In de ladebak heb ik nog een aantal Atmega128 liggen. Ze zijn in QFN (Atmel noemt het MLF), dus zonder pootjes : een klein vierkant zwart blokje. Ik was al op zoek gegaan naar een adapter voor dit IC, maar baalde van de prijs : 340 US$.
Toen maar zelf aan de slag gegaan om een QFN-adapter te bouwen voor dit IC. Na 2 dagen stoeien is het me gelukt en nog vrij eenvoudig ook. Daarnaast heb ik er een CR2032-houder bij gemaakt, zodat ik niet afhankelijk ben van programmers die geen voeding leveren.
Goed, de foto's :
Het printje met de losse onderdelen. Links in het midden de Atmega128 in QFN-64 behuizing. Links onder een soort klemmetje. In het midden het adaptertje.
Chippie past naadloos in de "socket".
Klemmetje erop
En dan nog even de moertjes erop zetten en vastdraaien. Vervolgens de "power"-knop indrukken en een LEDje gaat ter controle branden.
De laatste stap is om de adapter via ISP te verbinden met de PC. Daar heb ik geen foto van gemaakt. Van de onderkant heb ik ook geen foto gemaakt : 2 gesoldeerde schroefkoppen op een printplaat.
Het printje meet 40.3 x 23.5 mm (staat ook op de print vermeld)
Tot slot : Omdat ik de smaak te pakken kreeg van dit project, heb ik inmiddels ook een voor een Atmega8 in QFN-32 gebouwd.
Mijn eindconclusie : ik heb 338 US$ bespaard.