Het "wat is/doet dit onderdeel" topic Deel 3

Dit topic is gesloten

En dat is een heel goede TIP!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!

Wat is dit voor een onderdeel?
Ik zou zeggen een bruggelijkrichter, maar ik heb ze nog nooit met 3 poten gezienhttp://www.uploadarchief.net/files/download/brugje.jpg

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Geen bruggelijkrichter, want dan had er B40 op gestaan. Ik denk een enkelfasige gelijkrichter van 40 volt 1A. Hoe dit aan te sluiten, geen idee!

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Henry S.

Moderator

Als het goed meet je tussen + en - oneindig en andersom twee diodes in serie, en tussen ~ en + of - steeds een diode met twee verschillende polariteiten.

Hiermee kan je (als ik me niet vergis) twee enkelzijdig gelijkgerichte spanningen (+/-) mee maken uit 1 trafowikkeling.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Lijkt mij een meetbrugje 40V, 1 mA

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Is volgens mij van het type Selenium.

http://www.dicks-website.eu/transformatortest/schema2.jpg
http://wapedia.mobi/thumb/4d8e504/nl/fixed/470/104/Fullwave.rectifier.en.svg?format=jpg

[Bericht gewijzigd door flash2b op woensdag 6 juli 2011 09:54:08 (31%)

maartenbakker

Golden Member

Ja, maar dan niet degene die je tekent...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Precies zoals Henry S. aangeeft: een halve diodebrug, en dan niet zoals als laatste getekend. Het is gewoon een Greatz-brug waarvan één "~"-aansluiting met de twee daarmee verbonden diodes zijn weggelaten. Hiermee kan je uit één trafowikkeling en deze component zowel een positieve als een negatieve spanning halen dmv. enkelfasige gelijkrichting.

De aanduiding "SEL" heeft in dit geval niets met selenium te maken; het is de afkorting van Standard Elektrik Lorenz, een bedrijf dat ooit door ITT is overgenomen.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
flash2b

Special Member

Op 6 juli 2011 11:30:50 schreef Sonytech:
De aanduiding "SEL" heeft in dit geval niets met selenium te maken; het is de afkorting van Standard Elektrik Lorenz, een bedrijf dat ooit door ITT is overgenomen.

Leuk allemaal, maar het is wel een Selenium type, als Kareltje de doorlaat spanning eens door meet zal je dat zien. Bovendien is die maar 1mA, dus lage stroom wat bij Selenium gebruikelijk is.

Dus één kathode en één anode zitten aan elkaar bij de ~ aansluiting? Dan klopt idd het plaatje eerder gepost niet.

Op 3 juli 2011 12:32:51 schreef maartenbakker:
[...]Is dat een databoek waar ook PTC's in staan? Als iemand me woensdag even een schopje kan geven, kijk ik wel even (succes niet gegarandeerd). Ik herinner me ook vagelijk dat deze VDR's wel eens op het NFOR zijn langsgekomen aangezien een van die types ook in de verticale afbuiging van buizentelevisies zit. Ik kan het alleen niet echt terugvinden daar.

@Maartenbakker, kloppen de waarden zoals gevonden door anderen?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 6 juli 2011 23:44:26 (31%)

Tidak Ada

Golden Member

@Sonytech
Maximale stroom van 1 mA lijkt mij wat weinig voor een gelijkrichter.

Ik ken deze dingen als meetcel in analoge universeelmeters.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
maartenbakker

Golden Member

Philips CM2a 1976

Staafvormige VDR's uit de series 2322 564 02..., 2322 564 03... en 2322 564 90... gegevens gedateerd mei 1974

Algemene eigenschappen:
Inom 1mA voor 56 tot 300V types
Inom 2mA voor 950V type
Inom 10mA voor 470 tot 1300V types
Dissipatie 0,8W
Beta 0,16 tot 0,36 afhankelijk van type
Tolerantie 20% voor 56 tot 300V types, 10% vanaf 470V tenzij anders vermeld
Asymmetrie maximaal 2%

Lichaam: beige met maximaal 3 gekleurde ringen genummerd van binnen naar buiten. De schijnbare willekeur van de ringkleuren komt in sommige gevallen overeen met de relevante cijfers van het 12NC artikelnummer en is soms op volgorde van de waardes.

code:


kleur			U	2322 564 .....
zwart-blauw		950V	90005
bruin			1200V	02682
rood			1300V	90015
oranje-oranje-blauw	56V	03361
oranje-oranje-grijs	68V	03381
oranje-geel-zwart	82V	03401
oranje-geel-rood	100V	03421
oranje-geel-geel	120V	03441
oranje-geel-blauw	150V	03461
oranje-geel-grijs	180V	03481
oranje-groen-zwart	220V	03501
oranje-groen-rood	270V	03521
geel			300V	90016
groen			470V	02582
blauw			560V	02602
violet			680V	02622
grijs		    20% 1200V	02681
wit			910V	90014
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

@Flash2b Ik had het over de aanduiding op het component zelf, dat is overduidelijk het logo en de afkorting van Standard Elektrik Lorenz.

http://lisman0.home.xs4all.nl/Ei%20PCC88%201968%20MPs%20Lorenz%20SEL%20Label%20with%20Bundeswehr%20Falcon%20Logo%20Same%20Date%20Batch%2008K%20-%20Nish%20Yugoslavia.jpg

Of het gebruikte materiaal selenium is of niet, dat zou ik niet weten. Ik heb ooit een zelfbouw-apparaatje van iemand gekregen waar zo'n soort diode inzat als gelijkrichter voor de voedingsspanning, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze daar ook echt voor bedoeld waren.

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 6 juli 2011 00:57:36 schreef Henry S.:
Als het goed meet je tussen + en - oneindig en andersom twee diodes in serie, en tussen ~ en + of - steeds een diode met twee verschillende polariteiten.

Hiermee kan je (als ik me niet vergis) twee enkelzijdig gelijkgerichte spanningen (+/-) mee maken uit 1 trafowikkeling.

Ik denk dat jij het bij het rechte eind hebt.
tussen + en - meet ik in 1 richting 15 Meg en andersom 0
tussen ~en - of + 5 meet ik Meg in 2 verschillende richtingen.

vervolgvraag: wat kun je ermee?
Ik heb er een heleboel uit de bekende 'snoepwinkel' die ik dan ook in de grabbags wil doen.

maartenbakker

Golden Member

Met 2 stuks heb je een brugcel, maar zulke onderdelen zijn eigenlijk vooral geschikt voor restauratie en het historische gebeuren. De gemiddelde knutselaar is veel beter af met 2 stuks 1N4001. De spanning is 40V en de stroom hooguit 100mA, misschien ook wel minder. Opzich kan je er natuurlijk 1 of 2 opofferen aan metingen als je er genoeg hebt.

Ik zal je binnenkort toch maar eens mailen, iemand zei een tijdje geleden ook al dat je een syncgenerator had staan die wel bij mijn verzamelgebied (TV) zou aansluiten. Historie is een ander interessegebied van me en ik ben op de achtergrond bezig om daar ook tastbare dingen mee te doen.

P.S. Hierboven VDR-gegevens aangevuld.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Henry S.

Moderator

Op 6 juli 2011 22:42:10 schreef maartenbakker:
Met 2 stuks heb je een brugcel, maar zulke onderdelen zijn eigenlijk vooral geschikt voor restauratie en het historische gebeuren. De gemiddelde knutselaar is veel beter af met 2 stuks 1N4001. De spanning is 40V en de stroom hooguit 100mA, misschien ook wel minder.

Meer kan het idd niet zijn, 10 - 100mA, het zijn maar kleine blokjes.

Of het wel of niet selenium is weet ik niet zeker, maar ik heb een brugje in dit formaat (B60C100-B) en die meet bij 20mA 1.2V, en bij 100mA (max) 2V drop per diode. Duidelijk selenium.

Met een multimeter op diodestand wordt je voor de gek gehouden, dan meet je 0.7V.

Over de ITT codering van de eerste letter:
B - Brug
V - Verdubbelaar
E - Enkel

En dit is allemaal van voor 1970.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
Tidak Ada

Golden Member

Veergeet niet: C - max stroom in mA. Dus C 1 = 1mA.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Op 6 juli 2011 12:10:59 schreef maartenbakker:
Philips CM2a 1976

Staafvormige VDR's uit de series 2322 564 02..., 2322 564 03... en 2322 564 90... gegevens gedateerd mei 1974

Dank je wel voor deze, zeer uitgebreide, informatie !!

maartenbakker

Golden Member

Er staat nog veel meer in dat databoek, tot en met een aantal integralen aan toe om toepassingen door te rekenen. Jammer alleen dat ik het zou moeten vernielen als ik het wilde scannen, dat doe ik dan dus maar niet aangezien het in vrijwel ongelezen toestand is.

Op 7 juli 2011 01:34:57 schreef Tidak Ada:
Veergeet niet: C - max stroom in mA. Dus C 1 = 1mA.

In het algemeen wel, maar omdat hier nog -8 op stond ging ik twijfelen. Normaal is dat de stroom die je zonder koeling mag trekken. Of het is een B en betekent iets heel anders. Iemand een databoek van SEL op de plank? ;-) Als het wel een 8 is en omdat er geen plaats is voor decimale posities zou het kunnen dat ze wat met de grootheden gerommeld hadden, want zonder koeling 8mA trekken uit een 1mA gelijkrichter is wat onwaarschijnlijk. Als het echter inderdaad 1mA is, denk ik eerder dat ze als meetgelijkrichter o.i.d. gebruikt zouden zijn. Maar waarom zou je daar dan een seleencel inzetten en niet 2 germaniumdiodes? Die bestonden toen ook al met vergelijkbare of betere specs.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Tidak Ada

Golden Member

Maarten, Ik heb hier nog twee van dat soort dingen

Beide van Siemens

http://www.uploadarchief.net/files/download/meetcellen.jpg

De kleine zegt M80 C4, dus zekerlijk een meetgelijkrichter voor 80V 4mA.
De andere heeft vijf aansluitingen: 2× '~'; 2× '-' en eentje '+'
opschrift B30 C90. Ik moet nog uitzoeken hoe het precies zit, maar er is geleiding tussen alle aansluitingen onderling (het zijn wel allemaal diodes).

Beide blokjes komen uit analoge universeelmeters.

Die dingen van SEL ben ik dus ook in unimeters tegengekomen

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Maarten, Ik heb hier nog vele van dat soort dingen :)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00942sm_cleaned.jpg
Siemens Halske 2xE15C90 en 3M Elettronica Raddrizzatori B30C400

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00943sm_cleaned.jpg
Siemens Halske B30C250 (met koelvin)

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00944sm_cleaned.jpg
AEG B30C300, B60C160, B30C250 en B30C50

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/dsc00945sm_cleaned.jpg
SEL B30C100-1, ITT/SEL B30C150 (koelvin los gemaakt) en ITT B30C150 (met koelvin)

De eerste (2xE15C90) kan ik niet goed thuisbrengen wat het is. Er zitten 4 pennen aan die gemarkeerd zijn als + - en - +. Volgens maartenbakker's verhaal waarschijnlijk 2 enkele dioden in één behuizing.

De ITT/SEL lijken op die van Kareltje, maar zijn 'echte' bruggen en iets zwaarder uitgevoerd. Wat de streep ('-')in de type aanduiding B30C100-1 betekend weet ik niet. Kareltje's exemplaar had '-8' als suffix.

Zwarte onderdelen heb ik trouwens met een zaklantaarn belicht, omdat anders de type aanduiding niet op de foto komt.

Tidak Ada

Golden Member

Laat ik nu eventjes helamaal geen beeld zien,,, Alleen die rode ×-jes

opgelost :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
benleentje

Golden Member

Ik heb hier wat ik denk a het een sensor is. Het komt uit een hele oude hardisk en zat gericht op het vliegwiel van de plattermotor. In dat vliegwiel zat een uitsparing in de vorm van een geboord gat.
http://www.uploadarchief.net/files/download/onbekende%20sensor%20platliggend.jpg
http://www.uploadarchief.net/files/download/onbekende%20sensor%20staand.jpg

Ik heb er met een multimeter aan gemeten op weerstand en op capaciteit en zelfs direct spanning gemeten krijg er geen waardes uit waar ik wat mee kan.

Afbeelding zijn gemaakt via een scanner waardoor het lijkt alsof de onderste achter een glasplaat staat.

Het middenpuntje is magnetisch

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.

Gewoon een spoeltje + magneet, als impulsgever ?

Tidak Ada

Golden Member

Nog eenvodiger: Gewoon spoeltje, gat is geen metaal als dat voorbij komt een fluxverandering, waardoor het spoeltje (kring?) wordt verstemd.

Probeer eens een stuk metaal over die sensor heen en weer te bewegen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten