Bij deze eens een zondagmiddagknutsel / ontwerp-idee van mij.
Het vormt een soort (positieve) reactie op topics zoals dit, waarbij ik soms werkelijk mijn stoel opeet
Om zelf eens leuk wat te meten aan een 4066 voor audio, in een aardige schakeling, ontwierp ik een digitale volumepot met een enkele 4066. Hij heeft 16 stapjes van 3 dB, lopende van -33 to +12 dB gain.
Schema:
Opbouw op het breadboard. Metalen onderkant hangt aan gnd & verbindingen naar analyser zijn sy, maar verder geen truukjes. Voeding is een 2x 15V 'lab' voeding, ik ga met zeners naar 5V6 sy.
Vervorming, gain en ruis meten op de NTI A1
Boven signaal, onder THD residual, voornamelijk ruis.
En, tot slot, de meetresultaten. Excuses voor de wat warrige sheet, maar het idee zal duidelijk zijn.
De eerste serie was met de weerstand bij de 'A' schakelaar 10k, dit gaf een wat grotere afwijking dus heb ik hem wat opgeschoven naar de theoretische waarde van 1/((1/10)-(1/39)) k = 13,4 k
Het viel mij niet tegen. THD + N zakt al snel richting de -80 dB, en bestaat dan nog vooral uit ruis. Uitsturen kan op deze 2x 5V6 voeding tot -2,5 dB(V) met de 12dB gain aan. Bij de -10 dB(V) waar ik meette heb je dus nog een beetje headroom, maar er zijn grenzen.
Wel is het aardig dat je gain instelt, bij de laagste gain (-33 dB) kun je + 9,5 dB(V) (3V) insturen.
Het is geen High-End, maar voor heel veel audio toepassingen lijkt het me prima bruikbaar. Je kunt op dezelfde manier ook toonregelingen realiseren.
Merk op dat alle schakelaars steeds met één kant aan ground hangen tegen vervorming.
AC koppeling lijkt zeker verstandig ivm offsets, maar ik hoorde bij het testen geen storende klikken (de analyser is intern AC gekoppeld).
Sturen vanuit een Uc die leeft tussen 0 en +5 zou bij deze lage voedingsspanning volgens mij te doen moeten zijn met simpele weerstandsdelers.
Het is denkbaar (a la Self) de opamp te voeden uit 15V sy, de 4066 uit 8,5V sy en dan weerstanden toe te voegen welke zorgen dat het signaal op de schakelaars niet groter kan worden dan de helft. Dit heeft alleen invloed op de hoeveelheid ruis, ik ben er nog niet uit of en wanneer dit resulteerd in een betere signaal / ruis verhouding, maar het standaard level kan in een groter ontwerp natuurlijk wel handiger zijn.