Ok dank voor de info. Dat is inderdaad een heel ander systeem. Visiosat heet nu Cahors <G>
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 9 april 2013 21:35:40 (19%)
Ok dank voor de info. Dat is inderdaad een heel ander systeem. Visiosat heet nu Cahors <G>
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op dinsdag 9 april 2013 21:35:40 (19%)
Moderator
Ik gebruik ook al jaren zo'n Visosat-opstelling met 4 LNB's, het enige wat je af moet stellen is de LNB hoogtes, eventueel de skew voor meer slecht weer reserves.
Op 9 april 2013 20:16:29 schreef evdweele:
4 LNB's passen met een extra bevestigingsbeugel wel in een Visiosat schotel.
Hier een foto van mijn schotel met 4 x een ALPS quad LNB voor (van links naar rechts) 28.2 - 23.5 - 19.2 en 13 Oost.
En dat is dus even iets waar je op moet letten, de posities van de LNB's zijn gespiegeld tov de posities van de satellieten. http://www.uploadarchief.net/files/download/visiosat_beugel.jpg laat dat goed zien.
Op 9 april 2013 21:03:33 schreef MNM(tm):
Die TV moet dus gewoon CanalDigitaal kunnen ontvangen als je de CAM+SmartCard in steekt. Misschien ondersteunt het toestel geen FastScan, maar als je handmatig de zenders instelt hoort het toestel gewoon probleemloos CanalDigitaal (inclusief HD!) te ontvangen.
In theorie, maar CD en probleemloos gaan niet altijd samen.
Op 9 april 2013 21:27:07 schreef evdweele:
@MNM(tm):
Als de onderlinge hoek van de satellieten overeenkomt zou dat kunnen. Er is echter maar weinig speelruimte met een openingshoek van 0,5°.
Daarom is de beugel voor 4 LNB's echt een aanrader.
Er is ook een nieuwe Triple-Quad LNB te leveren.
Dan heb je alles in een keer goed voor de (1)19.2 - (2)28.2 - (3)23.5
En heeft vier uitgangen, dus verder geen extra's nodig, dus dirkt naar de desbetreffende ontvangers.
Groter
Ik heb zelf al een lange tijd een Duo-Quad LNB en dat werkt perfect, met Inverto 5m HD.
MVG Gerard.
Moderator
De omschrijving is wat te positief, alleen de gecentreerde LNB krijgt bij gebruik van een normale 64cm schotel het volle signaal. En goede HD onvangst vraagt net iets hogere signaalsterktes.
Special Member
Triple Quad lnb is een goede oplossing, maar wel schotel-gebonden. (de schoteldiameter en vorm moet kloppen anders positioneren ze niet goed.)
Golden Member
Ik schrok even van dat plaatje. Dan zou Ik de verkeerde lnb hebben versteld. En inderdaad, dat was het geval.
Net even op de ladder gestaan, raam open en mijn vrouw voor de TV. De schotel hangt een meter ofzo boven dat raam en de TV staat daar naast. De middelste LNB is astra 1, de Linkse was inderdaad astra 2. Maar ik kon nog in hoe de vorige stand was en heel kritisch komt dat niet. Hij had in elke stand ontvangst van 50 tot 90%
dus alles gelijk netjes op bbc gepiekt. nu heb ik toch een paar % gewonnen tov ervoor. Dit toen ook gelijk bij 19.2 gedaan maar daar kreeg ik er maar 1% bij. Die is nu 89% maar de kwaliteit is nu met 89% wel wat hoger.
Toen de "hotbird" lnb ( als die tenminte hotbird was en niet toch astra 3 maar bv defect) losgemaakt en overal op de schotel gericht. Hele maal niks ( 4 a 5 % )
Toen die lnb ipv de astra 2 lnb aangesloten. Perfect signaal. Dus de lnb is goed. Maar dat patch kabeltje van lnb naar schakelkast had ik nog niet los gehad gisteren en dat zag er niet fris uit. Het koper was helemaal groen.
Kabeltje even mee naar mijn hok genomen, tdr er op dan zie ik het eerste 2/3 een min of meer vlakke 75 Ohm om dan geleidelijk omhoog te gaan naar bijna 90 Ohm ( dit ook gecontroleerd door omgekeerd aansluiten). Ik kan helaas geen S21 meting doen want ik heb maar 1 verloop van bnc naar F ( eigenlijk van F male naar F female, naar tnc en dan via een R&S modulaire vna adapterkit van tnc naar bnc ) dat stuk velopen ziet er stakker uit dan de kabel.
Toen als test een oud stukje pisbakken 75 Ohm kabel gepakt. 70 Ohm maar wel mooi vlak. Dus die ander is echt niet goed.
Dus ik weet nu precies tot hoeverer vocht ik de kabel zit.
De vraag is of dat zoveel verlies geeft dat ik helemaal niks ontvang. Ik had wl kabels kunnen omwisselen maar deze moet toch vervangen worden. Mijn vrouw is nu naar de schotelboer voor een nieuw stuk kabel en vraagt ook gelijk of ze zo'n combie beugel hebben voor Astra 1,2 en 3 als jullie lieten zien.
De huidige houder van deze lnb kan alleen een paar cm omhoog en omlaag en binnen dat bereik zagen we helemaal niks. ( we hebben TV gelderland als test kanaal ingesteld)
Iedereen heel erg bedankt voor de uitgebreide info. Dat was heel leerzaam.
Ik hoop dat het straks is opgelost. Als het die schakelkast zou zijn sluit ik hem wel op de nu ongebruikte poort 4 aan.
Op 9 april 2013 21:18:22 schreef Jochem:
Even tussendoor fred: zat er toevallig nog een CI-module en/of CanalDigitaal kaart in die tuner?
Overleden
Meten aan een groen geoxideerde kabel is voor jou misschien interessant maar uit jarenlange ervaring met ingewaterde coaxkabels weet ik dat er maar 1 goede oplossing is: weg met die zooi en nieuwe kabel en pluggen eraan.
Door het hygroscopisch effect van de gevlochten afschermmantel wordt het water soms vele meters naar binnen gezogen.
Voor satelliet- en CAI-bekabeling gebruik ik altijd Hirschmann KOKA799 kabel. Een goede kabel voor niet te veel geld. Voor korte afstanden van enkele meters zou je zelfs RG59 kunnen gebruiken, maar daar kunnen geen F-connectors op worden toegepast omdat er geen massieve kern aanwezig is.
Mijn ervaring is dat rubber tules over de F-connectors of helemaal dichttapen met isolatieband een averechts effect heeft. Condenswater kan wel IN de kabel komen, maar kan er moeilijk weer UIT. Sommige kabels met F-connectors, en ook met type-N connectors, hebben het bij mij meer dan 10 jaar volgehouden zonder enige vorm van bescherming tegen water. Als de pluggen met kabel dusdanig hangen dat het water er langs af loopt, loopt het ook niet naar binnen. Maar condens komt overal en dat moet er ook weer uit kunnen.
Het is ook aan te bevelen de DiSeqC switch te controleren op oxidatie. Het is niet uit te sluiten dat de "waterleiding" ook daar schade heeft aangericht. Die oxidatie is nog wel te verwijderen in een afwasteiltje met wat afwasmiddel en een tandenborstel. Daarna goed spoelen met schoon water en langzaam laten drogen op de radiator van de cv.
Zoals ik een paar berichten hoger al schreef - en Henry bevestigde dat - kan bij een Visiosat schotel niet naar links of rechts worden bewogen met de individuele lnb's. Met de verticale beweging die wel mogelijk is stel je de lnb's af op de laagste BER (bit error rate) en daarna kan je de skew (de verdraaiing om de as van de lnb) nog instellen op de laagste BER.
Als de signalen zo sterk zijn dat bij verplaatsen de BER continu op 0 blijft, kan je het signaal iets verzwakken door een vochtige doek over de lnb te hangen.
Golden Member
Jochem, er zat geen kaart of CI houder in.
De winkel had een speciale beugel, een van die stuk hirschmann kabel met connectors en de boel genonteerd.
Bij eerste test hadden we niks op 23. Dan eerst maar astra 1 want die deed het tenslotte zeker. Met wat schuiven en draaien hadden we een redelijk signaal. Die man had gezegd de schotel wat te draaien en dat resulteerde in meer dan 90 %
Toen 23,5 maar helemaal niks. Als test de schotel een stuk gedraaid en zowaar ineens TV gelderland en heel sterk. De lnb draaien ect maakte bijna niks uit. Ik draai de vlugelmoeren weer strak en gelijk zakt het signaal. Dus de elevatie wat geprobeerd en 93 %. ik schroef de boel weer vast. Weg signaal. Nou ja, eerst de rest maar testen. Helemal niks meer. Weer draaien en zowaar beide, maar niet op de zelfde positie. Zitten de buitenste lnbs omgewisseld
Dingen verplaatst en toen kregen we helemaal niks mee. Ondertussen donker en ik krom van de pijn dus naar binnen. We laten de sateliet van vers af aan zoeken en nu hebben we in ieder geval op alle drie de lnbs een paar zenders. Ze werken dus in ieder geval allemaal en ze staan in ieder geval een klein beetje in de buurt.
Probleem is denk ik dat een tuner en je vrouw geen echt goede indicator zij . Het kwm bv voor dat het signaal niks is. Dan drukt ze en keer en kanaal omhoog en weer terug en dan heeft hij wel beeld. Ook leuk is dat je dan zegt, ik ga nu dit doen, aan het draaien gaat maar niks meer hoort omdat ze zat te zappen, of ik ben bezig met 23,5 en mijn vrouw blijkt nog op 28 te zitten ect. Ze waren tegenover met een tractor bezig dus de communicatie verliep nogal moeizaam.
Morgen sloop ik even twee f-female chassisdelen uit een oude sat ontvanger ( of gebruik een van de 100 in rosmalen gekochte tv splitter gevalletjes ) en ik bak even een satfinder in elkaar. Ik zag dat dat niet meer dan een diodedetector met opamp en analoog metertje is. Maar eerst maak ik daarmee een T stuk met DC blokker in de uitkoppeling en hang er een van mijn wavemeters aan. Een van die dingen heeft een mooi metertje en een bereik van 2-4 GHz. Lukt dat niet dan een HP diodedetector erop en een batterij gevoede opamp en meter er achter.
Dan hang ik dat onder de lnb en dan zie ik tenminste direct wat er gebeurd. Ik denk dat dat eenvoudiger is.
Ik snap alleen niet dat we nu een aantal zenders wel gewoon goed ontvangen. Zijn we die dan weer kwijt als hij goed staat ?
Ik kan nergens BER aflezen.
Op 10 april 2013 22:10:23 schreef fred101:
Jochem, er zat geen kaart of CI houder in.
Okee, zoek ik nog even verder hier
Overigens moet hij ook met harddisk kunnen werken, misschien verkeerd bestandssysteem geformatteerd?
Je vrouw zal het fijn vinden dat je haar vervangt door een diodedetector met opamp en analoog metertje. Maar ik kan me de situatie helemaal voorstellen
Hangt van de receiver af sommige hebben alleen een S meter.
Met een zoekertje (meter en/of piepgeluid) werkt het al beter.
Maar ik vind zonder speciale meetapparatuur het afregelen van de schotel het makkelijkst met de TV vlakbij de schotel. Maar bij jou zit ie nogal hoog en dat wordt lastig. Misschien werkt een strategisch opgestelde spiegel zodat je kan zien op de TV wat er gebeurd als je aan de schotel draait?
Inderdaad, als je de vleugelmoeren aandraait verspringt ie vaak wat.
Bij mijn 90cm Triax is het ook milimeterwerk om die optimaal uit te richten.
Overleden
Op mijn Dreambox 8000 zit wel een BER meting.
Direct zicht op de tv werkt het makkelijkst. Het enige communicatieprobleem dat er dan kan zijn is de zon die op het scherm schijnt.
Op 10 april 2013 22:28:58 schreef RAAF12: Inderdaad, als je de vleugelmoeren aandraait verspringt ie vaak wat.
Bij mijn 90cm Triax is het ook milimeterwerk om die optimaal uit te richten.
Ik heb ook nooit begrepen waarom op met name de grotere schotels geen stelbouten zijn gemonteerd zodat je met een steeksleutel de juiste elevatie kan instellen.
.....
Grote vleugelmoeren erop en dan 1 voor 1 gelijkmatig vastdraaien. Die klem die vastbijt in de stalen pijp heeft ook veel te grove tanden.
Maar wel hier een dikwandige stalen pijp van 2.5 mtr in de grond met beton dus makkelijk te verstellen met de voeten op de grond.
BTW ik heb hier groene grondcoax aan de drie LNB's hangen. Geen centje pijn na 10 jaar gebruik. Blijkbaar toch goed UV bestendig.
Misschien ook iets voor Fred, die wil ook wel goed spul denk ik zo....
Special Member
Ik heb een 1M schotel met rotor. Zo nu en dan moet wel eens de rotor of lnb vervangen worden.
Na (met wisselend succes) iedere keer doorbrengen van ettelijke uren op het dak om de schotel uit te richten, heb ik maar een 'echte' meter aangeschaft. Trimax SM3500)
(Om de een of andere reden gaat er altijd iets kapot als het heel heet of koud is en/of regent/sneeuwt...)
Gaat nu een stuk sneller, je kunt ook de sterkte per transponder of een spectrum van de hele satelliet zien.
Signaal/quality/BER metingen op satontvangers zelf heb ik niet veel vertrouwen in, hangt van de firmware af die de fabrikant er in geknutseld heeft...
(Trouwens hier toch lastig omdat de ontvanger beneden staat.)
Jammer dat je zo ver woont
Nu ja, ik moet eerst toestemming vragen om de schotel op het dak te zetten ofzo
Bij m'n vorige huis mocht het gewoon. Hier begane grond, dus in de tuin zetten gaat ook niet werken.
Overleden
Op 11 april 2013 09:36:50 schreef pe5ocb:
Hier begane grond, dus in de tuin zetten gaat ook niet werken.
Als er vrij zicht is naar het Zuiden en onder een hoek van circa 30° omhoog kan de schotel gewoon in de tuin staan.
Wel zo makkelijk. Een LNB is ooit vervangen, de rechter op de foto, ik dacht dat ie kapot was. Was niet zo! Want later las ik op een sat forum dat die smeerlappen van CD een over the sat update hadden doorgevoerd waardoor de ontvanger niet langer geschikt was om mijn geliefde BBC en ITV (28.5) te kunnen ontvangen!
Een Philips receiver met Pace binnenwerk, een Canal Digitaal gecertificeerde receiver! Kabeltje naar binnen is KOKA meter of 20.
De groene coax had ook door de holle beugel gekund maar dan is de buigstraal te scherp voor de coaxmantel.
Uploaded with ImageShack.us
Op 11 april 2013 10:57:56 schreef evdweele:
[...]Als er vrij zicht is naar het Zuiden en onder een hoek van circa 30° omhoog kan de schotel gewoon in de tuin staan.
Ik vermoed dat die bomen en dat gebouw in de weg staan, zie:
Alhoewel.. Dat gebouw kan nooit 40 meter zijn :$
Hoe zit dat met regelgeving? Is wel een stuk makkelijker af te stellen, schotel in je tuin Maar wel zonde van m'n tuin.
Doch als het toegestaan is, denk ik dat ik wel snel toestemming van de VVE krijg om hem op het dak te plaatsen in plaats van m'n tuin xD.
Overleden
Die bomen en dat gebouw staan waarschijnlijk veel te ver weg om een probleem te kunnen vormen.
Als je het helemaal zeker wil weten kan je een stukje pvc afvoerbuis onder een hoek van 30° op een plankje monteren en als het plankje horizontaal wordt gehouden met de "verrekijker" rondkijken.
Bij mij staat de schotel op het balkon en kijkt met een horizontale hoek van 45° naar de satellieten. Omdat de schotel wat ver naar binnen op het balkon staat is er hinder (schaduw) van het balkon van de bovenburen. De schotel kan dus niet te hoog worden opgesteld. Maar ook niet te laag omdat hij dan tegen een boom op 10 meter afstand aankijkt.
Met de "verrekijker" van pvc buis kon ik de juiste hoogte bepalen.
Golden Member
Vrij zicht is hier geen probleem.
Mijn satfindertje werkt voor geen meter. Ik had gen zin iets zelf te bedenken, de meeste schematjes waren gewoon diode detectors met een opamp. Ik heb een opa277 gebruikt en diode geschikt voor vele GHz ( van die witte keramische gevallen met gouden dopjes) mooi uA metertje er op. Getest op en meetzender maar pas tussen nul en + 10 dBm gebeurd er wat.
Ik had ook geen idee hoe sterk zo'n signaal is maar dankzij het plaatje van arco weet ik dat ik dus minstens 50 a 60 dB dieper moet kunnen kijken.
Ik had ook al een van die rosmalen gevallen omgebouwd. De uitkoppeling naar bnc gemaakt. Demping weg en daar een HP diodedetector aan gevolgd door een 10 uA volle schaal Unigor. Dat deed ook weinig, en dat is vreemd want die gebruikte ik bij een wobbulator en dan praat je over veel lagere vermogens. Maar ik heb nog niet met meetzender en SA getest hoe gevoelig dat is.
Maar net bedacht ik me dat ik mijn RF powermeter die tot /50 dBm gaat ook op die uitkoppeling kan aansluiten. De pest is dat ik genoeg heb om naar het signaal te kijken maar geen van die apparaten zijn erg handig boven op een ladder
Ik ga nog eens een RF trapje voor de huidige detector zetten.
Want het stomme is, astra 1 en 2 zijn aanwezig en dat komt absoluut niet precies. Dat kreng kun je aardig bewegn voor je alles kwijt bent maar astra 3, die midden op die speciale beugel zit doet het niet. We hadden ineens zenders erop, maar later weer niet. Gisteren wat afgesteld en dat gaf bizare resultaten. Ik raak de schotelbevestigingsbuis aan en mijn vrouw riep, ja, beeld, wat deed je nou ? Ik laat d buis los, weg beeld. Ik pak de lnb vast en schoof hem omhoog en omlaag en dat resulteerde in 85% of gelijk niks. Leek wel een knipperlicht. We hebben een paar keer zenders ontvangen op astra 3 dus zo fout kan de boel niet staan.
Ik ben dus terug bij af.
De LNB is zeker goed. ( met de astra 2 lnb ipv deze het zelfde effect)
De kabel van lnb naar switch is nieuw en goed.
De kabel van switch naar tuner is goed ( anders deed de rest niks)
Blijft over:
- ik doe iets vreselijk verkeerd
- de switch is rot ( daar begin ik steeds meer van overtuigd te raken)
- Er zijn meerdere dingen mis, toen we TV gelderland ineens sterk ontvingn op astra 3 konden we nog steeds geen CD HD zenders zien ( er zijn op de diverse satelieten wat vrije HD zenders die we gewoon goed ontvangen)
Ik ga morgen die switch eraf halen en nakijken en mijn satfindertje versterken met wat RF torren ( mijn vrouw vindt ondertussen dat ik maar eens moet toegeven dat de sateliet heeft gewonnen en ik gewoon een bedrijf moet laten komen, maar om dat te kunnen moet ik waarschijnlijk eerst in therapie. Is niet om de kosten maar ik kan het gewoon niet hebben dat het me niet lukt,)
Overleden
Het lijkt op een intermitterende onderbreking tussen de DiSEqC switch en de LNB.
Je kan de voedingsspanning op de LNB meten en wat aan de switch en kabel rommelen. Bij verticale polarisatie moet er 13 Volt aanwezig zijn en bij horizontale polarisatie 18 Volt.
Nog een aanvulling.
Dat je de Nederlandse HD-zenders niet ontvangt komt mogelijk omdat er daarvoor eerst een scan van alle frequenties op die satelliet moet plaatsvinden. Bij mijn Dreambox is dat in elk geval wel zo. Met CD "gecertificeerde" satellietontvangers heb ik geen ervaring, dus of dat daarbij ook zo werkt weet ik niet.
[Bericht gewijzigd door evdweele op vrijdag 12 april 2013 14:13:06 (39%)
Op 11 april 2013 12:39:13 schreef RAAF12:
Wel zo makkelijk. Een LNB is ooit vervangen, de rechter op de foto, ik dacht dat ie kapot was. Was niet zo! Want later las ik op een sat forum dat die smeerlappen van CD een over the sat update hadden doorgevoerd waardoor de ontvanger niet langer geschikt was om mijn geliefde BBC en ITV (28.5) te kunnen ontvangen!Een Philips receiver met Pace binnenwerk, een Canal Digitaal gecertificeerde receiver!
Je bedoelt die kleine ontvanger met blauw 4-digit display waar de kaart in de zijkant geprikt wordt (DSR7141/22)? Heb ik ook en ik kan nog steeds BBC/ITV ontvangen! Echter wel alleen als de smartcard erin zit. Dát is dan weer wel achterlijk, want BBC/ITV is FTA waar CD helemaal het recht niet toe heeft om te blokkeren! Misschien toch eens kijken of die bak van niet-CD firmware te voorzien is...
Cableguy
In dit geval is een satfinder onontbeerlijk, je kan dan zien of je daadwerkelijk wat ontvangt op 23 oost. Heb je de disecq switch wel goed ingesteld in de tuner? Is het een comitted of een uncomitted switch? anders de kabel rechtsstreeks van de 23 oost lnb naar de tuner dus zonder switch en kijken of dat wel werkt. Wel dan even de disecq uitzetten.
Special Member
De Digisat Pro is ook een erg handige satfinder. (heb ik ook een tijd gehad). Kun je 2 lnbf's tegelijk op aan sluiten.
http://www.satelliet4all.nl/Webwinkel-Product-20725935/Digisat-Pro-Dig…
Op 12 april 2013 13:50:13 schreef fred101:
Mijn satfindertje werkt voor geen meter. Ik had gen zin iets zelf te bedenken,
Zeker zo'n simpel ding? Die zijn best bagger ja.
Want het stomme is, astra 1 en 2 zijn aanwezig en dat komt absoluut niet precies. Dat kreng kun je aardig bewegn voor je alles kwijt bent maar astra 3, die midden op die speciale beugel zit doet het niet. We hadden ineens zenders erop, maar later weer niet. Gisteren wat afgesteld en dat gaf bizare resultaten. Ik raak de schotelbevestigingsbuis aan en mijn vrouw riep, ja, beeld, wat deed je nou ? Ik laat d buis los, weg beeld. Ik pak de lnb vast en schoof hem omhoog en omlaag en dat resulteerde in 85% of gelijk niks. Leek wel een knipperlicht. We hebben een paar keer zenders ontvangen op astra 3 dus zo fout kan de boel niet staan.
Astra 3 is vervelend ja. Ik vind History HD belangrijk, dus ik had mijn ontvanger op Astra 3 gezet met de juiste transponder en dan zo afstellen dat ik signaal kreeg.
@Arco, verhuur je jouw satfinder niet uit? Wat heeft het apparaat eigenlijk gekost?