Het nixie/dekatron/neon etc. topic Part 3

Sine

Moderator

@turbo,

Verbazend, de effectieve spanning van een hogere gepulste DC en die van een echte gelijkspanning is het zelfde, dus heel veel zou dat niet mogen uitmaken lijkt me. Maar wie weet ...

Ik ben nooit zo happy geweest met het idee een koude gloeidraad ( hoe kort dan ook ) direct aan de 12V te hangen.

Van nixie is dat bekend ja, al was het maar omdat je binnen het ideale stroom venster kunt blijven en ze toch kunt dimmen ( ofwel ... ze zijn maar de helft van de tijd aan )

Dat doe ik ook bij mijn klokken, die zijn dan wel niet gemuxed maar ze hangen aan een niet afgevlakte gelijkspanning. Ik heb verder nog een thermometer met een DCDC voeding, en daar PWM ik de output enable lijn van de schuifregisters om ze te dimmen.

Tidak Ada

Golden Member

Is er iemand, die de print van die Nixiethermometer van ELEKTOR gaat (laten) maken ?
Zo ja, dan ben ik er voor twee stuks voor in.
Eveneens voor een geprogrammeerde Ardunio.
Als het mogelijk is om dan daar nog in te programmeren dat de nixies tussen 0:00 en 7:00 uur uit zijn en hij in die tijd een aantal minuten een cijferscan doet tegen 'katodevergiftiging' zou het helemaal mooi zijn.

Wordt het een IA, dan doe ik zeker mee (wil ik me ook wel voor inzetten).

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ik heb daar ook wel oren naar! Heb toch nog een stuk of vier van die "graden Celsius" buisjes liggen! :)

PS. Het programmeren moet wel lukken! Alleen voor een dag nacht detectie is een LDR denk ik de beste keuze. Kan die er nog bij? Hoeft niet speciaal aan een analoge poort.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Tidak Ada

Golden Member

Nadeel van die dag-/nachtdetectie met LDR is dat je, zodra het te donker wordt, geen uitlezing meer hebt en dat hij dan die scan gaat doen. Vandaar dat ik voor de tijd als criterium heb gekozen.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Die Nixie thermometer gebruikt geen arduino.

Microcontroller: Atmel AT89C2051 (geprogrammeerd verkrijgbaar)
Firmware: BASCOM-programma (source- en hex-code gratis verkrijgbaar)

Tevens word er alleen een DS1820 gebruikt.

dat de nixies tussen 0:00 en 7:00 uur uit zijn en hij in die tijd een aantal minuten een cijferscan doet tegen 'katodevergiftiging' zou het helemaal mooi zijn.

Dan moetje een RTC zoals bv een DS1307 toevoegen. Of een Atmega nemen waarop direct een 32Khz crystal kan zoals de Atmega8.

Uit de source van elektuur haal ik dat er maar 8 i/o voor de nixies nodig zijn correct ?

[Bericht gewijzigd door Roland van Leusden op woensdag 15 augustus 2012 14:39:11 (15%)

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Ah Roland, ik deed het uit m'n hoofd en wist dat het met een 'A' begon daarna Arduino en Atmer door elkaar gehaald (Is ook mijn straatje niet).

Ik wil ook eerst eens deze Elektor set uitproberen en daarna met het andere projectje verder. Daarom ga ik nu eerst even voor die Elektor printjes en de Atmel.
Ik vind namelijk die '°C' van de IN-19 wel leuk, maar hij past niet bij m'n IN-17's

Dat van die source kan jij beter beoordelen dan ik ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Met de tijd wordt het inderdaad niet gemakkelijk. Maar er kan een instelbare LDR gevoeligheid gebruikt worden. Dus met een potmetertje het donker niveau afregelen met alles uit in de huiskamer en een tijdvertraging erbij en het gaat bijna altijd goed. Of met een PIR sensor en vertraging. Dan is er 's-nachts meteen een mooi orientatie lichtje!

Ik geloof dat de 8051 pin compatible is met de ATtiny2313, dus het maakt weinig uit als de software toch herschreven moet worden.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Als iemand me even het elektuur artikel kan mailen dan wil ik volgende week wel een poging doen om de software te herschrijven naar een Atmega8. Met 8Kb flash is er dan ook genoeg ruimte voor het tijd en 'katodevergiftiging' deel.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Tidak Ada

Golden Member

Roland, je hebt mail.

Zou het misschien ook kunnen om die bewerkingen met een aparte µC te laten draaien en dan de hoogspanning in de nacht uit te latenschakelen na het scannen van het display. Dat klokje kan je voor het gelijkzetten met een mini LED display'tje uitrusten,dat alleen brandt tijdens het instellen en gelijkzetten. Dat is misschien gemakkelijker te realiseren dan het door de Atmel te laten doen.
Als alternatief zou je de nixies altijd uit kunnen laten en door middel van een drukknopcomando een bepaalde tijd kunenn laten branden. Dat spaart de nixies nog meer, maar trekt natuurlijk niet zo goed de aandacht als een stel brandende nixies.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Mwah nodeloos omslachtig, en je hebt een uC met ruimte zat ( mega8 ) en je hebt al een display in de vorm van de nixies, plak er ergens een extra drukknop of twee aan en je kunt de tijd instellen met het bestaande display.

Allemaal niet zo heel schokkend of moeilijk :)

Ik ben toevallig ook met een vergelijkbaar projectje bezig, maar daar komt gewoon een LDR aan, om te kunnen dimmen en om hem s'nachts helemaal te kunnen uitschakelen en dan ook eventueel wat anti-poisoning frut te draaien.

http://www.gigawatts.nl/co/projects/nixietherm.JPG

@Turbokeu, zoals ik lees zou ik dus moeten muxen met 12 volt. het bordje draait op 5 dus de spanning zal wel te ver inzakken. Ik meen tenminste dat hij volledig gemuxt was, maar nu begin ik te twijfelen omdat ik de print twee keer ontworpen heb. Om ruimte te besparen is het een sandwich geworden wat het niet makkelijker maakt. Volgende week ben ik weer in NL dan zal ik het er weer eens bij pakken.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Ok, na me te laten misleiden door titels op Ebay heb ik dit keer hopelijk wel het juiste gekocht :)

Nu kan ik bijna een verzameling beginnen :) VFD, Nixie en Numitron.

Maar om even terug te komen op het aansturen van die numitrons.
Er werd hier gezegd dat deze spanningsgestuurd waren, en dat een Constant Current driver (zoals voor LED's) totaal uit den boze was?
Nu, als ik google naar schakelingen voor numitrons, dan zijn ze bijna allemaal WEL met een constant current driver.
Bijvoorbeeld deze:
http://vimeo.com/6304142
Zou het beter zijn voor de levensduur om deze wel te gebruiken? of maakt het echt geen effect?

Een 2de vraag die ik mij stel, is hoe ze de lamp aansturen, in sommige filmpjes zie ik dat ze maar 3 draadjes naar hun Constant current driver sturen. Zit in dit IC dan ook een BCD to 7-segment decoder in? Want dat is namelijk hoe ik het zou aanpakken, Arduino--->BCD to 7 segment decoder--->numitron.
Mag dit? Rechtstreeks, zonder iets van stroombegrenzing tussen?

Constant current is NIET handig! Met gewone 230V gloeilampen kan het handig zijn om de initiële startstroom te beperken (om daarna op constant voltage over te gaan), maar voor deze toepassing is het onzin!

EDIT: Als je toch wilt dimmen zou ik PWM gebruiken.

[Bericht gewijzigd door Benadski op donderdag 16 augustus 2012 10:55:37 (12%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Sine

Moderator

@mah, als het een volle mux is krijgen je buisjes maar 1/6e van de tijd prik, zie het als een PWM signaal, je hebt meer spanning nodig om dan toch nog de zelfde helderheid te halen.
Bak er ook iets in dat als je uC stopt de buisjes geen prik meer krijgen, constant 12V op een buisje konden ze wel eens niet heel erg leuk vinden.

Turbokeu

Golden Member

@MAH: Ik weet niet of ik persoonlijk gepulste 12VDC (is toch wel erg hoog) op mijn numitrons zou durven gooien.;)
Je moet dan wel erg zeker zijn dat er gemiddeld nooit meer dan het nominaal effectief vermogen door de gloeidraden gaat (rekening houdend met spanning en frekwentie/duty cycle).
Als er dan iets misloopt in je MPX-routine is het 'flits'.
Ik wil dergelijke testen wel uitvoeren op mijn Russische IV-16 numitrons (die heb ik toch geen drol betaald) maar niet op mijn mooie Apollo DA-1300 en Numitech 29-101 numitrons.
Afhankelijk van de spanningsverliezen over drivers en diodes zie ik 7-8-9V voedingspanning daarentegen wel zitten.

Kan je volgende week eens een schema van je numitronklok posten, dat praat wat makkelijker.

@Sine: Hoe gloeilampen/gloeidraden exact reageren op gepulseerde hogere DC spanningen/stromen weet ik ook het fijne niet van af.
Ik kan wel aannemen dat het frekwent en kort inschakelen (bvb. aan 1kHz en 1/6 duty cycle) van de gloeidraad, zelfs aan een hogere spanning, minder stresserend is dan éénmalig vol inschakelen aan de volle inschakelstroom van een koude gloeidraad (gloeilampen falen meestal bij het inschakelen).

I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Tidak Ada

Golden Member

Het enige wat ik meen te weten is dat gloeidraden slect tegen gepulste spanningen kunnen. Denk maar aan knipperlichten, die branden ook eerder door dan continue brandende gloeilampen.
Het zit hem, voor zover ik weet, in temperatuur schokken die de gloeidraad dan moet verwerken. Dat is de reden dat knipperende verkeerslichten vaak met een tarpezium vormige spanning worden gevoed. Alleen als je de frekwentie zo hoog opvoert, dat de temperatuur van de gloeidraad niet te veel variëert, zal het goed gaan.

Een gloeidraad voeden met een stroombron is onzin. Die gloeidraad heeft een positieve tempco en is daardoor zelf al een strom stabilisator. Denk maar aan die stroomstabilisatie buizen, die vroeger gebruikt werden. Barretters in het Engels.

http://www.tubecollector.org/main/cv1200.jpg
©Jeremy Harmer

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Een gloeidraad voeden met een stroombron is onzin. Die gloeidraad heeft een positieve tempco en is daardoor zelf al een strom stabilisator.

Uhu, maar wel een trage, de inschakelstroom is flink hoger, dat is ook de reden dat gloeilampen meestal sneuvelen bij het inschakelen.

Tidak Ada

Golden Member

Daar ging de eersta alinea ook over ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Hee, zo'n soort buis heb ik ook nog, alleen dient die als een soort dummy load denk ik, er staat "artifical aerial" op...

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Een dergelijke buis had ik vroeger ook in een acculader zitten in combinatie met een kwiklamp.

Groetjes Hans.

Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
Tidak Ada

Golden Member

@Benadski :
Nee dat zijn ewcht dummyloads, die niet de karakteristieken hebben van een barretter of 'Eisenwasserstoffwiederstand'.

@Zoef :
Klopt dat was om de laadstroom ter beperken.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op donderdag 16 augustus 2012 17:48:51 (18%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

he sine wat heb jij daar voor mooie buisjes, zien er duur uit :)

@Tidak: dat knipperlampjes eerder overlijden komt natuurlijk voordat ze echt telkens aan en uit worden gezet. Dan ontstaat er op een gegeven moment thermische stress in de lamp. Vergelijkbaar met metaalmoeheid. Bij pwm blijft het wel gloeien. Waarom een tijdelijk een hogere spanning minder slijtage geeft weet ik niet. Misschien heeft het vooral te maken met de waarneming. Wanneer iets fel knipperd, kan dat door je ogen als intenser worden waargenomen door de prikkeling (vgl fliter) waardoor je effectief dus minder stroom laat lopen.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Als je het goed doet met die PWM, zal de temperatuur van de gloeidraad niet te veel shommelen. Één van de dingen is het niet te steil maken van de flanken. Een ander is de frekwentie hoog kiezen en met name dan de frekwentie dat een buis wordt aangestuurd. Dat is in gevan van een klok 1/4 of 1/6 van de scanfrekwentie. Daar moet m.i. rekening met de dutycycle en de duur van de 'on'-state rekening worden gehouden. Je komet dan al gauw in de richting van 1 kHz.
Dat geeft dan, denk ik, weer kans op het hoorbaar worden van de scanfrekwentie.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Op 16 augustus 2012 21:35:34 schreef gideon_wackers:
he sine wat heb jij daar voor mooie buisjes, zien er duur uit :)

Ziet eruit als een stelletje ZM1040's. Inderdaad niet goedkoop, maar hele mooie cijfers.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!