Op 12 oktober 2011 08:15:43 schreef fred101:
Dat tuner effect is niet zo raar. Je zit gewoon op de verkeerde frequentie, dat zijn mengproducten.
En daarbij komt dat de TS vergeet dat je de oscillator moet afstemmen zonder de rest van de schakeling te voeden.
En als je ipv een schoon leeg signaal een andere zender op een frequentie zet, dan is 9 van de 10 keer de sterkste frequentie van de oscillator (sowieso een slecht teken dus, een oscillator met meerdere frequenties...) de frequentie van die bewuste andere zender.
Op 12 oktober 2011 23:39:51 schreef nulzeventig:
Als ik hem aanzet dan hoor ik hem fluiten, als ik aan de eerste trimmer draai dan hoor ik hem wel ploppen maar geen muziek.
Afregelen zonder muziek, en zonder de andere trappen te voeden, hoe je moet afregelen blijft bij alle schakelingen gelijk en is al wat keren goed beschreven, probeer het te onthouden anders blijf je doorrommelen.
Ik vraag me af, wat doet het eerste en tweede trimmer? Zorgt de eerste voor het volume en de tweede voor de frequentie?
Trimmers zijn frequentiebepalende onderdelen.
Het kan ook misschien aan de trimmers zelf liggen, ik ga ze nu effe vervangen met de groene trimmers (~40pF). Maar wat als ik bijvoorbeeld een gewone condensator gebruik ipv condensator trimmer, zou hij dan niet op een vaste freq moeten zitten dan?
Idem.
Ok, net de eerste trimmer vervangen. Ik hem hem op een freq kunnen krijgen alleen kwam er ontzettend veel gefluit uit, muziek was wel netjes te horen op het achtergrond maar niet echt ideaal om naar te luisteren. Waaraan zou het liggen?
Ongewenste oscillatie, je gebruikt btw een moeilijker af te regelen schema, de twee parallelkringen in de collectors zijn alleen met een dipmeter af te regelen.
Maar ik wil wel gelijk een goede counter niet zo een cheapo die na een tijdje stuk gaat.
Een counter gaat alleen stuk als je er verkeerd mee omgaat, prijs maakt daarbij niks uit.
Op 17 oktober 2011 23:12:23 schreef nulzeventig:
Ik heb net het volgende zendertje gemaakt:
[afbeelding]
Ik heb het zendertje uitgetest en hij werkt, ik moet hem nog op mijn SWR meter testen want volgens de maker komt er zo een 4 WATT uit bij 16volt.
Vergelijk het schema eens met het allereerste schema in dit topic...