Op 16 februari 2013 17:55:31 schreef free_electron:
Ik ga dus volgende week vrijdag , of de maandag erop met al die pulsertjes naar Agilent headquarters hier in Santa Clara waar ze gaan gemeten worden , door mij, op die machiene. Fotoverslag volgt... Ik heb speciaal toestemming moeten vragen om foto's te nemen. Video mocht niet.
Screencapture zijn geen probleem , maar foto's van de zaal waar die scoops staan is een ander paar mouwen... daar staat waarschijnlijk nog andere apparatuur waarvan het bestaan nog geneens vermoed wordt...

Free, zeker doen, die foto's! En als je er nu eens zoveel neemt dat, als je ze achter elkaar plakt, je bewegende beelden krijgt ;-)
Stel je voor: volgende week post Free hier in je mooiste meetapparatuur: "heb een Infiniium90000 op de kop kunnen tikken, hier de teardown foto's..... :-p
Ben echt benieuwd naar de CalPlot, heb ook een Cal besteld.

Free, ik heb gezien op de 3d foto van de print, dat er een vakje voorzien is op de PCB waarin de risetime gaat ingevuld worden?

Verder nog op de link die ik vorige post gaf, onder de titel "The world's fastest real-time oscilloscope" kan je al kijken naar een filmpje "See the 90000 X-Series in action". Daar zie je ook de probes die ze erop vijzen...en inwendige modules precies met veel hardplate gold

- - big bang - -

edit: 60Gig 16kan, dat kan toch echt niet meer.... :p

Op 16 februari 2013 17:55:31 schreef free_electron:
[...]

ik kom persoonlijk af om je een lel rond de oren te geven ! N-connectors <eyeroll> T'is geen lampenbak he jongen ! Dat zijn 3.5 mm reverse SMA connectors ! Peperduur ! en je hebt speciale probes nodig die daar op aansluiten: de probe krijgt spanning en digitale communicatie via 6 pinnen linksonder elke ingang. De probe wordt vastgedraaid met een momentsleutel...

Deze scoop kan een sinus met een periode van 30 picoseconden perfect weergeven... Hij heeft zelf een 'calibrator' aan boord die een puls met 15 picoseconden stijgtijd maakt ik vraag me af hoe ze dat gemeten hebben... deze scoop is de snelste ... hmmm kip-ei probleem

Ik zat al te wachten op de smeuiige details. Die probes zullen natuurlijk onbetaalbaar zijn. Ik vraag me sowieso af hoe je tot 30 GHz door een kabel heen krijgt -- ik dacht dat je dan al lang en breed in golfpijpengebied zat, of met semi-rigid-achtig spul moest werken. Ontzettende calibratiefile?

(9 GHz heb ik wel eens met door een meter BNC-kabel naar een counter toe gekregen, maar dat was meer met de gedachte 'duh, het mag best verzwakken'). Gooi d'r nog een factor drie op qua frequentie en je kunt met gaussian beams gaan werken...

Verloopstuk naar een golfpijp cq. trilholte? 30 GHz wordt gebruikt door satellieten maar ook door de phase array radar in het Patriot raketten afweerschild die we (NL) net naar Turkije hebben gestuurd.

ik heb geen flauw idee hoe ze het hem flikkeren. T'zijn daar niet de eerste de beste bij Agilent he... En ze gaan't niet aan de concurrentie hun neus hangen...

Ik heb meetresultaten.
Ik heb de eerste volledig gebouwd. Alles werkt. De stripline achteraan zorgt voor een 5 nanoseconde breede puls met een zeer snelle stijgende flank.

de foto's staan op 'dat andere' forum. geen tijd om ze hier ook nog neer te pletsen. De serieproductie is gestart >:)

http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-306-jim-williams-pulse-gener…

free_electron mochten er nog PCB's over zijn zou ik er ook graag nog 2 willen hebben, ik was te laat met de eerste inschrijving.

@switching power. Jep geen probleem. Ik stuur morgen de info.

@free. Als je nog onderdelen over hebt voor het black magic deel zou je die dan ook kunnen plaatsen.
Als er van de rest van de onderdelen te weinig zijn voor een complete kit koop ik die zelf wel.

Meteriaal genoeg.
Je wilt dus ook de calibratie veronderstel ik ? ( aangezien je de black magic vraagt ).

Je krijgt ofwel de kit , owel de kit met black magic geinstalleerd en uitgemeten op die supersnelle 'Agilent Unobtainium' scoop

Nu, zo black magic is dat ding niet hoor. Ik heb er een twintigtal gebouwd ondertussen getest op mijn scoop en ze zijn vrij consistent in puls. Ik had er 1 die raar deed maar daar was ik vergeten de flux af te kuisen... Dat is er om vragen natuurlijk... Als je proper werkt en niet 'metselt' met soldeer, dus je lassen verzorgt dat ze proper zijn zonder uitsteeksels , dan werkt die pulsegen zonder morren.

Ik stuur morgenvoreg (mijn tijd) je de info. Ik ben net thuis. Stapje in de wereld weest zetten met een ex collega die nu prof microelectronica is aan de universiteit. Was in town voor de grote 'zand conferentie' (isscc international solid state circuits conference) in San Francisco. Tegen dat we alle musea hier afgerotst hadden en een hapje waren eten in captiola en ik hem terug naar SF gevoerd had.. Ben doodop.

[Bericht gewijzigd door free_electron op (25%)]

Free als je materiaal hebt voor 2 kitjes dan zou ik die graag willen hebben met calibratie.

Stand Van Zaken :
Voor rosmalen is er geen shipping cost. neem ik voor men rekening. er gaat toch een doos met 'donatiemateriaal' daar naar toe. Trouwens .. naar wie moet die doos ? met andere woorden wie neemt de doos mee naar rosmalen ?

iedereen heeft email gehad nu.

Kit    Cal   PCB   PM : PAID : SHIPPED : Rosmalen
Aart               : 1x   :     :     : PM : PAID :         :
Animal64           :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Bas Smit/big bang  :      : 2x  : 2x  : PM : PAID :         :
Benst              :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Blackdog           : 1x   :     :     : PM :      :         :
carpin             :      : 2x  :     : PM :      :         :
erelder            :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
exofx              :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Flash2b            :      : 1x  :     : PM :      :         :
Ghole              : 1x   :     :     : PM : WAIT :         :
GuidoB             :      : 1X  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Haasje39           :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Henry S            : 1x   :     :     : PM :      :         :
Hewlett            : 1x   : 1x  :     : PM : PAID :         :
Hugo Welther       : 1x   :     :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
jabo49             : 1x   :     :     : PM : WAIT :         : ROSMALEN
Jeroen             :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
knifter            : 2x   :     :     : PM : PAID :         :
Mr.Snuggles        :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Roland van Leusden : 1x   :     :     : PM :      :         :
Spikee             :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
Squant             :      : 1x  : 1x  : PM : PAID :         :
stijntje           :      : 1x  :     : PM : PAID :         :
switching power    :      : 2x  : 1x  : PM : PAID :         :
Tinus016           :      : 1x  :     : PM : PAID :         : ROSMALEN
Theuno             :      : 1x  :     : PM :      :         :
WaterMelon         :      : 1x  :     : PM : PAID :         :

-EDIT- Dinsdag Feb 19

lijst aangepast. mesne die op WAIT staan zijn er waarvan ik reply heb ontvangen maar nog niet betaald hebben.

de andere zijn missing in action...
maar dat is geen probleem. ik heb er genoeg en ga er een pak extra bouwen en uitmeten. als er nog nakomertjes zijn...

[Bericht gewijzigd door free_electron op (11%)]

Je mag hem wel naar mij sturen. Ik ga ZEKER naar Rosmalen.

Ps. Ik heb de chip costs wel betaald er stront nergens dat, dat voor Rosmalen niet hoefde.
Heb ik iets gemist.

[Bericht gewijzigd door Tinus016 op (12%)]

Op 17 februari 2013 02:59:20 schreef free_electron:
Ik heb meetresultaten.
Ik heb de eerste volledig gebouwd. Alles werkt. De stripline achteraan zorgt voor een 5 nanoseconde breede puls met een zeer snelle stijgende flank.
http://www.eevblog.com/forum/blog/eevblog-306-jim-williams-pulse-gener…

Die stripline is een zeer goede zaak, om de puls te strechen. Anders zouden de wat tragere scopen weinig tonen (omdat de puls te kort is). Ben eens benieuwd wat mn 400Mhz Tek er gaan van tonen, de kortste puls die een HP8112A kan opwekken van 8ns komt er nog vrij proper voor.
Ik heb het eens ergens gelezen, weet niet meer waar, dat die stripline niet te lang mag zijn omdat je dan te lang in avalanche hangt en je de torjunctie opfikt, klopt dat? Is die stripline dan een soort capaciteit die zich leegdumpt als de tor in avalanche gaat?

Nog iets, is de koppeling tussen scoop en pulser een male SMA naar male BNC? Dan kunnen we die al aankopen.

Misschien kunnen we verder in dit topic, als iedereen zijn pulser aan de tand voelt, scoopbeeldjes posten! :p Zo zien we onderlinge verschillen bij bandbreedtes.

- - big bang - -

Op 18 februari 2013 18:08:36 schreef free_electron:
Trouwens .. naar wie moet die doos ? met andere woorden wie neemt de doos mee naar rosmalen ?

Heb je mijn mailtje niet gekregen of nog niet gelezen? In ieder geval, als je de doos naar mij stuurt zorg ik dat het in Rosmalen op de stand ligt.

Op 18 februari 2013 21:43:15 schreef big bang:
[...]
Ik heb het eens ergens gelezen, weet niet meer waar, dat die stripline niet te lang mag zijn omdat je dan te lang in avalanche hangt en je de torjunctie opfikt, klopt dat? Is die stripline dan een soort capaciteit die zich leegdumpt als de tor in avalanche gaat?

klopt. je moet het als volgt zien: die stripline is een 'lange condensator'
met andere woorden : die transistor schiet in avalance en zuigt de electronen weg die dichtst bij hem staan. al de electronen in die stripline gaan nu 'schuiven'. dit is de stroom die er uit komt.

als je daar een 'brede' condensator zou zetten dan is die in 1 klap 'leeg'. nu duurt het een tijdje om die lading te verplaatsen omdat die stripline eigenlijk een keten van r-c netwerkjes is. de electronen die van ver moeten komen doen er dus langer over ( tis een analogie ). vandaar dat je dus een nette puls krijgt van een bepaalde lengte. hoe langer de stripline hoe langer de puls.

hetzelfde princiepe heb je dus bij elco's je hebt korte dikke en hoge dunne. de hoge dunne zijn voor snelle pulsstromen ( zie je op de uitgang van schakelende voedingen bvb ) , korte dikke zijn voor lage frequenties. de oppervlakte van de platen is dezelfde maar door het oprollen zitten de electrodes aan 1 uiteinde van de platen. heb je een kirte dikk dan zijn de platen smal maar lang... probeer daar een 'snelle' pulsstroom uit te trekken en dat lukt niet.

doe hetzelfde met een brede , korte plaat en dat lukt wel.

simpelgezegd is die stripline niets anders dan een holle buis die vol zit met electronen. de lading staat tussen de striplijn en grond. trek aan een uiteinde lading weg en de lading in de buis herverdeelt zich, daardoor kan ze gedurende ene tijd lopen.

je kan het zelfde doen met een stukje coax kabel. dat is ook zo een 'buis condensator. Jim williams heeft dat trouwens vermeld in zijn application note. Iemand op het EEvblog forum had dat geprobeerd en dan de stripline uitvoering gemaakt. hij freesde zijn pcb's op zijn cnc machientje met 20 mil frezen omdat ie niks kleiner had.

ik heb dat idee dan maar omgedesigned naar 8 mil opening (als je de opening aanpast moet je ook de breedte van de centrale ader aanpassen omdat je impedantie verandert. ) omdat ze dat in china halen zonder problemen en de boel maar uitgevlooid. en 't werkt vlekkeloos

In feite een Lecher-line dus ?
Daar speelt toch de zelfinductie een rol, niet de weerstand ?

http://en.wikipedia.org/wiki/Lecher_lines

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (66%)]

lecher line is nog iets anders ( denk ik)

de stripline is het PCB equivalent van dat stuk coax. ( je sluit dat niet kort zoals bij een lecher line ! ) langs de ene kant gaat er DC binnen op de centrale ader en langs de andere kant trek je daar een puls uit. het is de 'reactietijd' van gans dat rlc equivalent ( die coax is een lumped element) en aangezien condensatoren ontladen op een curve krijg je daar ene ripple-effect ) die ervoor zorgt dat je daar gedurende een lange tijd ontlading krijgt. veel langer dan wanneer je een brede plaat zou hebben. ( dat rlc model ziet er bij een korte brede plaat heel anders uit... je hebt veel minder 'cascades' na elkaar.

tis nogal plastisch uitgelegd maar d eechte theorie is maxwell .. en daar blijf ik van weg. ik krijg barstende koppijn van die man.

enfine

En wat laat, maar betaald!

Toch maar naar Rosmalen :)

Ook betaald en nog een losse pcb besteld.

@free: Nah, dat soort dingen kun je toch best aardig simuleren in een stuk finite-element software?

[Bericht gewijzigd door alex278 op (40%)]

@ Free: bedankt voor de uitleg!

- - big bang - -

Free, ik heb geen email gekregen, snik snik.

En ik zie in de lijst dat ik op 2x cal sta, dat klopt niet, dat was 1x pcb.
Kan ik nog 1 extra pcb krijgen, dan wordt het totaal,

2x pcb
Paste dat in een bubbel envelopje?

Dank je wel.

[Bericht gewijzigd door carpin op (31%)]

Duidelijk free ! Thanks !

free, het geld is inmiddels via PayPal over gemaakt.

Mail ontvangen en betaald

Thanks free