze snufjes vast veel beter verbeterd worden. Dus het gaat gewoon een standaard worden om naar een webstation te luisteren ipv een station dat bezig is op de ether.
De grote massa misschien, wij niet
Wat prutz zegt klopt helaas ook, ook onder de zendamateurs zijn er veel die alleen maar aan knopjes kunnen draaien, terwijl er echte hobbyisten nodig zijn. Ik mag in november voor F. En ik ben wat aan het opruimen en kwam oa een Engelse artikelenreeks (Practical Wireless) over een zelfbouw 70MHz transceiver (zij mogen die band al jaren gebruiken) tegen.
Je kan hier wel links posten, je moet wel natuurlijk voorzichtig zijn met het kopen van HF torren. Volgens mij is 75% van alle aangeboden HF torren gewoon nep of refurbished.
Een hele boute onrealistische uitspraak, of je moet op ebay rondstruinen bij verkopers uit India of China. 
Ik ben gelijk met HF begonnen hoewel ik stiekum ooit een LED kubus wil maken 
Tja, wat is daar nou aan? 
Op 29 augustus 2011 23:53:06 schreef fred101:
Rinus Kent heeft een paar van die boeken. Erg leerzaam. Ook het boek ontvangers van sterrenburg en zenders 1 en 2 van Schaap zijn klassiekers.
Die laatste twee zijn van Bron.