Show your projects! Part 28

Dit topic is gesloten

Wasluis1971

Golden Member

... Dat geldt des te meer in een groep mensen, waar dyslexie significant meer lijkt voor te komen...

Interessant... Wat is uw bron?

Leve het transistortijdperk!
Sonytech

Overleden

Eh, Circuits Online wellicht?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."

Op 25 februari 2014 21:55:04 schreef henri62:
Wat bleek: de stempelboer dacht dat het fout was en had het "even gecorrigeerd". (Zou eigenlijk in het domme fouten topic moeten staan).

Dan had de betreffende stempelboer daar eerst even over moeten communiceren!

Fan van Samsung (en repareer ook TV's). :)

Op 25 februari 2014 21:30:31 schreef Henry S.:
SID forever!

Ik ben bezig geweest met een breedband (LG-MG-KG) loopantenne volgens G8CQX/M0AYF.

Mooi gemaakt Henry S. Ik luister al een tijd op mijn ontvanger naar enorm veel storing. Dus ga ik ook maar eens een loop (zoiets als dit-)buiten neerzetten.
Hopelijk kan ik dan ook weer eens wat ontvangen.

AM forever!
;-)

Telefunken Sender Systeme Berlin

Sorry voor de late reactie, ik had het druk met andere zaken.

Als het voor mezelf zou zijn geweest had ik er zeker een dummyload en spanning- en stroommeters ingebouwd, dan had ik ook voor een andere constructie/behuizing gekozen.

Maar wat Jochem schreef:

Op 24 februari 2014 19:15:37 schreef Jochem:
@fred een (parttime) collega van mij heeft zijn eigen bedrijfje in iPhone (en andere iApparaten) reparaties. Hij leerde bij ons op het bedrijf pas echt een beetje solderen, en uitzonderlijk veel kennis van elektronica had hij nou ook weer niet.

Het is gewoon losschroeven en swappen van onderdelen. Touchscherm, LCD paneltje, knopje, of het gehele moederbord. Misschien een keer een losse connector vastsolderen, en mocht het nou zo zijn dat je uit ervaring (of van internet) weet dat C152 altijd kapot gaat, dan in een zeldzaam geval wat solderen. Maar dat zijn uitzonderingen.

Ik wil niet per definitie zeggen dat dat voor het bedrijf waar Twan1983 werkt ook geldt, maar ik wil maar aangeven hoe het vaak gaat in die branche.

zou mijn eigen antwoord geweest kunnen zijn.
Bij het bedrijf waar ik werk gaat het dus exact zo.
Ik heb mijn collega reparateur en zelfs werkgever écht leren solderen, daarvoor was het bij hun echt "bak-en-braad".
Daarnaast repareren wij geen merkproducten, maar honky-bonky plastic-fantastic China lowno-budget tablets meuk (die je bij bv. Kruidvat, Kijkshop, Mediamarkt, e.d. kan kopen) en is er dus ook geen budget voor de reparaties. Zelfs voor fatsoenlijk gereepschap en test-tools is geen geld. Ik moet het bijvoorbeeld doen met een Conrad eigen merk soldeerstationnetje van 2 tientjes, dan weet je het wel...

Ik ben bezig geweest met een breedband (LG-MG-KG) loopantenne volgens G8CQX/M0AYF.

Fraai gebouwd Henry... leuk ontwerp
Heb je ook al eens gewerkt met een miniwhip van PA0RDT?
Groet Fred/PD0FSH

Henry S.

Moderator

Op 26 februari 2014 15:15:23 schreef Martin V:
Mooi gemaakt Henry S. Ik luister al een tijd op mijn ontvanger naar enorm veel storing. Dus ga ik ook maar eens een loop (zoiets als dit-)buiten neerzetten.
Hopelijk kan ik dan ook weer eens wat ontvangen.

AM forever!
;-)

Ik kan je het aanraden, ook binnen heb ik nu normale ontvangst. Met een draadantenne net onder het dak was het ook geen pretje.

Op 26 februari 2014 23:55:36 schreef Captain:
Fraai gebouwd Henry... leuk ontwerp
Heb je ook al eens gewerkt met een miniwhip van PA0RDT?
Groet Fred/PD0FSH

Tnx,

Ik heb de print en onderdelen van de miniwhip, die ga ik binnenkort bouwen en buiten hangen. Ik ben wel benieuwd naar de resultaten daarvan, en natuurlijk naar het verschil tussen loop en de het elektrische veld ontvangende miniwhip.

Verder moet de X-Phase van DK9NL ook nog gebouwd worden.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

http://www.uploadarchief.net/files/download/20140227_201831.jpg

ik heb de miniwhip een tijdje geleden gebouwd en was daar redelijk tevreden mee. Ik ga, denk ik die loop bouwen. Kan ik ook eens vergelijken. Overigens ook met de High End Fed.
De foto laat alleen de whip zien. Het voedingsgedeelte is separaat

show ik ook eens een projectje, al is het redelijk lang geleden gemaakt.
weet nu hoe foto's te uploaden. Moest me er even in verdiepen.
Groet Fred/PD0FSH

Wasluis1971

Golden Member

Getransistoriseerde schakeling voor het optellen van twee binaire getallen:
http://www.uploadarchief.net/files/download/optelschakeling.jpg

Deze schakeling bestaat uit (onder andere) een XOF-poort die is opgebouwd uit 2 inverters en 3 NOR-poorten. In totaal heb ik voor deze schakeling 24 transistoren en 11 dioden nodig gehad.

Natuurlijk had ik ook voor een TTL-IC (zoals bijvoorbeeld de SN7486) kunnen kiezen, maar ik moet de strekking van m'n onderschrift toch enige eer aandoen...

Filmpje + uitvoerige uitleg alhier:
http://www.youtube.com/watch?v=IpvbZ9BDfwE

Leve het transistortijdperk!
Tidak Ada

Golden Member

'k Mis tomatensaus... >:)

Maar evengoed knap on het met losse componenten te doen!

Op naar het ALU !

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

En ik vind het knapper dat zoiets werkt. Bij mij werkt zoiets alleen op een breadboard niet met gaatjesprint

maartenbakker

Golden Member

Dit soort schakelingen vind ik altijd mooi. Philips had er in de jaren '70 ook nog best een handje van om discrete logica te gebruiken inplaats van een IC. Denk daarbij aan simpele bedienings- en besturingslogica met implementaties varieerend van diodematrices tot handenvol losse transistoren.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Sonytech

Overleden

Nou mis ik de beloofde "uitvoerige uitleg" bij het Youtube-filmpje, maar ik kan er nog niet echt iets zien wat binaire getallen optelt.

Twee lampjes die dan eens aan- en dan eens uitgaan als je vier drukknopjes bedient, dat zie ik wel.

Wat mis ik om de bedoeling wél te zien?

"Verbaas u niet, verwonder u slechts."
Lambiek

Special Member

Op 28 februari 2014 17:45:58 schreef Sonytech:
Nou mis ik de beloofde "uitvoerige uitleg" bij het Youtube-filmpje, maar ik kan er nog niet echt iets zien wat binaire getallen optelt.

O, ik dacht dat ik de enige was. Maar misschien niet goed opgelet.
Wel leuk gemaakt.

Als je haar maar goed zit, GROETEN LAMBIEK.

Op 28 februari 2014 17:45:58 schreef Sonytech:
Twee lampjes die dan eens aan- en dan eens uitgaan als je vier drukknopjes bedient, dat zie ik wel.

Er zou inderdaad nog een derde lampje bij moeten: de carry.

Website -- Slopen is ook een kunst...
maartenbakker

Golden Member

En bij in- en uitvoer onmisbaar: latches. Gezien het aantal transistoren had ik die half-om-half verwacht. Hoewel daar kan, zoals mijn docent digitale techniek ooit zei, een 'addertje' onder het gras zitten.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op zaterdag 1 maart 2014 14:29:30 (32%)

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Lucky Luke

Golden Member

http://www.uploadarchief.net/files/download/mendel90_web.jpg

Ik heb een mendel90 gebouwd, leuk als er eens wat mechanische dingetjes nodig zijn voor een project. (Knoppen, behuizingkjes, montagebeugeltjes, robotchasis, reparatie/verangdingen, tussenschotjes voor m'n raaco - alles wat eigenlijk een stom plastic dingetje is maar nergens te koop: Hup, printen! Moet wel toegeven dat 'ie totnogtoe vooral 3d printer parts heeft geprint...)

En ja, dat is een pentium3 ernaast. In 2014 :)

(Die tussenschotjes zijn natuurlijk prima te koop, maar passen niet goed in die conradkastjes (VECTOR). De geprinte maak ik iets breder)

[Bericht gewijzigd door Lucky Luke op zaterdag 1 maart 2014 21:51:57 (11%)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Gisteren was ik bij men beste maat en hij kreeg visite van iemand die 3D printers verkoopt. Hij had wat geschenkjes bij voor al de aanwezigen. Ik had nooit eerder een 3D geprint modelletje vastgehad, maar ik vond het toch licht aanvoelen.

Hoe is jullie ervaring daarmee. bv in vergelijking met het ABS plastic dat je dikwijls in handen krijgt.

Ik heb niet durven doorbuigen.

flash2b

Special Member

Gisteren en vandaag heb ik me lekker vermaakt met mijn HF Noise Generator.

Het schema is gebaseerd op de Simple Noise Generator van ON7AMI. De ruis wordt opgewekt door een 6V2 zener diode en daarna flik versterkt. De simpele weerstand (R1) in het originele schema die de stroom door de zener regelt, heb ik vervangen voor een instelbare stroom brom. Hierdoor kon ik de ruis bij verschillende stromen meten en ben ik minder afhankelijk van dalingen in de voeding spanning.

Mijn schema:
http://www.uploadarchief.net/files/download/hf%20noise%20generator.png

http://www.uploadarchief.net/files/download/dsc08480%20(1)_cleaned.jpg

Het schema van ON7AMI gebruikte BF199's andere soortgelijke schema's op internet gebruiken 2N2222's. Ik heb BF194's gebruikt, van die mooie lockfit (dank voor de term maartenbakker!) transistoren uit vervlogen tijden. De stroombron heb ik met een BC158 gemaakt om in de stijl te blijven. De LED in het schema dient als referentie spanning, maar is ook meteen een indicatie lichtje.

De LED, zener zijn in een voetje gemonteerd. Als de blauwe jumper wordt verwijderd, kan gemakkelijk de ingestelde stroom worden gemeten.

Tidak Ada

Golden Member

Waarom die LED en zener in een 'voetje'?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
flash2b

Special Member

Zo kon in beter experimenten.....

Mijn groene LED heb ik uitgezocht op de spanning die er overheen staat bij een stroom van 1mA. In dit geval was dat 1.8V.

Ik heb heel wat verschillende zener diodes gemeten. Sommige ruisen maar weinig, andere ruisen bij lage stroom, andere bij hoge stroom. Ik wilde vooral weten of ik hogere frequenties in het uitgang signaal kreeg en dat lukte bij de een beter als bij de ander.

Vandaar in een voetje.....

Op 2 maart 2014 21:58:33 schreef flash2b:
Gisteren en vandaag heb ik me lekker vermaakt met mijn HF Noise Generator.

Het schema is gebaseerd op de Simple Noise Generator van ON7AMI. De ruis wordt opgewekt door een 6V2 zener diode en daarna flik versterkt. De simpele weerstand (R1) in het originele schema die de stroom door de zener regelt, heb ik vervangen voor een instelbare stroom brom. Hierdoor kon ik de ruis bij verschillende stromen meten en ben ik minder afhankelijk van dalingen in de voeding spanning.

Mijn schema:
[afbeelding]

[afbeelding]

Het schema van ON7AMI gebruikte BF199's andere soortgelijke schema's op internet gebruiken 2N2222's. Ik heb BF194's gebruikt, van die mooie lockfit (dank voor de term maartenbakker!) transistoren uit vervlogen tijden. De stroombron heb ik met een BC158 gemaakt om in de stijl te blijven. De LED in het schema dient als referentie spanning, maar is ook meteen een indicatie lichtje.

De LED, zener zijn in een voetje gemonteerd. Als de blauwe jumper wordt verwijderd, kan gemakkelijk de ingestelde stroom worden gemeten.

Meen me te herinneren dat de transistors van philips waren .

Heb destijds als knaapje van een jaar of 9 de transistors veelvuldig uit philips apparatuur gehaald .

Ik denk dat ik nog van deze moet hebben liggen .

Niet storen a.u.b ben al gestoord genoeg!
Tidak Ada

Golden Member

@flash:
Ah, juist, ja..

Heb je er aan gedacht dat de spanning over de LED beïnvleoed wordt door de hoeveelheid licht die er op valt?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Lucky Luke

Golden Member

Op 1 maart 2014 21:54:31 schreef offie:
Gisteren was ik bij men beste maat en hij kreeg visite van iemand die 3D printers verkoopt. Hij had wat geschenkjes bij voor al de aanwezigen. Ik had nooit eerder een 3D geprint modelletje vastgehad, maar ik vond het toch licht aanvoelen.

Hoe is jullie ervaring daarmee. bv in vergelijking met het ABS plastic dat je dikwijls in handen krijgt.

Ik heb niet durven doorbuigen.

Dat kun je natuurlijk bij zo'n demo juist wel doen, want er valt lastig wat over te zeggen. (Sure, treksterkte en druksterkte valt te meten, maar 1- ik heb daar de spullen niet voor, en 2- dan heb je een getalletje, maar weet je alsnog niet hoe het aanvoelt)

Maargoed. PLA is al helemaal onbuigzaam (Glasachtig hard, dunne dingen zijn wel buigzaam maar het breekt dan vrij snel. Dikke dingen zijn gewoon niet buigzaam. Het is geen PP ("plastic scharnier", oneindig buigbaar.) Maar "best stevig" als je het goed toepast. ("best stevig" is natuurlijk nóg minder bruikbaar dan een getalletje).

In de koffiecorner loopt een 3d print topic (En een hoop onzintopics), http://www.circuitsonline.net/forum/view/118528

3D printed spul breekt vooral daar waar de lagen op elkaar hechten. Met de laagrichting mee is het veel steviger. (En als je je filament diameter per ongeluk te hoog hebt staan krijg je helemaal slappe prints - te weinig kunststof).

@Flash2b: waar gebruik je een HF noise generator voor? (Ik weet te weinig van HF...)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)
flash2b

Special Member

Ik kan met deze Noise Generator filter schakelingen testen. Er komen frequenties uit die >250MHz zijn. Als ik dan een low pass filter maak, kan ik zien of ik alleen frequenties onder de kantel frequentie eruit krijg.

Dit topic is gesloten