Hi,
Even over de vraag waarom je een ruisarme en/of vrije voeding zou moeten hebben.
Als je alleen bezig bent met motoren of ledstrips dan zie ik niet
direct een voordeel met een ruisvrije voeding.
Ben je zoals Shiptronic met auto electronica bezich dan zou mijn uitgangspunt
zijn "dumbo proef" dit slaat niet op Shiptronic 
De voeding zal dan de meest erge fouten moeten kunnen verdragen.
Daar ontwikkel ik deze voeding echter niet voor.
Ik ontwikkel deze voor de electronicus, voor op zijn werkbank en dat hij zeker van
kan zijn dat het vermogen dat geleverd wordt schoon en stabiel is.
Zeg je doet iets met audio, je ontwikkeld een microfoontrap en je doet nu ruismetingen aan dat trapje,
dan wil je wel dat je voeding niet de ruis/brom bepaald.
Of zoals het voedingsproject hier gestart is, had op ebay een Rubidium referentie gekocht
en bijna iedere verkoper leverd er een geschakelde voeding bij.
Dat is voor zo'n precisie instrument nu niet echt een goede toepassing.
100 tot 200mV stoorspanning op je voedingspanning!!!
Een andere toepassing voor een schone voeding is, dat je met DA/AD converters werkt in je PIC of Arduino.
Dan is het wel handig als je die 10bits ook echt kan gebruiken want de referentie is vaak de voeding.
Verder wil ik het zo stabiel mogelijk hebben, ook als de voeding in stroombegrenzing gaat.
Als je kijkt naar de vele ontwerpen dan zie je dat vooral voor de stroom
de opamps zwaar overgecompenseerd zijn.
Door hun slechte ontwerp moeten ze aan een andere kant gaan knoeien om het stabiel te houden.
Wat houd die zware compensatie nu in:
De stroombegrensing electronica treed veel te laat in werking.
Een aantal mensen hier op het Forum vroegen om een zo klein mogelijke uitganscondensator.
De laatste metingen die ik heb gedaan was deze trouwens 220uF, dat was ik nog vergeten te vertellen.
Deze uitganscondensator bepaald de piekstroom bij een snelle kortsluiting.
Hier bedoel ik mee, de stroom die er in eerste instantie loopt bij snelle overbelasting.
Deze maximale stroom wordt grotendeels bepaald door de weerstand van de bedrading naar de belasting.
Als de uitganscondensator zijn lading gedumpt heeft in de overbelasting
begint de stroombegrenzing langzaam wakker te worden.
De spannings opamp is ondertussen hard aan het werk de uitgansspanning stabiel te houden.
Deze dumpt dus de maximale stroom die de schakeling kan leveren in de belasting.
Die maximale stoom is NIET de stroom die je hebt ingesteld op je voeding,
maar de stoom begrensd door de bedrading en b.v. de hoeveelheid versterking van je regeltransistor.
Dus om het makkelijker te begrijpen, de eerste stroomstoot bij snele overbelasting wordt door de uitganselco bepaald,
en de tweede wordt door de regeltijd van je stroombegrensing electronica bepaald.
Hier wil ik ook nog wat plaatjes van laten zien, maar dat komt later.
Zaterdag nog wat metingen gedaan met andere opamps om er echter te komen wat de grens is
voor het beste pulsgedrag en de bijbehorende componenten.
Dit is de mooiste pulsweergave die ik met de hier aanwezige opamps voor elkaar kreeg.
Dit is nog steeds met de 2x 0,5M getwisten kabels naar mijn Dynamic Load en niet de snelle Williams versie.
Het is duidelijk dat de bandbreedte met deze opamp een flink stuk groter is.
De dual opamp is een TI LM6172, Slew Rate 3000v/uS 
Waarom deze niet gebruiken dan? ondermeer de niet zo beste DC specs, te gevoelig voor capacatieve belasing
aan de uitgang enz, maar beste puls die ik gemeten heb!
Hij is maar 3mV hoog i.p.v de bijna 10mV bij de NE5532 wat al zeer goed is.

Dit is de uitgangs condensator die ik gebruikte met de LM6172.
De oude knarren onder ons kennen de kwaliteit van deze Tantaals...
Oja, de versie in de testopstelling is een 20V type.
Ik blijf verder testen met een "normale" condensator van 220uF.

benleentje
Je hebt gelijk, 50W per transistor is ook wat ik ongeveer aanhoud.
Wat let je om b.v. een dikke processor koeler te kopen en daar b.v. 4x TIP142 op te zetten?
Je geeft iedere TIP142 zijn eigen emittorweerstand die dan weer naar de stroom meeetwerstand toegaan.
Hier zijn dus wat variaties op mogelijk, dat komt later, hier ga ik ook nog wat metingen aan doen.
Mijn ontwerp is niet direct voor productie doeleinden, maar ik hou er wel rekening mee.
Ik wil weten waar de beperkingen zitten in een ontwerp en hoe ik deze kan omzeilen.
Als ik een ontwerp eventueel op de markt zou willen brengen zal ik dit alemaal moeten weten.
En ik laat jullie hiervan meegenieten 
Tot op heden ben ik b.v. blijven testen met de TIP142 en nog niet met Fets.
De specificaties die ik nu al bereik, zijn zo goed dat het niet snel beter wordt
en de TIP142 is erg goedkoop, net als de NE5532.
Een nadeel van een Fet is ondermeer de Max stroom die er kan lopen bij kortsluiting.
Zoals hierboven beschreven bij het kortsluitgedrag,
je hebt om dit te beperken meer electronica nodig en snelle Fets.
Ik ga hier nog wel aan meten, maar dat is voor later.
Verder nog een update van het schema, er zijn wat waarden aangepast voor optimalisatie
betreffende het gebruik van de NE5532, deze heeft meer bias stroom dus er zijn wat waarden
van weerstanden zijn verlaagt te compensatie.
Ook de condensatoren C15 en C16 zijn aangepast (waarden omhoog)
C17 is niet nodig als de afstand tussen de collector en de buffer elco niet te groot is.
Er is ook een Bleeder weerstand toegevoegd R25 die de bufferelco leeg trekt.
Het achterwegen laten heeft mij al een mooie kniptang gekost, bufferelco zat nog vol na twee weken...
Als gewenst kan de Powerled in serie met de Bleeder worden gezet, denk om de Max stroom voor de led!

Wat betreft dissipatie begrensing en laag stoorniveau, die twee zijn niet goed mogelijk
met een geschakelde voorregelaar, ondanks dat ik dit ook ga testen.
De beste oplossing is natuurlijk een trafo met aftakkingen en een comparator schakeling die de relais stuurd.
Denk dan aan, 2x een ringkern trafo met ieder 2x 7 tot 9V secundair,
dit afhankelijk wat je als Max uitgansspanning wilt hebben.
Even als voorbeeld, 2x een ILP 120VA van 2x 9V (48011).
Ik zou bij gebruik van deze trafo er een paar wikkelingen afhalen zodat ik rond de 7,5V kom.
Een andere oplossing is aftakkingen maken op een 2x 15 ringkern trafo van 225Watt.
Dit doe ik regelmatig bij ringkern trafo's.
Bij een van de andere voedingsprojecten heb ik ook wikkelingen bijgelegd voor de referentie spanning en de meters.
Dit is voor kleine aantallen goed te doen en je hebt, als alles vanaf één trafo komt minder stoorvelden en bedrading.
Mooi, nu verder bouwen aan de meetversterkertjes.
Gegroet,
Blackdog