Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Erg netjes gemaakt!!
Misschien in een oude kruk nog een idee voor je? Ik bedoel van die dingen waar mensen mee lopen na het wintersporten ( of als ze anderszins een been in het gips hebben gekregen). Daar zit namelijk een mooi handvat en armsteun aan. En heb je An eens met andere detectorspoelen geprobeerd voor de gevoeligheid?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Een klein groepenkastje voor m'n nieuwe hok (zie voor alle foto's het werkplek-topic, waar je hem ook in bedrijf kunt zien).

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag1111.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/imag1115.jpg

De rail voor de meetapparatuur is naar keuze om te schakelen tussen 'direct van het net' en via een scheidingstrafo. Waarom niet altijd via die trafo? Met name omdat hij nogal zoemt, en de inefficiëntie speelt nog een kleine rol (het is een CVT, die bij lagere loads niet bepaald efficient is).

De logo regelt wat ongein zoals dat omschakelen, maar ook het automatisch uitzetten van m'n soldeerbout na 3 uur (5 minuten eerder het licht op de werkbank als indicatie), en het knipperen van diezelfde verlichting bij het ontdekken van een isolatiefout (aardfout) op de meetapparatuur.

Verder nog een kabel richting een tweede scheidingstrafo/variac die de hobby WCD's voor de werkbank bedient. Die WCD's zitten met hun aarde aan de ingaande virtuele nul van de 'lokale' diff.schakelaar (10mA), zodat er ook nog wat detectie mogelijk is als er daar een aardlek zit. Het is wel beperkt, want de fout ziet hij niet als die alleen aan de nul zit, ténzij er weer genoeg belasting is. Affijn, beter dan niks.

Ik zal wel wat aanmerkingen over de volle kast krijgen, over het zekeringgebruik, etc.. Maar bedenk ook dat dit een kast is met een stekker, dus ik met NEN1010 niks te schaften heb. Ik heb overigens wel gezorgd dat de stekker van deze kast altijd gepolariseerd ingestoken wordt, dus met een bekende fase-ader.

If you want to succeed, double your failure rate.

Netjes gemaakt. Op alle soepele draad keurig aderhulsjes gezet. Ik hoop dat je niet alleen maar haakse stekkers hebt. Mooi alle opbouw-doosjes gerecycled?

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough

Op 22 oktober 2013 09:31:14 schreef MAH:
Ik hoop dat je niet alleen maar haakse stekkers hebt.

Zit eigenlijk alleen in de weg bij de 3-dubbele (maar daar zitten normaal maar 2 stekkers richting de contactdozen in) en de dubbele rechtsboven (en daar zit er maar eentje in). Zoals hier te zien.

Mooi alle opbouw-doosjes gerecycled?

De enkele waren 3-voor-een-euro 2 jaar terug op de Lichtmis, en voor de rest moet je toch een keer de rommelbak leegmaken he? :)

If you want to succeed, double your failure rate.
LetterHenk

Golden Member

Tnx MAH!

Een oude loopkruk is inderdaad een goed idee. Alhoewel het laatste stuk dan van kunststof gemaakt moet worden ivm verstoring dicht bij de spoel.
Spoel aanpassen mag niet niet van Fred, moet me aan de specs houden ;)
Maar zonder gekheid, wat zou ik daar voor kunnen veranderen? Formaat, aantal wikkelingen?

@Jochem Mooi hoor! kom ik aan met m'n ongeaarde zoldertje. Zal wel niet de enige zijn die een tikkeltje jaloers kijkt naar je nieuwe 'hok'

[Bericht gewijzigd door LetterHenk op dinsdag 22 oktober 2013 11:28:17 (18%)

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Ach, nou je weet dat hij werkt kun je rustig met spoelen experimenteren. Werkt het niet of niet beter dan zet je de oude spoel er gewoon weer op.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Shiptronic

Overleden

ik heb in het oorspronkelijke topic ( http://www.circuitsonline.net/forum/view/115261 ) ook nog een vraag over de spoel gesteld

[Bericht gewijzigd door Shiptronic op dinsdag 22 oktober 2013 13:10:32 (26%)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 22 oktober 2013 11:23:28 schreef LetterHenk:
@Jochem Mooi hoor! kom ik aan met m'n ongeaarde zoldertje. Zal wel niet de enige zijn die een tikkeltje jaloers kijkt naar je nieuwe 'hok'

Achja, het ongeaarde zoldertje heb ik ook gezeten hoor. En later op een grote zolder, ook fijn. En daarna nog op een slaapkamertje. Zo pas je je aan aan de omstandigheden.

Maar toen ik uiteindelijk een eigen huis ging kopen waren er wel wat eisen natuurlijk.. ;)

Maar bovenstaande hoort eigenlijk in het andere topic.

Wat betreft het groepenkastje: voel je niet geremd! Aarde kun je aanleggen, en mijn groepenkastje is (op het kastje zelf na) allemaal tweedehands materiaal.

If you want to succeed, double your failure rate.

als de cv ketel op zolder hangt zit er sowiso aarde..

waar rook was, werkt nu iets niet meer

Op 22 oktober 2013 11:23:28 schreef LetterHenk:
Tnx MAH!

Een oude loopkruk is inderdaad een goed idee. Alhoewel het laatste stuk dan van kunststof gemaakt moet worden ivm verstoring dicht bij de spoel.
Spoel aanpassen mag niet niet van Fred, moet me aan de specs houden ;)
Maar zonder gekheid, wat zou ik daar voor kunnen veranderen? Formaat, aantal wikkelingen?

Je kunt ook gewoon 2de hands zo'n speelgoedmeter kopen en daar je eigen spul op monteren. Een elleboogkruk is ook niet ideaal, je mist die knik dan.

Op 21 oktober 2013 23:02:43 schreef LetterHenk:
Omdat ik dit een van de leukere topics vind, plaatjes kijken, inspiratie en ideeen opdoen. Post ik bij deze mijn eerste bijdrage. Een verslagje van de afbouwfase van mijn metaaldetetector.
Dadat ik na 20 jaar weer op weg was geholpen http://www.circuitsonline.net/forum/view/115261 door een paar immer klaar staande CO'ers
kon ik dit project eindelijk afronden. Het is soms best moeilijk een bouwsel ook echt af te maken (daar waar de elektronica ophoudt zegmaar)

Proof off concept. Na het pletten van de bugs een werkend geheel.
[afbeelding]

De behuizing. Een, ik denk, standaard 1/2 eurokaart kastje met een 1mm alu frontplaat.
Ik zocht naar een eenvoudige manier om het geheel aan een bezemsteel te monteren en vond een soort luxe versie van een bezemsteel ophang klem.
[afbeelding]

2 frisbees met daarin de zoekspoel. Van 1 frisbee is de rand afgesneden daardoor past het precies inelkaar. De blauwe prut is (met een soldeerbout schaam)gesmolten plastic, van voor dat ik een lijmpistool had.
[afbeelding]

Varicaps van 200nF of meer haalde ik uit oude radio's. Alleen is de aansluiting op een front lastig omdat de as altijd erg kort is. Ik vond hiervoor een oplossing met een 6mm asextender en een stuk afgezaagde potmeter as. Drupje 2comp.lijm, muurvast.
[afbeelding]

Frontje met gaatjes geboord en gezaagd.
[afbeelding]

De twee varicaps hebben montage gaatjes met 2mm draad. Maar dan moeten er in het front
nog 4 exra gaatjes komen. Dat vond ik niet zo mooi. Daarom een 'frame' wat weer aan het frontje gezet wordt.
[afbeelding]
[afbeelding]

Voor het bevestigen van het frame toch ook 2 extra gaatjes, maar die vind ik optisch niet zo storend. Verder een eerste poging tot een frontje. Een soort van 'Pros methode' met papier en plasticfolie.
[afbeelding]

Een laatste blik en dan het deksel dicht.
[afbeelding]

Final product! Hij werkt prima, alhoewel de gevoeligheid voor kleine objecten als muntjes toch niet zo heel groot is. Maar het magische gevoel van een zelfgebouwde metaaldetector is er dan toch na al die jaren.
[afbeelding]

Moeite loont zie je wel ;)
Alhoewel ik dat soms ook heb ik begin vol motivatie aan een project. Maar als alle elektronica experiment over is dan begint de afwerking en dan zit ik net met een ander project in gedachte dan schuif ik de afwerking van de vorige een beetje op de achtergrond.
Als je dan iets afwerkt is de voldoening des te groter.
Maar ik moet zeggen uw detector mag er zijn ziet er knap uit ;)
Doe zo verder en laat de projectjes maar komen.

ik hou van toestellen ombouwen, hacken, en afbreken om met de componentjes ander toestellen te bouwen,ontwerpen, prototypes te maken
LetterHenk

Golden Member

Aarde valt idd wel door te trekken uit een andere ruimte. Nieuw project.

@pe5ocb
Dat kan ook natuurlijk. Maar ik ga dr geen dagen mee aan de wandel hoor :) Waarschijnlijk gaat het eerder gebruikt worden als ik weer eens een fietsonderdeeltje in het gras van de tuin heb laten vallen haha.

@Seb
Bedankt! en dat het maar een motivatie mag zijn voor anderen (is dit topic voor mij wel iig).

Action expresses priorities LH

Een klein niet zo elektronisch project van mijn kant; vandaag voor het eerst zelf een 3D ontwerpje gemaakt in OpenSCAD en geprint op mijn RepRapPro Huxley.
Het is een LED-houder voor lamp-bollen van de bouwmarkt.

https://lh5.googleusercontent.com/-Rv0tSb6LN8s/UmvmdZTI53I/AAAAAAAAG-k/Nba_FsWvVpU/s400/IMG_4471.JPGp

Link naar meer plaatjes.

Het schroefdraad is helaas nog niet helemaal goed, maar het is leuk om dit soort dingen te leren :)

Lucky Luke

Golden Member

Met welke laagdikte is dat geprint? In PLA of ABS? Ziet er heel netjes uit.

(En het printje valt toch wel onder elektronisch?)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Tip: $FA=5; of nog minder. (tenzij je het zo wil hebben natuurlijk)...

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Het is PLA met 0.3 mm laagdikte, geen speciale dingen verder. Printje komt van een vorig soortgelijk project uit 2007.
De printer loopt inmiddels goed & betrouwbaar, recent twee sets onderdelen voor andere RepRapPro's geprint. Het heeft wel wat tijd gekost dat zo te krijgen :) De kegel in het midden is op de foto overigens niet helemaal strak.

@ REW: Zoiets ja, het zijn nu echt facetten en dat is niet zo mooi. Maar echt storend vind ik het ook niet.

't belangrijkste is dat WEET dat je het kan veranderen. Daarna is het zolang je het niet weet soms lastig zoeken HOE je het moet veranderen.

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Misschien een tip van mij, maar ik heb dat nog niet geprobeerd.
Het printje kun je misschien met een klokzaag uitzagen.
Zelfs zoiets dat ze gebruiken om grote gaten in hout te maken zou volgens mij ook moeten lukken.
Dat heeft 2 voordelen; het printje is rond en past beter voor dit project, en het zagen gaat gemakkelijk in één keer met een klokzaag(-boor).

[Bericht gewijzigd door Erelce op zaterdag 26 oktober 2013 21:43:43 (16%)

**** De beschikbare ruimte van een werkplek is omgekeerd evenredig met de grootte van deze werkplek **** AVR-Oefeningen op Electronics 4 Fun

Hierbij alvast een sfeerplaatje. Ik zal morgen bij daglicht wat extra foto's maken.
http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2402.jpg

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
LetterHenk

Golden Member

Mooi! Ziet er inderdaad gezellig uit, tis laat geworden zie ik ;)

Action expresses priorities LH
fred101

Golden Member

Zitten de cijfertjes achter gaas omdat je bang dat ze gejat worden ? >:-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

@fred
nixi buisjes
meer zeg ik niet

Nee dat gaas zit er voor om kindjes hun grijper-ige handjes weg te houden zodat ze niet geelectrocuteerd worden.

Of grijpgrage Fredjes (denk dat fred wel weet waar dat gaas voor is)

Ziet er mooi uit. Klopt het dat je 2 verschillende neon bulbs hebt gebruikt of is dit gezichtsbedrog?

[Bericht gewijzigd door MonsterVisje op zondag 27 oktober 2013 20:21:39 (22%)

Hierbij de daglichtfoto's

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2409.jpg
Gewoon de voorkant. Ik moet inderdaad nog twee afstandshoudertjes op maat maken. ooit. Het valt niet erg op omdat ze onder de plaat verscholen zitten.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2411.jpg
Van opzij, ja de buisjes staan redelijk netjes

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2413.jpg
De achterkant is met name bedrading van de controller naar de buizenpcb's.

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf24121.jpg
Gewoon een foto

http://www.uploadarchief.net/files/download/dscf2414.jpg
De verplichte onderkant.

@letterhenk, Nee, een testrun van bijna 40 minuten ;)
@robt: die buisjes zijn fred niet onbekend ;)
@Monstervisje: buisjes zijn hetzelfde maar het licht wil nog wel eens van onder naar boven verspringen en één stond nog een beetje scheef.

Ik denk dat ik hem nog eens moet loshalen om de ingang van de 4017 aan te passen. Als je nu met een hand in de buurt komt slaat hij op hol. De clock-ingang wordt afgetakt tussen 75k en 100k vanaf 9Vac uit de trafo. Ik denk dat hij daarom een beetje stoort. Wqat zijn hiervoor reële waarden?
Owja, en de knopjes moeten nog even mooi afgewerkt.

Edit: de weerstanden in de AC lijn verlaagd naar 6k8, 6k8 en 10k om de verhoudingen van 75k, 75k en 100k een beetje vast te houden. Clock-ingang werkt mooi stabiel nu. Misschien heeft iemand hier nog eens iets aan door de zoekmachine.

Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
Tidak Ada

Golden Member

Op 27 oktober 2013 19:37:48 schreef fred101:
Zitten de cijfertjes achter gaas omdat je bang dat ze gejat worden ? >:-)

Nee, tegen de muggen, want die komen op het licht af :P

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Dit topic is gesloten