Beginnen met zenders

Voor dat ik je de waarde van dat condensatortje vertel moet eens goed kijken hoe die onbekende condensator staat
> hij staat verkeert kijk maar eens even goed! 33pF de waarde heb je die?
Ik hoop dat je de tussenruimtes wel heb aangepast groter hebt gemaakt.(minimaal 3MM)
Het ziet er wel netjes uit zo!
Denk er om de laatste twee transistortjes kunnen warm worden, graag een koelsterretje.
Ook nogmaals als je strakjes vergeet om er een dummy load of goeie antenne met 50oHm coax -
Op te zetten gaan er hoogstwaarschijnlijk een transistortje stuk.(de laatste)
.
Smoorspoeltjes en +P
Aan de kant van +P daar werd vroeger vaak nog een extra voorversterkertje gemaakt,
Dit voorversterkertje had ook + voeding nodig en ook werd er daarbij soms een elektred
Mikrofoontje bij op aangesloten en die had ook voeding nodig.
Nu kun je dat ook weg laten en er een mengpaneel op aansluiten of een geluidsbron.
Bij (LF) in zetten wij vroeger ook een potmeter om eventueel het volume zachter te draaien.
De andere kant VCC daar gaat de voeding op aangesloten worden.
De smoorspoeltjes RFC zijn er voor om te zorgen dat er geen HF via de pluslijn naar het volgende trapje kan gaan, daarvoor zitten de schotjes er ook tussen anders zou het kunnen zijn dat een buffertrapje op een verkeerde manier gaat oscilleren.
De RFC zit er volgens jou print liggend in maar is misschien beter om ze er recht op in te zetten een omdat je dan meer ruimte over hebt en twee naar mijn idee je het smoorspoeltje nog een keertje moet doorwikkelen en het smoorspoeltje dan iets beter zijn werk kan doen.
Nee nee ik zat niet op 97.2mHz ik heb al heel lang niet meer aan het zenden geweest op FM.
(ik denk ook niet dat als ik van hier gaat zitten......dat het daar dan nog binnen komt)slechte locatie.
Je zit inderdaad niet ver weg ik dacht je zult wel in de richting Groningen zitten.
Was stuut & bruin nu dicht?
En ja de hoogte van de antenne is verschrikkelijk belangrijk! Dus als je kunt..........
2N3553 het is gewoon de bedoeling dat je er niet eentje kapot maakt,
Die 2SC ik weet niet meer zeker maar of ie nu aan het schot/contact met de min mocht maken???
Maar kijk eerst of dit lukt en werkt.

Vr Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Ik heb er nog aan lopen sleutelen, het is mij gelukt om een aantal vlakken nog kleiner te krijgen. Bij de eerste twee torren heb ik de vlakken veel kleiner gemaakt, omdat de twee TO-92 torren niet zoveel ruimte in beslag nemen.

Bij de twee trimmers en spoelen in het midden heb ik het wat ruimer gehouden vanwege de spoel en trimmer. Ook word het dan wat makkelijker om het te solderen.

Bij de twee laatste torren heb ik ook wat ruimte overgehouden zodat er nog plek is voor een koelster.

Als hij zo goed is dan wil ik hem best wel in het upload archief zetten, samen met een goedgeschaalde PCB in een PDF bestand en het orginele schema (van je site).

Ja Stuut & Bruin zijn al een tijdje dicht, alles word nu nog verkocht in grote partijen. Er staan nog een hoop dingen te koop. Stuut was toch wel een hele goede zaak vergeleken met andere zaken in Den Haag.

Ik heb niet alle componenten hier op voorraad, meestal koop ik er gelijk 100x per waarde. Dan heb je dat ook gelijk voor de volgende keer.

Ik denk dat het wel OK is om dat soort schema's hier te posten, je kan ze altijd nog op je site zetten of e-mailen.

En wanneer moet je een balun maken? Als ik gewoon een coax kabel gebruik van 50Ohm dan is dat toch niet nodig? Of kan je nou met de Balun de SWR verkleinen, bijv van SRW1:5 maakt de balun er 1:1 van?

Ik ben die ene 2 trap josti kit pcb layout aan het aanpassen. Als ie af is dan vervang ik hem met de oude bestand op het uploadarchief.

HF virus is hier aanwezig!
Henry S.

Moderator

Misschien post ik wat dubbel maar ik wil het op volgorde houden.

Op 2 augustus 2011 16:38:18 schreef rob007:
Het nare is dat ik ook wel eens een schema verbeterd had waarna iemand (waarschijnlijk door onkunde)
niet draaiende kreeg en boos tegen mij ging doen vandaar dus het originele schema.

Mensen kunnen flink lullig doen als iets niet werkt kan ik je helaas uit ervaring vertellen.

Dat weet ik uit ervaring, en daar val ik je niet op aan.

Maar verbeteren... Er valt helaas weinig aan te verbeteren dan alles vervangen door betere delen. Het toepassen van smoorspoeltjes en extra condensators lossen het hoofdprobleem niet op: Een slechte oscillator en het ongecontrolleerd insturen van de 2N3866, de ruis en de harmonischen spreken boekdelen.

Op 3 augustus 2011 02:49:21 schreef nulzeventig:
@Henry: Ok, de SWR meter zag er beter uit. Ik wacht nog op de pluggen en de 50 watt weerstandje, ik ga de dummyload helemaal inblikken. Op de weerstand komt natuurlijk een grote to220 koelblok. Maar wat komt hierna dan? Zou ik dan aan een andere zender bouwen?

Het wordt tijd voor een goede oscillator met mosfet.

Omdat we toch bezig zijn met de Josty Kitjes heb ik maar besloten om de eerst volgende keer (als ik een zender ga bouwen) maar met de vier trapper van Rob007 te beginnen. RiPKiP heeft ook wel vergelijkbare schema's.

[afbeelding]
Bron: http://members.multimania.nl/surftowesley/Schema's/4TR%202.5Watt%…

Helaas met gelijksoortige problemen, slechte oscillator, slechte koppeling tussen de trappen.

Zijn er nog goede vervangers voor de BB105/BB106 die makkelijk te verkijgen zijn? Kan ik gewoon een 1N4148 of een 1N5819 gebruiken?

In noodgevallen is een normale diode te gebruiken, maar er zijn nog genoeg VHF/UHF varicaps te krijgen.

Op 3 augustus 2011 20:16:28 schreef rob007:
En trouwens nu maar hopen dat Henry S . Zich over dit schrijven maar niet opwind.;-)

Helemaal niet Rob, het is alleen jammer dat veel beginners nog steeds zitten te klooien met schema's die halverwege de jaren 80 al achterhaald waren, terwijl er andere mooie opties voorhanden zijn (ik heb er nu al twee gepost). Helaas verkijkt met op het aantal onderdelen, minder componenten = gemakkelijker is de foutieve veronderstelling.

Maar de zender van dit topic is nog niet eens de beroerdste, je moet echt verschrikkelijk je best doen om dit ding parasitair oscilleren te krijgen, ook weer eens een pluspuntje.

Op 3 augustus 2011 23:33:42 schreef nulzeventig:
Hebben de etherpiraten in de jaren 80 echt met dit soort spul staan uitzenden?

Tot halverwege de 80'er jaren was dit standaard, daarna werd iedereen met een dergelijk apparaat welgemeend geadviseerd om naar wat beters om te kijken, ik zat toen in een kring van professionele bouwers, veel werd in opdracht gedaan omdat men zelf niet verder dan een stentor kwam.

Maar ik vraag me toch wel af, of deze zenders (de stentors en Josti Kits) verbeterd kunnen worden door misschien andere waardes te gebruiken van de componenten? Of eventueel een anpassing in het schema?

De basis is fout, het wordt moeilijk dat zo te verbeteren, de redenenheb ik net opgegeven.

Omdat ik het toch allemaal zo leuk vind om kleine zendertjes te bouwen (en het nu een serieuse hobby is geworden). Heb je misschien nog meer van dit soort schema's?

Er zijn twee duidelijke pdf's in dit topic gepost.

Op 5 augustus 2011 19:12:37 schreef fred101:
Daarom moet je nu examen doen als je zendamateur wil worden.

En dan het liefst op F-nivo, daar komt meer techniek bij kijken.

Op 5 augustus 2011 22:40:56 schreef nulzeventig:
Het enige voordeel van dit soort zendertjes is dat ze makkelijk te bouwen zijn voor een beginner en je kan er veel van leren.

Alleen als je wat inzicht hebt, anders is het plug in en draaien maar, met alle dure gevolgen...

Ik denk maar dat ik als eerst kleinere zendertjes moet bouwen als ik meer ervaring heb dan kan ik waarschijnelijk de sterkere torren uit de kast halen.

Ook dat zal je nog je wel eens een dure tor kosten, vallen en opstaan hoort er bij.

Ik heb die 5 watter al gevonden, ik heb de torren op voorraad maar de PCB layout is best wel vervaagd in dat ene PDF'je. Heeft niemand hier toevallig een schema van?

De layout is gemakkelijk na te tekenen.

Waarom worden er zoveel Haagse stations besproken in de FRM?

In die tijd waren er in de randstad en oa in Den Haag veel professionele stations actief. Inclusief jingles 'echte presentatoren' met fake namen en sponsors (reclameblokjes).

Op 5 augustus 2011 23:04:00 schreef wouterkabouter:
dit is een heel mooi zendertje.
deze werkt eigenlijk altijd,is stabiel en leuk om mee te rommelen.
ik heb veel geleerd van dit zendertje......

http://www.pa3hjh.nl/node/37

Dat is zeker een aanraden, vanaf de 2e helft van de 80'er jaren hier naar over gestapt.

Op 5 augustus 2011 23:20:39 schreef rob007:
Jammer is het dat ze bij dit zendertje niet er voor en achter een versterkertje er bij hebben gebrouwen in de zelfde stijl (op zelfde niveau)

Helaas was men afhankelijk van de input van lezers, en dat waren niet altijd de beste inputs... Behalve de artikelen van Alfred Debels en VEROBB (zoals deze oscillator), maar ja, dat was ook allemaal op vrijwilligerbasis. In het DX Magazine was het nivo soms hoger, maar ook niet altijd. Wat je altijd had, en nu nog steeds hebt, is dat sommige mensen een goed schema helemaal niet vrij willen geven, elite-gedrag (vaak onterecht want veel van de nu bekende schema's met 'copyright' blijken nog steeds net zo belabbert).

Op 5 augustus 2011 23:44:28 schreef nulzeventig:
De BF900 zendertje staat ook op de site van Yellow Beard,

Die staat verkeerd op Yellow Beard!
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1275052#1275052

Dus als ik ooit een schema tegenkom waarbij staat dat ik een 6gats varkensneusje moet gebruiken, ken ik erdan van uit gaan dat het gewoon 5 gaten zijn die gevult moeten zijn?

Of 6 keer als het varkensneusje rechtop wilt hebben, maakt niet veel uit.

Ook staat er bij dat ene linkje die wouter heeft gepost dat je ge emaileerde koperdraad moet gebruiken voor de VK-200.

Maakt helemaal niets uit, het ferriet maakt toch geen kortsluiting.

Op 6 augustus 2011 09:45:06 schreef rob007:
Hahahahaaaa je lijkt mij wel toen ik nog thuis woonde!

Heel erg herkenbaar.

Bijvoorbeeld voor dat jostykit zendertje zou je het beste enkelzijdige printplaat gebruiken.

Dubbelzijdig is nog beter, dan kan je de onderkant helemaal als afscherming houden, zeker als je dit op regelmatige plaatsen met de massa op de bovenkant verbindt.

Ook er op blijven letten dat de afstand tussen de eilandjes 3MM of meer is,
En ook is het soms beter om een eilandje niet zo groot te maken.

Ook twee belangrijke dingen, en straks wordt afstand ook extra belangrijk. Bij mijn BLW60 begon de print rond de uitgangskringen spontaan te branden vanwege te weinig afstand. :P

Op 6 augustus 2011 11:15:46 schreef zwembroek:
Bij de gemiddelde piaratenzender hier is dat lang niet genoeg als stuurzender

Daar speelt stoerdoenerij en kunstmatige verlenging van een bepaald lichaamsdeel ook een grote rol bij. Zenders gaan hier meestal samen met zuipketen.

Op 6 augustus 2011 14:01:30 schreef rob007:
Wouter is mij al voor zag ik!
Hier heb ik een kleiner filtertje:
[afbeelding]

Deze lijkt sowieso ok (niet gecontroleerd op waarden).

Op 6 augustus 2011 20:10:04 schreef rob007:
Schema buffertrapje FRM ik had hem per ongeluk in mijn verzameling schema's nog liggen:
[afbeelding]

Deze kwam me niet bekend voor, maar is ook even opgeslagen - bedankt Rob. Maar de 1nF zou ik verlagen voor een zo los mogelijke koppeling met de oscillator.

Op 6 augustus 2011 21:01:35 schreef rob007:
[...]
De zender klonk zo goed en was zo stabiel en smal aan de band dit moest ik zien!
Het schema wat hier onder staat was de zender waar hij mee zat:
[afbeelding]

Raar dat dit zendertje naar mijn idee toch zo goed werkte terwijl het niet veel meer is dan een opgevoerd jostykitje!!!
De stabiliteit kwam door de aparte accu en de antenne was een spriet op de achterbak geklemd.

Maar let op, de laatste 3 trappen is gekoppeld met een trimmer en de de twee stuurtrappen bevattenm afgestemde kringen. Die dingen maken juist het grote verschil wat smalbandigheid betreft, het komt hiermee wel op secuur afregelen aan.

Afgezien van de oscillator helemaal niet slecht! Bruikbaar voor 2m.

Op 8 augustus 2011 00:13:01 schreef nulzeventig:
En wanneer moet je een balun maken? Als ik gewoon een coax kabel gebruik van 50Ohm dan is dat toch niet nodig? Of kan je nou met de Balun de SWR

Een balun is nodig als je van asymetrisch naar symetrisch, en omgekeerd, gaat. En als je de impedantie om wilt zetten.

Maar in jouw geval moet je er gewoon voor zorgen dat alles dezelfde impedantie heeft, en dat kan zonder problemen. Lukt het niet dan doe je iets verkeerd, of gebruik je de verkeerde middelen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Henry, die wil ik ook maken. Ik heb al de PCB layout gevonden (ik heb het over de 5watter uit de FRM). Ik wilde als eerst de 4 trapper maken en dan de 5 watter. Want ik heb begrepen dat er twee versies zijn verschenen (de eerste in '82 en de tweede in '86). Maar bij de eerste zat een fout dus ik ga wel de tweede maken.

De PCB staat hier:
http://www.3-mtr.info/shareware/Transmitter%20-%20DZ%208410/

De BF900 oscilator, die van Yellow Beard is niet helemaal juist. Het orgineel staat ook in de Upload Archief, ook heeft iemand een mooie PCB geupload. Ik ga hem zeker maken.

Dus voorlopig ga ik de volgende dingen bouwen: 4 trapper, BF900 oscillator en dan de 5 watter uit de FRM

Hartelijk dank allemaal.

Henry S.

Moderator

Op 8 augustus 2011 21:49:46 schreef nulzeventig:
Maar bij de eerste zat een fout dus ik ga wel de tweede maken.

Een fout? Ik heb hier toch een tijd mee gedraaid... dus welke fout bedoel je?

Dus voorlopig ga ik de volgende dingen bouwen: 4 trapper, BF900 oscillator en dan de 5 watter uit de FRM

Aan je doorzettingsvermogen zal het niet liggen, veel succes. :) Wanneer ga studeren voor zendamateur, alle clubs zien het liefste aanwas in vorm van technische mensen.

Ik doe nu nog Medewerker beheer ICT op MBO niveau. Ik heb er echt zo een erge spijt van, op school doen we niks, boeken moeten kopen die we niet eens gebruiken. Het enige wat ik geleerd heb is het beheren en onderhouden van netwerksystemen, ik kon dat net zo goed via een LOI opleiding gevolgd hebben dan was ik al eerder klaar + het is goedkoper. Daarnaast moet je zelf gewoon handig zijn met computers want de meeste leraren op school zijn dat niet, ook zijn er lessen die we niet eens krijgen maar deze staan wel in de rooster. Repareren en bouwen van PC's heb ik gewoon in mijn vrije tijd geleerd, als de Hardware lessen op school gewoon door gingen dan zouden mijn mede studenten dit ook kunnen. Meeste leerlingen krijgen dan gelijk veel gezeik als ze op stage gaan, een aantal stage begeleiders hadden al lopen klagen over mijn school. Maarja, de mentor die zegt dan dat de leerlingen zelf niks doen.

Systeem beheerder is opzich wel ok, maar iets met electronica lijkt mij toch wel beter. Ze zeggen ook, een goede systeem beheerder is een beheerder die de hele dag koffie drinkt. Op mijn stage plek had ik een collega die zijn HBO opleiding had afgemaakt (ook in de zelfde sector) als nog moest hij het zelfde werk verrichten als mij. Dus ik vind dat toch wel onzinnig.

Ik had altijd al getwijfeld tussen ICT en electronica, DOM ik had gewoon voor electronica moeten gaan. Over 6 maanden dan heb ik eindelijk mijn MBO diploma, dan kan ik eindelijk met een Electronica cursus beginnen. Het liefst thuis studie, pas hierna ga ik studeren voor zendamateur.

De FRM van september 1982 staat hier: http://www.freeradiomagazine.com/FRM/FRM_82-09.pdf (deze bevat op pagina 41 een fout schema, het kost je meteen de hele dure obsolete torren).

Daar heb je dat geschreven.

[Bericht gewijzigd door nulzeventig op 9 augustus 2011 04:07:04 (13%)

Waarom niet direct voor radiozendamateur? De N-licentie is zo moeilijk niet hoor..Helemaal als je jou MBO diploma al hebt..(elektrotechniek neem ik aan?)

HIER kun je online oefen examens maken voor N & F licentie. Dit zijn de examens die eerder gegeven zijn.
Als je hierna electronica wil gaan doen, dan is een F-licentie een goede aanvulling voor een eventuele cursus. Je zal zien dat je veel al weet. Misschien dat de F-licentie meer electronica bevat als je cursus ;-)

Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2011 03:59:50 schreef nulzeventig:
Daar heb je dat geschreven.

Let op het paginanummer, dat betreft een hele andere schakeling die toevallig ook in dezelfde FRM staat.

@Zwembroek: ik heb net die examens door genomen, dat ziet er echt super geweldig uit precies wat ik eigenlijk wil leren. Dat is ook gewoon waar mijn interesse ligt, zenden op de 3 meter is wel leuk maar de techniek erachter is leuker.

Zijn er ergens boeken te koop (voor beginners)? En als je de cursus hebt gehaald waarkan je dan terrecht? Is doorstromen dan ook mogelijk?

Nee ik doe geen electrotechniek maar ICT (hele foute keus).

@Henry S: Moet je nou de twee printplaten aan elkaar (onderkant) vast lijmen? Of gewoon bij de aangegeven punten verbinden door een korte draad?

rbeckers

Overleden

Boeken tbv N of F examen zijn te koop bij de Veron.

Als je N hebt kun je doorstromen naar F maar je kunt bijv. ook meteen F proberen te halen.

Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2011 22:09:52 schreef nulzeventig:
@Henry S: Moet je nou de twee printplaten aan elkaar (onderkant) vast lijmen? Of gewoon bij de aangegeven punten verbinden door een korte draad?

Voedingen doorverbinden met draad, HF altijd met coax.

Op 10 augustus 2011 12:29:33 schreef rbeckers:
Boeken tbv N of F examen zijn te koop bij de Veron.

Als je N hebt kun je doorstromen naar F maar je kunt bijv. ook meteen F proberen te halen.

Geven de lokale afdelingen (Den Haag, Zoetermeer) geen cursussen?

070 zou eens contact op kunnen nemen met moderator Hugo Welther.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 10 augustus 2011 12:44:00 (38%)

Hugo Welther

Moderator

De afdeling Den Haag heeft, voor zover ik weet, op donderdagavond een cursus F. Volg je die, hoeft N ook geen probleem te zijn. Cursus wordt gegeven door Niek Hilbers PAØONH
Website afdeling Den Haag (R18) KLIK

Zoetermeer heeft geen cursus i.v.m. te weinig animo, maar je bent altijd welkom op de 2e en 4e woensdagavond van de maand.
Mocht je eventueel vragen en problemen hebben bij de studie zijn er altijd amateurs aanwezig om die te beantwoorden en uitleg te geven. Tevens zijn wij een groep fanatieke zelfbouwers.
Website afdeling Zoetermeer (R64) KLIK

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Boeken etc moet ik echt gewoon aanschaffen. Maar kost het ook iets om lid te worden van zo een clubje?

@Henry S: Ik heb een vraag over de 5 watter uit de FRM, waarom is er bij een PCB zo een grote kale vlak?

http://www.3-mtr.info/shareware/Transmitter%20-%20DZ%208410/FIG-003.GI…

Moeten ze ook zo op die manier (net als hoe de twee PCB's staan afgebeeld) maar dan aan de onderkant van elke pcb, aan elkaar vast geplakt worden? Of kan je ze gewoon naast elkaar zetten en dan verbinden met coax? Waarom bestaat deze zender nou eigenlijk uit twee PCB's en niet een?

@nulzeventig Die print moet je dubbelzijdig etsen

Hugo Welther

Moderator

Op 11 augustus 2011 19:31:00 schreef nulzeventig:
Boeken etc moet ik echt gewoon aanschaffen. Maar kost het ook iets om lid te worden van zo een clubje?

Lid worden van de VRZA of Veron is altijd handig.
Dit zijn de twee grootste verenigingen van/voor zendamateurs en hebben ondermeer overleg met het Ministerie en AT om de belangen m.b.t. de frequentiebanden van ons als zendamateurs te behartigen. Hoe meer leden/stemmen des te meer invloed.
Zo is onlangs de stukje in de 500kHz band (op tijdelijke basis) en een stukje van de 4m band (70MHz) aan zendamateurs toegewezen. Zonder dit overleg was dat nooit gebeurd.

Een ander voordeel is dat je gebruik kunt maken van het QSL-bureau. Dit is een service om gratis wereld wijd je QSL kaarten te verzenden.

Ons in Zoetermeer maakt het niet uit of je wel of geen lid bent van een club(je). Iedereen die met het virus is besmet is welkom.
Je kunt dan ook gebruik maken van onze verenigingszender. Onder begeleiding mag een niet gelicentieerde amateur via de verenigingszender uitkomen op de amateurbanden.

Neem anders eens contact met mij op via PM.

73 de PA2HW

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

(N en F)
Oooooowwwwwwwwwwwwwwwwwwwwwww 070 nu breekt de hel los!
Je hebt de toverwoorden geschreven en als het stelletje tweemeter piraten van jou een vinger krijgen dan..........
Nee niet doen hoor, dan word je net zo als hun, nou ik weet niet of je HUN wel eens gezien hebt?
Das zielig hoor als je een kamertje vol met elektronica hebt en zendertjes en ontvangertjes.
Je word dan een gelicentieerd piraat en dan moet je twee meter JostyKitjes bouwen!
Dan ga je ook op zo'n gestoorde professor lijken kaal hoofd brilletje op en haar uit je neus.
Je huis moet verbouwt worden met antennes op je dak,
Duiven/vogels die er dan op gaan zitten en poepen op je balkon!
De turkse buurman die met een goedkope platte TV plus schotel voor storing zorgt -
Waar jij dan weer overspannen van raakt.
Hebben we het nog niet over al die clubs die geld van jou willen,
en je moet daar dan ook je QSO post op gaan halen met al die rapportjes van uit buitenland.
En dan heb ik het nog niet eens over dat je via de computer de plek van je antenne moet melden-
Een grote ramp!!!
.
:+
.
Nee hoor 070 ik dol maar wat!
Als ik zo vrij mag zijn en jou inschat dan geloof ik wel dat je dit makkelijk kunt,
Zelfs mij is het gelukt!!!
Maar als je ooit zo ver komt zou ik wel voor alle twee tegelijk gaan N en F op dezelfde dag.
(Nee heb je en ja kun je krijgen)
Ik ben achter af zo dom geweest om dit niet te doen, daar heb ik nu heel erg veel spijt van!!!
MAAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laat je niet opjagen door die gasten hier boven,
want ik zie al iedereen stippelt al een roette voor jou uit en dat is aardig bedoelt maar het moet niet een gedwongen toestand gaan worden.(het moet leuk blijven)
MAAR!
Eerlijk is eerlijk het kan erg leuk zijn, dus als je nou ff opschiet dan kunnen we via de repeater van Rotterdam of Zoetermeer ff een QSOtje draaien!
;)
Vr Gr Rob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Hah, Rob. Als kind luisterde ik altijd naar piraten uitzendingen op de radio, dit waren voornamelijk disco stations. Maar ik was altijd geinteresseerd in hoe het allemaal werkte, ik vind het nog steeds knap hoe de mens dit allemaal heeft uitgevonden. Gewoon een aantal componenten en je kan geluid in de lucht sturen.

Maar de kennis die je leert is wel lifetime, als ik zo op de website kijk die Hugo heeft gepost dan heb ik toch wel het idee dat de meeste leden daar toch wel 50+ zijn. Hoe zit het dan met de nieuwe generatie?

Bij mij hier om de hoek zit er ook een man die heeft ook zo een enorme antenne op zijn dak staan. Soms doet mijn TV echt raar, vage strepen door het beeld, audio volume dat een eigen leven lijd (2 tv's zijn nog nieuw), internet storingen. Ik denk dat het door hem komt aangezien hij een uitkeringtrekker is heeft hij toch genoeg tijd om te knutselen. Hij heeft zo een antenne:

http://album.zutphen.nu/2001/dsc00047v.jpg

Ik vind het niet zo super erg omdat ik toch nooit meer TV kijk maar ik snap best dat er mensen zijn die het wel erg vinden.

Maar Rob, waarom ga je er nu niet voor? Je bent toch nooit oud om te leren. Ik heb de PCB van de twee trapper aangepast, ik ga hem zo weer in elkaar knutselen:

http://i51.tinypic.com/dpwt1g.gif
Uiteindlijke print word 64% van deze afbeelding.

Maar als je N & F licenties hebt gehaald dan mag je toch geen 3 meter piraatje meer spelen?

@Ronald: Dom dat ik dat niet zelf kon inzien. Bedankt.

fred101

Golden Member

Als ik die antenne zie dan denk ik dat die man op 2 banden actief is. 27 Mc, dat is dat lange geval, en dat dipooltje daaronder is volgens mij bij 3 meter piraten onder de naam fuba ofzo, erg gewild. Ik denk dus dat jullie wel vrienden kunnen worden. Jij met jou bugjes zijn TV storen, hij met zijn Bug de jouwe >:-)

Kijk even in het antenne register. Staat hij er niet in dan zal het heel erg waarschijnlijk een piraat zijn. En jij maar denken dat ze er niet meer zijn in den Haag.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Henry S.

Moderator

Op 11 augustus 2011 19:41:41 schreef 19roland70:
@nulzeventig Die print moet je dubbelzijdig etsen

En de onderste is de bovenkant.

@Fred: Hahaha grapjas. Die foto heb ik niet genomen, het gaat wel om zo een antenne. Ja hij heeft er twee, die 3 meter antennes heb ik wel vaker gezien. Alleen zijn ze te oud of hangen helemaal los op het dak.

@Henry S: Ik heb begrepen dat de BB105 niet meer geproduceerd word, dus na een paar jaar zullen deze op zekers zeldzaam worden net als de welbekende BLY torren. Kan ik ook een gewone diode gebruiken? Kan ik een andere varicap gebruiken die een waarde van 11-34pF heeft? Zo ja mag deze waarde ook afwijken of niet? Zo einde vragen bombardement.

@Hugo: Ik wil best wel een paar boeken kopen en voor zo een licentie gaan, maar momenteel heb ik geen centen meer. Bijna al mijn centen uitgegeven aan electronica componenten.

Henry S.

Moderator

Ligt het projekt stil?

Op 1 augustus 2011 21:15:47 schreef Henry S.:
De bovenste trimmer van 60pF regelt te moeilijk af, heeft een te scherp optimaal punt. Ik stel een combinatie van kleinere trimmer en vaste condensator voor, komt nog.

Het printje kwam ik vandaag weer eens tegen, en idd kan die 60pF trimmer wel wat kleiner. Met een 40pF trimmer gaat het net wat beter.

SWR ook net wat beter daardoor: 1:1.1 op de K-Po. En op m'n nieuwe Maas RX-20 maar daar is het vermogen te laag voor. Dit is namelijk een kruisdraaispoelmeter en het laagste bereik is 30W.

Ik heb hier lang niks gepost omdat ik verder niks te melden heb en ook omdat ik nog niks gebouwd heb vanwege school en gebrek aan componenten.

Wel heb ik de PCB van de viertrapper aangepast (meer ruimte gewonnen), als er behoefte naar is dan wil ik hem best wel uploaden in het uploadarchief. Ik wacht nog op een bestelling van Mouser (grote bestelling aan condensatoren, trimmers etc). Ik wil eerst een ruime voorraad aan componenten hebben voordat ik verder ga.

Was ook van de week langs de bieb gegaan, ik kwam wel een aantal leuke boeken tegen:

Kleine zenders voor zelfbouw
HF Techniek zonder mystiek (deel 1/2)
Zenden als hobby (Jan Schaap)

Is het boek "Zenden als hobby" wel een goed boek? Want hij is geschreven in 1980, we leven nu al inmiddels in 2011 dus ik vraag me af of de meeste schema's nog wel na te bouwen zijn. Oude torren zijn nog altijd verkrijgbaar maar met buizen wil ik echt niks te maken hebben (vind ze maar eng). Ik heb nog een ruime voorraad van de 2N3553 en 2N4427 nodig dan is alles wel compleet denk ik.

Ik las hier op CO dat de 2SC1971 een vervanger is voor de MRF237, nu heb ik begrepen dat de MRF237 toch een tor is dat een vieze signaal produceert vergeleken met de 2SC1971. Als dit waar is waarom is de 2SC1971 nooit in de Stentor gebruikt?

En hoe zit het dan met de vervangers voor de BBxxx varicap series? Kan je deze gewoon vervangen met een simpele 1N400X diode?

@Henry S: misschien is het beter als je de naam van deze topic veranderd naar een beter passend titel.

Als je met hf bezig bent zal je er achter komen dat "gewone componenten"steeds moeilijker te krijgen zijn omdat bijna alles op HF gebied in smd geproduceerd wordt tegenwoordig.
Zelf heb ik geluk dat ik in Haarlem woon en terecht kan bij de shop bij mij om de hoek die heeft echt nog veel hf spul en heeft ook een deel overgenomen van de shop bij jouw in denhaag
Ik weet niet of ik een link naar een website mag geven maar zoek anders even op hf-electronics
Zelf ben ik een PDer en kom er nu echt achter dat we zulke hobbyisten als jouw nodig hebben om onze radio hobby in leven te houden
Suc6 met je leuke hobby!

Hugo Welther

Moderator

Op 29 augustus 2011 22:07:19 schreef nulzeventig:
...

Ik las hier op CO dat de 2SC1971 een vervanger is voor de MRF237, nu heb ik begrepen dat de MRF237 toch een tor is dat een vieze signaal produceert vergeleken met de 2SC1971. Als dit waar is waarom is de 2SC1971 nooit in de Stentor gebruikt?

De MRFxxx produceerd het vieze signaal niet, dat is het ontwerp van die FM zender. Dan zouden alle 2m amateurontwerpjes met die tor per definitie een vies signaal neerzetten.

En hoe zit het dan met de vervangers voor de BBxxx varicap series? Kan je deze gewoon vervangen met een simpele 1N400X diode?

Elke diode werkt in zekere mate als een varicap. Ik gebruik in een 20m zender een LED als varicap (slechts enkele pF's variatie).
Echte varicaps zijn nog gewoon te koop, al wordt het wel wat lastiger, en speciaal ontwikkeld voor dat doel.
Fred101 heeft eens een test van het gebruik van verschillende diodes als varicap gedaan. Staat op zijn site dacht ik.

BTW. Buizen zijn niet eng. Het zijn erg langzame zekeringen.
In de tijd dat jij achter elkaar 10 MRF's hebt hemelen, begint een 6146B net rode wangetjes te krijgen.

@prutz: Ja das van Stuut, we hebben hier nog Radio Twenthe en Radio Ster. Alleen zijn deze twee toch wel wat minder dan Stuut. Stuut was wel een hele goede zaak. Volgens mij is nog niet alles de deur uit, er staan daar nog een hoop dingen.

Radio hobby zal zeker uitsterven, ik denk dat er over 20 jaar vrijwel geen ene station meer op de ether zal zitten. Tegenwoordig heb je mobieltjes, tv's, webradio's met internet verbinding, over 20 jaar zullen deze snufjes vast veel beter verbeterd worden. Dus het gaat gewoon een standaard worden om naar een webstation te luisteren ipv een station dat bezig is op de ether. Maar dat is toch geen bal aan? Iedereen kan een shoutcast server configureren, als je een betaalde shoutcast hosting neemt dan hoef je het niet eens te configureren and thats it.

Je kan hier wel links posten, je moet wel natuurlijk voorzichtig zijn met het kopen van HF torren. Volgens mij is 75% van alle aangeboden HF torren gewoon nep of refurbished. De 2SC19xx torren zijn hier een perfecte voorbeeld van, er zijn veel aanbieders die beweren dat ze nieuwe 2sc19xx torren van Mitsubishi hebben. Maar Mitsubishi maakt veel van deze torren niet meer. Er zijn wel een paar eerlijke leveranciers die deze torren produceren onder hun eigen naam met exact de zelfde specificaties.

Ze zouden gewoon een beginners HF boek moeten maken, dan ook echt voor beginners in Jip en Janneke taal. Want de fouten die ik heb gemaakt waren ook echt super dom: transistor verkeerd aangesloten, lak laag van de spoel niet eraf gekrast, voeding verkeerd aangesloten.

De meeste jongeren die interesse hebben in electronica gaan toch wel meer experimenteren met leds en PICjes ipv HF. Ik ben gelijk met HF begonnen hoewel ik stiekum ooit een LED kubus wil maken :)

@Hugo: Bij de meeste buizen schema's staan meestal hoogspanning omvormers bij, hier wil ik echt en dan ook echt niet aanbeginnen.

Iemand had mij ooit verteld (of het werd hier op CO gepost) over een piraat die bezig was met een buizenzender, maar omdat hij iets verkeerds had gedaan knalde zijn buizen uitelkaar vervolgens moest hij de coma in.