Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

maartenbakker

Golden Member

Het zou ook een custom chip kunnen zijn, in welk geval je meer hebt aan een servicemanual van de JBL in kwestie.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

dan is het toch jammer dat ik het typenummer niet weet :(

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
Tidak Ada

Golden Member

Hallo,

Ik probeerde vanmiddag wat op te ruimen en kwam daarbij een oude netwerkkaart tegen. Daarop zat een 'keramische condensator', die halverwege was 'doorgezaagd' Voor zover ik kon zien stond hij over de coax uitgang. Opdruk: 0.75P en 1,5KV.

Kan iemand zeggen waar dit voor dient?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die ken ik, zijn volgens mij een soort overspanningsbeveiliging, die spleet lijkt mij een vonkbrug(?).

Op 27 december 2009 22:12:29 schreef Tidak Ada:
Hallo,

Ik probeerde vanmiddag wat op te ruimen

Die ken ik ook goed ja! ;-)

[Bericht gewijzigd door Rd12tf op 27 december 2009 22:18:17 (49%)

Shiptronic

Overleden

In mijn fluke zit ook zo'n doorgezaagde condensator, vtaag me ook altijd af waarom ze daar de zaag in gezet hebben, het zal zij werk als condensator niet positief beinvloeden. Of is het om te ijken ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Een Fluke counter of een VOM? Ik denk dat de c's in de ingangstrap van een VOM niet zo kritisch zijn dat je moet ijken. Een vorm van overspanningsbeveiliging lijkt me wenselijker

Wat betreft de spark gap lijkt me meer plausibel, had er maar zo'n beveiliging in mjn Fluke VOM gezeten :( , alhoewel 1,5kV op het wisselspannings bereik van 750V is ook niet erg effectief....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

ik weet niet wat je met VOM bedoedlt, maar de mijne is gewoon een handheld digitale multiemeter ik dacht de 77 ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

VOM = Volt-Ohm meter, ook bekend als "universeelmeter", "multimeter", en zo voorts.

Ik had een Fluke 8000, een ouwetje, maar een trouwetje, totdat ik 's-avonds laat aan een trafo'tje zat te meten en perongeluk primair en secundair verwisselde: 230÷15×230 = 3,5kV op de ingang. Helaas pindakaas.... :(

free_electron

Silicon Member

tozu eigenlijk een VOACSDFHCB moeten heten...
Volt Ohms ampere Continuity Siemens Diode Farad Hertz Celcius Beta (hfe) meter moeten noemen dan.. maar das te lang om te onthouden..

code:

PCMCIA  : Personal Computer Memory   Card     Interface Adapter of ook
          People   Can't    Memorise Computer Industry  Acronyms ...

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 27 december 2009 23:52:34 (38%)

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
Tidak Ada

Golden Member

"VOM" is ook een vrij oude angelsaksische afkorting...... Toen hadden we nog geen siemens, β of Hfe en de rest deed je met andere instrumenten.....

Hallo,

Ik probeerde vanmiddag wat op te ruimen en kwam daarbij een oude netwerkkaart tegen. Daarop zat een 'keramische condensator', die halverwege was 'doorgezaagd' Voor zover ik kon zien stond hij over de coax uitgang. Opdruk: 0.75P en 1,5KV.

Kan iemand zeggen waar dit voor dient?

Onder 1.5kV is dat een condensator, boven 1.5kV een kortsluiting.

Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?

Zat hij tussen de nul en aarde ? Staat in dit referentie design tussen nul BNC en aarde (10 nF / 1KV parallel aan 1M )
http://www.cirrus.com/en/pubs/appNote/An83-3.pdf

Ik ben er klaar mee voor

Ik heb weer een onbekend component:

een lang zwart ic waar "AMD ELAN" opstaat

even lang en even veel pinnetjes als de PIC17F877

En uit welk apparaat komt hij?

Want amd doet me om een of andere reden aan een pc denken... :+

Henry S.

Moderator

Opdruk: 0.75P en 1,5KV.

Een 0.75pF/1.5kV "Gap-kap" van Vishay?
http://www.vishay.com/docs/28521/gapkap.pdf

Op 28 december 2009 13:57:41 schreef Sponcebert:
Zat hij tussen de nul en aarde ? Staat in dit referentie design tussen nul BNC en aarde (10 nF / 1KV parallel aan 1M )
http://www.cirrus.com/en/pubs/appNote/An83-3.pdf

Volgens de stuklijst een normale 1kV Z5U condensator.

Op 28 december 2009 15:06:04 schreef luckyboy:
Ik heb weer een onbekend component:

een lang zwart ic waar "AMD ELAN" opstaat

Als je 2 seconden gegoogled had, dan was dat geen onbekend component meer geweest!
Daar is dit topic niet voor.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 28 december 2009 15:49:23 (47%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hmm. Die elan heeft 388 pennen. De PIC16F877 heeft er maar 40. (pic17F877 is zeer zeldzaam. ) @luckyboy hieronder: dan was het wel verstandig geweest om dat te melden. Het feit dat je ze geteld hebt etc is ook nuttig.

Anyway, naast de SC520 "elan" chip, met 388 pins, heb ik ondertussen ook een 4xx chip gevonden die er maar 2xx heeft. Er zijn ook 386 chips die "elan" heten, en hoewel de 386 vaak in een 60 pins behuizing zat, kan het best dat AMD toen footprint compatible '386's maakte die in een 40 pins socket voor 8086 of 8088 paste.... (anderzijds, dan kan je maar 1Mb geheugen addresseren, en in de tijd van de 386 was dat ook al een probleem). Maar goed, misschien hadden ze de "elan" naam ook NOG eerder.

Mijn eerste vermoeden was dat ie uit een router zou zijn gekomen. Maar daar zitten normaliter geen 40pins DIP chipjes in. Staat er verder nog wat op?

[Bericht gewijzigd door rew op 28 december 2009 17:36:17 (14%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Ik kon niets op google vinden over een Elan die 40 pinnen heeft.

En uit welk apparaat komt hij?

Waar om schrijven zo veel mens en tegen woordig alle samen stellingen in twee woord en?
maartenbakker

Golden Member

Zat er een ROM of FLASH naast?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Klassiek gezien zitten er in/rond toetsenborden Intel 8051 chipjes. Die worden tegenwoordig door jan en alleman gemaakt. In grove apparatuur als een draadloos toetsenbord kan ik me wel een klassiek 40pins CPUtje/microcontrollertje voorstellen..... Anderzijds, als de performance chips (386 en 486 compatible) elan heten, waarom deze dan ook????

[Bericht gewijzigd door rew op 31 december 2009 00:45:36 (16%)

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
maartenbakker

Golden Member

Kennelijk is dat AMD's naam voor een (elke?) x86 met geintegreerde periferie. Als we hier lang over willen kletsen en als luckyboy mijn vragen wil beantwoorden is het misschien een eigen topic waard?

http://prive.bitwizard.nl/dsc_3643_crop_small.jpgclickbaar (1.4M).

Wat kan dit zijn? Rode onderkant, gouden bovenkant, kan geen texten o.i.d. ontdekken. Vond het bij het opruimen tussen de spullen die ik ooit bij farnell heb gekocht.....

Sorry voor de kleine scherptediepte, had geen zin om het statief te pakken.

Zonder iets op te zoeken : Temperatuursensor? NTC o.i.d.???

Dit topic is gesloten