Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Tidak Ada

Golden Member

Doet me inderdaad denken aan die twee Tekelec Airtronic DPM's die ik heb liggen.

Die omgekeerde twee heeft overigens ook wel iets eigenwijs 'pikants', maar alleen tussendoor.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

die omgekeerde 2 walg ik ook van, wie zich dat ooit bedacht heeft.....

maar dat soort printjes heb ik al eens vaker zien langskomen, maar eerst maar eens een kastje voor mn nixie klok maken eer ik meer buizenwerk bestel.

Turbokeu

Golden Member

die omgekeerde 2 walg ik ook van, wie zich dat ooit bedacht heeft.....

Heb ik ook nooit begrepen...
Je zou kunnen denken dat de Russen dit gedaan hebben om kosten te besparen (je moet dan voor een bepaalde nixiebuis maar 9 verschillende kathodes produceren i.p.v. 10).
Langs de andere kant hebben ze verschillende nixiebuizen geproduceerd waar (gelukkig) wèl een normale '5' toegepast wordt (IN-8 (18mm, pinnen), IN-8-2 (18mm, soldeer), IN-16 (13mm, soldeer), IN-17 (9mm, soldeer), IN-18 (40mm, pinnen)), allemaal goedkope nixiebuizen op de IN-18 na.

De IN-8(-2) kan de IN-14 vervangen (beiden 18mm digithoogte) als je geen DP's nodig hebt.
Als je wel DP's nodig hebt is de IN-16 een mooiere vervanger.
De IN-8(-2) heeft in mijn ogen maar één nadeel: Het '4' digit heeft een afwijkende (smallere) breedte t.o.v. de andere digits.
Let op, bovenstaande 'vervangingen' zijn niet pin-compatibel.

@Eric:
Onderstaand schema met CA3162 ADC kan als DPM gebruikt worden met de modulaire Ebay-kit.
Je moet er dan wel één module (één digit) van tussenuit verwijderen.
http://www.roehrenkramladen.de/Nixievoltmeter/HBOEX4.html

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Leuk schema, en er staat een interessant HV voredingkje in.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

De CA3162 is ondertussen obsolete maar je kan hem wel nog gemakkelijk te pakken krijgen (10-tal €).

De voeding is een wijd verbreid en standaard nixievoedingschema op basis van de MC34063A.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

ja de 4 is helaas iets smaller, maar ik vind het vele malen minder storend en opvallend dat de omgekeerde 2. een aantal vrienden die het klokje zag viel het bijvoorbeeld wel op dat 1 buisje een heel klein beetje minder belicht was (ledje zat wat scheef) maar over afwijkende cijfers heb ik niemand gehoord.

Turbokeu

Golden Member

ja de 4 is helaas iets smaller, maar ik vind het vele malen minder storend en opvallend dat de omgekeerde 2.

Zeker.
Ik ken mensen waarbij het bij hun IN-14/IN-12/IN-1/IN-2 nixieklok nog niet eens opgevallen was dat de '5' een omgekeerde '2' was (pas nadat ik er hen attent op gemaakt heb).
WTF???

Nu moet ik wel zeggen dat ik, gezien de vele nixies die ik ondertussen bezit, zéér kritisch geworden ben wat betreft de vormgeving van de digits en het glasomhulsel (o.a. hoogte/breedte verhouding), en de structuur van het anoderooster.

Ik ben, zoals velen, begonnen met een nixieklok met goedkope en gemakkelijk verkrijgbare Russische nixiebuizen (in mijn geval 6x IN-8-2).
Echter, nadat ik mijn setje van 12 stuks Rodan GR112 (13mm) buisjes gevonden heb heb ik mijn IN-8-2 klok direct doorverkocht aan een zus om de simpele reden dat deze Japanse buisjes estetisch veel mooier zijn dan de Russische.
Dit is voornamelijk te wijten aan de structuur van het anoderooster.
Bij de meeste Russische buizen is dit een grof honinggraatrooster dat de digits voor een deel verstopt (met dank aan Dieter Waechter voor de IN-8 foto):
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in-8/IN-8-l.jpg

De meeste Japanse buisjes (bvb. CDxx serie) hebben een anoderooster van zeer dunne vertikale en/of horizontale draadjes (weeral met dank aan Dieter Waechter):
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/cd66-dateien/cd66-l.jpg
Een paar Europese ZM-buisjes hebben ook dit type van anoderooster.

Vele Amerikaanse nixiebuizen zijn voorzien van een fijn vierkant anoderooster (voorbeeld: mijn eigen JAN7977 (7.8mm) en NL-8091 (35mm) nixies):
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0048.jpg

Bij de Russische IN-18 valt het grove anoderooster minder op omdat de digits groter zijn (40mm):
http://www.tube-tester.com/sites/nixie/data/in-18/in-18-l.jpg

Ik heb nadien gelukkig nog een mooier setje van 14 stuks NEC CD66 buisjes (16mm) gevonden dat nu de GR112's vervangt:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0033.jpg

Boven: Twee maal 6x NEC CD66, onder 6x Rodan GR112:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0035.jpg

De kleine CD66 buisjes gaan nu gemiddeld rond de 25-30€/stuk (ik heb 60$ betaald voor de 14 stuks), kwasi evenveel als voor een grote IN-18.

Als het van mij afhing wisselde ik mijn hele verzameling van 100-en nixies + toeslag om voor een setje van 7-8 stuks Z5680's of B7037/NL7037 (50-51mm digithoogte) nixies (geen oranje Z568M's, ik heb een hekel aan oranje nixiebuizen!).
Deze nixiebuizen zijn met grote voorsprong de mooiste (kwa verhouding hoogte/breedte) die ooit gemaakt zijn:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0030.jpg
Spijtig genoeg gaan deze buizen actueel rond de 250€/stuk.

http://www.amug.org/~jthomas/nixisat.html
http://www.amug.org/~jthomas/atomicnixie.html

Tussen de Z5680 en de B/NL7037 verkies ik de 7037 omdat de 'vultut' zich bij de 7037 onderaan bevindt (esthetisch mooier en minder kwetsbaar):
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0058.jpg
PS: Beide buizen zijn 'duds'.
De (degassed) Z5680 komt van bij Sine, de NL7037 (overgenomen van Alan J. Franzman van Neonixie-L) werkt nog maar het '1' digit is losgekomen (je ziet nog juist een stukje van het losse digit links midden en rechts onder van het anoderooster).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Jeroen

Moderator

Ik heb vandaag op de radiomarkt in Aken wat leuke dingetjes gekocht:

http://www.circuitsonline.net/jeroen/pics/t_edge-lit.jpg

11 edge-lit displays (KGM multi-indicator type M3). Opvallend is dat bij ieder display de gloeilamp voor de 0 doorgebrand is, waarschijnlijk omdat die het meeste gebruikt wordt.
Verder nog 6 Apollo DA1310 numitrons. Samen voor een prijs waarvoor ik het niet kon laten liggen ;).

Sine

Moderator

Hee ! Heel mooi setje displays Jeroen.

Ik heb een set van zo op het eerste gezicht exact de zelfde displays, die kom je niet veel tegen.

En waarom wist ik niet dat er een radio markt ik Aken was ? Dat is zo'n beetje thuiswerk.

-edit-

Picje :
http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/light_guide.JPG
http://www.gigawatts.nl/co/TEMP/light_guide2.JPG

WOW! Zo'n edge-lit display moet ik ook maar eens snel tegen komen! Heb nixies/pixies/numitrons/dekatrons etc zat, maar nog geen edge lit of projectie displaytje... Jammer dat ik vrijwel nooit een vrije dag kan nemen als er zo'n beurs is.

EDIT: Eigenlijk heb ik niks te zeiken, ik moet eigenlijk maar eerst eens een klokje bouwen met wat ik heb...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

@Jeroen :
Waar heb jij die gevonden? Was dat die man helemaal achteraan in dat achterzaaltje ? :9~ (Ben ik waarschijnlijk erger dan dyslectisch :()Ik was er ook !

@Sine : Ik heb het twee keer op het forum vermeld !!

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Arco

Special Member

Die omgekeerde 2 als 5 is niet alleen iets Russisch...
Om de een of andere reden hebben veel dartboarden dat ook...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Jeroen

Moderator

Op 12 mei 2012 22:10:47 schreef Tidak Ada:
@Jeroen :
Waar heb jij die gevonden? Was dat die man helemaal achteraan in dat achterzaaltje ? :9~

Ja, die heeft altijd leuke spulletjes voor niet veel geld. Ik vond het voor de rest deze keer wat tegenvallen, ik heb alleen bij hem wat gekocht.

Tidak Ada

Golden Member

[OT]
Ben ik helamaal met je eens.
Het leek wel of er maar de helft van het aantal standhouders aanwezig was (recessie ?)
Die Nederlander met zijn meetapparatuur en shf-spul heeft zich waarschijnlijk op Eksel (B) op zondag gericht.
Bij "onze vriend" twee vacuum gauges en een photomultiplier/vidicon voor de verzameling gekocht. Verder alleen nog een cd-tje gekocht bij die Nigeriaan, die ook op de Lichtmis stond en een loepje bij die Engelsman.
Was toch een leuk uitje. Jammer dat ik je niet heb gezien.
[/OT]

Op 12 mei 2012 22:16:58 schreef Arco:
Die omgekeerde 2 als 5 is niet alleen iets Russisch...
Om de een of andere reden hebben veel dartboarden dat ook...

@ Arco :
Misschien omdat veel darters te veel Guinness op hebben ? ;) :P :9

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/thumb/5/5b/Glas_Guinness.jpg/200px-Glas_Guinness.jpg

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Gedverpielekes, wat een mooie displays :)
Eerst eens wat gaan doen met die stapel nixies hier maar dat zijn toch erg mooie dingen die edge lit schermen.

Wie kan me vertellen waar ik 1 of meer ITS1A displays kan vinden? De ITM2M heb ik al wel liggen, die was niet zo moeilijk te vinden een tijdje terug...

Klik voor de bronpagina:
http://www.decadecounter.com/vta/pict14/its1a1.jpg

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

'k Wou dat ik het kon :9~ (Dit is dus tegelijkertijd een understatement). ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

@Benadski: De ITS1A had ik zelf ook nog nooit gezien.
Lijkt interessant vermits direct te sturen vanuit een µC (via de ingebouwde thyratrons).

In vervolg op de SYP-post van charel000 met zijn MG-17G nixieklokje (en om het SYP-topic niet verder te vervuilen) reageer ik hier (gepaster) verder, zodoende:

@charel000:
Ik dacht net aan iets i.v.m. de sturing en de segmentstroom van je MG-17G 7-segment nixiebuisjes.

Bij een 'normale' decimale nixiebuis wordt er altijd maar één symbool (één kathode, bvb '0' tot '9') tegelijk geactiveerd.
Zodoende is één enkele anodeweerstand voldoende als stroombeperking voor alle kathodes/symbolen.

Bij een 7-segment display worden de cijfers echter opgebouwd uit 7 aparte segmenten waarbij er dus altijd meer dan één geactiveerd moet worden ('1' = segment b + c, '8' = segment a + b + c + d + e + f + g).
Hieruit volgt dat de stroomopname verschilt volgens het aantal te activeren segmenten en dus het te displayen cijfer (vergelijk het met een common anode LED 7-segment display).
Vermits de nominale segmentstroom voor de MG-17G 350µA is zou het cijfer '8' 8x350µA=2800µA moeten opnemen.

Bij meerdere geactiveerde segmenten zal de door de enkele anodeweerstand bepaalde stroom (350µA) zich echter verdelen over de verschillende geactiveerde segmenten.
Normaal gezien zou bij jou dus de lichtsterkte van bvb. het cijfer '8' lager dan het cijfer '1' moeten zijn.
Bij een te lage kathodestroom krijg je bij nixies trouwens gemakkelijk last van 'cathode poisoning' (onvolledig/ongelijkmatig oplichten van sommige kathodes).
Eén enkele anodeweerstand is hier dus zeker niet de correcte oplossing.

Net zoals bij CA LED 7-segment displays is voor elk segment een aparte segmentserieweerstand benodigd i.p.v. één gemeenschappelijke anodeweerstand.

Ik begrijp nog steeds niet waarom dit (alhoewel ik het wist) mij ontschoten is tijdens onze discussie in het SYP-topic.
Het is trouwens dààrom dat ik specifiek en lang gezocht (èn gevonden) heb naar DM8880/DS8880 of DD-700/DD-702 high voltage BCD-naar-7segment decoder/drivers.
Deze drivers waren indertijd specifiek voorzien voor het aansturen van Sperry/Babcock/Beckman Panaplex nixie 7-segment displays met het voordeel dat er geen aparte segment/kathodeweerstanden benodigd waren omdat de uitgangen instelbare stroombronnen zijn (instelbaar van 200µA tot 1500µA met één enkele weerstand).

Mijn rits Panaplexen (SP-352 en één SP-355) en DM/DS8880 drivers:
http://www.turbokeu.com/myprojects/nixie/pict0057.jpg

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

Dat zal het probleem niet zijn. Elk segment heeft zijn aparte weerstand :). Zou dat 2de buisje dan gewoon stuk zijn? Of kan dit probleem ook ontstaan als de stroom te groot is...

Tidak Ada

Golden Member

Op 28 juni 2012 18:12:43 schreef Turbokeu:
@Benadski: De ITS1A had ik zelf ook nog nooit gezien.
Lijkt interessant vermits direct te sturen vanuit een µC (via de ingebouwde thyratrons).
[....]

Ik meen ergens gezien te hebben dat iemand ze met logica, opgebouwd uit 1X4B buijes en neonlampjes, aanstuurde....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Turbokeu

Golden Member

@gideon_wackers: Yes.

@charel000: Vermits we het tijdens de discussies hadden over 'een anodeweerstand' en er geen schema gepubliceerd is had ik mijn twijfels.

Een te grote stroom veroorzaakt geen cathode poisoning (enkel verkorte levensduur).
Sterker nog, cathode poisoning kan dikwijls verholpen/sterk gereduceerd worden door gedurende langere tijd (meerdere uren continu) een 3-5x hogere stroom door de betreffende kathodes te sturen.

Je kan altijd proberen het buisje rechtstreeks met een lagere weerstand aan een nixievoeding te hangen, de segmentstroom op te voeren en het effect op de 'defecte' segmenten te bekijken (ik gebruik hiervoor dikke 20k en 50k draadgwonden potmeters uit een uitverkoop).
Ik vermoed dat het 2e buisje gewoon defect is.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"

@Turbokeu

Het buisje was kapot. De getter was afgebroken.

http://i48.tinypic.com/263zp6v.jpg

De weerstand heb ik nu verhoogd tot 120k (berekend 150k). Maar je zei dat deze wat lager mocht als er gemultiplexed wordt.

Wat is zo de levensduur van een nixiebuis? Ik denk dat ik de nixies pas ga laten oplichten als er een toets wordt ingedrukt zodat ze extra lang meegaan.

Daarnaast heb ik ook nog wat last van ghosting. Dit is op te lossen door een zener over de transistor te schakelen zeker? Is de waarde kritisch van die zenerdiode?

[Bericht gewijzigd door charel000 op zondag 1 juli 2012 11:10:13 (18%)

van direct kapot omdat je iets geks deed (of een DOA) tot honderdduizenden uren. ik heb klokken gezien waar van werd beweerd dat ze al tientallen jaren liepen. met multiplexen gaat de levensduur ook omhoog. mijn klok schakelt om 12 uur snachts af en om 6 uur smorgens gaatie weer aan. 25% extra levensduur zullen we maar zeggen, maar ik verwacht eigenlijk datie het heeeeel lang blijft doen

Turbokeu

Golden Member

De algemene consensus op Neonixie-L is inderdaad dat gemultiplexte nixiebuizen een (iets) langere levensduur hebben dan direct gestuurde buizen.

Vermits het multiplexen van de buizen (meestal 1x4, 1x6, 2x3, nominale 'aan' tijd/digit ca. 25, 16.6 en 33%) een verminderde lichtopbrengst tot gevolg heeft wordt meestal de nominale anodestroom/kathodestroom iets opgevoerd ter compensatie.
Hoeveel hoger is een compromis.
Voor nixiebuizen wordt een minimum en maximum anodestroom/kathodestroom opgegeven met de nominale waarde er mooi tussenin.
Ik probeer i.i.g. niet boven de maximaal opgegeven waarde te gaan, ook gemultiplext.

Een aantal nixieklokontwerpen hebben, naast de gemultiplexte aansturing, ook nog de mogelijkheid om de helderheid van de nixies in te stellen via PWM-sturing (*).
Alhoewel nixiebuizen bij multiplexing/PWM-gestuurde helderheid steeds hun zelfde nominale stroom krijgen (alleen de 'aan' tijd of duty cycle verschilt) valt het mij op dat soms sommige digits niet meer volledig oplichten bij de lagere of laagste helderheidsinstelling (alsof de anodestroom te laag is).
De nixieklok van mijn zus (Claus Urbach 1.06 klok, 2x3 gemuxt, met 6x IN-8-2 nixies en Klokworks K8 behuizing) die ondertussen een 3-tal jaar 24/24 draait vertoont dit fenomeen (enkel het digit '2' licht dan half of gedeeltelijk op).
De anodestroom van de IN-8-2 buizen is nochtans ingesteld op ca. 3.3mA (opgegeven min. 2.5, max. 4.5mA) bij 180V (anodeweerstanden van 12K) en de helderheid is meer dan voldoende.
Ik vermoed dat het ook gedeeltelijk aan de (goedkopere) Russische IN-8-2 nixies zelf ligt want mijn Japanse GR-112 (ook 12K, ca. 3.3mA), Japanse CD66 (10K, ca. 4mA) en Russische IN-18 (10K, ca. 4mA) nixiebuizen vertonen dit fenomeen totaal niet.
Ik ga bij gelegenheid bij mijn zus eens de 12k anodeweerstanden verlagen naar 10k (3.3mA naar 4mA anodestroom) en het effect controleren.
Helpt het niet echt dan moet ik toegeven dat de IN-8-2 buisjes reeds gedeeltelijk aan hun einde toe zijn...
Niet echt een probleem, ik heb nog volledige Claus Urbach 1.08a display PCB's liggen met IN-16, GR-112 en 2 stuks met CD66 buisjes.

Ik ga trouwens de anodeweerstanden voor mijn IN-18 buizen (40mm digits) verlagen van 10k naar 8k2 (anodestroom van 4mA naar ca. 4.8mA, opgegeven 4 tot 7mA), door de grote digithoogte hebben ze baat bij een iets hogere helderheid.

(*) De Claus Urbach 1.06 nixieklokken hebben een 4-staps helderheidsinstelling via drukknop: 100%, 75%, 50% en 25% (75% is default).
De 4e stap is 100% met een mooi fading effect tussen de digits.
Mits toevoeging van een optionele LDR gebeuren bovenstaande stappen automatisch volgens het omgevingslicht.
De klokken hebben (met de laatste firmware versie) tevens een (3-of 4 staps instelbare) nachtuitschakeling (ik gebruik de nachtuitschakeling tussen middernacht en 6:00 's ochtends).

Een ander gegeven dat de levensduur van nixies sterk beïnvloedt is de aanwezigheid (of juist de afwezigheid) van kwik in het neongasmengsel.
De aanwezigheid van kwik is vaak gemakkelijk te herkennen aan de blauwachtige waas in de oranje gloed van de nixies, duidelijk zichtbaar bij bvb. de IN-18.
Sommige Russische nixiebuisjes zijn 'berucht' om hun afwezigheid van kwik en derhalve korte(re) levensduur, o.a. de IN-1 en de IN-12.
Tussen de Amerikaanse nixiebuizen zijn er ook een paar bekend zonder kwiktoevoeging.

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"