Show your projects! Part 29

Dit topic is gesloten

Geen idee of het alleen met een Fairchild µA709 werkt, 't is wel wat er nu inzit. Zal 's kijken of ik nog andere heb.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.

Reeds eerder postte ik één foto van een van mijn projectjes hier (USB quad switch). Vannacht heb ik nog een projectje afgerond. Het gaat om een LCR ESR-meter, waarvan de print amper groter is dan een 5 Eurocent muntje.

Bij deze :
http://www.uploadarchief.net/files/download/lcr_tiny.jpg

Helaas heb ik de verkeerde soldeerpasta gebruikt (teveel flux), waardoor de soldeerpads en het printje zelf er een beetje lelijk uit zien.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Lucky Luke

Golden Member

Darn, in mijn ESR LC meter (niet eens echt R, en nog niet af) kun je een flinke som geld meesmokkelen, die is meer fred-inspired. (Al geloof ik dat hij niet het smokkelen van geld, maar het verankeren van olietankers als 2e designdoel had, en ik denk er ook pas aan bij dat 5cent muntje).

Dat is dan wel inclusief display en behuizing.

Heb je wat meer info over de werking van die postzegel, oxurane?

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Er is inderdaad info over te vinden bij onze Oosterburen op mikrocontroller.net.
De broncode is er ook wel te vinden, evenals het schema. Graag zou ik de meter willen uitbreiden met een paar extra dingen, waarbij het aantal pinnen van een Atmega328 niet meer toereikend is.

Het probleem is niet het nieuwe ontwerp wat daarvoor nodig is, maar het schrijven / aanpassen van de broncode in C. Ik ben thuis in Bascom, maar C is voor mij een "beetje" abracadabra.

Bij deze plak ik er ook meteen maar de oproep aan vast : zijn er CO'ers geinteresseerd om op de achtergrond dit metertje samen met mij verder te ontwikkelen ?
*Gniffel* Ik heb het voornemen om het nieuwe ontwerp namelijk ook weer _compact_ te houden..

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Lucky Luke

Golden Member

Is dat geen tortester? (Wel iets dat er op zich ook nog bijkan naast ESR L C... Atmega is groot genoeg)

Nu snap ik wel waar die goedkoper ESR L C tortest dingen op ebay vandaan komen... Oh well, de mijne heeft 'n VFD :)

Splits anders maar een topic af. Ik spreek C, en wil best mijn code delen al is dat nog errrrrug ruw (En buggy)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

@LL: volgens de link wel :p maa kan ook het volgende:

Automatische Erkennung von NPN und PNP-Transistoren, N-und P-Kanal-MOSFETs, Dioden (auch Doppeldioden), Thyristoren, Triacs und auch Widerständen und Kondensatoren.

Ben Belg sowat :D :: plaatjes zijn meestal klikbaar
Shiptronic

Overleden

Idee voor de stand in Rosmalen ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Tidak Ada

Golden Member

Zou dat nog gehaald kunnen worden?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
Shiptronic

Overleden

IK dacht dat er een soortgelijk iets liep met Fred en KIFF ?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Op 10 juni 2014 22:35:20 schreef Tidak Ada:
Gewoon eens opnieuw proberen, nu met scoop ;)

Zou een leuk idee zijn als ik die IC's nog had, allemaal weggedaan. Ik piep nu vrolijk met de Elektuur kraakdoos uit '77.

Just find out what you like and let it kill you

@LuckyLuke :
Inmiddels heb ik je een mailtje gestuurd.

-=[EDIT]=-
Ik kreeg geen foutmelding terug, dus wellicht is het mailtje in je spambox beland. Hmm,. ik zie nu dat je "Messenger"-adres heb ingeklopt ipv mailadres.

Shiptronic & Tidak Ada :
Ik weet niet wanneer de beurs in Rosmalen is, maar vermoed dat het krap aan is. Wel heb ik ik hier een 20-tal multimeters, gebaseerd op het betreffende schema, maar ietwat grotere print, compleet in een nette handzame behuizing met een miniatuur 2x16 LCD met backlight. De behuizingen heb ik laten lasersnijden voor het plaatsen van de 2x16 LCD, het maken van wat raampjes (bescherming LCD), en heb bij een drukkerij opdrukken laten maken voor deze meter. Verder zitten de multimeters netjes verpakt in kartonnen doosjes, incl. een 9V batterij, bekabeling met grijpclips en een paar testcomponentjes.
http://www.uploadarchief.net/files/download/lcresrt2.jpg
Nu staat mij bij dat bij de verkoop via CO op Rosmalen, de opbrengsten volledig afgedragen worden aan CO, als donatie. Gezien de huidig gemaakte kosten, is dat voor mij een stap te ver. Zou een gedeelte van de opbrengst naar CO vloeien, in de vorm van een donatie, dan wordt het een interessant(er) verhaal.
Maar goed, indien het voor CO interessant is op Rosmalen : ik ben bereikbaar via mail.

Tot slot : ik wil beslist niet in het vaarwater zitten van Fred en KIF.

Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Tidak Ada

Golden Member

Oei, da's wel een héél mooi ding!
We zouden eens in het team kunennen overleggen. Noem maar eens een kostprijs via PM aan een van de Rosmalen-teamleden (o.a. Sine, Jochem, shimanski en mijn persoontje).

Die opdruk, is dat een sticker of een veegvaste zeefdruk?
Zou er dan nog een CO sticker/opdruk bij mogen?
Je zou de tekst ook gelijk kunnen laten inlaseren en dan naderhand met verf, die niet in het plastic invreet, kunnen opvullen.
Zoiets deden wij op het lab met alu-frontplaten, waar de teksr werd ingegraveerd. Die werd opgevuld met Wasco.

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@hadv

Zou een leuk idee zijn als ik die IC's nog had

Drop me maar een mailtje met je gegevens, doe ik er wel een op de post.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
Lucky Luke

Golden Member

Op 16 juni 2014 01:36:30 schreef oxurane:
@LuckyLuke :
Inmiddels heb ik je een mailtje gestuurd.

Niks binnengekregen. EDIT: nu wel :)

Eluke.nl | De mens onderscheid zich van (andere) dieren door o.a. complexe gereedschappen en bouwwerken te maken. Mens zijn is nerd zijn. Blijf Maken. (Of wordt, bijvoorbeeld, cultuurhistoricus)

Van mijn kant ook weer iets, verdere uitleg is niet nodig denk ik :D

Foto's vanuit me nieuwe werkplekje, Door de grote lichtinval zijn het niet de meest ''sfeervolle'' foto's

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-SCN63OQ6.jpg

http://www.mijnalbum.nl/Foto550-UFO6CO43.jpg

Ocharme! Dat kleine TO220-ding moet er in z'n eentje voor zorgen, dat de print niet doorzakt... :-)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)

arm ding :) Ik zie nu net op de foto dat er nog gaatjes zitten. Zal even een stokkie bij z'n buik prikken.

blackdog

Golden Member

Hi MonsterVisje,

Leuk die comby van oude en nieuwe electronica, aleen jammer dat hij niet op tijd loopt *grin*

Gegroet,
Blackdog

You have your way. I have my way. As for the right way, the correct way, and the only way, it does not exist.
pax

Golden Member

Op 15 juni 2014 17:42:24 schreef oxurane:
Bij deze plak ik er ook meteen maar de oproep aan vast : zijn er CO'ers geinteresseerd om op de achtergrond dit metertje samen met mij verder te ontwikkelen ?

@oxurane, misschien kunnen wij eens van gedachten wisselen lijkt me wel een leuk klusje. Zou je me een PMmetje kunnen sturen?

Tidak Ada

Golden Member

Volgens mij loopt hij helemaal niet >:) ;)

Mooi gemmaakt, d'r zal heel wat zakgeld in zitten. IN18's zijn ook niet goedkoop meer....

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

Mijn versie met VFD;)

http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/fotos/vfd/tijd_klein.jpg
Klikbaar
http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/fotos/vfd/datum_klein.jpg
Klikbaar
http://members.home.nl/xanderhuisman/Sites/Xander/fotos/vfd/totaal_2_klein.jpg
Klikbaar

Ik heb gebruik gemaakt van 6 IV-11 buizen en 2 IV-1 buisjes. Onder de buizen zitten 5050 SMD RGB leds die de buizen kunnen laten oplichten in een bepaalde kleur. De kleur, tijd, datum en alarmtijd kunnen via de klok ingesteld worden. De tijd en datum worden onthouden door de RTC en de rest in het EEPROM van de ATmega328. In het midden boven op de PCB zit een MAX6921 VFD driver, die zijn spanning krijgt van een MC34063 step-up voeding. Ook zit er een LM2595 step-down voeding op voor de filamenten. De filamenten staan ook nog in serie met 3 diodes, zodat je met een negatief potentiaal op het grid de buizen kunt uitschakelen.

De controller is geprogrammeerd in C en de buizen worden op 600 Hz gemultiplext. De RTC zorgt voor een 1 Hz blokgolf voor de tijdweergave, zodat de RTC en ATmega gelijk lopen.

De PCB's zijn gemaakt bij iTead en er moet nog een mooie behuizing omheen komen, maar versie 2 van de pcb ligt ondertussen al op de tekentafel;)

Wasluis1971

Golden Member

Met het oog op het WK voetbal in Brazilië ben ik maar weer eens mijn schema-archief ingedoken, want ik wist dat ik nog ergens een schema van een elektronisch voetbalspel had liggen. Een week of twee geleden vond ik het terug: het blijkt een schema uit 1978 te zijn. Met enkele minieme aanpassingen heb ik het geschikt weten te maken voor jumbo-leds (het originele schema vermeldde namelijk gloeilampjes).

Hieronder een foto van de stuurelektronica (het display paste niet op de foto):
http://www.uploadarchief.net/files/download/hup%2C%20%20holland%2C%20%20hup.jpg

Rondom een SN7400 is een pulsgenerator opgebowd die met een frequentie van ongeveer 10Hz telpulsen geeft. Zodra de schakelaar wordt ingedrukt, worden die telpulsen aangeboden op tienteller SN7490. Deze teller is dusdanig ingesteld dat 'ie gereset wordt na 10 getelde pulsen.

De uitgang van de SN7490 is verbonden met BCD-decoder SN7442. Deze chip is in staat om de leddrivers (1x SN7400; 1x SN7404) direct aan te sturen. Voor verdere informatie en speluitleg zie http://www.youtube.com/watch?v=TpjXQ8IDaFg

Leve het transistortijdperk!
McAwesome

Golden Member

http://www.axiris.eu/divers/em800_visualizer_co.jpg

Momenteel ben ik bezig met een prototype voor een audio spectrum analyzer met 8 EM800 magic eye buizen.
Op de foto een eerste test met 2 buizen, alle 8 gaat voorlopig nog niet omdat de firmware o.a. voor de inschakelstroombegrenzing voor de filamenten nog moet geschreven worden ;-)

Het is opgevat als een display module die je via UTP-kabels kan verbinden met een controller unit. Je kan voor stereo dan 2 maal een display met 8 buizen aansluiten.

Momenteel is er nog redelijk wat werk aan, vooral firmware (display en controller module) en nog een behuizing... Ik post in elk geval nog foto's als een en ander verder uitgewerkt is.

Tidak Ada

Golden Member

Waarom die inschakelbegrenzing voor de gloeidraden?
Dat hoeft toch echt niet met buizen, of heb je die gloeidraden soms in serie geschakeld? Dan kun je er gewoon een passende NTC mee in serie zetten. Middels software is gewoon vragen om moeilijkheden! Of doe je het soms ook bij alle gloeilanpen in huis, incliusief koelkast en magnetron?

Verder vind ik het wel een leuk idee! Alleen moet je niet veel verwachten van de lineairiteit van die EM800.
Beter is dan om die Russische IN9 of IN13 buisjes te gebruiken of nog mooier, die Burroughs Selfscan® displays. Daar staat een mooi voorbeeld van op de site van 'Jogi's Rohrenbude'

Waar haal je trouwens zoveel van die EM800 buizen vandaan?

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †
McAwesome

Golden Member

Koud is de weerstand van die gloeidraden ongeveer 5 ohm en ze zijn normaal voorzien voor 6,3V. Ik heb de buizen twee aan twee in serie gezet en aan 12V gehangen. Dat geeft een inschakelpiek van ongeveer 4,8A terwijl bij normaal bedrijf er zo'n 1,2A loopt (300 mA per buis). De voeding kan die 4,8A niet aan en het is ook niet zo goed voor de buizen.

De gloeidraden worden met een mosfet geschakeld en het is de bedoeling dat een attiny45 dat, op basis van een controlesignaal, gaat doen via een in duty cycle oplopend PWM-signaal. Daarna pas schakelt de attiny45 de hoogspanning in.
Een en ander had discreet gekund, maar het is ook de bedoeling dat de aparte controller unit het display in stand-by kan zetten om het stroomverbruik te minimaliseren. Bij het uit stand-by komen moet dan de eerdere sekwentie opnieuw gestart worden. Bij dat alles leek de attiny45 kosteneffectiever dan wat 555's en passieve componenten.

Lineariteit is geen probleem omdat we calibratiewaarden per buis kunnen opslaan in een eeprom die aan de andere kant van de print (niet zichtbaar op de foto) zit.

Ik heb dergelijk ontwerp al gemaakt met IN-13 en IV-26 buizen, zie
https://vimeo.com/77932309 Ik wou nu eens wat anders proberen ;-)

De EM-800 buizen komen van Ask Jan First GMBH (www.die-wuestens.de).

Dit topic is gesloten