Het "wat is/doet dit onderdeel" topic.

Dit topic is gesloten

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Op 9 april 2010 20:37:30 schreef Henry S.:
74HC14 en 74F32

Bedankt volgens mij zijn ze dat ja.

Ik heb ze met zo'n verf-afhaal-blazer af gehaald en ze lijken, na snelle test, nog te werken ook nog. :)

To the data sheets!

Hoi,

Iemand een idee wat dit is ?

http://i67.photobucket.com/albums/h301/Dummietoo/FN12100K.jpg

Het heeft een ohmse weerstand van 10 ohm.
Het weegt veel lichter dan een weerstand van vergelijkbare
grootte en klinkt nogal 'hol' ... De lengte is 2 centimeter.

De opschriften zijn :
1e lijn : Een omgekeerde RJ, wellicht een logo.
2e lijn : FN12100K
3e lijn : MICRON 03
 

 

Dit is een zelfresettende zekering (denk ik).

http://i67.photobucket.com/albums/h301/Dummietoo/A-221210.jpg
 
Kan iemand de waarde en/of andere relevante
gegevens achterhalen ?
 

Ik heb een condensator met: µ1K100
Is dat gelijk aan 1 nF?

[Bericht gewijzigd door Crocopep op donderdag 15 april 2010 16:29:42 (46%)

Jeroen

Moderator

µ1 is gelijk aan 100 nF (1 µF = 1000 nF).

maartenbakker

Golden Member

en 100 is de werkspanning in volt. K zal de afwijking zijn.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Heb ik maar weer geluk gehad.

Ik kwam om 1nf bij de radiobeurs, in plaats daarvan kreeg ik 1uf mee.

Ik terugfietsen, kreeg ik naast de 1uf ook nog de 1nf.

Wat blijkt, had ik 1uf nodig ipv 1nf.

Dit is als je goed leest geen 1uF, maar 0,1uF = 100NF.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

ik heb altijd een mooie bak voorraad staan en een LC-meter voor het geval dat ik het even niet meer weet. komt tegenwoordig niet vaak meer voor maar het blijft hadig om een goeie C te vinden voor een precisie instrument.

maar binnenkort ga ik mijn LC herbouwen op hopelijk een PCB want ik begin aan die oude te twijfelen.

1uF is trouwens vaan een elkotje, heb je een echte condensator gekregen?

[Bericht gewijzigd door The Engineer op donderdag 15 april 2010 20:13:21 (11%)

Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
maartenbakker

Golden Member

Foliecondensatoren van 1µ zijn nochtans behoorlijk gebruikelijk en 2µ2 kom je ook wel tegen. In audiotoepassingen inplaats van bipolaire elco's kunnen de waardes nog wel wat oplopen en in zware machines kom je foliecondensatoren met veel hogere waardes tegen.

1u is inderdaad wel de laagste waarde die gangbaar is in elco's.

Ceramische condensatoren gaan overigens tot ongeveer 10µ, vooral in SMD zijn het leuke oplossingen als je er geen tantaal in wilt zetten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 15 april 2010 21:01:10 schreef maartenbakker:
1u is inderdaad wel de laagste waarde die gangbaar is in elco's.

Ik heb nog wel wat µ47 elco's liggen en ergens zelfs een µ22 geloof ik. Maar deze komen dan ook uit oude apparaten en zijn niet meer te koop.

Een banaan schillen met een vork is slimmer dan een cactus pellen met een afwaskwast. ©Graafvaag

ow, vandaar dat mijn radiozendertje niet werkte. Ik moet er dus een 1uf ipv 0.1uf inzetten.

Ik heb een scsi verdeelbord uit een dell server met een gek smd componentje. Van alle andere ICs heb ik een datasheet maar van die kleintjes vind ik niets.

Ze zitten in een SOT-23-5 blokje (met 5 even grote pootjes) met marking, het veelzeggende, "20" waar de pootjes weg van de print uitkomen.
http://www.practicalcomponents.com/drawings/smt_sot325.gif

Ik heb eens met de pieper van de multimeter rondgekeken waar die pinnetjes voor dienen.
Er zijn 2 pins voor vcc en gnd, 1 pin voor een input en 2 pins die elk de gate van een transistortje sturen. Ze hebben ook elk een ontkoppel Ctje vlakbij, waardoor ik denk dat ze misschien cooler zijn dan ze eruitzien. Elk uitgaand slot heeft 1 zo'n "20" en 2 mosfets voor 2 verschillende spanningen.

Heeft er iemand zoveel ervaring met al wat klein is dat hij/zij zelfs een "20" meteen kan klasseren? (Ik heb echt al goed gezocht hoor)

D'r zijn sot23 PICjes. Maar die zijn 6 pins dacht ik. Het SMD codebook had ook geen SOT23 met "20" er op.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Altijd lastig zulke kleine packages, past bijna geen opdruk op.

Mijn gedachte ging nog naar iets als little logic, maar met die '20' kom ik dan ook niet ver. Misschien een voltage regulator? Strookt weer niet helemaal met wat je beschrijft dat eraan hangt.

If you want to succeed, double your failure rate.
Shiptronic

Overleden

lijkt op sturing voor een H-brug ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Op 9 april 2010 20:58:24 schreef R117:
Ik heb ze met zo'n verf-afhaal-blazer af gehaald en ze lijken, na snelle test, nog te werken ook nog. :)

Nog wel, maar je hebt wel een ESD aanslag gepleegd.

Op 10 april 2010 19:57:02 schreef Dummietoo:
1e lijn : Een omgekeerde RJ, wellicht een logo.

Dat is het Underwriters Laboratories Inc. logo, een keurmerk. Daarmee voldoet het component aan bepaalde veiligheidseisen, maar welke blijven me ook duister.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Een nieuwe:

Piezo elementje uit telefoontoestel van PTT-telecom
PD:961102
SN: 02352
PD02
214742

Op het elementje staat op de
voorkant: STRG
achterkant: PTR 'gaatje' 350

'gaatje' is dus een echt gaatje in de behuizing ;)
Deze pieze is stuk, en ik wil graag ff een nieuwe halen, maar zou niet weten welke specs. De piezo elementjes die ik heb zijn van brandalarm, maar die werken niet op de telefoon.

edit:
misschien is ook wel de aansturing stuk...ik hoor een tik/kraak af en toe uit de piezo (ipv geluidsignaal bij het overgaan). Ik heb helaas alleen een voltmetertje om te meten, dus daarmee kom ik niet ver.

[Bericht gewijzigd door Sibylle op vrijdag 23 april 2010 12:05:10 (22%)

If you want to succeed, double your failure rate.
Lucky Luke

Golden Member

Van dit onderdeel is natuurlijk overduidelijk wat het is en wat het doet. Maar er staat helemaal geen datumcode of fabrikant op!

http://www.uploadarchief.net/files/download/555web.jpg

Is dit nou een bijzondere, oude 555? (er lagen er een flink aantal van te slingeren in het elektronicalab van mijn school, ze krijgen er nog wel een moderne 555 voor terug ;) )

EDIT @Roland van Leusden: De onderkant is blanco...

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Ik had er vroeger ook zo'n NE555's alleen stond er in het midden het logo van Philips op. ik had ook nog exact dezelfde met het logo van Wing Shing Semiconductor erop.

Staat er nog wat op de onderkant ? Vroeger kon je op beurzen en bij onderdelen handelaren nog ongestempelde onderdelen kopen, de uitval tijdens de productie.

http://www.uploadarchief.net/files/download/prijslijst%20jan%201971.jp…

De handelaar voorzag dan soms zelf de onderdelen van een opschrift, zo heb ik nog AC128 transistoren liggen met handgeschreven opdruk.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maartenbakker

Golden Member

Op 23 april 2010 16:35:25 schreef Lucky luke:
Van dit onderdeel is natuurlijk overduidelijk wat het is en wat het doet. Maar er staat helemaal geen datumcode of fabrikant op!

[afbeelding]

Is dit nou een bijzondere, oude 555? (er lagen er een flink aantal van te slingeren in het elektronicalab van mijn school, ze krijgen er nog wel een moderne 555 voor terug ;) )

EDIT @Roland van Leusden: De onderkant is blanco...

Aan het lettertype te zien is dit vrijwel zeker een Oost-Duitse 555, vermoedelijk van HFO. Wel bijzonder want historisch, maar ik denk ook weer niet heel erg bijzonder. Niet superoud in elk geval.

P.S. Ik vermoed dat Conrad die verkocht in de jaren '90.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Dat is idd het lettertype wat je terugziet op Oost-Duitse IC's.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten