Philips EE (Electronische Experimenteerdoos) nostalgie

Hugo Welther

Moderator

Vergeet ook de Philips Pionier en Senior serie bouwdoosjes niet.
http://welther.nl/hugo/1957%20the%20beginning/Kastje%20voor%20links%20klein.jpg

http://welther.nl/hugo/1957%20the%20beginning/Bovenaanzicht%20klein.jpg

Hier ben ik ooit mee begonnen. De Pionier 1.
De foto's zijn van een replica die ik opnieuw heb gebouwd. Inmiddels heb ik ook weer een aantal van de originele zgn. mannetjes, waarmee de bedrading vastzat.

Voorbeeld van de mannetjes:
http://www.hansotten.com/himages/pionier1orgbox2.jpg
Foto Hans Otten

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Hugo, die mannetjes kun je zo zelf maken. Een zaag, een boor en een tap ( en geduld)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Als topic starter zou ik het liefst de discussie beperkt willen houden tot de Philips EE en gerelateerde (Pionier/Senior danwel Schuco) spulletjes (dwz, degene vermeld in de eerste post), ook omdat er nog steeds actief mee gewerkt wordt. Deze thread kan zich dan ontwikkelen tot een referentie voor dit concept.

/Jurjen

Hallo allemaal,

Ik ben ook een "eind-50er" die geknutseld heeft éérst met een Pionier I en daarna met vervolgdozen uiteindelijk naar de Pionier III. De volgende logische stap was de EE-serie van Philips, óók weer met "uitbouwdoos" naar uiteindelijk de EE-20. Ik heb zelfs nog de ME-doos van Philips gehad.
Hoe het is gekomen, weet ik niet meer, maar uiteindelijk ben ik toch alles weer kwijtgeraakt, niet wetende dat je op latere leeftijd wordt gegrepen door het nostalgie-virus.
Jaren geleden struikelde ik per toeval op een rommelmarkt op een luidsprekertje dat mij héél bekend voorkwam : het was de luidspreker van de Pionier III. Kort daarna kreeg ik via-via wat onderdeeltjes van de Philips bouwdozen en na het plaatsen van een advertentie in Radio Amateur Magazine een wat groter aantal onderdelen. In ieder geval groot genoeg om weer een Pionier III te gaan bouwen en ja ... kennelijk deden die OC-13's en OC-14 het nog steeds, want met een goede antenne en aardleiding kwam er inderdaad geluid uit dat speakertje!
Inmiddels is mijn voorraad origineel materiaal door diverse kopen hier en daar flink uitgebreid.
Nu zag ik op dit forum een post van Hugo Welther uit 2007 waar hij met trots een opnieuw gebouwde Pionier I laat zien. Op één van de foto's een kennelijke replica - nog niet uitgevouwen en uitgeknipt - van het kartonnen doosje voor de Pionier I (en II).
Graag had ik daar wat meer info over.

pas als je ouder wordt, weet je wat iets waard is
RAAF12

Golden Member

Heb je hier al gekeken?
http://www.hansotten.com/index.php?page=pionier
Kompleet met scans voor de kartonnen zelfbouw behuizingen!

Hij schreef ook veel voor Radio Bulletin.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 10 januari 2012 21:50:30 (20%)

Hugo Welther

Moderator

@eepionier.
Op de NVHR beurzen, www.nvhr.nl, staat meestal een verzamelaar/handelaar die replica's van de hardware van de Pionier serie verkoopt. Ook een herdruk van de kartonnen behuizing heeft hij in de verkoop en die is van goede kwaliteit. Ik heb de onderdelen voor mijn replica ook daar vandaan.

Zelf ben ik begin jaren 60 ooit begonnen met een Pionier I. Na al die jaren had ik alleen nog de knop, de rest was in de hobbystrijd verloren gegaan.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Ja, ik ken de site van Hans Otten. Hij heeft inderdaad een heel mooie scan van een Pionier I & II doos gebaseerd op een origineel exemplaar. Ook een scan voor een Pionier III doos, maar die is helaas niet gebaseerd op een origineel.
Zelf heb ik een aantal dozen van de EE 8 en EE 20. Die kun je mooi uitvouwen, scannen en dan evt. met Adobe Photoshop bewerken om scheuren e.d. te herstellen.
De scans van Hans Otten moet je afdrukken, op wat dikker papier plakken en dan uitknippen of uitsnijden.
In de post van Hugo Welther zag ik een nog uit te knippen doos voor de Pionier I/II die er echt geweldig uitzag. Vandaar mijn vraag.
Een alternatief is natuurlijk om de originelen te kopen die momenteel op Marktplaats staan voor > € 1000, maar dat gaat me te ver.

Nou, dat is ook toevallig ! Ik was een antwoord op de post aan het maken en na het posten van mijn antwoord zag ik dat Hugo kennelijk online is.
Vraagje : wie is de persoon die de (replica)spullen voor de Pionier heeft? Ik ben niet zo'n whizz-kid als de meesten op dit forum, maar gewoon iemand met diepe nostalgische gevoelens. Hoewel ik in mijn lagere-school tijd en middelbare-school tijd veel met hobby-electronica bezig ben geweest, ben ik uiteindelijk (toch maar) huisarts geworden en momenteel half met pensioen dus genoeg tijd om me weer eens bezig te gaan houden met vroegere hobbies.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 11 januari 2012 19:15:11 (28%)

pas als je ouder wordt, weet je wat iets waard is

Er is hier eerder gesproken over het opnieuw "herleven" van een Philips (of vergelijkbaar) systeem. Omdat de veertjes nog steeds gemaakt worden (als enig overblijfsel uit die gouden tijd, zie de eerste post in deze discussie voor meer info) en dit ook gelijk het belangrijkste basisconcept is, is er op dit moment iemand in Duitsland bezig met een "opvolger": http://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?f=26&t=1182 . Mogelijk interessant voor diegenen die niet al te zeer hechten aan Philips EE-nostalgie (de rastermaat is niet gelijk aan Philips EE maar aan de huidige Winkler boards) maar gewoon iets praktisch en niet al te duur willen. Plaatjes voor transistoren en andere kleine componenten zitten er ook bij (nog geen IC's maar hier op CO zal vast wel een oplossing verzonnen kunnen worden)

Hier nog een ander (nog nieuwer) initiatief nu in ontwikkeling (deze met Philips rastermaat): http://www.rigert.com/ee-forum/viewtopic.php?f=6&t=1264

/Jurjen

PS: Heb gemerkt dat voor de genoemde thread men ingelogd op dat forum moet zijn: zal contact opnemen met de moderator om te vragen of deze thread voor iedereen opengesteld kan worden (zoals de Philips thread op datzelfde forum) Opengesteld door forum moderator!

Hugo Welther

Moderator

De foto's en de scan van de Pionier III behuizing op de site van Hans Otten is n.m.m. wel origineel.
De behuizing van de Pionier I en II was eerst oranje/bruin en is later rood geworden. De behuzing van de Pionier III is in de tijd ook veranderd.
De behuizing van de Pionier III zoals op site van Hans is volgens mij één van de eerste. Ik ken een verzamelaar, omgeving Rotterdam, die een originele Pionier III heeft staan met de behuizing zoals op de site van Hans Otten.

Het bekende speakertje heb ik ook nog. Vorig jaar op een beurs gekocht voor €1,- De PP11's heb ik NOS in doosje. Gingen een aantal jaren geleden bij Radio Twente voor twee knaken en een stuiver over de toonbank.

Ik probeer mij al te herinneren hoe die man heet. Het is een Brabander.
Je kunt het ook even op het forum voor oude transistor spullen proberen. Chris Dagelet had in 2010 ook Pionier I en II behuizingen in de aanbieding.
http://www.philipsradios.nl/forum

Betreffende post: http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=4324

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo,

Wat ik bedoel met "origineel" als uitgangspunt wordt duidelijk als je de desbetreffende pagina op de website van Hans ziet. De scans van de behuizing van de Pionier I/II zijn "inclusief" de scheurtjes en de beschadigingen die zo'n oud doosje nu eenmaal oploopt. De scan van de doos van de Pionier III is opnieuw gemaakt. Er zijn wél foto's van voorzijde/achterzijde en zijkant van een origineel op zijn site te zien.
De pagina : http://www.hansotten.com/index.php?page=zelfbouw

Overigens vind ik dit een prima forum met al zoveel antwoorden.

pas als je ouder wordt, weet je wat iets waard is
joopv

Golden Member

Ik heb nog een orgineel boekje van de Pionier I. Als dat boekje een kapitaal waard is hoor ik het graag, dan kan ik m'n inboedelverzekering laten aanpassen :)

Met de betreffende Pionier heb ik in de jaren '60 nachtenlang naar een spannend hoorspel liggen luisteren. En op een gegeven moment zat de aarddraad in de fase van het stopcontact in plaats van aan de aardlip. Dat was ook een leerzame ervaring...

Op 7 januari 2012 09:21:36 schreef Murmeltier:
kunnen we hier niet gewoon het algemene philips nostalgie topic van maken? want ik denk dat sommige mensen ook goede herinneringen hebben aan het evoluon e.d.

Graag zelfs. Ik heb talloze keren in het Evoluon rond gelopen. Waarom is dat eigenlijk gesloten ? Stonden de grote digits boven de inkomdeur op 999999 en kon men niet resetten ? :-)

Mvg Oswald

Op 8 januari 2012 10:22:19 schreef kranenborg:
Als topic starter zou ik het liefst de discussie beperkt willen houden tot de Philips EE en gerelateerde (Pionier/Senior danwel Schuco) spulletjes (dwz, degene vermeld in de eerste post), ook omdat er nog steeds actief mee gewerkt wordt. Deze thread kan zich dan ontwikkelen tot een referentie voor dit concept.

/Jurjen

Zie hier mijn eerdere opmerking (als TS zijnde) geldende deze Philips EE thread. Misschien voor meer algemene Philips nostalgie een apart topic starten?

MVG,

Jurjen

Op zich een prima idee van Jurjen. Maar je kunt niemand kwalijk nemen dat er af en toe een post tussen zit waar de emoties over al dat moois geventileerd worden.
Een suggestie van mijn kant : als restaurateur ben ik een purist pur sang. Ik ben niet snel tevreden met replica. Het zou mooi zijn om een topic te maken waar restauratie aan de orde komt. Bijvoorbeeld : waar vind je de pertinaxplaatjes van 1 mm dik voor de pionier? waar vind je die dikke koolweerstanden? hoe restaureer je een verkreukelde doos van een EE-8/20 bouwdoos? etc... Verzin het maar.

pas als je ouder wordt, weet je wat iets waard is
Schimanski

Golden Member

@hugo en eepionier. Die man van de beurs is Anton Steenbakkers (Anton San, PA0AST) Hier gegevens: klik

What, me worry? // Radiozendamateur - PA2HGJ // Stuff is the junk you keep -- Junk is the stuff you throw away // Tinkeo Ergo Sum
Henry S.

Moderator

Op 6 januari 2012 19:08:51 schreef geek:
ik vond deze website http://norbert.old.no/kits/ee1000/ee1007.html (duits) met info en pdf van de boeken.

Kortgeleden vond ik het spoeltje van m'n EE2003 doos terug, alleen vielen de pootjes er spontaan af... :'-(

Via bovenstaande link kan ik nu achterhalen dat de waarde 9.5mH is :).

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Hallo eepionier

Mogelijk heb ik een misverstand veroorzaakt met mijn laaste post, want wat mij betreft zijn alle EE-gerelateerde emoties, nostalgie, aardigheidjes, nieuwe ontwikkkelingen, voorstellen, ontboezemingen etc. hier zeer op zijn plaats (en ik doe daar ook aan mee :) ). Met "meer algemene Philips nostalgie" bedoelde ik andere, op zich ook interessante zaken die genoemd werden als Amroh, Evoluon etc. etc., (zaken dus die niet direct met EE / Pionier / Schuco gerelateerd zijn). Die zou ik liever buiten dit topic houden

/Jurjen

Op 11 januari 2012 19:05:05 schreef Schimanski:
@hugo en eepionier. Die man van de beurs is Anton Steenbakkers (Anton San, PA0AST) Hier gegevens: klik

Weet je zeker dat de URL betrekking heeft op een site van Anton Steenbakkers? Als ik de link aanklik, krijg ik een erg beweeglijke site te zien van ene Fred Lloyd, AA7BQ uit Phoenix Arizona USA.

Hugo had het over een Brabander ....

pas als je ouder wordt, weet je wat iets waard is
Hugo Welther

Moderator

@Mans. Je vergeet dat eepionier zonder in te loggen niet alles kan zien op QRZ.com
@eepionier. Ik heb je een mail gestuurd.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op donderdag 12 januari 2012 00:46:27 (23%)

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hoi allen,
'k Ben ook volop in gang geschoten met m'n Philips EE doos uit nostalgische overwegingen vooral.
Wat me opvalt is dat sommige schakelingen best leuk zijn om te bouwen en dat er (nog steeds) heel wat tijd in kruipt.
Ikzelf heb een EE2000 aangevuld met EE2013.
Ik ben nu bezig aan project 4.26 ( stappentoon generator ).
Voor wie het interessert, ik zal ook regelmatig wat plaatsen op m'n website : http://users.telenet.be/synthedmind/home.htm
Vele groeten

Ik ben jaaaaaaaaaaaaaren geleden met een EE2003 begonnen en hoewel de dozen al lang niet meer compleet zijn, zitten verschillende onderdelen nog steeds in mijn grijpvoorraad. De veertjes, de blauwe plastic borden, transistoren en IC's doe ik eigenlijk niets meer mee.
Onlangs met veel plezier en overtuiging een PDF-versie van het Philipsboek aan mijn ontdekkende neefje gegeven. Fantastisch goede boeken in mijn herinnering.

Hugo Welther

Moderator

Voor diegene die nog boekjes van de EE-dozen zoekt? Er staan er wat te koop op het transistor forum.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=8642

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hallo,

Ik heb contact gehad met Tor Gjerde (van de voor de EE-fans welbekende http://ee.old.no site) en heb zijn mallen gekregen voor het maken van de tekeningen voor de grondplaten (in XFIG of WinFIG, het laatste programma gebruik ik). Indien daar interesse voor is zou ik hem kunnen vragen of hij ze publiekelijk beschikbaar wil maken (bijv. via een Creative Commons - licensie).
Hier een voorbeeld van een van zijn mallen: Philips EE mal

/Jurjen

joopv

Golden Member

In oktober geeft Steef Koenen een lezing bij de VERON afd. Eindhoven over de Philips EE Bouwdozen.

echtepino

Golden Member

Op 29 januari 2012 19:35:51 schreef Hugo Welther:
Voor diegene die nog boekjes van de EE-dozen zoekt? Er staan er wat te koop op het transistor forum.
http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=8642

Hartelijk dank, zoek al tijden het 2004/5/6/ boek....

Word lid van de Benelux DX Club