Hi,
Dit wordt een flinke lap tekst en weinig plaatjes, sorry...
Ik heb wat aannames gedaan en dingen wat versimpeld in mijn uitleg om het leesbaar te houden.
Ben ik daar te ver in gegaan dan hoor ik graag hoe ik het beter kan doen.
Henry, wat die emittorvolger generaties betreft, maak je niet dik, ben daar zelf ook lekker mee de mist ingegaan...
We hadden bij het bedrijf, waar ik werkzaam was, een schakelkastje gemaakt zodat
je allerlij audio apparaten kon routeren naar diverse opname apparatuur.
In dit kastje werd ieder audio kanaal gebuffert door een emittor volger.
Je begrijpt het al, net zoals het ding er zin in had genereerde hij, of niet natuurlijk.
Dit ook weer afhankelijk wel apparaat er op dat moment aan zat aangesloten.
Wanneer gaat het nu mis met een emittor volger, als je de basis laag Ohmig aanstuurd,
er een stukje draad aan de basis zit (inductie) en dat de emittor capacitief belast wordt. Bingo!
Bij ons project werd de ingang van de basis aangestuurd door een stukje
draad van een paar centimeter en daarna naar de afgeschermde kabel.
De BC550c die er inzaten kon je horen op de FM radio 
Daarna heb ik dit nooit meer vergeten!
Dat een versterker trap die minder dan 1x spanningsversterking heeft kan werken als een Josti Kit.
(1 transistor zender die over de band zwabbert)
Als ik de lange draden zie, van de gene die de voeding bouwen om de transistor op een koelplaat te zetten,
gaan mijn nekharen al overeind staan als direct aan de transistor niet die basisweerstand zit.
De rede is deze, een draad is niet "0" Ohm ook een dikker draadje niet!
Iedere draad gedraagt zich ook als zelfinductie (spoel).
Een 2N3055 kan op 5 a 10Mhz oscileren (genereren) als je niet oplet...
Nu even over ruis, brom rimpel enz.
Hieronder zo een link van een Apllication Note van Agilent, die kunnen het veel beter uitleggen dan ik 
Maar, ik zal mijn best even doen in het Nederlands.
Iedere voeding geeft behalve het verlangde uitgangsignaal ook andere signalen af.
Agilent noemd dit PARD (Periodic and Random Deviation)
Uhm... Periodieke en Wilekeurige Afwijkingen (geen idee of ik dit goed vertaald heb)
http://www.bramcam.nl/Diversen/Agilent-AN372.pdf
Iedere voeding heeft dus een referentie spanningsbron, in de CO-PSU is de de 78L05.
Deze 78L05 geeft behalve 5V DC ook ruis (denk aan een radio of TV zonder op een zender te zijn afgestemd).
De ruis van b.v. de 78L05 is zeer breedbanding, dit gaat van Uren tot honderden Megahertz.
De lage Frequenties noemt men meestal drift en de foto hieronder is de drift van mijn gebouwde CO-PSU,
dit is de drift van de hele schakeling, niet alleen de 78L05.
Hier kan je de drift en de ruis zien in ongeveer 9,5 uur.
De uitgansspanning is gedrift tussen zeg -1,1mV en +0,75mV.
De breedte van de balk is dan weer de ruis in de wat hogere frequenties
zeg ongeveer een bandbreedte van 0,5 tot 2Hz.
Deze bandbreedte van deze meting, wordt bepaald door het meetinstrument en zijn samplerate.
De drift die hier binnen de 2mV blijft is goed te noemen, kijk maar eens
wat de dure voedingen van b.v. Agilent doen, deze was bij 15V uitganspanning.

De hogere frequenties van de ruis meet ik met mijn Audio Analyzer.
Dit meestal in stapjes, ik begin dan met 20Hz tot 22Khz voor de eerste indruk.
Als er ook brom uit de voeding komt, dan schakel ik het 400Hz HigPass filter in,
daarna wordt allles beneden de 400Hz sterk gefilterd en zie ik de brom niet meer op mijn meter.
Dan krijg ik nu een goede indruk van het ruisgedrag van de voeding.
De meeste electronica die je voed is gevoelig voor storingen in dit frequentie gebied, denk b.v. aan microfoonversterkers, PLL schakelingen enz.
Nee, een PIC ziet normaal gesproken het verschil niet tussen een voeding met 0,5 of 5mV PARD, ok ruis/brom, als je hem alleen digitaal gebruikt.
Behalve natuurlijk, als je de AD converder gaat gebruiken waarbij de referentie uit de voeding komt of de 16 bit PWM om een voeding aan te sturen...
Laat niemand je vertellen dat electronica "makkelijk" is, er zijn zoveel variabelen, maar het is o zo leuk en intressant.
OK, terug waar ik was, na de 22Khz bandbreedte schakel ik om naar 80Khz en 300Khz om een indruk te krijgen
hoeveel de ruis meer wordt en/of er signalen worden opgewekt die er niet horen te zijn.
Bij de meeste analoge voedingschakelingen wordt er tot 100Khz gemeten.
Dit is meestal ook RMS, er moet echter ook bij staan, wat de Piek-Piek waarde is, anders zegt het niet zo veel.
Ik ben hier trouwens bezig een meet systeempje te bouwen, zodat ik tot 90Khz en tot ruim 100dB diep kan zien wat een voeding doet wat PARD betreft.
Dit gaat d.m.v. en goede geluidskaart (sample rate 192Khz) met daar een zeer ruisarme versterker voor geschakeld.
OK, het puntje brom/rimpel.
Als de CO-PSU 1,5Ampere moet leveren staat er over de 4700uF ongeveer 3V TopTop wisselspanning, dit noemt men de rimpel.
Deze Rimpel word zo goed mogelijk onderdrukt door de loopgain die er over is na de 6x versterking waar U2 op staat ingesteld.
De 3V TT moet dan worden gedeeld door de versterking die over is.
Openloop versterking van de CA3140 is ongeveer 90dB bij 100Hz waar we het hier over hebben.
De 90db is ruim 31.000 maal aan versterking die er over is om de brom weg te regelen.
Als je nu de 3v TT deelt door 31.000 kom je uit op ongeveer 10uV aan brom.
Deze kan ik bijna niet meten bij deze voeding omdat de "Ruis" in de hogere frequenties dominanter is dan dit 100Hz brom signaal.
RMS gemeten op de gunstigste uitganspanning, dit was 21V, dan was de ruis net onder de 40uV.
Als mijn meetsetje klaar is kan ik de 50Hz, 100Hz en de ruis in de hogere frwquenties in 1x laten zien,
ik zie er in ieder geval naar uit dat het meetsysteem klaar is.
Nog even een stukje over brom/ruis.
Als je regelcircuits netjes is, kan je nog steeds brom aan de uitgang van je voeding krijgen...
Dit heeft meestal twee oorzaken, verkeerde bedrading en het veld van de voedingstrafo.
Ook kan b.v. het veld van de draden die lopen van de brugcel naar de bufferelco flink
wat problemen geven als ze in de buurt van de regelprint komen.
Draden die relatief veel stroom voeren meestal twisten, daarmee beperk je het stoorveld.
markce
Nogmaals betreffende de 150 Ohm basis weerstand.
Soms zijn er meerdere oorzaken dat de voeding signalen opwekt (generatie, oscilatie) die elkaar soms opheffen, of versterken.
Bij een van de eerste testen werden de niet gewenste signalen iets meer met de 150 Ohm gemonteerd.
Maar ik ben niet voor één gat te vangen 
Mooi, heb weer eelt op de vingers, nu mogen jullie weer.
Gegroet,
Blackdog