Ontwikkeling van de NA-01 Lab Voeding

rbeckers

Overleden

Op 21 april 2013 01:24:30 schreef benleentje:
IK heb veel voedingen van veel merken. Bij sommigen zitten er hele kabel bomen heel mooi opgebouwd...
Nu even mijn echte vraag. Zijn deze voeding nu slecht of niet goed genoeg voor bepaalde dingen...

Deze vraag is niet te beantwoorden. ;)
Kabelbomen worden veel toegepast maar kunnen gemakkelijker last krijgen van overspraak dan losse paren.

Shiptronic

Overleden

Dat is maar net welke eisen je steld, voor mij geld hoe slehter de voedig , hoe beter het resultaat, zit in de auto motive, dus een hik in de voeding moet de schakeling zeker tegen kunnen :)

maar tijdens ontwikkelen een schone zuivere ernaast is wel handig ;)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
blackdog

Golden Member

Hi,

Even over de vraag waarom je een ruisarme en/of vrije voeding zou moeten hebben.
Als je alleen bezig bent met motoren of ledstrips dan zie ik niet
direct een voordeel met een ruisvrije voeding.
Ben je zoals Shiptronic met auto electronica bezich dan zou mijn uitgangspunt
zijn "dumbo proef" dit slaat niet op Shiptronic ;-)
De voeding zal dan de meest erge fouten moeten kunnen verdragen.

Daar ontwikkel ik deze voeding echter niet voor.
Ik ontwikkel deze voor de electronicus, voor op zijn werkbank en dat hij zeker van
kan zijn dat het vermogen dat geleverd wordt schoon en stabiel is.

Zeg je doet iets met audio, je ontwikkeld een microfoontrap en je doet nu ruismetingen aan dat trapje,
dan wil je wel dat je voeding niet de ruis/brom bepaald.

Of zoals het voedingsproject hier gestart is, had op ebay een Rubidium referentie gekocht
en bijna iedere verkoper leverd er een geschakelde voeding bij.
Dat is voor zo'n precisie instrument nu niet echt een goede toepassing.
100 tot 200mV stoorspanning op je voedingspanning!!!

Een andere toepassing voor een schone voeding is, dat je met DA/AD converters werkt in je PIC of Arduino.
Dan is het wel handig als je die 10bits ook echt kan gebruiken want de referentie is vaak de voeding.

Verder wil ik het zo stabiel mogelijk hebben, ook als de voeding in stroombegrenzing gaat.
Als je kijkt naar de vele ontwerpen dan zie je dat vooral voor de stroom
de opamps zwaar overgecompenseerd zijn.
Door hun slechte ontwerp moeten ze aan een andere kant gaan knoeien om het stabiel te houden.

Wat houd die zware compensatie nu in:
De stroombegrensing electronica treed veel te laat in werking.
Een aantal mensen hier op het Forum vroegen om een zo klein mogelijke uitganscondensator.
De laatste metingen die ik heb gedaan was deze trouwens 220uF, dat was ik nog vergeten te vertellen.
Deze uitganscondensator bepaald de piekstroom bij een snelle kortsluiting.
Hier bedoel ik mee, de stroom die er in eerste instantie loopt bij snelle overbelasting.
Deze maximale stroom wordt grotendeels bepaald door de weerstand van de bedrading naar de belasting.
Als de uitganscondensator zijn lading gedumpt heeft in de overbelasting
begint de stroombegrenzing langzaam wakker te worden.
De spannings opamp is ondertussen hard aan het werk de uitgansspanning stabiel te houden.
Deze dumpt dus de maximale stroom die de schakeling kan leveren in de belasting.
Die maximale stoom is NIET de stroom die je hebt ingesteld op je voeding,
maar de stoom begrensd door de bedrading en b.v. de hoeveelheid versterking van je regeltransistor.

Dus om het makkelijker te begrijpen, de eerste stroomstoot bij snele overbelasting wordt door de uitganselco bepaald,
en de tweede wordt door de regeltijd van je stroombegrensing electronica bepaald.
Hier wil ik ook nog wat plaatjes van laten zien, maar dat komt later.

Zaterdag nog wat metingen gedaan met andere opamps om er echter te komen wat de grens is
voor het beste pulsgedrag en de bijbehorende componenten.

Dit is de mooiste pulsweergave die ik met de hier aanwezige opamps voor elkaar kreeg.
Dit is nog steeds met de 2x 0,5M getwisten kabels naar mijn Dynamic Load en niet de snelle Williams versie.
Het is duidelijk dat de bandbreedte met deze opamp een flink stuk groter is.
De dual opamp is een TI LM6172, Slew Rate 3000v/uS ;-)
Waarom deze niet gebruiken dan? ondermeer de niet zo beste DC specs, te gevoelig voor capacatieve belasing
aan de uitgang enz, maar beste puls die ik gemeten heb!
Hij is maar 3mV hoog i.p.v de bijna 10mV bij de NE5532 wat al zeer goed is.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-196.png

Dit is de uitgangs condensator die ik gebruikte met de LM6172.
De oude knarren onder ons kennen de kwaliteit van deze Tantaals...
Oja, de versie in de testopstelling is een 20V type.
Ik blijf verder testen met een "normale" condensator van 220uF.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-197.png

benleentje
Je hebt gelijk, 50W per transistor is ook wat ik ongeveer aanhoud.
Wat let je om b.v. een dikke processor koeler te kopen en daar b.v. 4x TIP142 op te zetten?
Je geeft iedere TIP142 zijn eigen emittorweerstand die dan weer naar de stroom meeetwerstand toegaan.
Hier zijn dus wat variaties op mogelijk, dat komt later, hier ga ik ook nog wat metingen aan doen.

Mijn ontwerp is niet direct voor productie doeleinden, maar ik hou er wel rekening mee.
Ik wil weten waar de beperkingen zitten in een ontwerp en hoe ik deze kan omzeilen.
Als ik een ontwerp eventueel op de markt zou willen brengen zal ik dit alemaal moeten weten.
En ik laat jullie hiervan meegenieten ;-)

Tot op heden ben ik b.v. blijven testen met de TIP142 en nog niet met Fets.
De specificaties die ik nu al bereik, zijn zo goed dat het niet snel beter wordt
en de TIP142 is erg goedkoop, net als de NE5532.
Een nadeel van een Fet is ondermeer de Max stroom die er kan lopen bij kortsluiting.
Zoals hierboven beschreven bij het kortsluitgedrag,
je hebt om dit te beperken meer electronica nodig en snelle Fets.
Ik ga hier nog wel aan meten, maar dat is voor later.

Verder nog een update van het schema, er zijn wat waarden aangepast voor optimalisatie
betreffende het gebruik van de NE5532, deze heeft meer bias stroom dus er zijn wat waarden
van weerstanden zijn verlaagt te compensatie.
Ook de condensatoren C15 en C16 zijn aangepast (waarden omhoog)
C17 is niet nodig als de afstand tussen de collector en de buffer elco niet te groot is.
Er is ook een Bleeder weerstand toegevoegd R25 die de bufferelco leeg trekt.
Het achterwegen laten heeft mij al een mooie kniptang gekost, bufferelco zat nog vol na twee weken...
Als gewenst kan de Powerled in serie met de Bleeder worden gezet, denk om de Max stroom voor de led!
http://www.bramcam.nl/NA/NA-SCH-PSU-12b-200.png

Wat betreft dissipatie begrensing en laag stoorniveau, die twee zijn niet goed mogelijk
met een geschakelde voorregelaar, ondanks dat ik dit ook ga testen.

De beste oplossing is natuurlijk een trafo met aftakkingen en een comparator schakeling die de relais stuurd.
Denk dan aan, 2x een ringkern trafo met ieder 2x 7 tot 9V secundair,
dit afhankelijk wat je als Max uitgansspanning wilt hebben.
Even als voorbeeld, 2x een ILP 120VA van 2x 9V (48011).
Ik zou bij gebruik van deze trafo er een paar wikkelingen afhalen zodat ik rond de 7,5V kom.
Een andere oplossing is aftakkingen maken op een 2x 15 ringkern trafo van 225Watt.
Dit doe ik regelmatig bij ringkern trafo's.
Bij een van de andere voedingsprojecten heb ik ook wikkelingen bijgelegd voor de referentie spanning en de meters.
Dit is voor kleine aantallen goed te doen en je hebt, als alles vanaf één trafo komt minder stoorvelden en bedrading.

Mooi, nu verder bouwen aan de meetversterkertjes.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren :-)

Even een kort bericht over het bouwen van de meetversterker.
Ik wil laten zien dat het bouwen van "Manhatten Style" ook netjes kan.
Dit ten opzichte van mijn test schakeling.
Zie hiervoor onderstaande foto, het eerste trapje is nu gemonteerd.
De signaalweg is gewoon van links naar rechts.
De ingangscondensator hangt links los en rechts zie je de 2x 100 Ohm parr. als uitgang.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-198.png

En nu de blunder!
De onderdelen mogen helemaal niet aan de onderkant zittten!!!
Ze mogen maximaal op de onderste lijn die wazig te zien is, te hoogte van de onderste schroefjes.
Alles mag er weer af, anders past de batterijhouder niet in het kastje.

Maargoed, morgen het los solderen en een stukje omhoog verplaatsen.
Op de tweede foto vast een indruk hoe het in het kastje gaat komen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-199.png

Morgen meer :-)

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
benleentje

Golden Member

Wat let je om b.v. een dikke processor koeler te kopen en daar b.v. 4x TIP142 op te zetten?

Te veel lawaai :). IK neem liever grote platen aluminium van 2mm dik om zo de boel passief gekoeld te houden.

Vaak als ik aan het testen bent wil ik het stil hebben en dan is er niets irritanter dan het geruis van een ventilator vlakbij.

Mensen zijn soms net als een gelijkrichter, ze willen graag hun gelijk hebben.
blackdog

Golden Member

Hi,

Benleentje
Ik ken het gevoel, wordt soms gek van de ventilatoren in mijn Philips scoop en de Audio Analyzer vaak staan ze tegelijk aan...
Daar moeten moderne ventilatoren in, deze zijn een jaar of 15 geleden ontworpen en nu niet direct geluids arm!

Vandaag weer wat tijd gehad om verder te gaan met de meetversterker.
Hieronder een plaatje van de voeding en de twee versterkertrapjes die gemonteerd zijn.
Het geheel werkt, het bovenste versterkertrapje heeft nog even een andere transistor i.p.v. de BC550c, ik had nog een "halve" MAT02 liggen.
De andere zijde dus opgeblazen een aantal jaren geleden :-)
Met deze transistor is de vervorming iets minder bij sinusvormige signalen.
Een procent of 5 dus dat ga ik niet adviseren en ook niet gebruiken, er gaat gewoon weer een BC550c in.

De Foto
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-200-200.png

Hieronder het aangepaste schema van de meetversterker, niets schokkends, alleen aanpassing van de waarden om de gain op 100 in te kunnen stellen,
het bereik van de instelpotmeter is kleiner gemaakt om het nauwkeuriger te kunnen instellen.
http://www.bramcam.nl/NA/SCH-MeetAmp-04-200.png

Wat Meetgegevens
Het geheel trekt 18,5mA uit de batterijen, ongeacht de batterijspanning.
Bij 9,6V gaat de rode led aan die aangeeft dat de 10 batterijen (15V) leeg zijn.
bij 9,26V batterijspanning treed de dropout op, de dropout is ongeveer 0,3V van de ingebouwde voeding.

Als ik morgen nog wat tijd over heb, dan ga ik de achterzijde van het kastje doen en de batterijhouder bevestigen.
Dat was het weer voor vandaag.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi, Hij is klaar!!! :-)

De meetversterker dus...
Hieronder nog wat foto's van het laatste handelingen.

Dit was de fout met het eerste versterkertrapje, deze is op de verkeerde plek gemonteerd.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-202.png

Hier is de schakeling voorzichtig los gesoldeerd en kan op de goede plek weer gemonteerd worden.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-203.png

Hier kan je zien hoe de achterzijde is opgebouw.
Het stukje printmateriaal waar achter op staat komt dus achter het frontje.
Het labeltje heb ik gebruikt om de gaten af te tekenen.
Meestal print ik er meerdere op een A4 zodat als ik het verpruts gewoon een nieuwe kan uitsnijden.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-205.png

Dit is de binnenzijde toen hij helemaal klaar was.
Die gele cylinders is de 2,50€ voeding ;-)
Die Cylinders worden bij het sluiten van de deksel door schuim in de houder gedrukt.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-201.png

Het kastje zit dicht!
http://www.bramcam.nl/NA/NA-PSU-204.png

Als laatste een screenshot van de PicoScoop spectrum analyzer betreffende de vervorming kanaal-b bij ruim 1V.
Normaal wordt dit niveau helemaal niet gebruikt, het normale niveau zal rond de 100 a 200mV aan de uitgang zijn.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-LGA-01-Kanaal-b-Distortion-200.jpg

Als het mee zit, dan morgen wat metingen aan de voeding met de NE5532 als regel IC.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Vandaag verder gegaan aan de XR2206 generator om mijn meetversterker aan te sturen.
Eerst even het schema dat ik komende week ga bouwen.

http://www.bramcam.nl/NA/Osc-Gain-Phase-Measurement-01-200.gif

Het schema van deze generator is iets anders van opbouw, zoals zoals ik al had aangegeven.
Deze versie heeft maar twee bereiken, het eerste loopt van ongeveer 550Hz tot 35Khz.
Het tweede bereik loopt van ongeveer 5,5Khz tot 350Khz.

Voor de frequentie potmeter heb ik een andere oplossing gekozen.
Daar dit in het zelfde model kastje komt als de meetversterker,
hierdoor heb ik geen ruimte voor een schaaltje en ook de knop kan niet te dik zijn.
Voor het soepel kunnen instellen van de frequentie had ik dus een andere oplossing nodig.

Ik heb gekozen voor een dubbele 10 slagen potmeter, de eerste die ik pakte was een Bourns van 2x 10K, wat was die rot...
De volgende was een Spectrol van 10K + 5K, welke parallel is gezet.
Dit parallel zetten zorgt er voor, dat je weinig last hebt van de dender van de lopers.
Om het nog iets beter te maken heb ik ook een elco tussen de "R" en de "-V" geplaats van de LM334.

Door de andere waarde van de potmeter moest ik wel weer de condensatoren C1 en C2 aanpassen om het goede bereik te krijgen.
Instelpotmeter Rset-1 wordt zo ingesteld dat de Max Frequentie wat hoger is dan 300Khz, zeg 350Khz.
Dan heb je geen last van onregelmatigheden aan het einde van de potmeter als je 300Khz zou willen gebruiken.

Plaatje van de potmeter's die in de generator gaan.
http://www.bramcam.nl/NA/Potmeter-XR2206.gif

De opamp is toch een NE5534a gebleven, dit omdat de uitgansspanning maximaal rond de 1V RMS is.
Dit geeft net geen problemen met de Slew Rate van de NE5534a, ook omdat de compensatie condensator niet toegepast hoeft te worden.
Een ander voordeel van de NE5534a is dat hij ruim de helft minder stroom verbuikt en dat is wat batterijen verbruik betreft mooi meegenomen.
Kan ik die mooie LM7171 voor een andere toepassing gebruiken :-)

Ook heeft deze generator een Sync/Counter aansluiting gekregen.
Ik had al besloten om de frequentie met een van mijn multimeters uit te lezen.
En een trafo om het te scheiden is dan wel zo prettig omdat het geheel nogal commonmode gevoelig is.

Later deze week meer!

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Ik heb verder niks nuttigs te zeggen, maar ik wil alleen even melden dat ik altijd vol interesse met je vorderingen mee lees.

If you want to succeed, double your failure rate.
blackdog

Golden Member

Hi Jochem,

Ik vind het prettig dat ik merk dat anderen meelezen, anders is het net of ik roepende in de woestijn ben.

Ik leg graag uit waarom ik bepaalde afwegingen doe, dus schroom niet om te vragen.
Maar in ieder geval bedankt voor je reactie.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.

Dat was dan ook exact de reden dat ik even een reactie plaatste. Ik denk dat er nog veel meer mensen net als ik meelezen. Door de uitgebreide uitleg in je epistels blijft er weinig meer te vragen over, maar daarom is het nog niet minder interessant (in tegendeel).

If you want to succeed, double your failure rate.
fred101

Golden Member

Het is zo aanstekelijk en goed beschreven dat ik bijna zin krijg ook een voeding te bouwen. En dat wil heel wat zeggen want ik ben geen voedingbouwer ( voornamelijk vanwege on-ontkombare de inkasting)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Wat Jochem aanhaalt geldt ook voor mij, ik krijg elke keer een mail-notificatie. Vind het reuze interessant om mee te lezen maar verder heb ik ook niet echt wat te vragen omdat het me vaak boven mijn pet uitgaat.

Shiptronic

Overleden

Hier nog een trouwe lezer , ik vind dat je het erg profi en doordacht maakt.

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Gek, ik heb een heleboel gemist. Mijn e-mail notoficatie lag er uit.
Zeker een muis aan de cookies gezeten ? :+
Ik ga weer lekker volgen. :)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Ook hier iemand die vol bewondering stil mee zit te lezen en vooral heel veel leert van de geweldige uitleg die bij iedere stap wordt gegeven.

Vooral je sinusgenerator is erg interessant, ben zelf net begonnen met zoiets te bouwen maar dan voor een stabiele 75Hz, toch hoop ik wat dingen van jouw ontwerp te kunnen 'lenen' :)

blackdog

Golden Member

Hi Heren, :-)

Dank U voor uw reactie!

janvanree
Ik weet niet aan welke generator je refereerd i.v.m. je stabiele Sinus.
De XR2206 is niet echt super stabiel.
Als je alleen maar 75 Hz nodig hebt bouw dan een Wienbridge type.
als je dan 1% weerstanden gebruikt en b.v. MKP condensatoren en deze uitzoekt op waarden dan kan je met een simpele schakeling toe.

Laat eens weten waarvoor je het nodig hebt en wat de spcificaties zijn voor dat 75Hz ontwerp.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
rbeckers

Overleden

Ik lees ook mee. ;)

Tbv 75Hz.
Afhankelijk van eisen kan bijvoorbeeld ook het onderstaande.
Een kristal, dan delen, en daarna filteren. Of van blok driehoek maken mbv stroombron. Vervolgens driehoek naar sinus.

Tidak Ada

Golden Member

Dat doet die XR toch ook al?
Als je die dan synchroniseert met de kristalfrekwentie, zit je m.i. goed. Alleen de vervorming is dacht ik nogal fors. Dat is in het voordeel van die Wien-brug.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op woensdag 15 mei 2013 14:29:49 (30%)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Inmiddels een mailtje naar Blackdog gestuurd. Om diverse redenen kan ik niet de hele achtergrond hier op het forum posten.

Waar het in het kort om gaat is een 'simpele' 75Hz sinus met zo min mogelijk vervormingen (in elk geval 1% of minder), die tot circa 4V peak-peak te regelen is qua amplitude. Het ontwerp moet vooral simpel en 'hufterproof' zijn en in een minder nette omgeving te gebruiken zijn (vuil/vocht/temperatuurschommelingen tussen zeg 0 en 40 graden)

[Bericht gewijzigd door javanree op woensdag 15 mei 2013 14:33:46 (26%)

blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Ik heb deze week niet zoveel aan het meetsysteempje gewerkt.
Maar deze avond ben ik er weer aan begonnen.
Als eerste de laatste wijzigingen betreffende de XS2206 Generator.
Er zijn wat waarden aangepast zoals C14 en C15 in het schema.
Voor deze versie van de generator kan het kantelpunt een stuk omhoog.
Dit betekend dat ik nu de elco's door film condensatoren kan vervangen.

De Frequentie potmeter bleek een "5 Turn" type te zijn i.p.v 10, maar dat maakt mij niet uit, hij regelt mooi genoeg.
De waarde van Rset-3 is aangepast naar 25K multiturn.
Rset-2 heeft nu de goede waarde van 500 Ohm.

http://www.bramcam.nl/NA/Osc-Gain-Phase-Measurement-02-200.jpg

Hieronder een plaatje waar ik aan het bepalen ben, waar de potmeters en de schakelaars op het front komen.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-Sine-2206-a-01.jpg

Hieronder een nog een plaatje dat ik bezig ben met MS Publisher,
dit betreft het front van het kastje.
De plek van de componenten hangt dus af van de bovenstaande foto.
Ik heb ruimte voor mijn vingers nodig voor het draaien aan de potmeters.
Verder mogen de kabelaansluitingen van de meetversterker er onder niet in de weg zitten.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-Sine-2206-a-05.jpg

Verder heb ik besloten de voeding met twee of vier 9V batterijen uit te voeren.
Met de tien penlites zoals in de meetversterker gooi ik te veel energie weg
van die batterijen, ik kan ze niet ver genoeg ontladen zonder de performance te veel aan te tasten.

Nu maar hopen dat ik niet te veel de Power schakelaar vergeet uit te zetten...
Ik heb natuurlijk er ook al aan gedacht deze met een timer uit te rusten,
maar ik vind het wel goed zo, wil verder met mijn metingen aan voedingen. :-)

Verder ook nog een ideetje opgedaan wat betreft de inductie van de aansluitkabels.
Deze kan je voor een paar Ampere uitvoeren met b.v. RG174 Coax.
De binnen ader kan dan voor de desbetreffende pool als sense draad werken.
De twee coax kabels kunnen dan met wat krinpkous worden samengebonden
als ze zijn getwist.

Voor grotere stromen kan het dan b.v. RG58 zijn, beide type coax zal ik gaan testen.
Dat was het weer voor vandaag,

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Kan je die "Auto-Off" timers tegenwoordig niet kant-en-klaar als IC kopen?
Ik heb een stuk niet gevolgd, omdat de e-mail notificatie niet meer werkte. Begrijp ik het goed dat je die batterijvoeding gebruikt vanwege de lagere ruis?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Tidak Ada,

Ik weet dat er verschillende type IC's zijn voor "auto off"
Verder kan ik zelf ook wat maken, maar kost allemaal extra tijd die ik liever ergens anders in steek.
Als ik zo dom ben om de generator niet uit te zetten als nodig, dan zal ik voor de kosten opdraaien :-)

De rede voor de batterij voeding is: minder ruis en stoorsignalen.
Meestal meet ik met verschillende apparatuur tegelijk.
De uit het net gevoede apparaten, hebben allemaal capacitieve koppeling naar het 230V net,
met alle bagger aanwezig vanuit diverse stoorbronnen (geschakelde voedingen).
Verder natuurlijk ook de verschillende vereffenings stromen van de geaarde meetapparatuur.
Dit ga je voor al merken, bij het meten van kleine signalen waar het hier dus om gaat.

Ik injecteer een sinus signaal in de regellus van de voeding.
De gain in de lage frequenties bij een voedingschakeling is vrij hoog.
Hierdoor wordt ieder beetje stoor signaal lekker versterkt.
(50 HZ en zijn harmonische en verdere prut)

Ik wil graag schoon meten, zoals te zien is aan de meeste plaatjes die ik hier op het forum presenteer.
Koesteren doe ik ondertussen mijn batterij gevoede meetapparatuur...

Nu heb ik twee kleine kastjes die vlak bij de te meten voeding kan staan met geen koppeling naar het net.
De kastjes zijn van dik staal (1mm)
Er kan een Olifant op staan als het kastje dicht is, ongelovelijk degelijk.
Het is een beetje "Over Designed" door Cisco voor een firewall (PIX 501 Series)

Plaatjes tijd...

Het labeltje voor de voorzijde is klaar, gemaakt met MS Publisher.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-Sine-2206-a-06.jpg

De buitenste cirkels voor het frontje zie je niet wat de potmeters betreft.
Deze afdruk gebuik ik als boormal.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-Sine-2206-a-08.jpg

Zo ziet het er ongeveer uit met de knoppen er op.
http://www.bramcam.nl/NA/NA-Sine-2206-a-09.jpg

Verder heb ik een diepte investering gedaan, er staat hier nu ook een lamineer aparraat :-)
De labels van dit kastje worden gelammineerd, dan kan ik mooi zien of dit ook los laat,
met een beetje spanning op het label door het aandraaien van de moer van een potmeter of schakelaar.

Ik was er al achter dat alle vet en ander spul van de te plakken delen moet zijn,
want alles komt los waar ook maar een klein beetje spanning op staat.
Morgen misschien meer.

Gegroet,
Blackdog

PS
Tidak Ada
Heb je hier last van *grin*
http://www.bramcam.nl/NA/KoekieMonster.jpg

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
Tidak Ada

Golden Member

Ik lust alleen vers gebakken koekies, geen binaire :9, maar ben er niet zo verzot op als HMH ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
blackdog

Golden Member

Hi Heren,

Vandaag heb ik gewerkt aan de "Low Batt Detector" van de XR2206 generator.
Een van de eisen is natuurlijk een zo laag mogelijk stroomverbruik.
Ook deze schakeling moest gebouwd worden met de onderdelen die hier in mijn Lab aanwezig zijn.

De opamp waar ik voor gekozen heb is een LT1013, hier heb ik een stuk of 40 van gescored op een beurs.
Een opamp met lager stroomverbruik en een stuk goedkoper is b.v. een TL062 met ongeveer de helft van het stroomverbruik van de LT1013.
Alleen heb ik de TL062 hier niet op voorraad.

De schakeling bestaat uit twee comparators die ieder als referentie een 1N4148 hebben,
gevoed met een kleine stroom en hierdoor staat er ongeveer 0,5V over deze diodes.
De 100K en 9K weerstanden die aan de inverterende ingangen zitten,
bepalen de batterij spanning waarbij de comparator omklapt.
De spanning is ingesteld op ongeveer 6V batterij spanning,
bij deze spanning werkt de XR2206 en de NE5534 nog net goed,
de 9V batterijen zijn dan aan het eind van hun Latijn :-)

Doordat ik een dual LED met 2 pootjes gebruik trekt de comparator voor de negative voeding
de miningang van de positieve comparator naar de min en de rode LED gaat dan aan.
Op deze manier kan ik beide batterijen individueel controleren met de hier gebruikte LED schakeling.
De gebruikte dual LED is een type die met kleine stromen goed werkt.

De 4M7 weerstanden geven een kleine hysteresis zodat het geheel niet kan genereren.
De temperatuur gevoeligheid van de diodes D1 en D2 is bij deze schakeling van minder belang.
De kleine variatie maakt weinig uit, of het de rode LED nu bij 6V of 6,1V aan gaat is niet van belang.
De batterij is dan toch al leeg.

Schema:
http://www.bramcam.nl/NA/Low_Batt-Detector-01-200.jpg

Morgen plaatjes van de binnenzijde van de generator.

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.