Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Tidak Ada

Golden Member

Oane,

Er was eens een tijd, heel lang geleden, dat elektronica nog zichtbaar was.

Wat je tegenwoordig met een PIC zou doen, even geleden met MSI, daarvoor met TTL, daarvoor met RTL en DTL en daarvoor met discrete transistoren, deed je toen met.... buizen.

Eerst met gewone buizen, daarna met koudekatode buizen en dan met telbuizen als dekatrons en beam-swithers als bijvoorbeeld de E1T ..... Flip-flops maken en dan laten tellen.

Toen kwamen er halfgeleiders en werd het saai (net als in een mensenhuwelijk), maar ze leefden lang en gelukkig.......

Het sprookje is over, maar veel mensen verlangen nog wel eens naar de tijd van toen ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Een pic daar zou ik me ook wel eens in willen verdiepen.
Wat daar nou in zit, hoe je dit kan beinvloeden met programmeren en dergelijke.

Misschien maar eens een boek kopen over hoe en wat je met een pic kunt doen.

ontopic: vind die nixie buisjes wel mooi om te zien.

Vroeger hadden we een Video 2000 van grundig en daar zat een heel groot vfd display in. Vond ik altijd enorm fascinerend, al die tekentjes enzo. Ik heb dat ding nog ergens in de rommeldoos alleen is er een gloeidraadje afgebroken. Was anders ook wel een leuk projectje geweest.

Fordman

Even een update van de buisjes uit het T.H. Twente apparaat, de zoektocht naar datasheets heeft niks opgeleverd dus ik heb vandaag maar een stukje reverse-engineering toegepast.
De pin-out is nu duidelijk, de voeding is 210V DC. Met een voorschakelweerstand van 39k (op de print) geeft dit zo'n 140V bij een stroom van 2mA. Allen gemeten in het originele apparaat.
Alle karakters, inclusief een punt(!), draaien op 2mA, is dit niet weinig voor nixie's van deze grootte? De cijferhoogte is ongeveer 10mm, diameter buis 18mm en hoogte 32mm. Zijn dit normale waarden voor dit soort buisjes?

Volgens mij heb ik nu voldoende info om is over een klok na te gaan denken. Ik wil de oude TTL driver IC's, SN74141, gaan gebruiken voor de buisjes.

Hier nog even de test
http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC05485.jpg

Tidak Ada

Golden Member

Ziet er goed uit!
Beschouw die nixies eens gewoon als neonlampjes. Die draaien mestal ook op zo'n 0,5 à 2 mA.

Nog even een waarschuwing als ik al niet te laat ben: Wees voorzichtig met het uitsolderen van die nixies. Je gaat die draadjes lekker verhitten tijdens het solderen en zet ze bovendien nog onder (mechanische) spanning. Dat is stressvol voor de metaal-glas sealings!! Doe net als bij transistoren en andere kwetsbare halfgeleiders: Houdt een warmteafleidend tangetje om de draad die je verhit!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Henry S.

Moderator

Op 28 april 2010 20:55:12 schreef Tidak Ada:
Welk type nummer? ik heb hier een 1971 Marconi catalogus....

TF2401A, TM7558A timer module, TM8267 voorzet, en nog een TM8094 3.5GHz voorzet.

Helaas heb ik alleen documentatie van de TM7558A.

http://www.uploadarchief.net/files/download/tf2401a-1.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/tf2401a-2.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/tf2401a-3.jpg

Veel stuurprinten en connectors, en schakelaars op de modules besturen weer functies en indicaties van de hoofdmodule. Zit vol rotte contacten, kostte ook geen drol.

Edit: Dit is hoopgevend, even een mailtje naar toe geschoten: http://www.rabeng.co.uk/radio/radiobits.htm

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

@TA
Ik heb pas 1 buisje uit gesoldeerd om deze los te kunnen testen. Het vervelende is dat de print dubbelzijdig is en de buisjes ook (deels) dubbelzijdig gesoldeerd zijn. Dit buisje is mooi losgekomen, maar draadjes zijn wel heet geweest, gelukkig zijn ze nog flink lang om wat warmte af te kunnen voeren. Bedankt voor te tip in elk geval.

Tidak Ada

Golden Member

Hallo Henry,

Heb vanavond de pagina's uit de catalogus van Marconi gescand.
Was meer werk dan ik verwachte vanwege vervelende schaduwen.

Ik heb ze je gemaild als pdf.

Die scanner ziet er geweldig uit, zoals alles van Marconi: zo stevig als een schip. Ik heb zelf alleen maar een eenvoudig sinus/blokgeneratortje van ze, maar dat doet het al meer dan 40 jaar perfect :)

Heb net vanmiddag de counter van Fluke, die ik in Rosmalen heb gekocht, getest. Had eindelijk de handleiding en service manual binnen. Van Ridge Equipment inde VS. Schijnt een goed adres te zijn volgens de HP-Agilent groep.
De counter lijkt het goed te doen. I.i.g. gaat de zelftest 'volgens het boekje'.

@Geronimoos:
Wat fijn staalwol wil ook wel helpen tussen de draadjes. Je verspreid de warmte dan een beetje en eventueel voorzichtig het buisje voorverwarmen met een föhn.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 4 mei 2010 15:40:53 schreef geronimoos:
Alle karakters, inclusief een punt(!), draaien op 2mA,

Ben je zeker dat de kathodestroom van de DP ook 2mA is?
Bij vele nixiebuisjes is het namelijk zo dat de DP-kathodestroom slechts 1/10 tot 1/15 van de 0-9 kathode stroom mag bedragen (via een additionele DP-kathodeweerstand).

Ik zou niet graag hebben dat je nixiebuisjes opblaast (elke nixiebuis die je opblaast/breekt is er één minder voor het nageslacht...;))

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dit verbaasde mij dus ook al, maar de buisjes hebben maar 1 (anode)weerstand van 39K. (foto: http://i293.photobucket.com/albums/mm42/jeroenzand/Electronics/DSC0546…)
De karakters worden direct aangestuurd vanuit een SN74141 per buis, deze heeft maar 10 uitgangen (0..9) dus de 'punt' zal ook nog ergens door aangestuurd moeten worden. Wellicht dat hier nog een extra weerstand te vinden is op 1 van de printen. Maar niet op de nixie print in elk geval.
Ik heb de punt ook bewust niet getest met 2mA, ik had al zo'n vermoeden dat dit geen goed idee zou zijn. Ik ga weer verder zoeken

Tidak Ada

Golden Member

Heel goed geronimoos! Jij hebt het ding onder spanning gehad. Heb je gezien of die dp in gebruik was? Misschien zat die wel negens aan ( of alleen het tweede cijfer van links?).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

DP was wel in gebruik, de punt staat aan tussen de 3 cijfers. Het 'aantal mm' wordt dus weergegeven in drie decimalen op het apparaat.

Ik ben mij ook is aan het orienteren wat betreft klokken, waar er natuurlijk heel veel van te vinden zijn op internet. Stefan Kneller heeft wel een hele mooie, zelfs met communicatie naar de com-poort om de klok instellingen te wijzigen. Heeft iemand deze, of een variant wel is gebouwd?
Ik heb eigenlijk ook al besloten dat ik de interne voeding van het apparaat niet ga begruiken, een step-up voeding is toch wel veel compacter en dus handiger als de klok nog is ingebouwd gaat worden in een rvs of hardhouten doosje ;)

Henry S.

Moderator

Op 5 mei 2010 00:53:39 schreef Tidak Ada:
Hallo Henry,

Heb vanavond de pagina's uit de catalogus van Marconi gescand.
Was meer werk dan ik verwachte vanwege vervelende schaduwen.

Ik heb ze je gemaild als pdf.

Zou je me nog eens willen mailen, ik had er wel een bijlage bij... maar niet over Marconi.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Geronimoos, lekker bezig zeg, begin al jaloers te worden op je leuke projectjes.
Zit helaas niet in de buurt van mijn spullen, maar heb nu even grotere installaties tot me beschikking om werkend te krijgen.

Kan je misschien iets met zo'n DCF ontvanger voor je tijd synchronisatie, toch weer mooi oud-treft-nieuw.

Tidak Ada

Golden Member

@ Henry

Ik hoop dat hij er nu is !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik ben inderdaad van plan om een DCF ontvanger te gebruiken voor het klok signaal. Nu gelijk een vraag hierover, zijn deze ook ergens anders te krijgen dan bij de conrad? heb even geen 25 euro aan spullen nodig daar, en 7 euro verzendkosten vind ik wat veel.
Er zijn trouwens twee modules die bruikbaar zijn van de conrad:

DCF module conrad
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=641138
DCF klok conrad
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=641871

Turbokeu

Golden Member

Alleen de 641138 module is een DCF77-ontvangermodule, de tweede is geen ontvanger maar een compleet DCF-gestuurd LCD klokje.

Frank Bemelman verkoopt eveneens de Conrad DCF77 641138 receivertjes maar iets duurder natuurlijk vermits hij ze zelf bij Conrad inkoopt.
Naar mijn weten is de 641138 receiver een exclusiviteit van Conrad.

Zowel Frank Bemelman als Claus Urbach verkopen ook andere complete DCF77 receivertjes in een behuizing maar wel veel duurder.

Ik heb indertijd 10 stuks van de 641138 DCF77 receivertjes gekocht uit schrik dat ze ooit uit het Conrad gamma zouden verdwijnen (al mijn klokprojecten werken via DCF77).

Bestel meerdere receivertjes of lift met iemand anders mee om de verzendkosten te drukken.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Als je met I-deal betaald, dan hoef je geen verzendkosten te betalen. Ik heb overigens zelf nog zo'n ding liggen in de verpakking.
Ik kan hem wel een keer komen brengen als jij en ik weer in onze home-town zijn. Mocht ik later er weer iets mee willen doen, dan heb ik toch weer meer dingen nodig, dus bestel ik dan weer opnieuw.

Ik ben volgende week overigens terug. Overigens misschien heb ik binnenkort toch spullen nodig van conrad.

Tidak Ada

Golden Member

Een alternatief:
Als je op eBay een zoekopdracht op rubidium doet, zie je verschillende aanbiedingen van rubidium oscillatoren. Startbod $1, eind tussen $40 en $70.
Voor rond $100 heb je er een inclusief verzending.

Verder kun je ook nog kijken naar TCXO's en (duurder) OCXO's. Die laatsten zijn vaak zelfs duurder dan die rubidium standaards!! Maar een stabilitiet van 0.01ppm is natuurlijk niet mis...

Voordeel t.o.v. DCF is dat je klokfrekwentie continue gestabiliseerd is en geen problemen met slechte ontvangst.
Heb je meerdere klokken in huis, dan zou je eventueel van één centrale oscillator uit kunnen gaan en hetzij via draad, het zij via een klein zendertje een (bijv.) 10 Hz signaal door kunnen geven.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

@Eric (Tidak):
Je vergeet wel het grootste voordeel van DCF77: Nooit ofte nooit je klok hoeven juist te zetten, na een stroomonderbreking heeft je klok binnen de twee minuten automatisch weer de exacte tijd èn datum, zomer/wintertijd hoef je nooit aan te passen, schrikkelseconden (*) worden automatisch aangepast.

De software overhead van een µC-klokroutine is zéér zeker groter dan de eigen precisie (max 1 seconde op 1 miljoen jaar ofte 1 µsec op 1 jaar (²)) van het DCF77-signaal.
Dat je klok hierdoor op klokslag elke seconde 00 van elke minuut er misschien 1 milliseconde naast zit is in de praktijk te verwaarlozen.

Van slechte ontvangst heb ik zeker niet te klagen, enkel tijdens zwaar onweer met bliksem gebeurt het dat ik een tijdje geen DCF77-synchronisatie heb (en dan loopt de klok gewoon verder op de standalone klokroutine tot het volgende geldig DCF77-frame).

(*) Om de paar jaar wordt er een schrikkelseconde (buiten de toegevoegde dag in schrikkeljaren) toegevoegd om het verschil met de echte zonnetijd te compenseren.

(²) Het Duitse PTB heeft onlangs een derde atoomklok in dienst genomen.
De actuele uitgezonden DCF77-tijd is het gemiddelde van de tijd van deze drie atoomklokken èn het gemiddelde van de tijd van alle atoomklokken ter wereld.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

@ Chris (Turbokeu)

Mij inrtigeert juist die rubidium oscillator. Niet vanwege de preciesie, maar vanwege het systeem zelf.

Voor zover ik weet heb je bij een DCF bron altijd een µP nodig om je klok aan te sturen (tenzij je gewoon een ordinaire DCF klok wilt maken).
Ik probeer juist alles in "conventionele" counter tecniek te houden. Dat komt voornamelijk omdat ik ook de tellers in oude technieken (buizen, koude katode triggers en dekatrons, relais) wil opbouwen.
Ik wil na mijn vakantie proberen te beginnen met een urenteller opgebouwd uit relais (als mijn omgevng me de tijd gunt :( ). Daarna de minuten òf met dekatrons, òf met koude katode triggers. Gaaat dus nog heel wat tijd in zitten. De volgende stap is de digitale informatie analoog te maken en dan een stel grotoe draaisoelmeters aan te sturen. Er begint wat licht aan de horizon te schijnen ;)

Overiens komt mijn kloksignaal uit een 4MHZ TCXO, die op 0,1 ppm nauwkeurig is, voor zover ik me herinner. Reden: minder stroomverbruik.

Het 10 jaarlijks gelijkzetten neem ik voor lief >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

Op 20 mei 2010 12:45:04 schreef Tidak Ada:
Ik probeer juist alles in "conventionele" counter tecniek te houden.

Als je het zo bekijkt, dan ja natuurlijk.

Ik bekeek het vanuit de situatie van geronimoos.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Heb deze week plexiglas ontvangen van een actie op samenkopen. Hieruit heb ik een behuizing gezaagd/gefreesd voor men nixie klok.
http://www.elektronicastynus.be/Projecten/Werplaats_mods/IN-14_Nixie_klok/1274622044.jpg

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--
Lucky Luke

Golden Member

Op 21 mei 2010 10:33:07 schreef Turbokeu:
Yeps, saw you too! ;)

Gezaag :P

@Stynus:
Kijk 's aan. Mijn nixieklok zit gewoon in een HEMA bak... Het plexieglas wat ik heb is ook te dun om op jouw manier te verwerken. Maar ziet er mooi uit.

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)