Je mooiste meetapparatuur. Deel 4

Dit topic is gesloten

nadat van de week de grote delta voeding nodig was om m'n centrale 12v systeem op te laden kwam ik erachter dat die sense aansluitingen toch wel handig zijn met 25amp laadstroom en 3 meter 4mm2 . ik had al een aansluiting voor de systeemlader gemaakt op de accukist zodat deze beter functioneerde . dus een draadje eraan met molexstekker en de delta kon er ook gebruik van maken .

het leek me ook wel handig om de aansluitingen voorop te maken zodat ze vaker gebruikt konden worden ..

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0308.jpg

dus de kleine variant van de poolklemmen erbij als sense aansluiting. terwijl ik het eea aan het aanpassen was viel me een scheef zittende elco op , wat toch niet echt een delta ding is .

de print waar deze op zat eruit gehaald en de elco's eens nagemeten , bleek dat de elco's van de symetrische spanning voor de regeling van de psu van 330 en 220uf naar 1,5 nf waren gedegradeerd !

dat kon ook wel na een 24 jaar , dus een paar nieuwe erin gezet en prima weer . het is wel raar dat hij van de week nog 12 uur heeft staan draaien op 25amp en daar helemaal geen problemen mee ondervond blijkbaar. typisch delta weer, 330uf gebruiken waar 1,5 nf al zat is :)

"ze hebben ze weer veel te goed gemaakt , het zou verb..."

waar rook was, werkt nu iets niet meer

waarvoor is de sense schakelaar ? Zitten de externe klemmen niet met een weerstandje aan de normale klemmen ?

Op 14 augustus 2011 07:26:20 schreef Peter112:
waarvoor is de sense schakelaar ? Zitten de externe klemmen niet met een weerstandje aan de normale klemmen ?

Als men direkt bij de voeding het vermogen afneemt dan zal de spanningval gering zijn. Sense intern.
Maar als er een lange leiding zit tussen de voeding en de verbruiker zit dan maakt men gebruik van de sense,
om de spanningsval op te vangen, en dan is de spanning bij de voeding hoger, en bij gebruiker correct.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

Normaal hangen die sense klemmen met een weerstandje van 100 Ohm aan de uitgangsklemmen. Worden ze niet gebruikt dan hangt de sense altijd aan het potentiaal, gebruikt je een draad dan zal deze zelden de 1 ohm overschrijden en is de meetfout dus nihil. Als je de schakelaar vergeet schiet de regeling gelijk naar de maximale uitgangsspanning.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 15 augustus 2011 20:54:11 (39%)

nee , dat heeft deze niet . ik heb er wel aan zitten denken om 47 ohm over de schakelaar te zetten want anders schiet de psu meteen door naar 39v als er geen ext senseaansluiting aanwezig is.

vandaar ook het beveiligde schakelaartje erop gezet :)

waar rook was, werkt nu iets niet meer
Tidak Ada

Golden Member

Op 14 augustus 2011 10:48:45 schreef Peter112:
[...]
Normaal hangen die sense klemmen met een weerstandje van 100 Ohm aan de uitgangsklemmen. Worden ze niet gebruikt dan hangt de sense altijd aan het potentiaal, gebruikt je een draad dan zal deze zelden de 1 ohm overschrijden en is de meetfout dus nihil. Als je de schakelaar vergeet schiet de regeling gelijk naar de maximale uitgangsspanning.

Peter, je hebt een punt !
Dat weerstandje ia alleen voor de veiligheid, maar tijdens gebruik worden sense- en spanningsklemmen i.h.a. met dikke koperstrips verbonden. Dit om contactovergangsweerstanden te vermijden. Zet minstens die weerstand over se schakelaaar !!

OT
Wat heeft er trouwens op die voeding gestaan? Hij lijkt rechts helemaal ingezakt >:) ;) :P
/OT

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

zo , ondertussen de sense schakelaar aangepast ;

http://i578.photobucket.com/albums/ss226/zoalshetis/IMG_0318.jpg

2 weerstanden van 100 ohm 0,6watt 2% over de schakelaar gezet.

door de schakelaar kan ik de sense ook gebruiken als extra poolklem voor een kleine last aan te sluiten . de strips die tidak bedoelt heb ik aan gedacht ,maar die zitten altijd los als de poolklem wordt gebruikt als draadklem en dat vond ik niks.

waar rook was, werkt nu iets niet meer
guidob

Overleden

Message to Fred en andere 7704A mainframe bezitters. Controleer de HV print van tijd tot tijd (onder het afdek kapje). Bij mij ziet het ondertussen uit als op de foto. Compleet met overslag tussen de weerstanden als ik het goed zie... Op dat moment is het beeld even weg, daarna komt het vrolijk terug :-) Uiteraard niet meer aangezet nadat ik dit had gevonden.

Tzt maar eens repareren. Op zich jammer, ding is verder nog origineel.

http://members.home.nl/baltusg/7704A_HV.jpg

Neem desnoods iets zwaardere weerstanden erin en eventueel verhoogd van de print monteren,
zodat de warmte weg kan, en print bespaard blijft.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
fred101

Golden Member

Die scoop is minstens 25 tot 30 jaar oud. Als die weerstand te klein was dan was dit al veel eerder gebeurd. Vooral omdat ze nieuw vaal hele dagen aanstonden. Ik denk eerder dat dit het gevolg is van iets anders.
Bij een HP had ik een doorgefikte weerstand in het flood circuit. Ik meette geen kortsluiting, alles leek goed dus andere weerstand erin. Floodgun gaat echter weer stuk. Ondertussen had rene hem van mij gehad en die vond een defecte eclo ergens ver weg verstopt. Dat bleek de oorzaak.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

40 jaar oud ondertussen. Zo oud als ikzelf ben, alleen heeft dat ding nog minder gebreken :-)

Denk zelf toch aan warmte, want de print is al aardig bruin in die hoek. Zal 1 van de weerstanden aan de andere kant van de print monteren.

Maar ik zal eens in het schema gaan spitten wat er omheen zit. Al vraag ik me af of ik een schema heb van deze HV versie. Ff snel gekeken en de papieren versie was anders.

fred101

Golden Member

Dat is dus nog een jonkie ;-) Mijn nieuwste aanwinst is gisteren gebracht. Ik was bezig mijn 545B eindelijk eens onderhanden te nemen http://www.pa4tim.nl/?p=2614 ik heb er een verslagje van gemaakt. Het bekende HV trafo verhaal. Ik ben nog een heel eind gekomen maar er moet echt een nieuwe trafo in. Er is maar 1 man die ze maakt. Om kort te gaan, ik had net contact met iemand die antenne advies zocht en die bleek al jaren Teks te verzamelen. Die stond maandag avond op de stoep met een in showroom conditie verkerende 547. Een die ook nog eens gemaakt is bij Tek in de USA. Klein trigger probleempje wat waarschijnlijk met afregelen te maken heeft want hij is hard toe aan een calibratie, maar zover ik nu onderzocht heb, en al afgregeld, in blakende gezondheid
Er zat ook een plugin extender bij en nog iets van 6 plugins waarvan ik er 4 nog niet had. De K, L, 1A1, 1A2. Ook een 1A4 met defecte -15 V, een CA en een Oud type G. Maar die had ik al. Ik heb verder nog de O, Z, E, en D.

Vandaag een vereenvoudigde TU-7 calibratie module gemaakt, hij is bijna af. Alleen het passieve deel. Ipv een pulgenerator inbouwen gebruik ik een externe pulser. Het gaat mij vooral om de common mode, trigger en de verticale gain afregeling. Mischien bouw ik de pulser, chopper en alternate ook nog na.

Ik heb nog geen foto's maar het blijven de mooiste Tek scopen. Binnenkort komt er ook een originele scopemobile bij. Tidak Ada pikt die voor me op bij hem in de buurt. Hij staat nu op een gammel ding.

De trace van zo' n 547 is zo scherp en stabiel dat je denkt dat het beeld bevroren is. Je ziet elk detail en totaal geen jitter van de scoop zelf. Bandbreedte meer dan 50 MHz . Onafgeregeld triggerde hij nog op 70 MHz maar de amplitude was dan nog maar de helft.

Fotos volgen

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/08/547.jpg
Hij is klaar, tenminste, 90% van e calibratie is gedaan. Tussenstand is 60MHz berekende bandbreedte maar hij triggert met gemak een sinus van 150 MHz. Hier met een 20MHz blok met een echte Tr van 5,8nS
Meer foto's op:
http://www.pa4tim.nl/?p=2627

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
fred101

Golden Member

De vorige eigenaar van de scoop kwam vandaag langs om zijn zender op te halen, daar moest ik nog wat aan repareren, en bracht twee apparaatjes voor me mee. Deze is al gecontrolleerd en OK bevonden. Nog niet alles getest maar op het eerste gezicht werkt alles en klopt hij nog goed.
Het is een Tektronix 184 time-mark generator met als basis een 10MHz X-tal oven oscillator.
http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2011/08/tek184voor.jpg

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
free_electron

Silicon Member

tralalaie.. f_e is vrolijk... efkes geduld voor wat fotokes..

installing HPux 10.2... -success-
instaling HP Logic 2.9 - busy ...

je mag ondertussen raden waarover het gaat...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
fred101

Golden Member

HP1672G of anders een HP-9000 :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

heb er een delta psu ( ek 30-10 ) bij , helaas ligt photobucket plat dus komen de foto's later nog....

waar rook was, werkt nu iets niet meer
fred101

Golden Member

Leuk testman, je eerste voeding toch >:-)
Wat ik heb met meetspul heb jij met voedingen volgens mij. Ik zoek al een hele tijd een goede dubbele labvoeding voeding met tracking )nu zoek ik ook niet heel actief, maar dat doe ik eigenlijk nooit voor meetapparatuur, ik loop er altijd per ongeluk tegen aan maar nooit tegen een voeding.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Tegen een voeding aanlopen kan behoorlijk pijn aan je tenen doen, vooral bij die zware van Testman >:)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
free_electron

Silicon Member

hier issie dan :
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan.jpg
boven staat de 16702A

Onder de oudere 16500B

en ene screenshot van de 16702A
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan2.jpg

Ik heb er een pak kaarten in zitten.
in de 16702A zit
1 kaart met 68 kanalen 110Mstates/S 500MHz 2Megasample diep

De oudere 16500B
2 kaarten met elk 102 kanalen. 100Mstates/s 500 MHz 16 KDiep
1 500MHz 2Gs/s twee kanaal scoop
1 16 kanaal 1GHz timing master

ik ga de 16500 van de hand doen en omruilen voor een tweetal andere kaarten. Een pattern generator en een scoopkaart.

De 16500B komt van intel. de 16702A komt rechtstreeks van Agilent.
Beide dingen waren volledig stofvrij intern. Ik heb bij agilent de laatste software aangevraagd en ze warne zo vriendelijk me de installatie Cd rom te sturen.

Om de 16702 te herinstalleren is het niet makkelijk. je hebt een externe single ended scsi 50 pins drive nodig. ik heb er eentje gevonden van een oud sunworkstation.

De installatie procedure is vrij simpel en draait vanzelf maar duurt meer dan een uur. ( 4.3 Gbyte SCSI harddisk ).

machien boot in een 30 tal seconden. Draait HPux 10. Er loopt ene webserver op, netscape is geinstalleerd alsook acrobat reader 4.

ik kan gewoon een webbrowser openen en de machiene volledig remote bedienen. ook screenshots, printen , files transferen gebeurt volledig via web ( of ftp )

Best impressionant . er zit ene PA-RISC in op 150MHz

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
pa3gws

Golden Member

Kom op Free dat kan je ons toch niet aandoen. ;-)

Ik ben gestopt met roken nu mijn schakelingen nog.
free_electron

Silicon Member

>:)

allez, voor de azijnpissers :
de achteranten
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan3.jpg

de probekes :p
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan4.jpg

en nog een sfeerbeeldje.
http://www.uploadarchief.net/files/download/logan5.jpg

ik ga straks eens proberen een x-terminalke te lanceren op mijn pc en eens zien wat ik dan allemaal kan uitspoken ...

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... US 8,032,693 / US 7,714,746 / US 7,355,303 / US 7,098,557 / US 6,762,632 / EP 1804159 - Real programmers write Hex into ROM
If you want to succeed, double your failure rate.

Dit topic is gesloten