Het grote fake-onderdelen topic

Dit is zoals ze in de doos komen
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/bux48-2.jpg

En dit de mijne, logo kras je zo weg.

http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140714_st-klein.jpg

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Maar waarmee heb je gekrast? Het ziet er nogal heftig uit, maar misschien door de foto.

Krijg je de tekst/logo ook weg met aceton?

If you want to succeed, double your failure rate.

Nee gewoon met m'n nagel zal zo eens proberen met wat chemicaliën.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Tidak Ada

Golden Member

Als automonteur heeft Paul natuurlijk òf flinke stevige nagels óf gebroken nagels. Het laaste is dus duidelijk niet het geval ;)

Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie. ----> TUBE COLLECTORS ASSOCIATION - †

@Paul Welther:
Ik heb hier nog twee oer BUX48 liggen ven SGS-Ates uit 1985.
Als je interesse hebt mag je ze wel hebben, voor onderzoek of revisie.

Shiptronic

Overleden

Mail met foto's naar ST sturen ? (horen we mischien ook nog eens wat van onze belg FE)

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.
Henry S.

Moderator

Helaas Paul, als de tekst er met de nagel af gaat, dan is de opdruk niet orgineel.

Ik heb het even gecontroleerd bij een ander type tor van STM uit dezelfde generatie en uit dezelfde fabriek: De tekst is in de matte ondergrond gelaserd. De ondergrond en laseren zijn beide maatregelen tegen imitaties. Die van jou lijkt gelaserd, maar is bedrukt met inkt.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Ik sluit me helemaal aan bij Henry: als dit het effect is van krassen met een nagel, dan is het never-nooit een originele opdruk. De aceton-proef is niet eens meer nodig. Je kunt het nog proberen voor de gein, maar dat zal ook alles wegvagen.

Waar heb je het ding gekocht? Dat zal hoogstwaarschijnlijk geen officiële distributeur geweest zijn. Zo wel: gelijk terugsturen.

De BUX48A is gewoon nog leverbaar bij Farnell, misschien die eens proberen (geen schokkende verschillen in de datasheet).

If you want to succeed, double your failure rate.
Henry S.

Moderator

Op 15 juli 2014 20:49:36 schreef Jochem:
Ik sluit me helemaal aan bij Henry: als dit het effect is van krassen met een nagel, dan is het never-nooit een originele opdruk.

Opdrukken op TO-216's (BD/BF's) uit de 70's zijn vaak met een duimnagel verwijderdbaar, hetzelfde geldt voor sommige TO-220 thyristors en triacs uit die tijd.

Maar hedendaagse inkstempels horen niet zo maar uit te poetsen zijn, en bij laseringen is dat sowieso onmogelijk.

Ik ben ook zeer benieuwd naar de herkomst van deze torren.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Kwam vanmiddag even niks van een chemicalien test, nog even een auto afmaken voor de kinder tegen kanker dag morgen op Assen.

Ik was meteen al verbaasd toen ik de eerste keer deze torren zag.
Ze komen van Farnell toch niet de eerste de beste.
2e serie komt er ook vandaan.
Er zitten 12 torren in 1 drive dus flinke investering iedere keer.
Ga donderdag eens met Farnell praten.

@Brainbox, bedankt voor het aanbod, maar ik heb er minimaal 6 nodig voor de halve brug.
Ze zitten per 3 parallel zonder emittor weerstand dus ik heb goede paartjes nodig.

Edit @Ship hieronder,
Geen idee is een oude duiste maschine.
Practisch lastig om er weerstanden bij te proppen.
De torren zitten via een koelblok in voetjes die weer rechtstreeks op de print zitten.
Er zitten dan weer 2 printen boven die via soldeer pennen aan elkaar zitten. Het is een heel gedoe om het uit elkaar te halen. (Lees het wordt er niet beter van....)

[Bericht gewijzigd door Paul Welther op dinsdag 15 juli 2014 23:01:53 (25%)

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
Shiptronic

Overleden

wat is het bezwaar tegen een handvol emmitter weerstanden ? rendement?

Wie de vraag stelt, zal met het antwoord moeten leren leven.

Even een update,

Dit is het verschil in opdruk door even met een doekje thinner te wrijven.
http://www.uploadarchief.net/files/download/resized/20140717_opdruk.jpg

Farnell gesproken en wordt opgelost en er komt een officiël onderzoek.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Erg netjes dat Farnell het direct in behandeling neemt. Ik heb er vorig jaar ook 4x BUX48A besteld, persoonlijk geen problemen mee gehad maar ik zal er eens een doekje over halen.

Even een update, inmiddels ook een mail van ST gehad en zij zeggen dat ze tegenwoordig de transistors bedrukken en niet meer met een laser bewerken.
Volgens ST zijn die dingen niet Fake. Farnell verbaasde zich ook wel een beetje over deze opmerking.
Heb inmiddels Procomp gekregen van farnell die meten geheel ander stroom versterking is veel groter.
Moet daar de resultaten nog verder meten en uiteraard de drive weer in orde maken.

Automotive engineer - www.easy-tech.nl

Geldt 'de aceton proef' op alle componenten?
Zo probeerde ik m'n STF30NM60N uit m'n inverter te kuisen met disolvan. M'n watje was zwart & de opdruk fade weg.
Kan ik hieruit besluiten dat het om een fake gaat?
http://i61.tinypic.com/21bqis0.jpg

't schaap is de preut af, meestal vooralleer het spel hespe is! (of in het AN: Meestal zal het eerst mislukken voor alleer het lukt..)

Als het netjes met uv-curable epoxy inkt is bedrukt gaat het er niet af met aceton. Dus ofwel de fabrikant heeft wel heel erg goedkope inkt gebruikt of het is een fake.

Aceton testen zeggen niets. De fakers hebben ook laserapparatuur.

Scheef Schaap, hoeben, het gebeurt dat fabrikanten wel eens overstappen op een ander proces en dat dan verschillen met eerder ontstaan. Zo las ik laatst ergens dat ST tegenwoordig de transistoren bedrukt en niet meer lasert.. Ohja, hier

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Henry S.

Moderator

Op 9 augustus 2014 00:07:56 schreef Paul Welther:
Even een update, inmiddels ook een mail van ST gehad en zij zeggen dat ze tegenwoordig de transistors bedrukken en niet meer met een laser bewerken.

En dat terwijl ze maar sinds een paar jaar laseren... je krijgt er geen hoogte van.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.
maartenbakker

Golden Member

Laseropschriften waren soms behoorlijk 'onlasebaar', of misschien geldt het bedrukken voor bepaalde subcontractors die niet wilden investeren in dure apparaten.

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Veel over halfgeleiders, maar hoe zit het met condensatoren?

Ik lees dat er gewaarschuwd wordt voor fake WIMA condensatoren, made in China...

Ik kocht op de gok een aantal waardes Wima FKP2 condensatoren via eBay van een handelaar in Taiwan.

Ik heb ze gecontroleerd, en ze maken op mij een overtuigende goede indruk. De tolerantie is duidelijk beter dan de 2,5% of 5% die opgegeven is.

Ze zijn schijnbaar identiek met de Wima's die ik via gerennomeerde handelaren heb gekocht.

Iemand die hier ervaring mee heeft???

Ron Werner
Noorwegen

Voor een revisie project een paar BFX89 transistoren gekocht via een Nederlandse webshop.

Als ik goed kijk dan zijn restanten van een oude opdruk nog zichtbaar.
Verder staat er geen fabriekslogo op en is de opdruk BFX89 van slechte kwaliteit en staat zelfs scheef geprint.
Ik heb nog niet de gelegenheid om ze uit te proberen, maar volgens mij klopt er hier iets niet.
http://www.uploadarchief.net/files/download/fake1.jpg

Dit klopt inderdaad niet, Ik heb vergelijkbare transistoren gehad die niet echt in orde waren.

Zelfde lettertype, slecht gedrukt en scheef.

Waren toen van het type 2N2222 en 2N2907.

[Bericht gewijzigd door Luckyboy op donderdag 2 oktober 2014 18:03:00 (15%)

fred101

Golden Member

Ik heb een behoorlijke hoeveelheid oude Philips metalcans uit gesloopte scoops. Bij de meeste veeg ik de opdruk zo weg met mijn vinger en die zijn zeker origineel.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Ze waren niet echt duur, 1,26 euro per stuk.
Ik kan me ook niet voorstellen dat iemand daar voor de boel gaat lopen flessen.
Zelf dacht ik eerder aan een remake uit het verre oosten.
Eerst maar afwachten wat ze in de schakeling gaan doen.

FTDI "frituurt" nu fake chips met de nieuwe driver! (Bron)

Gelukkig zijn die chips weer te fixen.

Soms kun je als consument (of zelfs als fabrikant) onwetend fake chips in je apparaten hebben, ik vind het een nare actie. Dat de driver die chips niet ondersteunt is tot daar aan toe, maar meteen bricken??? Er zullen nu een heleboel apparaten 'kapot' gaan en de consument zal grotendeels nieuwe moeten kopen waar eigenlijk de fabrikant schuldig is en zou moeten vergoeden/vervangen.

EDIT: Het is een bewuste actie van FTDI geweest daar de driver probeert te schrijven naar read-only registers die bij de fakes wel te schrijven zijn.

[Bericht gewijzigd door Benadski op vrijdag 24 oktober 2014 16:33:23 (13%)

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!