Misschien post ik wat dubbel maar ik wil het op volgorde houden.
Op 2 augustus 2011 16:38:18 schreef rob007:
Het nare is dat ik ook wel eens een schema verbeterd had waarna iemand (waarschijnlijk door onkunde)
niet draaiende kreeg en boos tegen mij ging doen vandaar dus het originele schema.
Mensen kunnen flink lullig doen als iets niet werkt kan ik je helaas uit ervaring vertellen.
Dat weet ik uit ervaring, en daar val ik je niet op aan.
Maar verbeteren... Er valt helaas weinig aan te verbeteren dan alles vervangen door betere delen. Het toepassen van smoorspoeltjes en extra condensators lossen het hoofdprobleem niet op: Een slechte oscillator en het ongecontrolleerd insturen van de 2N3866, de ruis en de harmonischen spreken boekdelen.
Op 3 augustus 2011 02:49:21 schreef nulzeventig:
@Henry: Ok, de SWR meter zag er beter uit. Ik wacht nog op de pluggen en de 50 watt weerstandje, ik ga de dummyload helemaal inblikken. Op de weerstand komt natuurlijk een grote to220 koelblok. Maar wat komt hierna dan? Zou ik dan aan een andere zender bouwen?
Het wordt tijd voor een goede oscillator met mosfet.
Omdat we toch bezig zijn met de Josty Kitjes heb ik maar besloten om de eerst volgende keer (als ik een zender ga bouwen) maar met de vier trapper van Rob007 te beginnen. RiPKiP heeft ook wel vergelijkbare schema's.
[afbeelding]
Bron: http://members.multimania.nl/surftowesley/Schema's/4TR%202.5Watt%…
Helaas met gelijksoortige problemen, slechte oscillator, slechte koppeling tussen de trappen.
Zijn er nog goede vervangers voor de BB105/BB106 die makkelijk te verkijgen zijn? Kan ik gewoon een 1N4148 of een 1N5819 gebruiken?
In noodgevallen is een normale diode te gebruiken, maar er zijn nog genoeg VHF/UHF varicaps te krijgen.
Op 3 augustus 2011 20:16:28 schreef rob007:
En trouwens nu maar hopen dat Henry S . Zich over dit schrijven maar niet opwind.
Helemaal niet Rob, het is alleen jammer dat veel beginners nog steeds zitten te klooien met schema's die halverwege de jaren 80 al achterhaald waren, terwijl er andere mooie opties voorhanden zijn (ik heb er nu al twee gepost). Helaas verkijkt met op het aantal onderdelen, minder componenten = gemakkelijker is de foutieve veronderstelling.
Maar de zender van dit topic is nog niet eens de beroerdste, je moet echt verschrikkelijk je best doen om dit ding parasitair oscilleren te krijgen, ook weer eens een pluspuntje.
Op 3 augustus 2011 23:33:42 schreef nulzeventig:
Hebben de etherpiraten in de jaren 80 echt met dit soort spul staan uitzenden?
Tot halverwege de 80'er jaren was dit standaard, daarna werd iedereen met een dergelijk apparaat welgemeend geadviseerd om naar wat beters om te kijken, ik zat toen in een kring van professionele bouwers, veel werd in opdracht gedaan omdat men zelf niet verder dan een stentor kwam.
Maar ik vraag me toch wel af, of deze zenders (de stentors en Josti Kits) verbeterd kunnen worden door misschien andere waardes te gebruiken van de componenten? Of eventueel een anpassing in het schema?
De basis is fout, het wordt moeilijk dat zo te verbeteren, de redenenheb ik net opgegeven.
Omdat ik het toch allemaal zo leuk vind om kleine zendertjes te bouwen (en het nu een serieuse hobby is geworden). Heb je misschien nog meer van dit soort schema's?
Er zijn twee duidelijke pdf's in dit topic gepost.
Op 5 augustus 2011 19:12:37 schreef fred101:
Daarom moet je nu examen doen als je zendamateur wil worden.
En dan het liefst op F-nivo, daar komt meer techniek bij kijken.
Op 5 augustus 2011 22:40:56 schreef nulzeventig:
Het enige voordeel van dit soort zendertjes is dat ze makkelijk te bouwen zijn voor een beginner en je kan er veel van leren.
Alleen als je wat inzicht hebt, anders is het plug in en draaien maar, met alle dure gevolgen...
Ik denk maar dat ik als eerst kleinere zendertjes moet bouwen als ik meer ervaring heb dan kan ik waarschijnelijk de sterkere torren uit de kast halen.
Ook dat zal je nog je wel eens een dure tor kosten, vallen en opstaan hoort er bij.
Ik heb die 5 watter al gevonden, ik heb de torren op voorraad maar de PCB layout is best wel vervaagd in dat ene PDF'je. Heeft niemand hier toevallig een schema van?
De layout is gemakkelijk na te tekenen.
Waarom worden er zoveel Haagse stations besproken in de FRM?
In die tijd waren er in de randstad en oa in Den Haag veel professionele stations actief. Inclusief jingles 'echte presentatoren' met fake namen en sponsors (reclameblokjes).
Op 5 augustus 2011 23:04:00 schreef wouterkabouter:
dit is een heel mooi zendertje.
deze werkt eigenlijk altijd,is stabiel en leuk om mee te rommelen.
ik heb veel geleerd van dit zendertje......
http://www.pa3hjh.nl/node/37
Dat is zeker een aanraden, vanaf de 2e helft van de 80'er jaren hier naar over gestapt.
Op 5 augustus 2011 23:20:39 schreef rob007:
Jammer is het dat ze bij dit zendertje niet er voor en achter een versterkertje er bij hebben gebrouwen in de zelfde stijl (op zelfde niveau)
Helaas was men afhankelijk van de input van lezers, en dat waren niet altijd de beste inputs... Behalve de artikelen van Alfred Debels en VEROBB (zoals deze oscillator), maar ja, dat was ook allemaal op vrijwilligerbasis. In het DX Magazine was het nivo soms hoger, maar ook niet altijd. Wat je altijd had, en nu nog steeds hebt, is dat sommige mensen een goed schema helemaal niet vrij willen geven, elite-gedrag (vaak onterecht want veel van de nu bekende schema's met 'copyright' blijken nog steeds net zo belabbert).
Op 5 augustus 2011 23:44:28 schreef nulzeventig:
De BF900 zendertje staat ook op de site van Yellow Beard,
Die staat verkeerd op Yellow Beard!
http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1275052#1275052
Dus als ik ooit een schema tegenkom waarbij staat dat ik een 6gats varkensneusje moet gebruiken, ken ik erdan van uit gaan dat het gewoon 5 gaten zijn die gevult moeten zijn?
Of 6 keer als het varkensneusje rechtop wilt hebben, maakt niet veel uit.
Ook staat er bij dat ene linkje die wouter heeft gepost dat je ge emaileerde koperdraad moet gebruiken voor de VK-200.
Maakt helemaal niets uit, het ferriet maakt toch geen kortsluiting.
Op 6 augustus 2011 09:45:06 schreef rob007:
Hahahahaaaa je lijkt mij wel toen ik nog thuis woonde!
Heel erg herkenbaar.
Bijvoorbeeld voor dat jostykit zendertje zou je het beste enkelzijdige printplaat gebruiken.
Dubbelzijdig is nog beter, dan kan je de onderkant helemaal als afscherming houden, zeker als je dit op regelmatige plaatsen met de massa op de bovenkant verbindt.
Ook er op blijven letten dat de afstand tussen de eilandjes 3MM of meer is,
En ook is het soms beter om een eilandje niet zo groot te maken.
Ook twee belangrijke dingen, en straks wordt afstand ook extra belangrijk. Bij mijn BLW60 begon de print rond de uitgangskringen spontaan te branden vanwege te weinig afstand. 
Op 6 augustus 2011 11:15:46 schreef zwembroek:
Bij de gemiddelde piaratenzender hier is dat lang niet genoeg als stuurzender
Daar speelt stoerdoenerij en kunstmatige verlenging van een bepaald lichaamsdeel ook een grote rol bij. Zenders gaan hier meestal samen met zuipketen.
Op 6 augustus 2011 14:01:30 schreef rob007:
Wouter is mij al voor zag ik!
Hier heb ik een kleiner filtertje:
[afbeelding]
Deze lijkt sowieso ok (niet gecontroleerd op waarden).
Op 6 augustus 2011 20:10:04 schreef rob007:
Schema buffertrapje FRM ik had hem per ongeluk in mijn verzameling schema's nog liggen:
[afbeelding]
Deze kwam me niet bekend voor, maar is ook even opgeslagen - bedankt Rob. Maar de 1nF zou ik verlagen voor een zo los mogelijke koppeling met de oscillator.
Op 6 augustus 2011 21:01:35 schreef rob007:
[...]
De zender klonk zo goed en was zo stabiel en smal aan de band dit moest ik zien!
Het schema wat hier onder staat was de zender waar hij mee zat:
[afbeelding]
Raar dat dit zendertje naar mijn idee toch zo goed werkte terwijl het niet veel meer is dan een opgevoerd jostykitje!!!
De stabiliteit kwam door de aparte accu en de antenne was een spriet op de achterbak geklemd.
Maar let op, de laatste 3 trappen is gekoppeld met een trimmer en de de twee stuurtrappen bevattenm afgestemde kringen. Die dingen maken juist het grote verschil wat smalbandigheid betreft, het komt hiermee wel op secuur afregelen aan.
Afgezien van de oscillator helemaal niet slecht! Bruikbaar voor 2m.
Op 8 augustus 2011 00:13:01 schreef nulzeventig:
En wanneer moet je een balun maken? Als ik gewoon een coax kabel gebruik van 50Ohm dan is dat toch niet nodig? Of kan je nou met de Balun de SWR
Een balun is nodig als je van asymetrisch naar symetrisch, en omgekeerd, gaat. En als je de impedantie om wilt zetten.
Maar in jouw geval moet je er gewoon voor zorgen dat alles dezelfde impedantie heeft, en dat kan zonder problemen. Lukt het niet dan doe je iets verkeerd, of gebruik je de verkeerde middelen.