Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

Hij is nog heel hoor ;)
Daarom vraag ik het hier ook eerst.

Ondertussen een geïnteresseerde, Dus hij zal niet uit elkaar gaan.

PE2BAS
Tidak Ada

Golden Member

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Haha,
geïnteresseerde mogen hem gratis op komen halen, echter wil ik hem er in werking zien.
Is dat niet een mooie prijs, plus dat ik er ook nog wat van leer.

PE2BAS
fred101

Golden Member

Op 2 mei 2011 20:58:28 schreef flash2b:
[...]

Jouw Philips counter heeft op de achterkant ook nog een uitgang waar de output van de OCXO uitkomt. Mijn PM6771 heeft een 10Mhz uitgang, weet niet uit mijn hoofd of voor jouw PM6772 dat ook zo is.

Paar delers erachter en je hebt een mooie referentie.

Ik geloof niet dat ik nog een extra referentie nodig heb ;-)

Ik heb ook nog een kastje met een OCXO op 10MHz erin en een 32 standen schakelaar. Die deelt het van 10MHz in 1, 2, 5 stappen. Van 10MHz tot iets van 1KHz uit mijn hoofd.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

na een tijdje gezocht te hebben naar een modernere functiegenerator heb ik een wavetek 39 gekocht , die geen knoppen en potmeters heeft die vuil worden :)

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0046-1.jpg

deze kan sinus tot 10mhz en allerlei aparte golfvormen zitten erin oa pulstreinen en allerlei fijnregelingen .( zelfs de pm2525 kan 10Mhz aan )

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0052.jpg

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0055-1.jpg

alle freqmeters gaven 10.0000 aan en na 8 uur nog steeds , dat gaat niet met een potmeter afstelling op een functiegenerator.

heb sinds kort ook een sbc550 freqcounter en deze gaf ook 10 Mhz aan in die tijd.

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 2 mei 2011 19:59:07 schreef fred101:
Jojo, wat is een Rb referentie ?

Rb = Rubidium

@Tidak: volgens mij is de Thunderbolt een GPS-disciplined OCXO van Trimble en komt er geen Rubidium aan te pas.

Tidak Ada

Golden Member

Ah, mogelijk. Ik had met fred over rubidium oscillatoren gepraat en hij kwan dan steeds met die thunderbold op de proppen. Althans ik begreep er uit dat het een rubidium oscillator was.

Die rubidium dingen kun je in 'het Hemelse Rijk' met een beetje mazzel best goedkoop aan komen. Zal die buis misschien niet zo lang meer meegaan maar die kun je óf vervangen, of je koopt een niuewe oscillator. Helaas heb ik er voorlopig geen toepassing voor, anders zou ik er wel een kopen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Tidak, omdat ik zo'n ding had, heb ik geen Rb nodig. Daarom noemde ik hem. Een Rb is best gaaf, daar niet van maar uiteindelijk gaat het om een stabiele referentie en dat is the Trimble Tunderbold, en nog zo compact dat ik hem bij de HP kon inbouwen.

Wat ik dan eerder zou kopen is een heeeeeel veel digit DC uV meter. Ik ben wat aan het fantaseren over zelfbouw. Compount chopper, AD converter ect maar ik denk dat ik daar voorlopig het belangrijkste voor mis, veel meer kennis ;-)

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 3 mei 2011 18:35:52 (32%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Een beetje prijzig, maar dit atoomklokje lijkt me ideaal om ergens in te bouwen.

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

laat ik dan ook maar eens wat plaatsen!
Kijken of iemand weet waar dit voor is:-)?
http://www.safat.nl/images/DSC00227.JPG

Testen van z.g. muziek lijnen ?? van toenmalig PTT

[Bericht gewijzigd door H-Lab op dinsdag 3 mei 2011 19:09:13 (22%)

Een buizeneindtrap dat is het.

Zow, das een oude telefoon, waar is de hoorn?:P

T zal vast een testapparaat zijn geweest van de ptt.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Tis inderdaad een PTT test apparaat.
En wel voor het meten van draaggolf kanalen met buitenband signalering.
Er zit een bruikbare toongenerator in en rechts een stabiele 24 volt voeding.
Aan de rest heb je niet veel voor prive gebruik :-)

fred101

Golden Member

Mooi apparaat testman

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/05/720voorkant.jpg Niet een van mijn beste foto's.

Het laatste deel van de calibratie setup is af. Dit was redelijk wat werk. De schakelaars hingen los.
Ik moest wat nieuwe onderdelen maken:
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/05/nieuwestuds.jpg

Hier de rest van de foto's en uitleg over dit byzondere apparaat.
http://www.pa4tim.nl/?p=2332

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

die fluke 720 is zo'n kalibrator voor de spanning exact te calibreren ? vergelijkbaar met de 5200 ? dat teflon werkt idd mooi als houders , die waren zeker stuk gegaan door ouderdom icm wat hard neerzetten ? ze meten ohms dus hoger als de oude maar maakt het ook uit als ze een paar pf meer zijn in deze meter ?

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 3 mei 2011 19:00:01 schreef pros:
Een beetje prijzig, maar dit atoomklokje lijkt me ideaal om ergens in te bouwen.

Hmmm, 1 ppm is nou geen stabiliteit om over naar huis te schrijven. De gemiddelde OCXO haalt al 0,1 ppm

@ fred:

De korte termijn stabiliteit van een rubidium oscillator is alleen en stuk beter dan die Thunderbolt, die slechts eens in de zoveel tijd met een rubidium of cesium standaard gesynchroniseerd wordt.

Je had overigens ook draad in dat teflon kunnen tappen. Als je dan alleen de eerte twee tappen gebruikt werkt, het gelijk als een borgmoer. Oeps, de originelen hadden ook van die messing busjes, zie ik in de link

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Schimanski

Golden Member

Mooi gedaan Fred. Ook het draaiwerk http://www.welther.nl/hugo/smilies/thumbsup.gif Even uit nieuwsgierigheid, heb je dat op je kleine Unimat gedaan of op die grote in je garage. Is altijd leuk om te doen dat fijnmechanische werk (tenminste dat vind ik).

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

Op de unimat. Ideaal nu, ik kan hem nu zo op mijn werktafel zetten en dat werkt een stuk meer ontspannen.

Showtime, maar dit is bijna de laatste.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/05/vnaprobe.jpg

Oja, het is een active VNA probe, er zit een 40W voeding bij. secundair 800mA. Dat is 200mA per probe. Zelfde aansluitingen als Philips jammer dat dat andere spanningen zijn.
http://www.pa4tim.nl/?p=2359

[Bericht gewijzigd door fred101 op dinsdag 3 mei 2011 22:00:53 (32%)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Schimanski

Golden Member

Ik heb ook weer een mooi meetapparaat. Nou ja mooi, ik heb 't zelf gebouwd. Een gestabiliseerde hoogspanningsvoeding van 200 tot 300 Volt bij max. 200mA Er zit ook 6,3V 10A gloeistroom op. En de uitgang zweeft t.o.v. massa zodat je een andere voeding in serie kunt schakelen als je hogere spanning nodig hebt. Ik gebruik een 6080 als regelbuis (dank aan KeesD)

http://www.uploadarchief.net/files/download/portret.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/voorkantx.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/binnen.jpg

Het vermogen is ruim voldoende om ook kleine zendertjes te voeden. Ik heb gedemonstreerd op de clubavond van PI4RAZ met een 40 Watt gloeilamp als belasting. Bij 240 Volt loopt er dan 175 mA en de spanning zakt dan 0,1 Volt, voorwaar niet slecht.

Om over het hele regelbereik ongeveer gelijke performance te krijgen heb ik het bereik beperkt tot 100 Volt (200 tot 300V) voor mijn doel voldoende. Ik heb het ontwerp afgeleid van een vd Heem voeding die ik op internet vond.

In de schakeling gebruik ik een echte verschilversterker (de meeste buizenvoedingen zij gebaseerd op een pentode als regeltrap waarbij de referentie aan de kathode hangt). Mijn verschilversterker wordt aan de ene kant voorzien van een referentiespanning uit een vacuumzener (85A2) en aan de andere kant staat eenzelfde spanning die via een spanningsdeler is afgeleidt van de uitgangsspanning. De hoge kathodeweerstand gedraagt zich hierbij als een constante stroombron. het geheel is een stroomspiegel, als in de ene tak de stroom daalt moet deze in de andere tak evenveel stijgen. De spanningen tussen anodes zijn dus tegengesteld, je versterkt dus het verschil. Staat op beide roosters gelijke spanning dan is het verschil tussen de anode 0 Volt. In andere gevallen gaat het positief of negatief.

De 0,47uF tussen rooster en uitgang koppelt evt. ruis en rommel naar de verschilversterker zodat ook dit wordt weggeregeld. Via een gaintrap wordt de katahodevolger (6080 dubbeltriode met beide triodes parallel) gestuurd. Met de netschakelaar is een twee sectie gekoppeld die via 20K de elco's ontlaadt zodat er ook geen spanning meer op de klemmen staat als je hem uitzet.

De meter is omschakelbaar voor stroom (250mA FSD) en spanning. Met een 200V zener is het spanningsbereik opgetild zodat 0 op de meter overeenkomt met 200V en volle schaal met 300V. De meeste hsp. zeners zeneren niet exact op 200V. Ik heb gebruik een serieschakeling van 150V en 47V zeners, bij mij is dat exact 200V tussen 2mA en 4,5mA.

Voor de nabouwers,hier het schema en wat foto's. Na het schema eerst maar eens wat prototypen. Ik wilde compact bouwen en heb de trafo's gestapeld. Gloeistroom trafo aan de onderkant, een plateautje erover heen gemaakt en daarop de hsp. trafo.

Chassis e.d. zelf gemaakt van alu 1,5 mm en front van 2mm (overzicht chassis) Daarna buisvoeten e.d. gemonteerd. De onderdelen netjes op een montagebordje en de boel bedraad. Hier nog een foto van de voedings elco's en de smoorspoel (uit een oude TV). En als laatste een close-up van het werkpaard

Aan de achterkant heb ik de ongestabiliseerde hoogspanning (bijna 400V) op twee stekkerbussen uitgevoerd. Altijd handig voor experimenteren of om de condensator lektester (een neonlamp met 220K in serie) mee te voeden.

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
fred101

Golden Member

In een woord, fabelachtig mooi. Oeps, dat zijn er twee :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ik zie alweer wat het hoedje voor de koningin volgend jaar wordt ;)

Mooi werk!

Tidak Ada

Golden Member

Oooooooh, wat mooi ! :)

Ja, van der Heem, daar woonde ik tegenover,voordat het Philips werd.
Hele goeie voedingen.

Loop zelf rond met het plan om iets met een Pihilbrick OpAmp te doen. Alleen de voedingsspanning van 600V (± 300V)voor dat ding ligt wat moeilijk. Verder denk ik aan een 4-65A (als triode geschakeld) voor de regelbuis (heb ik nog een paar van liggen).

Mooi metaal werk, dat chassis. Hoe heb je die typeaanduidingen er op gezet? Toch niet met dymo tape, want dat verkleurt door de warmte.

Waar is dat ayatollahoedje op die 6080 voor? Alleen om hem vast te houden, of ook tegen breuk, net als bij een trigatron?

Jammer, dat je geen bekerelco's (Twenthe heeft ze) hebt gebruikt, maar dat is alleen finesse.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 3 mei 2011 21:58:35 schreef fred101:
Showtime, maar dit is bijna de laatste.
[afbeelding]
Oja, het is een active VNA probe, er zit een 40W voeding bij. secundair 800mA.
http://www.pa4tim.nl/?p=2359

Oh, wow. Die dingen kosten een fortuin. Waar ik vroeger werkte, hadden we zo een high impedance RF probe. Even googlen: er staat er eentje op eBay: http://cgi.ebay.com/HP-Agilent-85024A-3GHz-RF-Probe-/330489244143?pt=L…

$1050 voor een tweedehandse HP85024A probe - zo eentje was het dus. Ontzettend fragiel: ESD, DC, een pietluttig RF: allemaal game over.

Maar het is een lust om mee te werken. Je volgt gewoon je RF signaal door je ontvanger. Je ziet je filters en versterkers werken, zonder dat je ze uit hun impedantiegecontroleerd pad moet halen.

Het rekenen kost wel wat gewenning - vermits je feitelijk spanning meet is het vermogen in je pad afhankelijk van de impedantie. Ga je in het IF van 50 naar 1500 ohm om op kristalfilters aan te passen, dan heeft dat nogal een invloed over het vermogen. En dat kost soms uren hoofdbreken :)

Nieuw zijn die dingen wel een 10.000 Euro denk ik.

Suffering from wiseass oneliner blackout
fred101

Golden Member

Deze is wel iets ouder, waarschijnlijk ergens uit de jaren 70. Hij kan volgens mij wel tegen DC op de ingang. Ik heb het manual nog niet helemaal bestudeerd. Ik heb net de voeding klaar en hem alleen nog getest op mijn VNA aan een passief netwerkje dus dat was veilig. Het is inderdaad heel handig. Ik heb een stappenverzwakker getest, een open 50 ohm in line through T-adapter ( vreemd ding, schijnbaar iets van R&S om VNAs te testen) maar ook via een H-probe een kring aangestoten en toen met die actieve probe de resonantie gemeten. Gewoon door hem er boven te houden en daarna door de spoel aan te raken. De resonantie verliep niet. Zo kan ik dus mooi in filters, trap voor trap er doorheen.
Deze is toendertijd gekocht als accessoire bij een SA, voor de VNA heb je er eigenlijk 2 nodig. Dan kun je echt in schakelingen meten. Je zet dan beide probes op de ingang van je ingebouwde netwerk en zo calibreer je de RL en fase op de ingang. Dmv knoppen op je vna kun je fase en RL instellen voor load, open en short. Dan hou je een probe op de ingang en de andere gaat door je netwerk heen. Heel handig, alleen jammer dat je bij die oude VNA's veel moet rekenen. Je hebt alleen RL en fase, vandaar uit moet je alles berekenen ( daar heb ik wel een spreadsheet voor gemaakt. Maar dat is moeijlijker dan het lijkt. Een resonantie, filter enz gaat best maar het is me nog niet gelukt een complexe impedantie te meten en dan het zelfde resultaat te krijgen op de VWNA. Dus bv een bijna resonante antenne eraan. Op beide zie ik de resonantiedip op de juiste plaats. Maar je zit al met de niet gematchte kabels, ontbreken van linestretchers en een zelfbouw directional bridge ( tracking, directivity ect) waarbij je op het oog een scherm moet aflezen met niet verlichte gratitude tov digitale aanduiding na 12 term error correctie en intelligente calibratie.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Dit topic is gesloten