Speciale LNB nodig voor HD TV ?

fred101

Golden Member

Ik heb een HD sateliet ontvanger ( nanoXX 9800HD), een mijn abonnement bij canal digitaal upgedate naar HD en mijn TV is ook HD ( panasonic TX- L47W50E)

Ik kan wat duitse vrije HD kanalen ontvangen, alle gewone kanalen uit het abonnement maar geen enkel HD knaal uit het pakket.

Nu is mijn schotel een jaar of 10 oud en toen door een bedrijf aangelegd. Ovale schotel met 3 LNBs. Een voor de ontvanger boven, twee voor de nanoxx. De ontvangststerke van beide tuners is 84-88% en de Q balk staat nog hoger. Bij automatisch zoeken of kanalen via fast en dan alleen canal digital HD binnen halen krijg ik alle HD zenders erbij maar signaal sterkte is een paar procent. Ik weet zo niet merk/type lnb, beetje hoog om even te kijken. In de setup kies ik universal type 1 want zo stonden ze altijd bij de vorige ontvanger. En verder werkt alles prima. Altijd beeld en goede kwaliteit alleen geen HD.

Nu dacht ik dat de LNBs misschien niet geschikt zijn ( de frequentie die bij de HD kanalen staat is hoger dan bij de gewone en in de setup staat bij universele tuner een lagere bovengrens. Daarom ging ik zoeken naar LNB info ( zo maar op forums en wikis lees ik dat ze wel worden verkocht maar dat dat meer marketing technisch is en je geen speciale HD LNBs nodig hebt.

Ook zei iemand dat twee weken terug diverse zenders naar "28" zijn verhuisd maar door omstandigheden kon ik niet meer vragen wat hij bedoelde.
Ik ben nu al een week of twee aan het klooien.

Wat voor frequentie komt er bij zo'n tuner binnen ( ls ik het zo snel zag op i-net zou dat 8-12 GHz zijn maar dat kijkt me zo hoog voor een stuk coax en F-connectors, bij meetapparatuur worden voor die frequenties nogal speciaal spul gebruikt) want dan zou ik een uitkoppeling naar een SA kunnen maken om te kijken wat er binnenkomt als ik een HD signaal kies. Ik weet dat een lnb een preamp en mixer is maar verder houdt mijn TV kennis (nog) op. ( nog, omdat ik nog steeds ooit eens iets met ATV wil gaan doen)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

28 bedoelt hij 28 graden (oost) mee. De meeste HD kanalen staan op de andere astra satellieten, jij hebt hem waarschijnlijk op 19.2 staan. Maar waarom hij 28 noemt (hotbird dacht ik?).. op 23.5 staan ze.
Zie hier welk kanaal op welke sat staat.
http://nl.kingofsat.net/pack-canaldigitaal.php

[Bericht gewijzigd door pe5ocb op maandag 8 april 2013 17:39:14 (13%)

evdweele

Overleden

Het frequentiebereik van de universele LNB's is de laatste 15 jaar niet veranderd.
De laagste frequentie is circa 10.7 GHz en de hoogste circa 12.6 GHz.

Alle HD-kanalen van Canal Digitaal worden uitgezonden door de Astra-3 satelliet op 23.5° Oost. De Nederlandse SD-kanalen via Astra-1 op 19.2° Oost.
Op Astra-1 zitten ook alle Duitse HD-kanalen.

Op Astra-2 (28.2° Oost) zitten de Britse zenders.

Aan de hand van wat je wél kan ontvangen kan je bepalen op welke satellieten de LNB's zijn gericht.

EDIT: De middenfrequenties die je noemt kloppen niet. De oscillatorfrequenties van een LNB zijn 9750 en 10600 MHz (lage of hoge band). De frequentie die over de kabel binnenkomt ligt rond de 2 GHz.

Helemaal nauwkeurig staat het in Wikipedia.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
fred101

Golden Member

Bedankt voor de tips.
Ik heb gisteren avond zitten experimenteren.
Ik heb de sattuner van een CO lid overgenomen. Hij is 2 jaar oud maar eigenlijk nooit gebruikt. Zat nog helemaal netjes ingepakt. Maar die mensen woonde hier een eind uit de buurt. Hij lijkt vast te houden aan reeds gevonden kanalen. Hij zei bv dat alle canal digital HD kanalen op eutelsat W6 zaten.

Ik heb de zenderlijst gewist, toen de boel opnieuw ingesteld.. Hij noemt geen 1 , 2 en 3 maar er staan nog letters achter, Astra 1E-2C op 19.2E en Astra 1D-3A 23,5E en astra 2 op 28E, die heb ik geselecteerd.

Toen fastscan op canal digital HD ( canal digital SD wil hij niet laden dus blijkbaar klopt het abonnement wel).

Zover ik gezocht heb is het signaal van alles op 23.5 minimaal dus blijkbaar staat er iets fout gericht.
Astra 19.2 en 28 worden prima ontvangen.

Er komen twee kabels binnen, tuner 1 en 2. Op beide het zelfde probleem dus LNBs zijn beide goed of beide niet goed, of niet goed gericht.

Klinkt dit alsof De schotel moet worden afregereld ? Het is zo'n ovale. Op de vorige sattuner gebruikte we waarschijnlijk alleen astra 19.2 ( dat is toen geinstalleerd en daar hebben we nooit meer wat aan veranderd of naar gekeken)

Maar we ontvangen 19.2 en 28 goed, 23.5 ligt daar tussen. Dus dan denk ik dat het in de hoogte instelling of polarisatie moet zitten
Ik heb de volgende settings voor Astra 1D-3A
- lnb spanning aan
- 23.5E
- universal 1 lnb type ( er is ook een 2 ( 9750 / 10750) C-clone cale, gebruikersvoorkeur en standard ( 5150)
- lnb freq: 9750 / 10600 ( dat kiest hij zelf bij universal 1)
- diseqc port 2 ( op advies van een kennis die zei dat dat zo hoorde, en port 1 voor astra 19.2 en port 3 voor astra 2)
- 22KHz auto
- motor uit
- diseqc 1.1 uit ( ook op advies van die kennis)

De kaart is ook al twee keer opnieuw geactiveert via internet. Hij zit in een CI, maar ook in het gewone slot werkt het niet en die CI met kaart kan ook in de TV zelf. Maar volgens de dealer werkt die panasonic niet met canal digital dus dat heb ik niet geprobeerd.
( we krijgen overigens ook geen externe HD aan de praat ( twee geprobeerd, 500 en 1000 GB) maar met een 16 GB USB stick werkt het wel)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Je ontvanger kan wel 8psk en dvb-s2 aan?
Verder kan het wel kloppen dat je moeite hebt met die satelliet, die is lastig te ontvangen, veel zwakker dan de andere. Je hebt toevallig zo'n CD triplesat schotel? http://www.hdtvnieuws.nl/images/Triple-Sat.jpg Zo een zeg maar.
Sowieso klopt je kanalenlijst denk ik niet meer, zou je moeten updaten. Staat op de kanaal digitaal website wel hoe eea moet. Idem voor je CI kaart, kan ook te oude firmware opstaan. CD is een paar jaar terug veranderd van codering.

Arco

Special Member

Als er een monoblock lnbf op zit, zouden ze allemaal te ontvangen moeten zijn, of niet. Zijn Astra 1 en 2 wel goed van kwaliteit?
Waar uit de slechte ontvangst zich in? (geen beeld/blokvorming/stokkend beeld?)
Ook de skew moet kloppen. (De astra satellieten wijken daarin af van de rest). Zie daarvoor http://www.dishpointer.com

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Arco, astra 19.2 en 28 zijn perfect qua beeld. Ik weet niet waar/hoe ik skew kan instellen. Staat nergens in de menus.

Pe5ocb, ik heb geen idee. Wordt nergens in de menus over gesproken.
De lijst heb ik auto laten zoeken maar ook bij CD gedownload. Voor de kaart hebben we via de site een heractivatie gedaan ( 2x) volgens CD is de kaart geschikt. De Ci/kaart van nieuwe software voorzien via de sattuner lukt niet. Maar 19.2 en 28 en ook hotbird werken gewoon. Het is puur alleen 23.5 welke nergens niks doet en dat blijkt een aparte lnb te zijn. De schotel is ovaal maar breder dan hoog, niet als jou plaatje.

Ik heb net die kennis gebeld, die heeft als hobby veel met sateliet gespeeld.
Ik ben nu wat verder denk ik.

Ik ben ook naar buiten gelopen. Ik heb van links naar rechts als je in de schotel kijkt 3 lnbs. Een kleintje wat iets boven en links van de middelste zit met 1 kabel, dan een enorm ding in het midden met 4 connectors en 3 kabels aangesloten en daarnaast iets lager weer een kleintje met 1 kabel.

4 van de 5 kabels gaan naar een grote zwarte doos aan de zijkant. Dat blijkt een switch te zijn die met dat diseqc wordt bedient. Daar in de buurt gaan 3 kabels naar beneden, twee naar de woonkamer, een naar boven. Ik denk 2 uit die schakelkast naar beneden en 1 direct uit de middelste lnb voor de sattuner boven op de slaapkamer. ( ik kan niet achter/op dat ding kijken dus ik zie niet wat er uitkomt. Volgens hem heeft die middelste lnb ook een interne switch. Zo kunnen we de 3 19.2 tuners gebruiken ( 2 beneden en 1 boven) 23.5 en 28 alleen beneden.

Ik heb nu een van de kabels direct in de TV gestoken, die heeft ook een CI slot maar daar kun je geen lijsten downloaden ct. Die zoekt zelf 4 lnbs af en geeft aan er maar een te vinden, en wel 19.2E. Daarna kunnen we daar mee alles gewoon ontvangen. Maar nog steeds geen HD dus.

Die Kennis denkt aan een rotte ansluiting of kabel naar de 23,5 LNB ( alleen wist hij zo uit zijn hoofd niet meer of dat de linkse of rechtse was) of een defect switchbox contact.

Hij zei een kabel van de TV af direct op lnbs aan te sluiten en zo te kijken of het wel werkt. Schotel hangt best bereikbaar en ik heb een ladder maar dit is te zwaar voor mij dus dat gaat het niet worden.

Kan een lnb tegen een TDR signaal ( max -15 dBm in 50 Ohm maar dat kan ik verlagen) ? Dan kan ik in ieder van beneden uit geval zien of beide kabels geen rare impedantie hobbels vertonen veroorzaakt door rotte connectors ?

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Skew is de hoek die nodig is om de polarisatie van de ontvangstschotel af te stemmen op die van de satelliet.
Dit is hardwarematig door de lnbf te verdraaien. De middelste grote lnbf zou de 23.5 moeten zijn.
De Astra 3B op 23.5° zou zelfs vrij sterk moeten zijn (hier 98/92%), de Astra 1N 9op 28.2° wat zwakker, daarvan staat de zendantenne hoofdzakelijk op Engeland gericht.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 april 2013 11:00:59 schreef fred101:
Toen fastscan op canal digital HD ( canal digital SD wil hij niet laden dus blijkbaar klopt het abonnement wel).

Het inlezen van de zenderlijst via FastScan staat volledig los van je abonnement! Je kunt ook gewoon de zenderlijst inlezen, terwijl er helemaal geen SmartCard is geplaatst!

Op 9 april 2013 11:00:59 schreef fred101:
De kaart is ook al twee keer opnieuw geactiveert via internet. Hij zit in een CI, maar ook in het gewone slot werkt het niet en die CI met kaart kan ook in de TV zelf. Maar volgens de dealer werkt die panasonic niet met canal digital dus dat heb ik niet geprobeerd.

Je moet wel een recente CI module hebben. De zwarte Aston CAM met rood/blauw logo zijn te oud en kunnen geen HD decoderen. Alleen de nieuwe Aston CAM (die met groene LEDje) met firmware vanaf versie 2.23 kan CanalDigitaal HD decoderen.

Verouderde Aston CAM:
http://www.hotchip.com.au/onlinestore/ProductImages_Medium/AstonCam.jpg

Nieuwe Aston CAM:
http://www.satshop.tv/bilder/produkte/gross/Aston-Seca-Cam-REV-226_b2.png

Originele CanalDigitaal CAM:
http://www.radiobakkeralkmaar.nl/media/catalog/product/cache/1/image/9df78eab33525d08d6e5fb8d27136e95/c/a/canal-digitaal-cam.jpg

Maar zonder CAM of SmartCard krijg je bij goede ontvangst gewoon de melding "Gecodeerd signaal". Dan weet je dus dat de ontvangst in orde is. Krijg je echter de melding "Zwak of geen signaal" (of iets in die strekking), dan gaat het dus bij de ontvangst al mis en dat staat geheel los van je SmartCard/abbo/CI module.

Je zegt ook dat je de CI module met SmartCard in je TV kunt prikken. Heeft die Panasonic dan ook een DVB-S tuner? (wat is het modelnummer van de TV?)

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
fred101

Golden Member

Ik heb een mediaguard CI van CD zelf. Ik zit in nederland, ik zie vlaanderen op jou foto.
Hij geeft aan dat er geen signaal is.
De TV is een panasonic TX- L47W50E

Ik heb toch maar de ladder naar buiten gesjouwd en mbv dielink van arco uitgevogeld welke koppen wat zouden moeten zijn. Ik kwam ook uit op dat de middelste 23,5 moest zijn. Maar dat is de kop waar tuner 1 en 2 op zit en waar de sateliet boven op zit. Dat zou dus 19.2 moeten zijn ?? Want anders zouden we boven ook niks moeten ontvangen ( tenminste ik begreep dat alles op 19.2 zit (dat kunnen we namelijk wel ontvangen) en alle CD HD op 23.5) tenzij dat een multi LNB is die alle drie doet. Pffff, schiet mij maar lek.

Ik kon onder de alg alleen lezen dat het Alps lnbs zijn en de schotel, ie schoon is is vav visiosat.

Maar als klopt dat de middelste 23.5 is betekent dat, dat de poort aansluiting niet zou kunnen kloppen tov wat die kennis zei. Bij de schakelunit zit de middelste kop op lnb 1, de rechtse op 2, dan op de derde ( waar ik geen nummer kan lezen ) gaat een kabel naar beneden dus dat zal uit zijn. Dan zit op poort 3 de linkse lnb ( als je in de schotel kijkt)

De schaalverdeling van de lnb's( om hun as draaien) staat op nul maar de houder waar ze inzitten loopt van links boven naar rechts onder en daar staat bij de laagste 0 , bij de middelste iets van 13 schat ik en de extra beugel voor de linkse hoogste staat niks maar schat ik op iets van 25 als ik die lijn doortrek. Op de schotel zelf staan twee elevatie schalen. Op de dikke bout zit geen pijl ofzo maar als ik zo goed mogelijk een loodlijn trek staat de bovenste op 30 en de onderste op 37. Maar als de elevatie fout was zou 28 of 19 wegvallen lijkt me.
Ook qua azimuth lijkt me het vreemd als de middelste weg valt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Het is een beetje duister hoe e.e.a. zit geschakeld. Schijnbaar zitten er twee Diseqc switches, 1 in de zwarte doos, en 1 aan de middelste lnbf.
Die moeten wel allebei aangestuurd worden, anders werkt 't niet (goed).
De lnbf's zijn meestal van Alps; dat zijn de enige die smal genoeg zijn om in een trosje naast elkaar te zitten... ;)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Daar ben ik ook bang voor. Ik ben nu zover dat ik op tuner 1 alleen astra 19.2 heb als ik automatisch laat zoeken en op tuner 2 zowaar een paar 23.5 zenders en deze hebben vol signaal. Dus de LNB krijgt signaal naar beneden.
Ik mis in de gevonden zenders wel alle kanaal digitaal HD zenders.

Kortom hij ontvangt nu op alle drie de lnb en de signalen zijn allemaal 84-88 %
En als ik jullie goed begrijp zegt het niks dat de fast-lijst wel de HD zenders noemt en dan staat er dus een poort combi fout of zit er toch wat fout bij canal digital.

ik ga even op mijn andere pc een schetsje maken over hoe alles zit.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Het kan ook zijn dat het omschakelen van horizontale naar vertikale polarisatie niet goed gaat.
Zijn de zenders die je wel ontvangt toevallig allemaal horizontaal of vertikaal gepolariseerd?
(Is te zien op Lyngsat: http://www.lyngsat.com/Astra-3B.html , bij Freq TP staat H of V)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Op 9 april 2013 14:58:23 schreef fred101:
Ik heb een mediaguard CI van CD zelf. Ik zit in nederland, ik zie vlaanderen op jou foto.

"TV Vlaanderen", om precies te zijn.
Er staat dat de module gecertificeerd is voor de genoemde drie providers, te weten "CanalDigitaal" (Nederland), "TéléSAT" (Franstalig België) en "TV Vlaanderen" (Nederlandstalig België).

Op 9 april 2013 14:58:23 schreef fred101:
De TV is een panasonic TX-L47W50E

Hmmm, Panasonic Nederland kent het ding niet en via Google geeft het mij de indruk dat het toestel nooit voor de Nederlandse markt is bedoeld. Ik kan er dus geen spec's van vinden.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)
evdweele

Overleden

Op 9 april 2013 13:26:35 schreef fred101:
Maar 19.2 en 28 en ook hotbird werken gewoon. Het is puur alleen 23.5 welke nergens niks doet en dat blijkt een aparte lnb te zijn.

Dat zijn al 3 satellietposities. Dan zou 1 van de lnb's een lnb met 2 feedhorns moeten zijn die 2 satellietposities kan ontvangen, anders kom je nooit aan 4 satellieten.
Hoe het mogelijk is om zowel beneden als boven een ontvanger aan te kunnen sluiten is me ook nog niet duidelijk.
Kan je een foto en een schemaatje laten zien? Dat kan veel verduidelijken.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.

Hallo even ter controle
op 23 graden ontvang je ook de regionale zenders heb je die niet staat de 23 graden kop niet goed
succes

fred101

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/aansluitschemasatfred.png

Shit, hele tekst weg omdat ik om mijn muis ga zitten ;-(
Dit is de opstelling. Aangezien alle zenders die we wel boven en onder op beide tuners kunnen ontvangen op de 19,2 zitten moet de middelste LNB dus voor 19,2 zijn lijkt mij.

TV heb ik foutje gemaakt, sorry, komt bij locale dealer weg en met NL manual. Het is een TX-L47WT50E (ik was de T vergeten)

19,2 en 28,2 ontvangen horizontaal en verticaal op tuner 1, op tuner 2 alleen 19,2 H+V dus nu weet ik welke kabel waarheen gaat.

23,5 doet nu weer niks. Ook geen regionale zenders. Maar ik heb vandaag een paar keer daarop wat vrije zenders gevonden maar waarschijnlijk heb ik nu zo'n zooitje van de instellingen gemaakt dat het nu fout zit of het is toch een rot stuk kabel of rotte schakelpoort, want ik heb al die connectors los en vast gehad.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

Op de middelste LNB zijn 3 kabels aangesloten. Dan moet dat een LNB van het type QUAD zijn, met 4 connectors.
Verder vind ik het vreemd dat op de slaapkamer alleen 23,5 binnenkomt en niet 19,2.
Als in de slaapkamer alleen 23,5 is aangesloten zou daar wel ontvangst van de HD- en regionale kanalen moeten zijn.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
Arco

Special Member

Hoe kon je nu Hotbird ontvangen? (Zit op 13 oost)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
fred101

Golden Member

Klopt, daarom denk ik dat die quad lnb voor 19.2 is maar Arco zei dat die voor 23.5 was, daarom staat het zo nog in de tekening.

Hotbird zat erbij. Dat weet ik zeker, daar had de verkoper het destijds over. Mijn vrouw kan zich dat ook herinneren. Dat was nodig voor sommige buitenlandse zenders volgens hem, maar ik keek alleen TV, heb nog nooit in het menu ofzo gekeken van de vorige. Zij weet ook niet meer wat daar opzat en of we dat ooit gebruikte.
Dat zou wel verklaren waarom ik Astra 3 niet ontvang. Ik heb daar dus waarschijnlijk geen LNB voor. ( ik voel me nu heel stom, had die kerel in de winkel wel even mogen vertellen, die heeft het ding zelf gehangen en die zei neem er een HD pakket bij)

Ik heb net de zenderlijst van 23.5 bekeken en daar zit niks ook wat we vroeger konden ontvangen. Kortom ik ben bang dat ik op zoek naar iets wat er niet is .

Het begint nu allemaal wat duidlijker te worden. Zo'n LNB staat dus op maar 1 sateliet gericht. En het is niet dat mijn tuner ( en dus ik) bepaald waarvoor ik hem wil gebruiken ( dat dacht ik namelijk, die dingen kijken allemaal in de zelfde schotel maar ondertussen weet ik dat die koppen uit het brandpunt hangen en dat ding breed is om dus verschillende satelieten te bereiken ( nooit in verdiept of over nagedacht)

Volgens mij vrouw ( die de vorige altijd instelde zag ze altijd alleen 19.2 en 28.2 beneden en boven hadden we alleen 19.2 . Beneden op tuner 1 kon ze 19.2 en 28,5 ontvangen en op tuner 2 alleen 19.2.

Als ik op die satfinder website kijk zou kijkend in de schotel de rechtse hotbird kunnen zijn, de middelste is zeker 19.2 en de linker zou 28 moeten zijn. ( dan kijkt de reflectie min of meer in die richting)
Die rechtse ( welke ook in zijn eentje op een aparte beugel zit) moet ik dan dus tussen de andere twee in plaatsen ? Daar is niet echt plek, of kan ik hem vanaf de huidigeplaats ook richten of beter iemand inhuren ? Hotbird mis ik niet dus als ik die niet meer vind lig ik daar niet wakker van.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
evdweele

Overleden

4 LNB's passen met een extra bevestigingsbeugel wel in een Visiosat schotel.
Hier een foto van mijn schotel met 4 x een ALPS quad LNB voor (van links naar rechts) 28.2 - 23.5 - 19.2 en 13 Oost.

http://www.uploadarchief.net/files/download/4_lnbs_visiosat.jpg

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.
RAAF12

Golden Member

@fred101

Als je er makkelijk bij kan is het niet moeilijk om ze zelf uit te richten. Bij mij zitten de separate LNB's op een gebogen alu Triax schuifrailprofiel.

De LNB's staat ook iets scheef t.o.v de horizon. Ik heb volle bak op zowel 19.2 als 23.5

Even alleen de 23.5 LNB met coax aansluiten op de sat tuner?
Nieuwe fouten zoeken is altijd eliminatie; stuk voor stuk fouten uitsluiten.

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 9 april 2013 20:22:33 (22%)

Op 9 april 2013 18:36:09 schreef fred101:
[afbeelding]

Shit, hele tekst weg omdat ik om mijn muis ga zitten ;-(
Dit is de opstelling. Aangezien alle zenders die we wel boven en onder op beide tuners kunnen ontvangen op de 19,2 zitten moet de middelste LNB dus voor 19,2 zijn lijkt mij.

Nou, als je nu eens de schotel zodanig uitricht dat de middelste LNB op 23,5° uitgericht is (zodat je zowel boven als beneden dus HD kunt ontvangen), zou het dan niet kunnen zijn dat de andere twee LNB's dan uitgericht zijn voor 19,2° en 28.2° ?

De TX-L47WT50E heeft, volgens de spec's op de website van Panasonic, een DVB-T/C/S2 tuner, met als * het volgende commentaar:

* Notice for DVB functions: / This TV is designed to meet the standards (current as of August, 2011) of DVB-T/T2/C/S/S2 (MPEG2 and MPEG4-AVC [H.264]) services.

Die TV moet dus gewoon CanalDigitaal kunnen ontvangen als je de CAM+SmartCard in steekt. Misschien ondersteunt het toestel geen FastScan, maar als je handmatig de zenders instelt hoort het toestel gewoon probleemloos CanalDigitaal (inclusief HD!) te ontvangen.

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Ik heb er de ballen verstand van, ik weet alleen dat die ontvanger voor het hele Canal Digital HD pakket geschikt was.

Even tussendoor fred: zat er toevallig nog een CI-module en/of CanalDigitaal kaart in die tuner?

If you want to succeed, double your failure rate.
evdweele

Overleden

@RAAF12:
Bij een Visiosat schotel kan er niets worden versteld. De onderlinge afstand en hoek van de LNB's wordt bepaald door de stalen bevestigingsbeugel.
Voor elke verschillende combinatie van satellieten wordt door Visiosat een afzonderlijke beugel geleverd. Het voordeel is dat na montage er maar 1 LNB hoeft te worden uitgericht en de rest staat dan vanzelf goed.
http://www.uploadarchief.net/files/download/visiosat_beugel.jpg

@MNM(tm):
Als de onderlinge hoek van de satellieten overeenkomt zou dat kunnen. Er is echter maar weinig speelruimte met een openingshoek van 0,5°.

Techniek is ervoor gemaakt om ons in de steek te laten. Het blijft een ongelijke strijd tussen de techniek en de technicus.