[CO Labvoeding] Opbouwvragen en correcties

blackdog

Golden Member

Hi Nburgmeijer,

Het moet niet gekker worden, Tidak Ada die me een lelijke vrouw noemd en jij maakt mij uit voor "Heilige Koe" ;-)

Het onderzoek en metingen die ik aan de CO-PSU gedaan heb, hebben als doel gehad,
te kijken hoe goed de voeding is en of er verbeteringen mogelijk waren zonder hoge kosten.

Het was geenzins mijn bedoeling de bouwers te desillusioneren...

Bekijk het eens van een andere kant, als je daar zin in hebt,
als je de aanpassingen doet wordt hij een stuk beter, wat is daar mis mee?

Door uitgebreide metingen kwam ik er achter dat de voeding bij bepaalde spanningen/stromen
niet helemaal stabiel was en ik heb mijn best gedaan dit probleem voor jullie op te lossen.
Die paar onderdelen vervangen zie ik niet als probleem,
maar misschien komt door de vele jaren ervaring die ik met electronica heb.

Waar je als bouwer van dit project vooral iets aan kan hebben is wat ik vertel over de bedradings techniek.
Dus het aanbrengen van de twee sense draden samen met dat de draden die uit de voeding komen,
haaks opelkaar moeten staan voor een zo schoon mogelijke voeding.

Alle aanpassingen die ik heb gedaan voor jullie, verbeteren het ontwerp,
maar je bent natuurlijk geheel vrij, dit wel of niet toe te passen op jouw printje.

Dat een aantal mensen die de voeding bouwen het niet kunnen nameeten, dat weet ik, daarom doe ik het voor die mensen.
Verder hoop ik dat ik ook de gene die wel meetinstrumenten hebben,
ook aan hun voeding gaan meten en hun bevindingen hier plaatsen.

De ontwerpers hebben hun best gedaan, alleen krijg je, als je je product de markt instuurt,
soms te maken met dingen die niet optimaal zijn door b.v. product spreiding in de onderdelen en de bouwkwaliteit.
Dan heb ik het nog niet over aanpassingen die de gebruikers zelf doen zonder het uitgebreid te testen :-)

Moraal...
Doe wat je leuk, goed en/of leerzaam vind!
En vragen staat vrij, ik help graag.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Blackdog,

Mooi, dan heb ik wel wat vragen :)

- Nu weet ik nog steeds niet wat je bedoelt met brom en instabiliteit.
Brom = rimpel? instabiliteit= oscilleren?
- 4k99, wat is dit voor een rare waarde?(of is dit een speciale weerstand?) Kan ik hier ook 4k7 plaatsen?
- Het wordt dus wel aangeraden om toch sense-lijnen toe te passen?
- Komen vast nog wel meer vragen.

Ik zal straks even wat foto's laten zien van mijn opbouw(totaal geen rekening gehouden met manier van bedraden, behalve draaddikte. Als je wil mag je hier commentaar op leveren :)

Ik ben nu nog even bezig met mijn printje voor de volt-ammeter gebaseerd op de atmega328.

Edit: overigens heb ik een 'gewone' 7805 gebruikt ipv een 78l05(had me vergist). Als ik de datasheets bekijk dan zie ik overal dat de 7805 en 78l05 gewoon 35V op de ingang mogen hebben, dus ik snap niet waar jij 30V vandaan haalt.

[Bericht gewijzigd door Nburgmeijer op woensdag 13 maart 2013 10:02:29 (15%)

Moet ik dit nu allemaal gaan aanpassen?

Nee, de zener voor de 78L05 zou ik echter wel plaatsen aangezien dezenu buiten de specs gebruikt word.

4k99, wat is dit voor een rare waarde?

Standaard uit de E96 reeks.

Ik ben nu nog even bezig met mijn printje voor de volt-ammeter gebaseerd op de atmega328.

Linkje naar website, shema ?

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Heb alles even verplaatst naar: http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/1489312#1489312

Dat is het modificatietopic.

Ging dus over de volt en ammeter gebaseerd op een atmega328 voor de CO-labvoeding.

[Bericht gewijzigd door Nburgmeijer op woensdag 13 maart 2013 11:02:40 (88%)

flash2b

Special Member

Mooi schema !

Vergeet niet te vermelden dat wanneer je de uitlezig conform dit schema gaat opzetten, je de twee voedingen NIET in SERIE meer kan zetten aangezien de meet GND voor beide voedingen hetzelfde is.

blackdog

Golden Member

Hi,

De TO92 uitvoering van de 7805 heeft bij bijna alle fabrikanten max 30V als ingansspanning.
De TO220 is vaak wat hoger, maar komt zover ik weet niet boven de 35V.

Zoals Roland al zij, 4K99 is een 1% weerstand.
Als je in schema's maar wat inpropt wat je toevallig hebt liggen,
dan is de kans groot dat het niet zo gaat werken zoals bedoeld.

Ik adviseer iedereen te expirimenteren, maar probeer vooral te begrijpen wat er gebeurd als je componenten veranderd t.o.v het schema.
Zomaar componenten veranderen omdat je die nu eenmaal hebt liggen is meestal geen goede zaak.

Gegroet,
Blackdog

PS
Mijn Provider waar mijn webserver aan hangt, doet groot onderhoud deze week.
Dus jammer genoeg is daardoor regelmatig mijn plaatjes even niet beschikbaar.
Mijn excuus hiervoor.

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Op 13 maart 2013 12:15:32 schreef blackdog:

De TO92 uitvoering van de 7805 heeft bij bijna alle fabrikanten max 30V als ingansspanning.
De TO220 is vaak wat hoger, maar komt zover ik weet niet boven de 35V.

Zoals Roland al zij, 4K99 is een 1% weerstand.
Als je in schema's maar wat inpropt wat je toevallig hebt liggen,
dan is de kans groot dat het niet zo gaat werken zoals bedoeld.

http://users.ece.utexas.edu/~valvano/Datasheets/LM78L05.pdf

Die toevallig dan wel 35V :)

Maare:

- Nu weet ik nog steeds niet wat je bedoelt met brom en instabiliteit.
Brom = rimpel? instabiliteit= oscilleren?

Henry S.

Moderator

@Nburgmeijer: Behalve de zener voor de 78L05 (en de aanpassing vanwege rev1) hoef je verder geen aanpassingen te doen, ze mogen natuurlijk wel.

Op 13 maart 2013 09:53:31 schreef Nburgmeijer:
- Nu weet ik nog steeds niet wat je bedoelt met brom en instabiliteit.
Brom = rimpel? instabiliteit= oscilleren?

Ja en ja. Het eerste is alleen met zeer gevoelige apparatuur te meten, het tweede is exemplarisch en afhankelijk van manier van aansluiten - gaat 99 % goed, 1% fout.

- 4k99, wat is dit voor een rare waarde?(of is dit een speciale weerstand?) Kan ik hier ook 4k7 plaatsen?

Dat kon ook, maar dan heb je kans dat de maximale spanning niet precies op 30.00V uitkomt. Toleranties spelen mee.

- Het wordt dus wel aangeraden om toch sense-lijnen toe te passen?

Dat komt van pas als je een preciese uitgangsspanning wilt hebben onder alle belastingen.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Voor alle duidelijkheid:
Hoewel het CO ontwerp beperkingen heeft, is het erg aantrekkelijk. Het is met een enkele trafo, een print en standaard onderdelen erg makkelijk te bouwen. Voldoet in de meeste gevallen prima. Het is natuurlijk altijd leuk om zo'n ontwerp te optimaliseren.

edit: moet sneller typen..

@henry: Instabiliteit is driften van de uitgang over tijd, toch?

@NBurgmeijer: Wanneer je bij de V1 enkel het aangegeven draadje trekt, is het een prima voeding. Er zijn al veel opgebouwd en in gebruik en daarvan hebben we nog geen klachten gekregen.

Blackdog heeft bekeken wat er mogelijk te verbeteren is aan dit ontwerp. Maar dit betekend niet dat het origineel slecht is. Het ontwerp 'as is' presteert al beter dan veel commerciële voedingen van rond de 100 euro. Met de aanpassingen van blackdog wordt dit nog een eind verder gepusht.

@blackdog: de instabiliteit van de opamps, kan dat ook grotendeels verminderd worden door de ontkoppel rechtstreeks op het IC te solderen? (eenvoudige tweak)

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

de instabiliteit van de opamps, kan dat ook grotendeels verminderd worden door de ontkoppel rechtstreeks op het IC te solderen?

Was ook mijn idee naar blackdog, maar in verbeteringen is gekozen voor vergroting van compensatie, en daarna is het niet meer nodig.

blackdog

Golden Member

hi Nburgmeijer, :-)

Ik ben bij een klant en kan nu niet uitgebreid uitleggen hoe/wat/waar betreffende
ruis, generaties, PARD enz.

Later zal ik je helpen, beetje geduld s.v.p. ;-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

@blackdog
Waarom precies heb je Ra (150E) toegevoeg (probeem met U2 in verzadiging soms, of cap belasting)?

RAAF12

Golden Member

citaat Blackdog:

Iedere Electronicus moet weten dat als je een Emittorvolger capacatief belast deze bijna altijd zal genereren,
en dat een simpele basisweerstand dit genereren oplost.

blackdog

Golden Member

Dank je RAAF12,

Dan kan ik dat vast van mijn lijstje schrappen :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Henry S.

Moderator

Op 13 maart 2013 13:07:43 schreef MAH:
@henry: Instabiliteit is driften van de uitgang over tijd, toch?

Dat is drift. ;)

Instabiliteit is snelle veranderingen of neigingen tot oscilleren, bijvoorbeeld bij het in/uitschakelen van belastingen. Dat betreft een HQ Power PS3003L, schaal = 0.5V/div, en dat is een wat duurdere voeding in dat klassement. Deze doet het ook beroerd in CC-mode, erg onstabiel.

Op 13 maart 2013 17:25:59 schreef RAAF12:
citaat Blackdog:

Iedere Electronicus moet weten dat als je een Emittorvolger capacatief belast deze bijna altijd zal genereren

Dan hoor ik daar niet bij... ;(
Gelukkig is Ra is ook eenvoudig toe te voegen.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 13 maart 2013 18:50:43 (40%)

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dan kan ik dat vast van mijn lijstje schrappen

Niet zo snel, in je eerdere meting leek het juist instabieler te worden met Ra (150E). Het is ook wel wat complexer dan een emitter volger met U2 ervoor. Ben toch wel benieuwd.

blackdog

Golden Member

Hi,

Dit wordt een flinke lap tekst en weinig plaatjes, sorry...
Ik heb wat aannames gedaan en dingen wat versimpeld in mijn uitleg om het leesbaar te houden.
Ben ik daar te ver in gegaan dan hoor ik graag hoe ik het beter kan doen.

Henry, wat die emittorvolger generaties betreft, maak je niet dik, ben daar zelf ook lekker mee de mist ingegaan...
We hadden bij het bedrijf, waar ik werkzaam was, een schakelkastje gemaakt zodat
je allerlij audio apparaten kon routeren naar diverse opname apparatuur.
In dit kastje werd ieder audio kanaal gebuffert door een emittor volger.
Je begrijpt het al, net zoals het ding er zin in had genereerde hij, of niet natuurlijk.
Dit ook weer afhankelijk wel apparaat er op dat moment aan zat aangesloten.

Wanneer gaat het nu mis met een emittor volger, als je de basis laag Ohmig aanstuurd,
er een stukje draad aan de basis zit (inductie) en dat de emittor capacitief belast wordt. Bingo!
Bij ons project werd de ingang van de basis aangestuurd door een stukje
draad van een paar centimeter en daarna naar de afgeschermde kabel.
De BC550c die er inzaten kon je horen op de FM radio :-)
Daarna heb ik dit nooit meer vergeten!
Dat een versterker trap die minder dan 1x spanningsversterking heeft kan werken als een Josti Kit.
(1 transistor zender die over de band zwabbert)

Als ik de lange draden zie, van de gene die de voeding bouwen om de transistor op een koelplaat te zetten,
gaan mijn nekharen al overeind staan als direct aan de transistor niet die basisweerstand zit.
De rede is deze, een draad is niet "0" Ohm ook een dikker draadje niet!
Iedere draad gedraagt zich ook als zelfinductie (spoel).
Een 2N3055 kan op 5 a 10Mhz oscileren (genereren) als je niet oplet...

Nu even over ruis, brom rimpel enz.
Hieronder zo een link van een Apllication Note van Agilent, die kunnen het veel beter uitleggen dan ik :-)

Maar, ik zal mijn best even doen in het Nederlands.
Iedere voeding geeft behalve het verlangde uitgangsignaal ook andere signalen af.
Agilent noemd dit PARD (Periodic and Random Deviation)
Uhm... Periodieke en Wilekeurige Afwijkingen (geen idee of ik dit goed vertaald heb)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Agilent-AN372.pdf

Iedere voeding heeft dus een referentie spanningsbron, in de CO-PSU is de de 78L05.
Deze 78L05 geeft behalve 5V DC ook ruis (denk aan een radio of TV zonder op een zender te zijn afgestemd).
De ruis van b.v. de 78L05 is zeer breedbanding, dit gaat van Uren tot honderden Megahertz.
De lage Frequenties noemt men meestal drift en de foto hieronder is de drift van mijn gebouwde CO-PSU,
dit is de drift van de hele schakeling, niet alleen de 78L05.
Hier kan je de drift en de ruis zien in ongeveer 9,5 uur.
De uitgansspanning is gedrift tussen zeg -1,1mV en +0,75mV.
De breedte van de balk is dan weer de ruis in de wat hogere frequenties
zeg ongeveer een bandbreedte van 0,5 tot 2Hz.
Deze bandbreedte van deze meting, wordt bepaald door het meetinstrument en zijn samplerate.
De drift die hier binnen de 2mV blijft is goed te noemen, kijk maar eens
wat de dure voedingen van b.v. Agilent doen, deze was bij 15V uitganspanning.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-PSU-19-Drift.jpg

De hogere frequenties van de ruis meet ik met mijn Audio Analyzer.
Dit meestal in stapjes, ik begin dan met 20Hz tot 22Khz voor de eerste indruk.
Als er ook brom uit de voeding komt, dan schakel ik het 400Hz HigPass filter in,
daarna wordt allles beneden de 400Hz sterk gefilterd en zie ik de brom niet meer op mijn meter.
Dan krijg ik nu een goede indruk van het ruisgedrag van de voeding.
De meeste electronica die je voed is gevoelig voor storingen in dit frequentie gebied, denk b.v. aan microfoonversterkers, PLL schakelingen enz.
Nee, een PIC ziet normaal gesproken het verschil niet tussen een voeding met 0,5 of 5mV PARD, ok ruis/brom, als je hem alleen digitaal gebruikt.
Behalve natuurlijk, als je de AD converder gaat gebruiken waarbij de referentie uit de voeding komt of de 16 bit PWM om een voeding aan te sturen...

Laat niemand je vertellen dat electronica "makkelijk" is, er zijn zoveel variabelen, maar het is o zo leuk en intressant.

OK, terug waar ik was, na de 22Khz bandbreedte schakel ik om naar 80Khz en 300Khz om een indruk te krijgen
hoeveel de ruis meer wordt en/of er signalen worden opgewekt die er niet horen te zijn.

Bij de meeste analoge voedingschakelingen wordt er tot 100Khz gemeten.
Dit is meestal ook RMS, er moet echter ook bij staan, wat de Piek-Piek waarde is, anders zegt het niet zo veel.
Ik ben hier trouwens bezig een meet systeempje te bouwen, zodat ik tot 90Khz en tot ruim 100dB diep kan zien wat een voeding doet wat PARD betreft.
Dit gaat d.m.v. en goede geluidskaart (sample rate 192Khz) met daar een zeer ruisarme versterker voor geschakeld.

OK, het puntje brom/rimpel.
Als de CO-PSU 1,5Ampere moet leveren staat er over de 4700uF ongeveer 3V TopTop wisselspanning, dit noemt men de rimpel.
Deze Rimpel word zo goed mogelijk onderdrukt door de loopgain die er over is na de 6x versterking waar U2 op staat ingesteld.
De 3V TT moet dan worden gedeeld door de versterking die over is.
Openloop versterking van de CA3140 is ongeveer 90dB bij 100Hz waar we het hier over hebben.
De 90db is ruim 31.000 maal aan versterking die er over is om de brom weg te regelen.
Als je nu de 3v TT deelt door 31.000 kom je uit op ongeveer 10uV aan brom.
Deze kan ik bijna niet meten bij deze voeding omdat de "Ruis" in de hogere frequenties dominanter is dan dit 100Hz brom signaal.
RMS gemeten op de gunstigste uitganspanning, dit was 21V, dan was de ruis net onder de 40uV.

Als mijn meetsetje klaar is kan ik de 50Hz, 100Hz en de ruis in de hogere frwquenties in 1x laten zien,
ik zie er in ieder geval naar uit dat het meetsysteem klaar is.

Nog even een stukje over brom/ruis.
Als je regelcircuits netjes is, kan je nog steeds brom aan de uitgang van je voeding krijgen...
Dit heeft meestal twee oorzaken, verkeerde bedrading en het veld van de voedingstrafo.
Ook kan b.v. het veld van de draden die lopen van de brugcel naar de bufferelco flink
wat problemen geven als ze in de buurt van de regelprint komen.
Draden die relatief veel stroom voeren meestal twisten, daarmee beperk je het stoorveld.

markce
Nogmaals betreffende de 150 Ohm basis weerstand.
Soms zijn er meerdere oorzaken dat de voeding signalen opwekt (generatie, oscilatie) die elkaar soms opheffen, of versterken.

Bij een van de eerste testen werden de niet gewenste signalen iets meer met de 150 Ohm gemonteerd.
Maar ik ben niet voor één gat te vangen ;-)

Mooi, heb weer eelt op de vingers, nu mogen jullie weer.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Sjonge, een lap tekst waar je u tegen zegt. Maar zeer verhelderend (voor mij), interessant en netjes uitgelegd. Bedankt :)

Serea

Als ik het goed heb heeft blackdog een paar componenten anders genummerd in zijn schema met aanpassingen:
origineel --> aangepast
D3 --> D1
D1 --> BR1

ik zocht op mijn print naar D1 en was even in verwarring (niet zo lang hoor) maar wel iets om niet over het hoofd te zien bij het nabouwen.

blackdog

Golden Member

Hi !kk3

Mmmm, zou het de drank zijn ;-)
Br1 en D1 was me opgevallen maar D3 niet, beide heb ik aangepast in het schema, dank je voor het opmerken.
Wel even de pagina verversen.

Opmerking m.b.t. de bedrading.
De originele uitganscondensator van 100uF kan wat mij betreft op de print blijven.
Soldeer dan een 220uF of 330uF direct over de + en - aansluitbussen.

Er waren nog wat opmerkingen over stabiliteit en ontkoppeling van de CA3140.
Mijn ervaring was dat door mij uitgevoerde aanpassingen verdere ontkoppeling niet nodig was.
Maar ik hou niemand tegen om zeg 0,1uF over pin 4 en 7 van de CA3140 te solderen.

Voor de gene die ziet zoveel ervaring hebben met electronica...
Verwacht niet dat je de zelfde performance krijgt al je maar een klein deel van mijn voorgestelde aanpssingen doet,
of b.v. toch andere waarden kiest voor de voorgestelde componenten.
De voeding werkt beter stabieler enz als je alle veranderingen doet.
Deze zijn in mijn ogen geheel niet moeilijk om uit te voeren.
Als je graag experimenteert, ga vooral je gang, om alleen dat te doen wat jij denkt dat goed is.
Maar meet het dan ook, zodat je wat zekerheid krijgt dat hij bij b.v. 13,37V en 324mA niet genereerd met jouw gedane aanpassingen :-)
Dit soort metingen zit echt uren werk en een flinke dosis ervaring in, verder leert je er een hoop van.

Verder wil ik er nog een keer op wijzen dat de bedradingstechniek echt belangrijk is.
Hier een foto met overzicht van de bedrading.
GEEN kroonsteentjes op de print, draden direct in de print solderen.
De gele draden zijn goed getwist en gaan naar de trafo, ook deze draden zover mogelijk bij de Rood/Zwarte
draad vandaan houden en ze lopen niet boven of onder de print langs.
Let ook op dat de dunne "Sense" draden haaks op de Rood/Zwarte draad staan.
De blauwe elco op het uitgansprintje is een Low ESR type.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-PSU-20.jpg

Close Up van de voedingsaansluiting.
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-PSU-21.jpg

En dan dit nog...
Een voeding hoort in een Metalen Kastje
( Hij klinkt niet beter als hij gebouwd is op een plankje ;-) )
Waarom? omdat dit de enige manier is om allerlij storende straling buiten de voedingsschakeling te houden.
Niet jammeren als je Arduino ploteling stuk is omdat je telefoon overging.
Verder komen er dan van zowel de + als de - aansluiting een ceramische schijfcondensator zo kort mogelijk naar de behuizing toe 2n2 tot 10nF.
Foto van een voorbeeld hoe je het kan doen...
http://www.bramcam.nl/Diversen/CO-PSU-22.jpg

Mooi, solderen maar Heren ;-)
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik zet ook altijd nog een snelle diode anti-parallel over de uitgang tegen inductieve belastingen zoals motoren en spoelen.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
blackdog

Golden Member

Hi Roland,

Er is op de print al voorzien in zo'n diode, een 1N5408 gemiddeld mag deze 3A hebben en piek halve sinus 60Hz 200Ampere.
Maar een dikkere diode er bij mag van mij hoor :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dan zal deze opbouw wel heel bar zijn :O
Dit is dus 0-3A

https://lh3.googleusercontent.com/-i0hNiyl7hko/UUL1JhOCGqI/AAAAAAAAAz0/jNRXrjixcTw/w522-h392-p-o-k/2013-03-15%2B11.11.25.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-eWs0pQt-xwM/UUL1J0iKGZI/AAAAAAAAA0Q/z707Lc7vtK8/w522-h392-p-o-k/2013-03-15%2B11.11.32.jpg

https://lh5.googleusercontent.com/-W6JbafO4LMQ/UUL1DK9q7gI/AAAAAAAAAzk/XvxpKa_hPic/w522-h392-p-o-k/2013-03-15%2B11.11.09.jpg

https://lh4.googleusercontent.com/-tnzWDg4-W80/UUL1LlyfujI/AAAAAAAAA0A/M_i0j04dYdI/w524-h392-p-o-k/2013-03-15%2B11.11.42.jpg

blackdog

Golden Member

Hi Nburgmeijer,

Kom even langs, dan leggen we hem even op mijn pijnbank *grin*

Wat let je om aan de hand van mijn opmerkingen hem te optimaliseren.
Of niet natuurlijk, het is jouw voeding.

Wat mij opvalt is dat de koeling in jouw voeding wat weinig is, de TIP142 zit wel op een koelplaatje maar dat is erg klein.
Verder is dat koelplaatje op de metalen kast gemonteerd, maar die is vrijwel zeker van ongeveer 0,5mm staalplaat.
Dit staat nu niet echt bekend als goed koelmateriaal.
Waarom zeg ik dit, we gaan er even vanuit dat je een trafo hebt van 20 tot 24V.
Jij bent b.v. een 6V accu aan het laden met 2 Ampere.
Er zal nu over de Dikke elco ongeveer 25V staan en aan de uitgang dus 6V.
het verschil is 19V bij 2Ampere, dit is 38Watt dat weggewerkt moet worden door de TIP142.
Omdat staalplaat zo slecht warmte verplaatst gaat binnen korte tijd je Tip142 naar de eeuwige jachtvelden.
Dat je brugcel er ook nog vlak naast zit maakt het er niet beter op.
De maximale dissipatie is 125Watt van de TIP142, dit bij een temperatuur onder de chip van 25C.
Bij iedere graad die hij warmer word boven de 25C mag hij minder dissiperen.
Volgens het Philips databoek mag de TIP142 als hij 100C is, nog maar 50Watt dissiperen.

Het is in het geheel NIET de bedoeling om negatief over je voeding te zijn,
Ik vind het al mooi dat er nog steeds mensen zijn die met analoge electronica stoeien :-)
Verder hoop ik, dat jullie iets aan mijn opmerkingen hebben om een nog betere voeding te bouwen.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.