Ik ben al een heel tijdje doorgegaan met KLM, maar het wordt nu toch 's tijd 'm te showen.
KLM3
Opvolger van KLM2
Functies:
-Menu waaruit gedrag te kiezen is
-bumpmode
-Ant-mode
-Follower: Lijnvolgen
-Pushmode
-ferroSenz
-VinDDing
-Test's
-LDR-sens
Bumpmode is rondkarren, rechtdoor met af en toe een bochtje, en als je een obstakel tegenkomt achteruit, 3/4 draaien en weer doorgaan. Obstakeldetectie met IR sensoren & stroom meting (door de motoren opgenomen stroom).
Antmode is random een richting en een rijtijd kiezen (uit een beperkt aantal richtingen). Ook hier obstakeldetectie.
Lijnvolgen werkt zowel met zwarte lijn & witte ondergrond als witte lijn en zwarte ondergrond. In het menu is keuze van lijnkleur en ondergrond mogelijk, vervolgens vindt calibratie voor omgevingslicht en echte lijnkleur plaats. Witter op donkerder werkt dus ook. Zelfs zwart tape op zwart papier werkt, omdat het papier reflecterend is voor IR en de tape niet. Ziet er wel gek uit.
Pushmode: de robot wegduwen zonder 'm aan te raken dmv de IR sensor
FerrosenZ: de robot een magneet laten volgen (pushmode kan alleen vooruit en achteruit, met ferrosenz kun je de robot zowel vooruit, achteruit, linksvooruit, rechtsvooruit, rechtsachteruit en linksachteruit sturen).
Vindding: de robot kan een ding vinden, een IR baken. Dit kan op verschillende manieren en is nog in ontwikkeling. Het werkt met een richtingsgevoelige IR sensor (TSOP in een buisje). Bij een van de manieren vindt ook obstakeldetectie plaats. Het baken zoeken werkt best aardig.
tests: tests van de IR sensoren en de mogelijkheid de robot als servotester te gebruiken.
LDR-sens: de robot kan licht opzoeken, licht ontwijken en beiden afwisselend. Hij zoekt dan licht tot 'ie een obstakel tegenkomt, en ontwijkt vervolgens licht tot het volgende opstakel, waarna 'ie weer licht kan zoeken. Ook hier obstakeldetectie met IR en door het meten van het door de motoren opgenomen vermogen (en dus de wrijving, en dus of de robot vast staat of niet). Het afwisselen van licht zoeken en donker zoeken levert leuk gedrag op.
Eigenschappen:
- Besturing: PIC16F877A en NE556]
- Programmeertaal: Picbasic
- Voeding: Kernfusie, draadloos overgestraald van een centrale ver weg in de ruimte, met 'n slordige 10-20% rendement (zonnepaneeltje, opslag in Nicd's)
- Sensoren: IR, richtingsgevoelig IR, hallsensoren (3), lijnvolgsensor (CNY70), LDR's (2), motorstroommeetweerstand.
- Actuatoren: Motoren
- Gewicht: Onbekend
- Afmetingen (LxBxH): 18,5cm wiel tot wiel, +/- 12cm front to back, 9cm hoog aan de voorkant, 7cm hoog aan de achterkant, schakelaars niet meegerekend.
- Geschatte materiaalkosten: Onbekend.
- Geschatte productietijd: onbekend, lang
- Geschatte programmeertijd: onbekend, lang 16F877A zit nog niet helemaal vol.
Overzichtsfoto met lijntjes naar de sensoren
a= hall
b= cny70 lijvolg
c= LDR
d= IR (tsops, 1 richting gevoelig door het buisje)
e= user input sensors, ook wel schakelaars genoemd
Dradenspaghetti binnenin.
KLM4 wordt netter. (ja er zijn plannen voor een KLM4. KLM4 gaat waarschijnlijk op gehackte servo(tje)'s rijden, vandaar de servotester).
De geavanceerde kernfusie-overstraal technologie (ontvangerzijde)
Filmpjes van al het gedrag moet ik deels nog maken en deels nog editten, het gedrag wijzigt ook af en toe (ik verbeter wel 's wat). Het kan dus nog vrij lang duren voor dat geshowed kan worden...
Er staat al een filmpje online van lijnvolgen op mijn bureau (met een sensor gebaseerd op LDR's). Maar dat werkte niet zo super.
Lijnvolgfilmpjes met de nieuwe sensoren moet ik nog maken/editten/uploaden, al heb ik wel al een filmpje van het volgen van een krijtlijn. En de nederlandse versie (alleen ander gekrijt intro, daardoor iets korter).
Ik kan geen andere youtubefilmpjes vinden waarop robots een krijtlijn volgen, heeft een van jullie het ooit geprobeerd? Lijnvolgen op gladde oppervlakken gaat wel beter, maar op krijt is best grappig. Al blijft de sensor wel 's haken op de oneffen ondergrond... (Dat is ook het enige probleem. Contrast van de lijn is ruim voldoende. En je moet de sensors af en toe afstoffen...)