Je mooiste meetapparatuur. Deel 6

Dit topic is gesloten

blackdog

Golden Member

Tidak Ada

Ik neem even aan dat je het tegen mij had wat betreft het manual van de Harrison voeding...

Hier is hij te downen:
http://www.bramcam.nl/hp/HP-6823a-2.pdf

Jammer genoeg kan je hier in Europa weinig Harrison voedingen kopen.
Op E-bay in de US is voldoende te krijgen maar soms ook erg duur.
Vooral de oudere types als je er vanuit gaat dat net als mijn laatste type al 45 jaar oud is.
Je moet er dan flink aan werken voor je weer een bruikbaar apparaat hebt.

Deze onderstaande heeft ook een dag of twee gekost om hem weer goed te krijgen.
http://www.bramcam.nl/hp/HP6111A

Het mooie van dit type is dat de verschilversterker en de referentie zener in een oven zit :-)

Nu maar wachten tot de volgende Harrison voorbij komt..

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
joopv

Golden Member

Interessant - ik heb een HP 6113A 0-10V 0-2A, maar de aanduiding Harrison staat er niet bij.

Afgezien daarvan ziet hij er precies zo uit als die 6111A.

haasje93

Golden Member

mooie voedingen blackdog. komt die eerste voeding van marktplaats?
ik heb er een op zien staan, ik heb er nog over getwijfeld maar uiteindelijk toch maar niet, want het budget was een beetje op. :(

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
blackdog

Golden Member

Ha die Haasje93,

Wees maar blij dat je hem niet gekocht hebt :-)
Heb het nog even uitgerekend, bijna 20 uur werk en ook nog nieuwe onderdelen er in gezet.

Maarja, ik vind dit leuk om hem weer goed en meestal zelfs beter te maken.

Bijna alle spullen die ik 2e hands heb gekocht gebruik ik regelmatig.
Zoals b.v. als ik snel een signal nodig heb gaat altijd de HP-3310B functie generator aan en nooit mijn mooie Digitale Functie generator.
Die zet ik aan als het stabiel moet zijn in frequentie en/of amplitude.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

@joopv en blackdog :
Hoe het precies zit weet ik niet,maar Harrison en HP zijn hetzelfde.
Ik heb hier een HP catalogus van 1977 voor me liggen en daaar zie ik ze alle vier staan : De 6111A (0-20V; 0-1A), de 6112A (0-40V; 0-0.5A), de 6113A (0-10V; 0-2A) en de 6116A (0-100V; 0-200mA) zijn van buiten identiek, alleen de uitgangsspanning en stroom verschillen.
Ze zien er precies uit, zoals die van blackdog

@blackdog :
Ja, dat was ik. Bedankt voor de link.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
guidob

Overleden

Even een update over mijn GPIB avonturen. Na die agilent clone toch maar een prologix (usb) gekocht. En die werkt wel :)

EZGPIB werkt zonder morren voor het plotten van alle devices. Dus Tek2430A, Advantest TR9402 en HP5371A; een bont en oud gezelschap. Alleen even wat parameters alignen en gaan. Ook timelab werkt nu, een setting van de HP stond niet goed (lees: user error).

EZGPIB is erg handig, naast plotten kan ik nu ook de tijd syncen met de PC tijd (NTP) met wat pascal code. Altijd de goede tijd en datum in de plot ;)

Nu verder met de rubidium en gps xo.

fred101

Golden Member

http://www.pa4tim.nl/wp-content/uploads/2012/12/fairchild777.png

Gisteren opgehaald. Een kanaal zou defect zijn. 100MHz dual beam, 4 kanaals scoop uit eind jaren 60. Nuvistos op de ingangen en verdeer zou het voornamelijk halfgeleiders zijn. Bedoeld als comeback op de scoop markt. Dumont was ooit marktleider voor Tek scopen ging maken. Later werd het Fairchild en deze 777, de Tek 556 killer ;-) was de top uit de lijn die Fairchild terug moest brengen.
Er is helaas nog geen foto te vinden van deze uiterst zeldzame scoop op internet. Dus alle info documentatie is welkom

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
rbeckers

Overleden

Leuke aanwinst.
Maar dat model scoop nog nooit eerder gezien.

Tidak Ada

Golden Member

Doet me vaag iets aan Leader denken, waar die dumpzaak in Stadskanaal (hoe heette die ook al weer) mee adverteerde

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Sine

Moderator

Ypma ?

Die had vroeger engelse scoopjes, Cossor bakbeesten met een gewicht van twee en een halve ton en gebouwd als een tank.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc07588.jpg

Zo'n bakbeest heb ik ook nog gehad ooit, alleen de triggering van die krengen was niet zo toppie.

En die heeft daar inderdaad wel iets van weg.

fred101

Golden Member

Deze is Amerikaans. Het merk is Fairchild ( van de cameras en halfgeleiders) het was de scoop divisie vn Dumond, die door Fairchild is over genomen. Over de kleinere serie is wel wat te vinden, deze kom je alleen tegen in wat verslagen over experimenten als gebruikt instrument, oa van NASA.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Tidak Ada

Golden Member

Voor mij was het voornaamste punt van overeenkomst de centraal geplaatste beeldbuis...

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
haasje93

Golden Member

nee Ypma zat in Veendam, ik ben helaas te laat begonnen met elektronica, want toen was hij al dicht.

If a cluttered desk is a sign of a cluttered mind of what than is an empty desk a sign?
fred101

Golden Member

Hij was waarschijnlijk bedold als concurrent voor deze Tek : http://w140.com/tekwiki/wiki/556

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@Fred,

Op de foto kan ik de type aanduiding niet lezen met betreking tot de plugin units.
Ik heb een aantal mogelijk bruikbare manuals voor je scope, te weten;

Dumont 79-02A_Dual Trace (Vertical Plugin) Instruction Manual with Maintenance Part_6704 55l2
Dumont 765, 766, 767_Oscilloscope & Plugins Schematic Diagrams
Dumont 766H Series_Oscilloscope Instruction Manual with Maintenance Part_6704 5893
Fairchild 74-13A_Calibrated Delaying Sweep Instruction Manual_6704 3234
Fairchild 766H (CFJ-103)_Oscilloscope, 74-23A(Delaying Sweep), 76-01A(Vertical Amplifier)_Plug-In Units Technical Information

Mocht je belangstelling hebben dan verneem ik het wel.

Gr. Jan

Tidak Ada

Golden Member

Op 10 december 2012 15:43:20 schreef haasje93:
nee Ypma zat in Veendam, ik ben helaas te laat begonnen met elektronica, want toen was hij al dicht.

Oh, ik dacht dat het Stadskanaal was. 't Hoorde toch in dat bekende rijtje dat je op de eerste aardrjkskundeles uit je kop moest leren ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
fred101

Golden Member

Jabo49, ik ga morgen even in de garage kijken en de nummers opschrijven. Hij staat nog niet boven, eerst wat andere reparaties afmaken en ruimte maken ( dat is het moeilijkste deel) , ik heb scopen genoeg maar dit is echt een heel gaaf ding. Ik weet wel van de vorige eigenaar dat deze plugins ook in de 767 werden gebruikt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
guidob

Overleden

Vandaag weer verder gegaan met timelab en de hp. Samplingrate versus resolutie versus wat de prologix en timelab nog aan kunnen. Resultaten naar John gemailed.

Kon het niet nalaten om nog even de rubidium aan de hp te hangen:
http://members.home.nl/baltusg/rubidium.jpg

Bij een nog lagere samplerate krijg ik nog een digit extra achter de komma (single shot), maar da's allemaal voor de show. Average en een wat hogere samplerate is wat geloofwaardiger. 10 miljoen samples/seconde kan ook, maar dan is de resolutie weg. En gpib houdt dat niet bij ;)

De rubidium heeft overigens een AD DDS chip om de 10MHz te genereren. Ben al een schema tegengekomen met een butler oscillator die met de rubidium wordt bijgeregeld. Wellicht zelf eens spelen met de GPS print door de TCXO met een gedeelde 10MHz van de rubidium te slaven. Kijken of dat wat uitmaakt. Of ik zit nu de jitter van de ingebouwde oscillator van de hp te bekijken.

Overigens heeft denk ik geen van beide gelijk wat betreft de gemiddelde frequentie :)

If you want to succeed, double your failure rate.

Moi Fred, wat die plugins aangaan klopt het denkelijk wel. Uiterlijk lijken de afbeeldingen nagenoeg op elkaar.
Ik lees wel of de type aanduidingen overeenkomen.

Gr. Jan

@Fred en guidob: mooi spul zeg!
Fred: een 4ch 100Mhz dubbelbeam zal in die jaren zeker schaars geweest zijn. Nu worden bandbreedtes gehaald in Ghz gebied, maar als je jezelf in die tijd stelt, moet het zeker geen sinicure geweest zijn. Ziet er zeer zwaar en degelijk uit. Kieper hem maar niet van de rand van tafel op je tenen.

Guidob: dat zijn véél getalletjes na de komma! :-)
Ondertussen heb ik hier een electrometer staan (ja, een Keithley!) en dat ding meet toch ook oerend diep na de komma...
Stroombereik begint van 10-7 tot 10-17 volgens de manual. Das 0.00001pA of 10 atto ampere. Tot 10-15 kan je meten op stroommeting, dieper meten via een truucje ladingsmeting. Ook als voltmeter meet hij, met een ingangsimpedantie van 1016Ω. Heerlijk: ik heb al eens geprobeerd een 200mV bron met 100MΩ in serie te meten, de ingangsimpedantie is zo hoog dat dat helemaal geen probleem is en de spanning klopt tot op de kleinste digit.
Maar er is nog werk aan dit beestje.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

@big bang welke Keithley meter is dat. Komt deze meter van markplaats?
De specs zijn ieder geval indrukwekkend.

Jan

JaBo, tis een Keithley 642. Het is al een iets ouder model (de nieuwe versies uit bvb hun 6000 reeks zijn buiten prijsbereik voor mij).
Het is een hoogohmige spanningsmeter en een stroommeter voor kleine tot zeer kleine stromen en een bereik 'charge' dus ladingsmeting.

De stuff dat Keithley maakt is zonder meer speciaal, kijk maar eens op hun website. Meestal zijn er speciale construkties of componenten nodig om dit mogelijk te maken.

De 642 bestaat uit een displayunit (zie het zoals een tafelmodelmultimeter) en met een kabel eraan hangt de meetconsole.

foto

Pikant detail: deze console heeft een ingangsbus van geslepen saffier, om die hoge ingangsweerstand te halen, het ding weegt ook zwaar vanwege de metalen plaat als afscherming tegen ruis, licht en straling. Alles wat gevoelige metingen zou kunnen beïnvloeden. Het is volledig dicht en er zit silica gel in om de luchtvochtigheid onder 30% te houden.

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
fred101

Golden Member

BB, gaaf ding, fotos :-) ik hoop er ook nog eens een te vinden. Met ladingmeten uitkijken, ik wilde de lekweerstand van een elco meten maar toen schoof ik per ongeluk het schuifschakelaartje van Sourcen en R meten naar stroom meten. Toen had ik een verdampt schakelaartje. Gelukkig werkte de stroom en R meting nog gewoon met een nieuwe schkelaar ( helaas geen standaard ding, heb zelf reen nieuw binnenwerkje er in moeten maken)
Mijn HP komt niet lager dan 50 fA

Ik heb even naar de Fairchild gekeken. Zijn inderdaad de zelfde plugins als in de 766. De 777 is zo te zien twee 766 in een kast. Er zit een enorme kachelpijp in. Wat is zo'n dual beam buis enorm dik bij het kanon.

Er zit licht in. Maar hij werkt niet goed. Ik krijg een trace, inderdaad reageert een verticale plugin niet. De ander wl, de horizontale ook maar de trace is vervormt en hij triggert niet. De fan maakt te veel herrie maar is een 110VAC fan. Wel een moderne behuizing dus gewoon zo'n zwart geval met 4 schroeven.

Er zitten -50 tot +200V rails in. Die staan er flink naast en er staat en 8-15V rimpel op. Beetje veel ;-) Elcos zijn dus rot. Ik dacht dat hij nog gewoon recent gebruikt was geweest maar blijkbaar niet.
Wat het lastig maakt is dat er ook een +100V, +50V en -50V balans afregeling zit maar geen testpunten. Ik dus heb geen idee van de functie.
Er zitten mooie banaanbus meetpunten, potmeters er naast. Echt doordacht , beter dan bij Tek, en qua bouwkwaliteit vergelijkbaar. Ruim opgezet, en overal service luikjes. Je hebt bv geen extenders nodig. Je kan luikjes aan de zijkant open maken. Heel veel zekeringen ook die je via de plugin bays kan bereiken.
Ik vond een pdf van een 766 chassis en die voeding lijkt gelijk, alleen niet die balans potmeters.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ja, die electrometer is gaaf. Maar er is nog wat werk aan, en laat het soms afweten tijdens het nullen maar daar ben ik denkelijk al achter, een klevend kontact van een relais.
Ik zal opletten met het lading meten, altemeer omdat het zo'n gevoelige metingen zijn.

Ik weet het, ik moet eens een reeks foto's posten hier van de meetplanken. Er is alweer wat bijgekomen: 1 differentiele hoogspanningsprobe, 2 HF actieve scoopprobes van Flips, nog een 500Mhz Tek probe, 2 goede Fluke multimeters en een 200A en een 400A stroomtang, een pulsgenerator van HP en een digitale voeding.

Met je Fairchild: je hebt er dus ook nog de handjes aan vol. Rotte eclo's komt wel vaker voor. Als hij dan nog een hele tijd stil gestaan heeft heb je nog geluk dat ze niet stukknallen. Ik heb het al eens met iets voorgehad.
Hopelijk krijg je hem weer helemaal goed! Hij zal zich alvast wel thuisvoelen tussen al die andere instrumenten van jou.:-)

- - big bang - -

Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten

Dit topic is gesloten