Ik heb een HD sateliet ontvanger ( nanoXX 9800HD), een mijn abonnement bij canal digitaal upgedate naar HD en mijn TV is ook HD ( panasonic TX- L47W50E)
Ik kan wat duitse vrije HD kanalen ontvangen, alle gewone kanalen uit het abonnement maar geen enkel HD knaal uit het pakket.
Nu is mijn schotel een jaar of 10 oud en toen door een bedrijf aangelegd. Ovale schotel met 3 LNBs. Een voor de ontvanger boven, twee voor de nanoxx. De ontvangststerke van beide tuners is 84-88% en de Q balk staat nog hoger. Bij automatisch zoeken of kanalen via fast en dan alleen canal digital HD binnen halen krijg ik alle HD zenders erbij maar signaal sterkte is een paar procent. Ik weet zo niet merk/type lnb, beetje hoog om even te kijken. In de setup kies ik universal type 1 want zo stonden ze altijd bij de vorige ontvanger. En verder werkt alles prima. Altijd beeld en goede kwaliteit alleen geen HD.
Nu dacht ik dat de LNBs misschien niet geschikt zijn ( de frequentie die bij de HD kanalen staat is hoger dan bij de gewone en in de setup staat bij universele tuner een lagere bovengrens. Daarom ging ik zoeken naar LNB info ( zo maar op forums en wikis lees ik dat ze wel worden verkocht maar dat dat meer marketing technisch is en je geen speciale HD LNBs nodig hebt.
Ook zei iemand dat twee weken terug diverse zenders naar "28" zijn verhuisd maar door omstandigheden kon ik niet meer vragen wat hij bedoelde.
Ik ben nu al een week of twee aan het klooien.
Wat voor frequentie komt er bij zo'n tuner binnen ( ls ik het zo snel zag op i-net zou dat 8-12 GHz zijn maar dat kijkt me zo hoog voor een stuk coax en F-connectors, bij meetapparatuur worden voor die frequenties nogal speciaal spul gebruikt) want dan zou ik een uitkoppeling naar een SA kunnen maken om te kijken wat er binnenkomt als ik een HD signaal kies. Ik weet dat een lnb een preamp en mixer is maar verder houdt mijn TV kennis (nog) op. ( nog, omdat ik nog steeds ooit eens iets met ATV wil gaan doen)