Show your projects! Part 21

Dit topic is gesloten

Op 5 februari 2011 23:03:10 schreef Lucky Luke:
[...]
Misschien nog even de eilandjes rond de 230VAC aansluiting weghalen...

En kan ik je vierkante gatenboor een keer lenen?

dat is nog wel een goed idee inderdaad.

die gaten heb ik gewoon op de lompste manier gedaan die ik kon bedenken.
voor gaten in printjes gebruik ik een tandartsfreesje. daar kun je ook de tussen de gaten liggende stukjes print weg proberen te slijpen :p

Ik zet altijd gewoon de boor in het eilandje, dan is het mooi uitgelijnd en tot 5mm gaat dat prima. Dan heb je ook een mooi rond gat.

Dat doe ik normaal gesproken ook. Alleen lagen de boormachine + boortjes niet binnen handbereik. Die had pa bij zich.

En ik had geen zin om te wachten

Mijn simpelste projectje :D Een lifter/ionocraft.
Morgen komen er wat vwo leerlingen experimenteren met hun eigen lifter, maar ik heb er net zelf eentje gemaakt voor als die van hun het niet doet oid.
http://image.codstats.nl/images/56191090088744808987_thumb.jpg

Gaat op deze voeding:
http://image.codstats.nl/images/16512053617753885854_thumb.jpg

hoe hoger in de mast aan het werk, hoe mooier het uitzicht
fred101

Golden Member

Lees ik daar 39KV (edit 34,9) ? heftig, hoeveel mA kan dat ding. (edit idd 0-4mA)

[Bericht gewijzigd door fred101 op zondag 6 februari 2011 13:33:17 (22%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs

Ik lees 35 kV, en 0-4 mA.

(Rechtsonder op de behuizing van die voeding)

@sybylle:
Wat is dat voor een plug, waar die HS-kabel aan zit?
(Typenummer!!)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

De voeding staat op de TU/e, is nogal zwaar en onhandig (iets kleiner dan 19") om mee te nemen naar huis :P
Ik zal filmpjes maken, en ook opzoek gaan naar welke plug want het is echt een mooie!

35kV 4mA inderdaad, volledig regelbaar dus dat is luxe! Er komt binnenkort een nieuwe met ongeveer dezelfde specificaties voor €8000 want deze is alweer flink oud.
Hij was een keer stuk gegaan, en toen bleek dat zo'n beetje alle componenten ingegoten zitten...was blijkbaar een bitch om weer te maken.

Op 6 februari 2011 13:10:40 schreef Tidak Ada:
Wat is dat voor een plug, waar die HS-kabel aan zit?
(Typenummer!!)

Dat lijkt op het oog een Lemo connector.

@Sine,

Ja, maar welk type ? Hij moet per slot van rekening >35 kV aan kunnen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Heb ook weer eens iets te showen.

Laatst stond er een nixie temperatuurmeter in de Elektor en ik dacht dit wil ik ook maken. Heb de zelfde voeding gebruikt, maar andere µcontroller met eigen software. Ook de behuizing is afgekeken van elektor :).

Ik dacht eerst een dubbelzijdig printje te etsen, maar ik zat met examens en dan gaat gaatjesprint veel sneller (dacht ik voor ik er aan begon)

- controller: PIC16F877A
- Nixie drivers: K155NA1
- Buisjes: IN16
- Temp sensor: TMP100 I²C

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07345.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07346.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/c1254.jpg

en de onderkant

http://www.uploadarchief.net/files/download/d1254.jpg

Den Dries www.hulens.be
Lucky Luke

Golden Member

Je kunt de zijkanten nog dichtmaken door nog 2 plaatjes plexiglas op het hout te schroeven, aanraakveiliger.

1n16, die hebben een echte 5 :)

Mooi printje, epoxy, geen pertinax :) Zelfs de spagheti aan de onderkant valt aardig mee, bovenkant netjes semi-symetrisch met de KM155ID1 elk aan een kant...

Eluke.nl | handgetypt | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Kom op jongens, we moeten dit topic bovenaan de Actieve Topics pagina houden...!

Hier is mijn TTL CMOS-klok:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/IMG_1142.JPG

Dat verrekte stof ook... In de werkelijkheid zie je dat niet, echt waar!

Behuizing met trafo:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/IMG_1143.JPG

Dat is zo'n halfschalen bakje van Dick.

Dit keer ook maar eens een achterkantje:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/IMG_1159.JPG

Het etsen was niet helemaal 100% goed gegaan. Sommige dunne spoortjes waren onderbroken omdat mijn laserprinter soms even geen zin meer heeft. Verder nog 2 weerstandjes met een identiteitscrisis omdat ik wat pullup probleempjes had bij de schakelaars.

Hier is de PCB:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/ttl%20clock.png

De klok is net gesynchroniseerd. Dat werkt best nauwkeurig. De klok staat nu al bijna een maand te lopen. De grootste afwijking die ik geconstateerd had, was 3 minuten. Dat middelt zich natuurlijk ook weer uit in de loop van het jaar.
Voor het tellen gebruik ik de 4510 teller. Decoderen naar 7 segment gebeurt door de goeie ouwe 4543. Ik heb voor deze componenten gekozen omdat deze allemaal bij Niels te vinden waren (inclusief de 7 segmenten displays. Deze klok komt volledig van Niels, buiten wat klein grut, zoals wat diodes en een 7805).
1Hz puls word opgewekt door een zener en 2 maal de 4017.
De tijdspuls wordt van de eenheden-teller naar de tientallen-teller doorgegeven door middel van de carry out. De tientallen geeft zijn waarde door naar de volgende teller door middel van een diode AND-poort. Ik had geen zin om er ook nog AND-poort ICs tussen te stoppen (de print wordt dan ook minder symmetrisch).

Schema + PCB vind je hier (Eagle): http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/ttl%20klok.rar

Wat een vies snoer aan die trafo :r
Dat komt uitvergroot centraal in het beeld op, als je de link opent :D

Verder even een vijltje en/of liever nog een schraapstaaltje *) langs de randen van het plexiglas halen.

*) Kun je maken door de rug van een stuk van een ijzerzaagblad even langs een slijpsteen te halen, zodat de hoeken scherp worden. Werkt fantastisch !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Eh, ja... Dat snoer. :')
Dat heeft mijn vader van het werk meegenomen. Heeft daar volgens mij al 25 jaar gelegen, ofzo. Maar goed, bij gebrek aan een fatsoenlijk snoer die toch maar genomen. Hij ligt toch achter mijn PC kast. :D

Bedankt voor die tip van het plexiglas. Dat ga ik vanavond eens even testen. Vijlen doe ik liever niet, want als je ook maar een beetje scheef gaat, of de vijl niet constant onder dezelfde hoek houdt, ziet het er nog erger uit dan het al is.

Op 7 februari 2011 11:49:02 schreef TheCrazyInventor: [....] Vijlen doe ik liever niet, want als je ook maar een beetje scheef gaat, of de vijl niet constant onder dezelfde hoek houdt, ziet het er nog erger uit dan het al is.

Da's nu juist de kunst van het vijlen: Geen haast maken en een niet te kleine vijl nemen. In dit geval een zoete vijl.

Je kunt ook met (waterproof)schuurpapier op een glasplaat als ondergrond afwerken. Dan neem je steeds fijner papier, om tenslotte VIM® op een doek te gebruiken en dan napolijsten bet BRASSO®. Het plexiglas wordt dan volkomen helder. Steeds bewegen is de vorm van een 8; kost een paar uurtjes maar dan krijg je een mooi vlak resultaat.

Maar die brokkels zul je toch eerst moeten vijlen. Je kunt het spul ook beter zagen met een fijne fijn vertand zaagje met geharde punten (zgn."parketzaagje"), dan breken en wederom kalm aan doen: "Haastige spoed is zelden goed" ;).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.

Het plexiglas heb ik gezaagd met een cirkelzaag. Werkt fantastisch, geen bramen. En de boel smelt niet aan elkaar, zoals met een dremel, oid. Polijsten is niet nodig, het plexiglas zelf is nog perfect. Er zit alleen een dikke laag stof + vingervlekken op, zie ik. :(
En op een foto komt dat natuurlijk allemaal fantastisch tevoorschijn...

Wel bedankt voor alle tips, ik moet echt eens wat meer gaan experimenteren met plexiglas en het bewerken ervan.

[Bericht gewijzigd door TheCrazyInventor op maandag 7 februari 2011 12:10:51 (15%)

Ja, de foto ziet er net uit of het ingekrast en daarna gebroken is.
Zal ik wel niet goed hebben gezien, Foto's en zeker met flits zijn wat dat betreft onverbiddellijk.
De ellende is dat hoe meer je plexiglas poetst, hoe meer stof en kruimels het aantrekt. Ik had vroegen een platenspeler en die kon ik niet afspelen met de kap er op: Bij 0,006 N naaldkracht (aanbevolen waarde), lichtte die de naald uit de groef en bleef de shell aan de kap kleven!

Bewerk de kanten nog maar eens met Vim en Brasso, dan zal het zeker beter gaan. Eventueel die spray gebruiken voor TFT schermen.

Ik las nog een ander ideetje hier op het forum: poets of schuur de bedrukking van de IC's er af , zodat alles mooi egaal zwart wordt.
Er bestaat overigens ook zwarte printplaat. OCTAMEX in Duitsland verkoopt dat. Lijkt me helemaal een fraai gezicht.
Heb je overigens de klok van die Chinees gezien? (staat hier egens in deze thread). Die had de prntplat gelijk voor de ornamentering van de buitenkant gebrukt met traditionele Chinese ornamenten. Vergulde sporen op een blauwe ondergrond. Erg creatief !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Sjoerd Kreyns

Golden Member

Op 7 februari 2011 11:26:13 schreef TheCrazyInventor:
...
Hier is mijn TTL CMOS-klok:

...

Het etsen was niet helemaal 100% goed gegaan. Sommige dunne spoortjes waren onderbroken omdat mijn laserprinter soms even geen zin meer heeft. Verder nog 2 weerstandjes met een identiteitscrisis omdat ik wat pullup probleempjes had bij de schakelaars.

Hier is de PCB:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/ttl%20clock.png

...

Als iemand de schema's wilt hebben, gewoon even vragen. :)

Bij deze !

Mag ik de schema's en PCB layout van je? Is die in Eagle gemaakt? Mijn E-mail staat in mijn profiel.

[Bericht gewijzigd door Sjoerd Kreyns op maandag 7 februari 2011 13:26:55 (40%)

SMD weerstandjes zoeken in grijze vloerbedekking is ook een uitdaging ... 8*1=255 ... Het nadeel van ruimte: Als je het hebt, staat het binnen de kortste keren weer vol.

Daar is weer een led cube, 8x8x8!
Naja cube, eerder een parellellogram:
http://i55.tinypic.com/16hvuqo.jpg
Even van de zijkant als je nog niet overtuigd was:
http://i54.tinypic.com/2yye0yr.jpg
Binnenkant:
http://i54.tinypic.com/2gujpfk.jpg

Voor meer foto's zie het topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1216183#121618

En natuurlijk het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=w1sNyYFWhWs
Het zijn nog maar 4 effecten, maar het gaan er zeker meer worden!

In 3D spreek je niet van een parallellogram maar van een parallellepipedum ;) Hoe komt dat het zo scheef getrokken is?
Vooral dat laatste effect blijft er leuk uit zien.

True story bro!

OT: Mijn avatar suck volgens jouw avatar :(

parallellepipedum

Ik ga het proberen te onthouden ;)

Waarom die zo scheef is?
Nou wat je vooral op de 2e foto kan zien: De anode zit een beetje in het midden van de Led. Dat pootje gaat recht naar beneden en wordt aan de zijkant van de Led eronder gesoldeerd. Dus ik had eigenlijk dat moeten compenseren door de pootjes te buigen....

[Bericht gewijzigd door loopycoaster op maandag 7 februari 2011 17:19:08 (14%)

Op 6 februari 2011 13:10:40 schreef Tidak Ada:
@Sibylle:
Wat is dat voor een plug, waar die HS-kabel aan zit?
(Typenummer!!)

Op 6 februari 2011 14:01:35 schreef Sine:
Sterker nog, dat IS een lemo :)

Sine en HarmTido hebben gelijk het is een Lemo type FFA.3Y.xxxxxxxx
( http://intra.lemo.ch/PartSearch/SinglePartDisplay/vCgAAN0_GAhzWm90SW9V… )
http://image.codstats.nl/images/92345103946339268933_thumb.jpg

http://image.codstats.nl/images/37161247488470565339_thumb.jpg

Helaas wilden onze lifters niet vliegen, de poten waren van hout gemaakt en dat werkt blijkbaar niet. Zelfs met idiote isolatie (10lagen isolatietape) doet het vocht in het hout vonken overslaan door en nabij het hout.
Ik denk dat het vocht er door de extreme spanning gewoon uit wordt getrokken en roet in het eten gooit!
Na wat vuurwerk en een hoop geprobeer dus een vwo scholier naar huis zonder werkende lifter :P

Op 6 februari 2011 16:09:50 schreef AC/DrieC:
Heb ook weer eens iets te showen.

Laatst stond er een nixie temperatuurmeter in de Elektor en ik dacht dit wil ik ook maken. Heb de zelfde voeding gebruikt, maar andere µcontroller met eigen software. Ook de behuizing is afgekeken van elektor :).

Ik dacht eerst een dubbelzijdig printje te etsen, maar ik zat met examens en dan gaat gaatjesprint veel sneller (dacht ik voor ik er aan begon)

- controller: PIC16F877A
- Nixie drivers: K155NA1
- Buisjes: IN16
- Temp sensor: TMP100 I²C

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]

en de onderkant

[afbeelding]

Nice! Ik hou wel van nixie klokken :) Zelf ook nog eentje op de lange termijn planning. Vooral het plexiglas vind ik mooi, je kunt nog een spiegeltje aan de onderkant doen zodat je het vele werk van gaatjesprint kan bewonderen :P

Op 7 februari 2011 11:26:13 schreef TheCrazyInventor:
Kom op jongens, we moeten dit topic bovenaan de Actieve Topics pagina houden...!

Hier is mijn TTL CMOS-klok:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/IMG_1142.JPG

Dat verrekte stof ook... In de werkelijkheid zie je dat niet, echt waar!

Behuizing met trafo:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/IMG_1143.JPG

Dat is zo'n halfschalen bakje van Dick.

Dit keer ook maar eens een achterkantje:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/IMG_1159.JPG

Het etsen was niet helemaal 100% goed gegaan. Sommige dunne spoortjes waren onderbroken omdat mijn laserprinter soms even geen zin meer heeft. Verder nog 2 weerstandjes met een identiteitscrisis omdat ik wat pullup probleempjes had bij de schakelaars.

Hier is de PCB:
http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/ttl%20clock.png

De klok is net gesynchroniseerd. Dat werkt best nauwkeurig. De klok staat nu al bijna een maand te lopen. De grootste afwijking die ik geconstateerd had, was 3 minuten. Dat middelt zich natuurlijk ook weer uit in de loop van het jaar.
Voor het tellen gebruik ik de 4510 teller. Decoderen naar 7 segment gebeurt door de goeie ouwe 4543. Ik heb voor deze componenten gekozen omdat deze allemaal bij Niels te vinden waren (inclusief de 7 segmenten displays. Deze klok komt volledig van Niels, buiten wat klein grut, zoals wat diodes en een 7805).
1Hz puls word opgewekt door een zener en 2 maal de 4017.
De tijdspuls wordt van de eenheden-teller naar de tientallen-teller doorgegeven door middel van de carry out. De tientallen geeft zijn waarde door naar de volgende teller door middel van een diode AND-poort. Ik had geen zin om er ook nog AND-poort ICs tussen te stoppen (de print wordt dan ook minder symmetrisch).

Schema + PCB vind je hier (Eagle): http://dl.dropbox.com/u/699251/cmos%20klok/ttl%20klok.rar

Mooi werk, jammer dat het etsen niet gelijk 100% gelukt is maarjah. Valt de tijd goed af te lezen in het felle licht? In mijn ervaring met led matrixen is het OF niet te zien in de felle zon, OF het verlicht je gehele kamer als het donker is!

Op 7 februari 2011 16:32:07 schreef loopycoaster:
Daar is weer een led cube, 8x8x8!
Naja cube, eerder een parellellogram:
[afbeelding]
Even van de zijkant als je nog niet overtuigd was:
[afbeelding]
Binnenkant:
[afbeelding]

Voor meer foto's zie het topic: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1216183#121618

En natuurlijk het filmpje: http://www.youtube.com/watch?v=w1sNyYFWhWs
Het zijn nog maar 4 effecten, maar het gaan er zeker meer worden!

Poeh, lekker veel werk met solderen en pootjes buigen! Maar wel een kick als het eenmaal werkt :D Hoeveel geheugen neemt je programma in beslag?
Ga je de ledjes nog recht proberen te krijgen, want ze staan inderdaad wel een beetje scheef :P Al ga ik geen commentaar leveren op iemand die 512 ledjes ongeveer in een vierkant soldeert ;)

Dit topic is gesloten